درس ریاضی جزو دروسی است که دستیابی به تراز بالای آن در کنکور به علت استقبال کم عموم دانش‌آموزان رشته‌ی علوم انسانی از آن تأثیر فراوانی بر رتبه‌ی کنکور می‌گذارد؛ اما متأسفانه دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی معمولاً توجه کافی به درس ریاضی و آمار نمی‌کنند. از طرفی ماهیت درس ریاضی به گونه‌ای است که دانش‌آموزان پس از یادگیری اولیه‌ی مفاهیم باید یادگیری این درس را از طریق حل سؤال عمیق‌تر کنند. به همین دلیل، دستیابی به یک کتاب کمک آموزشی جامع و کاربردی برای یادگیری عمیق مطالب هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم از این درس، آشنایی با انواع سؤالات آن و افزایش مهارت تست‌زنی در اولویت دانش‌آموزانی که می‌خواهند در کنکورهای سراسری شرکت کنند، قرار دارد. در این راستا یکی از بهترین و جامع‌ترین منابع موجود در بازار برای این درس در ادامه معرفی و کاملاً بررسی شده است.

کتاب ریاضیات جامع انسانی کنکور ویژه‌ی کنکور ۱۴۰۱ مختص پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم از مجموعه کتاب‌های میکرو انتشارات بین‌المللی گاج یک منبع کمک آموزشی بسیار مناسب است که می‌تواند به دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی جهت یادگیری کامل تمامی مباحث هر سه پایه‌ی این درس و حل تست‌های آن کمک کند. این کتاب به تألیف محمد یگانه با همکاری ندا فرهختی و محمد حسن دیندارلو، تمامی مباحث درس ریاضیات رشته‌ی انسانی هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را با رویکردی منطبق بر کتب درسی نظام جدید آموزشی به صورت کامل و جامع آموزش داده و در هر بخش تعدادی تست متنوع و استاندارد به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی برای یادگیری هرچه بهتر دانش‌آموزان ارائه کرده است.

ریاضیات کامل انسانی کنکور میکرو فیلم گاج

ریاضیات کامل انسانی کنکور میکرو فیلم گاج

نویسنده : امیر زراندوز
ناشر : گاج
قیمت : ۳۹۶,۸۸۰۴۸۴,۰۰۰ تومان

شماری از ویژگی‌های کلی کتاب ریاضیات جامع انسانی میکرو گاج

  • این کتاب تنها در یک جلد با ۴۱۶ صفحه ارائه شده است.
  • این کتاب تمامی مباحث درس ریاضی و آمار هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی انسانی را طی درسنامه‌های خلاصه ولی کامل به همراه ترکیبی جامع از تست‌های تألیفی و کنکوری آموزش می‌دهد و یکی از بهترین منابع کمک آموزشی برای دانش‌آموزان این رشته که می‌خواهند مهارت خود در این درس را تقویت کرده و به نتیجه‌ی عالی در کنکور دست یابند، است.
  • در این کتاب تمامی مباحث ریاضی و آمار هر سه پایه‌ی  دهم، یازدهم، و دوازدهم رشته‌ی انسانی با ترتیبی متفاوت از کتب درسی در ۸ فصل مجزا با روندی مطابق کتب درسی نظام جدید آموزشی آموزش داده شده است.
  • از آن جا که فصل‌بندی کتاب متفاوت از کتب درسی است، در فهرست کتاب شماره‌ی فصل و پایه‌ی مربوط به مباحث آن فصل از کتاب درسی در کنار نام فصول نوشته شده است. این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان هنگامی که می‌خواهند خود را برای آزمون‌های آزمایشی آماده نمایند یا آن که تنها به تمرین مباحثی که بلد نیستند و بیشتر مشکل دارند بپردازند، به سادگی مباحث موردنظر خود را از این کتاب یافته و بر روی مطالعه و حل تست‌های آن بخش وقت بگذارند.
  • در این کتاب مطالب هر فصل در صورت لزوم به چندین زیربخش تقسیم شده است که ابتدا تعاریف و نکات هر زیر بخش عنوان شده و سپس تست‌های آن مطرح شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات هر فصل از کتاب نیز در انتهای همان فصل و یا زیربخش قرار دارد.
  • مؤلف این کتاب با هدف نزدیک کردن تجربه‌ی یادگیری دانش‌آموزان به کمک این کتاب به کلاس درس و تدریس دبیر، در جای جای کتاب توضیحاتی تکمیلی با لحنی صمیمی به سان یک معلم نوشته است. این نکات و توضیحات گاهاً به صورت پرسش و پاسخ مطرح شده‌اند و همگی با فونتی متفاوت از سایر متون کتاب مشخص شده‌اند.
  • در این کتاب به طور کل ۱۴۷۱ تست ارائه شده است.

بررسی درسنامه‌های کتاب ریاضیات جامع انسانی میکرو گاج

درسنامه‌های این کتاب در عین خلاصه بودن از بیان هیچ نکته‌ی مهمی چشم‌پوشی نکرده‌اند. در واقع درسنامه‌ها شامل تعاریف، توضیحات لازم و کافی، نکات مهم و فرمول‌ها شده و همچنین در صورت لزوم برای فهم بهتر دانش‌آموزان مثال‌هایی بسیار آموزنده به طور کاملاً تشریحی در این درسنامه‌ها حل شده‌ است. نکات مهم نیز در کادرهای مشخص نوشته شده است تا توجه دانش‌آموزان بیشتر به این نکات جلب شود. همچنین در بعضی قسمت‌ها با عنوان یادآوری نکاتی که ممکن است دانش‌آموزان از گذشته به خاطر نداشته باشند، بیان شده است. لازم به ذکر است که فصل‌بندی کتاب دقیقاً منطبق بر کتب درسی نیست. در جدول زیر ساختار کلی کتاب و همچنین تعداد سؤالات حل شده‌ی ارائه شده در درسنامه‌ی هر فصل نوشته شده است:

بررسی تست‌های کتاب ریاضیات جامع انسانی میکرو گاج

بانک تست ارائه شده در این کتاب بسیار جامع است به طوری که از تمامی مباحث تعداد مناسبی تست استاندارد تألیفی یا کنکوری ارائه شده است. در واقع در این کتاب در کل ۱۴۷۱ تست ارائه شده است. تست‌ها نیز مطابق درسنامه‌ها بر حسب موضوع دسته‌بندی شده‌اند. تست‌های این کتاب از نظر میزان دشواری در کل کاملاً  مطابق کنکورهای سراسری نظام جدید آموزشی هستند. این کتاب در هر فصل تعدادی سؤال را با علامت ستاره مشخص کرده است. سؤال‌های ستاره‌دار هر مبحث دشوارترین سؤال‌های آن مبحث هستند که دانش‌آموزان برای چالش بیشتر می‌توانند آن‌ها را حل نمایند. همچنین تست‌های ارائه شده در این کتاب از نظر منبع به چند دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • تست‌های کنکوری: این تست‌ها کاملاً مشابه تست‌های مطرح شده در کنکور های سال‌های اخیر هستند و با ذکر نوع (داخل یا خارج کشور)، رشته و سال کنکور نوشته شده‌اند. لازم به ذکر است که این دسته از تست‌ها بعضاً با حفظ چهارچوب کلی اصل تست در راستای تطابق با کتب درسی نظام جدید آموزشی اندکی تغییر داده شده‌اند.
  • تست‌های تألیفی: این دسته از تست‌ها نیز کاملاً استاندارد بوده و تا جای ممکن در قالب تست‌های کنکوری طرح شده‌اند.
  • تست‌های برگرفته از کتاب درسی: این دسته از تست‌ها مشابه تمارین مطرح شده در کتب درسی هستند.

بررسی تست‌های ارائه شده در این کتاب به طور کامل در جدول زیر نوشته شده است:

بررسی پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب ریاضیات جامع انسانی میکرو گاج

حل‌های ارائه شده در این پاسخنامه بسیار کامل و واضح هستند. چند ویژگی بارز پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب به شرح زیر است:

  • تمامی نکات حل‌ها در کادرهایی مشخص و با عناوین «نکته»، «تذکر» و «توجه» نوشته شده‌اند.
  • جهت جلوگیری از ایجاد ابهام به دلیل فراموشی مطالب گذشته، نکات مربوط به مباحث پیشین با عنوان  «یادآوری» در کادرهای مشخص نوشته شده است.
  • در صورت لزوم تمامی گزینه‌های سؤالات بررسی شده است تا دانش‌آموزان علت اشتباه بودن سایر گزینه‌ها را نیز متوجه شوند.
  • برای بعضی از سؤالات چندین روش حل متفاوت ارائه شده است.
  • توضیحات تکمیلی حل سؤالات نیز با تحت عنوان «توضیح» نوشته شده است.
  • از شکل‌ها و جداول متنوع و زیادی به صورت هوشمند و با هدف انتقال بهتر حل سؤالات استفاده شده است. این شکل‌ها می‌توانند مفاهیم را عمیقاً به دانش‌آموزان نشان دهند.

بهترین شیوه‌ی استفاده از کتاب ریاضیات جامع انسانی میکرو گاج

پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان به طریق زیر از این کتاب استفاده کنند تا بتوانند بیشترین بهره را از آن ببرند:

  1. مطالعه‌ی دقیق درسنامه‌ها و مثال‌های آموزشی مطرح شده در آن همگام با مطالعه‌ی کتب درسی در صورت لزوم
  2. حل تست‌های بدون علامت
  3. بررسی پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالاتی که در تلاش اول قابل حل نبوده‌اند (البته این که دانش‌آموزان پاسخ سؤالاتی که خود به درستی حل کرده‌اند را نیز از پاسخنامه مطالعه کنند، قطعا برای آن‌ها مفید خواهد بود.)
  4. حل دوباره و  یا چندباره‌ی سؤالات بدون علامت تا دستیابی به تسلط خوب بر این دسته از سؤالات
  5. حل سؤالات ستاره دار جهت تثبیت و یادگیری کامل که بهتر است پس از دستیابی به تسلط نسبتاً بالا به سؤالات بدون علامت انجام شود.

جمع‌بندی

کتاب ریاضیات جامع انسانی کنکور ویژه‌ی کنکور ۱۴۰۱ مختص پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم از مجموعه کتاب‌های میکرو انتشارات بین‌المللی گاج تمامی مباحث درس ریاضی و آمار رشته‌ی انسانی هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را به صورتی منسجم (البته متفاوت از ترتیب ارائه شده در کتب درسی) و در چهارچوبی کاملاً منطبق بر کتب درسی نظام جدید طی درسنامه‌هایی کاربردی، نسبتاً کوتاه ولی کامل به همراه مثال آموزنده‌ی فراوان آموزش داده است. این کتاب همچنین با ارائه‌ی تعداد فراوانی تست‌ استاندارد از منابع گوناگون به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی می‌تواند به دانش‌آموزان در بالا بردن مهارت تست زدن بسیارکمک کند. از این رو، این کتاب برای متقاضیان شرکت در کنکورهای سراسری رشته‌ی انسانی بسیار مفید است. لازم به ذکر است که سطح این کتاب در حد کنکورهای برگزار شده در سال‌های اخیر است و دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند از این کتاب بهره برده و به کمک آن ریاضی خود را برای کنکور تقویت نمایند.