درس ریاضی و آمار در رشته‌ی انسانی نسبت به رشته‌های علوم تجربی و ریاضی از اهمیت کم‌تری برخوردار بوده و دانش‌آموزان این رشته معمولاً بیشتر وقت خود را برای تمرین دروس دیگر می‌گذارند. از طرفی دانش‌آموزانی که بتوانند علاوه بر دروس دیگر به سؤلات دری ریاضی و آمار نیز به خوبی پاسخ دهند، قطعاً به رتبه‌ی خوبی در کنکور دست خواهند یافت. به همین دلیل لازم است که دانش‌آموزان یادگیری این درس را نیز در برنامه‌ی تحصیلی خود قرار دهند. با توجه به ماهیت مفهومی مطالب این درس دانش‌آموزان می‌توانند آن را از همان پایه‌ی دهم و یازدهم به طور اصولی و عمیق فرا گرفته تا با داشتن پایه‌ای قوی، مشکلی در مرور مطالب پایه در سال دوازدهم نداشته باشند و در زمان کمتر بتوانند به نتیجه‌ی دلخواه در سؤالات کنکور این درس دست یابند. با توجه به آن که بیش از نیمی از سؤالات ریاضی کنکور انسانی مربوط به مباحث ریاضی و آمار پایه‌ی یازدهم می‌شود، دانش‌آموزان این پایه به کتابی کاربردی برای یادگیری عمیق مطالب و آماده کردن خود هم برای امتحانات و هم برای کنکور نیاز دارند.

در میان انواع گوناگون کتب کمک آموزشی موجود انتخاب بهترین کتاب وقت زیادی از دانش‌آموزان یا دبیران می‌گیرد. در این راستا کتاب ریاضی و آمار یازدهم از مجموعه کتاب­‌های سیر تا پیاز انتشارات بین­‌المللی گاج به تفصیل بررسی شده است تا این فرایند انتخاب آسان‌تر گردد. این کتاب که در واقع سه جلد کتاب در یک کتاب است، هم کتاب مناسبی برای یادگیری بوده و هم شامل سؤالات تشریحی امتحانی و تستی کنکوری همراه با پاسخ­های تشریحی است. این کتاب در واقع یکی از کامل‌­ترین و بهترین منابع کمک آموزشی درس ریاضی و آمار پایه‌ی یازدهم رشته‌ی انسانی است.

بررسی ویژگی‌های کلی کتاب ریاضی و آمار یازدهم سیر تا پیاز گاج

 این کتاب که به تألیف مهندس امیر زراندوز در یک جلد با ۱۸۴ صفحه ارائه شده است، شامل سه کتاب آموزش (جلد اوّل)، کتاب بانک تست(جلد دوم) و کتاب بانک سؤال (جلد سوم) است. یکی از ویژگی‌های بسیار مفید این کتاب اختصاص دادن یک بخش کامل به سؤالات تشریحی و امتحانی علاوه  بر ارائه‌ی درسنامه‌های کاربردی و تست‌های متنوع است. با وجود این کتاب دانش‌آموزان نه تنها می‌توانند خود را برای سؤالات آزمونهای آزمایشی و کنکور آماده کنند، بلکه دیگر نگرانی‌ از بابت امتحانات نیم‌سال اول و دوم خود نیز نخواهند داشت. این کتاب مطالب هر فصل از کتاب درسی را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کرده و این تقسیم‌بندی موضوعی در هر سه بخش کتاب دیده می‌شود. تست­ها و سؤالات تشریحی این کتاب از نظر میزان دشواری طیف وسیعی دارند و چینش سؤالات در هر بخش موضوعی از هر درس از ساده به دشوار است تا دانش‌آموزان با هر سطح و هدفی (آمادگی برای امتحان یا کنکور)  با حل سؤالات با روندی منطقی رو به رو شده و بتوانند از این کتاب به خوبی استفاده کنند.

 استفاده‌ی به جا از رنگ‌های سبز-آبی، صورتی و سبز در کنار رنگ مشکی به ترتیب در بخش‌های آموزش، بانک تست و بانک سؤال در این کتاب باعث شده است که علاوه بر تفکیک مشخص بخش‌های مختلف کتاب، چشمان دانش‌آموزان تا حد ممکن دیرتر خسته شود. در این کتاب همچنین از شکل‌ها، نمودارها و جداول گوناگونی برای انتقال بهتر و عمیق‌تر مطالب به دانش‌آموزان استفاده شده است. یک ویژگی بسیار خوب دیگر این کتاب نیز توضیحات مفصّل ارائه شده در ابتدای کتاب با عنوان «سخن مدیر تألیف» در مورد میزان دشواری سؤالات، نحوه‌ی چینش آن‌ها، طریقه‌ی بهینه‌ی استفاده از کتاب و همچنین معرفی علائم استفاده شده در کتاب است. لازم به ذکر است که این کتاب برای همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم رشته‌ی انسانی، چه آنان که می‌خواهند در امتحانات مدارس نمره‌ی بیست بگیرند و چه آنان که می‌خواهند خود را برای آزمون‌های آزمایشی و یا کنکور سراسری آماده کنند، بسیار مفید است.

بررسی ساختار کلی کتاب ریاضی و آمار یازدهم سیر تا پیاز گاج

این کتاب درسنامه‌ها، تست‌ها و سؤالات تشریحی را در سه بخش کاملاً مجزا ارائه کرده است. بخش ابتدایی کتاب به درسنامه‌ها اختصاص داده شده است و سپس تست‌ها به همراه پاسخنامه‌ تشریحی در بخش میانی قرار داده شده است. در بخش آخر کتاب نیز سؤالات تشریحی امتحانی به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه گشته است. این کتاب هر فصل از کتاب درسی ریاضی و آمار یازدهم را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کرده و این تقسیم‌بندی موضوعی را در ارائه‌ی درسنامه‌ها، تست‌ها و سؤالات تشریحی حفظ کرده است. این تقسیم‌بندی موضوعی در جدول زیر نشان داده شده است. کتاب ریاضی و آمار یازدهم سیر تا پیاز گاج به علت شمول نمونه سؤال تشریحی  در کنار بانک تست مناسب و درسنامه‌های کاربردی دانش‌آموزان را از هر گونه کتاب کمک آموزشی دیگری بی‌نیاز کرده و در مقایسه با سایر کتب‌ کمک آموزشی درس ریاضی و آمار پایه‌ی یازدهم رشته‌ی انسانی، بسیار کامل و هدفمند است. این کتاب همچنین به علت طیف وسیع سطح دشواری سؤالات، می‌تواند به هر دانش‌آموز با هر سطحی کمک کند.

بررسی بخش «جلد اول، آموزش» از کتاب ریاضی و آمار یازدهم سیر تا پیاز گاج

این بخش که شامل درسنامه‌های کتاب است در ابتدای کتاب قرار گرفته است. از ویژگی­های قابل توجه درسنامه­های این کتاب می‌توان به تقسیم‌بندی موضوعی مناسب مباحث هر فصل، ارائه‌ی مطالب هر بخش به صورت منسجم، ارائه‌ی نکات فراوان تخت عناوین «نکته»، «توجه» و «تذکر» و ارائه‌ی مثال­های تشریحی و تست­های بسیار آموزنده اشاره نمود. لازم به ذکر است که مثال و تست‌های آموزشی ارائه شده در درسنامه‌ها ساده‌تر از تست‌ها و سؤالات امتحانی ارائه شده در دیگر بخش‌های کتاب هستند. همچنین در این درسنامه‌ها سؤالاتی که ممکن است در ذهن دانش‌آموزان ایجاد شود به همراه پاسخ کامل با فونت و رنگی متفاوت به صورت یک گفت‌و‌گو میان یک شاگرد و دبیر نوشته شده است. قسمت‌های ویژه‌ی آمادگی برای آزمون‌های تستی و کنکور نیز با عنوان «ویژه‌ی علاقمندان» در درسنامه‌ها مطرح شده است که دانش‌آموزانی که تنها می‌خواهند برای امتحانات تشریحی مدارس خود را آماده کنند می‌توانند از مطالعه‌ی این بخش‌ها صرفه نظر کنند. تعداد مثال‌ها و تست‌های آموزشی هر بخش از کتاب در جدول زیر نوشته شده است.

بررسی بخش «جلد دوم، بانک تست» از کتاب ریاضی و آمار یازدهم از مجموعه کتاب‌­های سیر تا پیاز انتشارات بین­‌المللی گاج

در این بخش از کتاب مجموعه‌ی کاملی از تست‌های کنکوری و تألیفی متنوع که به صورت موضوعی در هر فصل مشابه بخش قبل طبقه­بندی شده­ و از ساده به دشوار چیده شده‌اند، ارائه گشته است. سؤالات مهم هر مبحث با علامت ستاره‌ی توخالی و سؤالات دشوار هر فصل با علامت ستاره‌ی توپر مشخص شده‌اند. در انتهای هر فصل نیز پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های آن فصل قرار داده شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب فاقد نکات درسی و  کنکوری مشخص است؛ اما حل هر سؤال را کامل و به دور از هر گونه ابهام توضیح داده است. همچنین در صورت لزوم به ارائه‌ی گزینه‌ی صحیح اکتفا نکرده و تمامی گزینه‌ها را بررسی نموده است. تست‌های این کتاب را از نظر منبع می‌توان به دو دسته‌ی تست‌های کنکور سراسری و تست‌های تألیفی تقسیم نمود. تست‌های کنکور سراسری ارائه شده در این کتاب کاملاً مشابه تست‌های اصلی کنکور سراسری هستند و بدون هیچ گونه تغییری ارائه شده‌اند. نوع کنکور و سال برگزاری آن نیز در کنار سؤالات این دسته نوشته شده است. همچنین لازم به ذکر است که تمامی سؤالات کنکوری ارائه شده در کتاب منطبق بر مباحث کتاب نظام جدید هستند. همچنین مؤلف کتاب در هر بخش با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با انواع سؤالات و داشتن تمرین کافی، تعداد زیادی سؤال تألیفی مناسب و متنوع با سطح دشواری‌های گوناگون طرح کرده است. این کتاب به طور کل دارای ۳۵۳ تست است که از این تعداد تست ۱۱۶ تست مربوطه به فصل اول کتاب درسی (آشنایی با منطق و استدلال ریاضی)، ۱۷۲ تست مربوط به فصل دوم (تابع) و ۶۵ تست مربوط به فصل سوم (آمار) می‌شود. جزئیات تست‌های ارائه شده در بانک تست این کتاب در جدول زیر نوشته شده است:

بررسی بخش «جلد سوم، بانک سؤال» از کتاب ریاضی و آمار یازدهم سیر تا پیاز گاج

در این بخش تعدادی سؤال تشریحی و امتحانی از تمامی مباحث همراه با پاسخنامه‌ی کامل تشریحی آورده شده است. سؤالات این بخش نیز مشابه هر دو بخش قبل به صورت موضوعی تقسیم‌بندی شده‌اند. این بخش از کتاب که می‌تواند به عنوان جمع‌بندی برای شب امتحان نیز استفاده شود، شامل یک نمونه سؤال امتحانی کامل برای نیم‌سال اول و دو نمونه سؤال امتحانی کامل برای نیم‌‍سال دوم سال تحصیلی است. نکته‌ی قابل توجه سؤالات این بخش آن است که برای بعضی از سؤالات که به طور مستقیم از کتاب درسی طرح شده‌اند، نام بخش و شماره‌ی صفحه‌ی مربوط به آن از کتب درسی در کنار سؤال ذکر شده است. این بخش از کتاب دارای ۱۰۶ سؤال تشریحی امتحانی است. از این ۱۰۶ سؤال ۲۴، ۵۰ و ۳۲ سؤال به ترتیب مربوط به فصل اول، دوم و سوم کتاب درسی هستند. تعداد سؤالات تشریحی مطرح شده در بخش‌های مختلف کتاب در جدول زیر شرح داده شده است:

جمع‌بندی

کتاب ریاضی و آمار یازدهم از مجموعه کتاب‌های سیر تا پیاز انتشارات بین‌­المللی گاج یک منبع کمک آموزشی بسیار مفید برای دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم رشته‌ی علوم انسانی که می‌خواهند مطالب این درس را عمیقاً فرا گرفته و در نهایت به بهترین نتیجه در کنکورهای سراسری و یا آزمون‌های آزمایشی دست یابند، است. این کتاب از نظر میزان دشواری طیف وسیعی داشته و به همین جهت دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند از این کتاب‌ استفاده کرده و گام‌به‌گام به کمک آن‌ پیشرفت کنند. این کتاب تمامی مباحث درس ریاضی و آمار پایه‌ی یازدهم رشته‌ی انسانی را به طور منسجم و در چهارچوبی مطابق کتاب درسی طی درسنامه‌هایی کاربردی به همراه مثال و تست آموزش می‌دهد. همچنین این کتاب ارائه‌ی بسیار جامع و متنوعی از تست‌های کنکوری و تألیفی منطبق بر نظام جدید آموزشی به همراه سؤالات تشریحی و امتحانی به همراه پاسخ‌های تشریحی کامل دارد که باعث می‌شود دانش‌آموزان بتوانند به کمک این کتب به نتیجه‌های عالی هم در امتحانات مدارس و هم در آزمون‌های آزمایشی و کنکور دست یابند.