اگر آدم کتاب‌خوانی هم نباشید، حتما از دوستان و یا در صفحات مجازی اسم «استیو تولتز» نویسنده‌ی کتاب‌های «جزء از کل» و «ریگ روان» را شنیده و خوانده‌اید. استیو تولتز، رمان‌نویسی استرالیایی است که در سال ۱۹۷۲ در سیدنی متولد شد. او اولین رمانش را با عنوان «جزء از کل» در سال ۲۰۰۸ چاپ و منتشر کرد. این رمان در همان سال مورد استقبال زیاد مخاطبان قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه‌ی بوکر شد.

زندگی‌نامه‌ی استیو تولتز

نام تولتز در سال ۲۰۰۸  علاوه بر این‌که در لیست نهایی دریافت جایز‌ه‌ی بوکر بود، در لیست جایزه‌ی کتاب اولی‌های گاردین نیز قرار گرفته بود. با وجود این‌که مدت زمان زیادی از چاپ اولین رمان استیو تولتز با نام «جزء از کل» نمی‌گذرد اما این کتاب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های تاریخ استرالیا مطرح شده است و همین موضوع باعث شده تا نام استیو تولتز زیاد شنیده شود. این کتاب شروع فوق‌العاده خوبی برای تولتز و قدم گذاشتن در عرصه‌ی ادبیات محسوب می‌شود.
تولتز متولد سیدنی است و پدر و مادرش در زمینه‌ی حقوق خانواده و حقوق تجارت فعالیت می‌کردند.  استیو تولتز در دبیرستان کیلارا و دانشگاه نیوکاسل تحصیل کرد. او قبل از آن‌که نویسندگی را شروع کند، در مونترال، ونکووف نیویورک، بارسلونا و پاریس زندگی می‌کرد و کارهای مختلفی مثل فیلم‌برداری، فیلم‌نامه نویسی، تدریس زبان انگلیسی ، بازاریابی، نگهبانی و کارآگاه خصوصی بودن را تجربه کرده است!

حق‌خوری از تولتز

به گفته پیمان خاکسار، یعنی مترجم اثر، رمان «جزء از کل» درحالی در فهرست پنج‌تایی نهایی دریافت جایزه‌ی بوکر قرار گرفت که معمولا کتاب‌های اول نویسندگان در لیست جایزه‌ی بوکر این‌قدر بالا نمی‌آیند و جزء از کل به دلیل نبوغ آمیز بودن نویسنده‌اش به این جایگاه رسیده بود. در میان مطبوعات هم، گاردین و ایندیپنت گمانه‌زنی کرده بودند که جایزه را «جز از کل» می‌برد اما رمان «ببر سفید» برنده‌ی بوکر شد. این هم در وضعیتی بود که همه معتقد بودند این دو رمان اصلا با هم قابل مقایسه نیستند و بوکر، حق «جز از کل» بود. اعتقادی که خود خاکسار هم دارد.

تاثیر سفرهای استیو تولتز در نوشتن کتاب جزء از کل

استیو تولتز درباره‌ی این‌که متولد و بزرگ شدنش در سیدنی و بعدها سفرش به پاریس، بارسلونا، سان فرانسیسکو، مونترال و نیویورک و تاثیر این سفرها در نوشتن داستان «جزء از کل» تاثیر داشته، گفته است

بخش عمده کتاب جزء از کل در استرالیا اتفاق می‌افتد. بیرون بودن از استرالیا به من کمک کرد که با نگاه بازتری درباره این کشور بنویسم. البته خیلی کم از تجربه‌های خودم استفاده کرده‌ام، ولی زندگی دور از استرالیا خیلی بر نوشتن آن تأثیر داشت. زندگی دور از وطن در فضاهایی ناآشنا و در شهرهای غریب، تخیل آدم را به کار می‌اندازد.

از نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی تا نویسندگی

استیو تولتز پیش از نویسندگی در یکی از مجله‌های سینمایی استرالیا مطلب می‌نوشت و نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌هایی هم نوشته بود اما در مورد این که چه‌طور شد که به سراغ نوشتن رمان رفت، در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است:

من از اول قصد نویسنده شدن نداشتم. در زمان کودکی و نوجوانی، چندین شعر و داستان کوتاه نوشتم و نوشتن چند رمان را شروع کردم و بعد از یکی دو فصل کتاب را رها می‌کردم. اما بعد از دانشگاه، تصمیم به نوشتن گرفتم و دوباره شروع به نوشتن کردم. آن هم فقط به قصد این‌که که در مسابقات داستان‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی شرکت کنم تا شاید در این مسابقات و جشنواره‌ها برنده بشوم و مبلغی به درآمدم اضافه شود. این طور بود که کم‌کم پایم به نویسندگی باز شد و شروع به نوشتن کردم. اما بعد، مدام شغل عوض می‌کردم و هر شغلی را از نقطه صفر آن شروع می‌کردم. تا بالاخره فهمیدم غیر از نویسندگی، عرضه‌ی کار دیگری را ندارم. بنابراین نوشتن یک رمان را شروع کردم. اول فکر می‌کردم یک سال وقت ببرد. ولی بعد دیدم چهار سال وقت برد.

استیو تولتز معتقد است که با توجه به علاقه‌اش به آثار کنوت هامسن، لویی-فردینان سلین، جان فانته، وودی آلن، تامس برنارد و ریموند چندلر در نوشتن داستان‌هایش نیز از آنها تأثیر گرفته است. به عقیده‌ی تولتز این نویسندگان بیشتر از اجدادش بر او تأثیرگذار بوده‌اند.

تاثیر گذاری شخصیت استیو تولتز بر شخصیت‌های کتاب «جزء از کل»

در یکی از نقدهایی که برای کتاب جز از کل نوشته شده است این کتاب را یک رمان فلسفی دانسته‌اند و معتقدند که استیو تولتز تفکرات عمیق خودش را درباره‌ آزادی، روح، عشق، مرگ، و معنای زندگی از زبان شخصیت‌های این رمان جذاب، بیان می‌کند. اما استیو تولتز در مورد این تفکر و نظریه، گفته است:

اینکه دیدگاه و نظر من در قالب شخصیت‌های رمانم ابراز بشود، بستگی به این دارد که چه روزی این سؤال را از من بپرسید. ضمناً بستگی دارد که صبح بپرسید یا عصر. یعنی بستگی دارد به اینکه نگاه خوبی به خودم داشته باشم و نگاه بدی به دنیا، یا برعکس؛ نگاه بدی به خودم داشته باشم و نگاه خوبی به دنیا. بنابراین نمی‌توانم پاسخ قاطعی به سؤال شما بدهم، چون این وضع در روزهای مختلف تغییر می‌کند. معمولاً دیدگاه‌ها و نظریات شخصیت‌های رمان، شکل اغراق شده دیدگاه‌های و عقاید خود من است. و این تفکرات معمولاً دیدگاه‌هایی است که من گمان می‌کنم کاملاً خلاف واقعیت دنیا باشند.

علت محبوبیت آثار استیو تولتز

پیمان خاکسار مترجم که اسفندماه سال ۱۳۹۳ نخستین رمان نویسنده‌ی جوان استرالیایی، استیو تولتز، را تحت عنوان «جز از کل» در ۷۰۰ صفحه منتشر و روانه بازار کرد درباره علت محبوبیت ترجمه‌ی این کتاب در گزارشی از خبرگزاری مهر گفته است که:

« این مساله، علت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند پرکشش بودنش باشد. این رمان، بی‌نهایت پرکشش است. یعنی یک داستان تو در توی بسیار پرشاخ و برگ و درگیرکننده دارد. این یکی از عوامل موفقیت این رمان است.

ریگ روان

کتاب ریگ روان استیو تولتز، یعنی دومین کتاب او، در سال ۲۰۱۵ منتشر شدو مثل کتاب «جز از کل»  از داستان‌ها و جملات و شخصیت‌های فلسفی در داستان‌ها استفاده کرده است. این کتاب هم توسط پیمان خاکسار ترجمه شده است.

منابع:

خواننده دوست ندارد «جزء از کل» تمام شود

استیو تولتز ویکیپدیا

جزء از کل ویکیپدیا

دسته بندی شده در: