همه می‌دانند که امروزه موفقیت یک فرد چه در محیط‌های تحصیلی و چه در محیط‌های کاری در گرو دانستن زبان انگلیسی است. رشد تکنولوژی در کنار پیشرفت ارتباطات جهانی باعث شده است که زبان انگلیسی در جای جای زندگی روزمره‌ی همه‌ی ما کاربرد داشته باشد و در نتیجه یادگیری این زبان اهمیت بالایی پیدا کند. همان طور که می‌دانید منظور از دانش زبان در واقع چهار مهارت شنیدن  (listening)، نوشتن (writing)، صحبت کردن (speaking) و درک متن (reading) است؛ تنها کسی که در هر چهار مهارت مذکور تسلط بالایی داشته باشد، دارای سطح زبان انگلیسی خوبی است. همچنین هر کسی برای ایجاد تسلط در همه‌ی این چهار مهارت باید دانش دستور زبان و واژگان خود را تقویت کند. ندانستن دستور زبان و یا محدود بودن دایره‌ی لغات یک فرد به طور مستقیم منجر به کاهش تسلط وی در چهار مهارت بالا و در نتیجه سطح کلی زبان انگلیسی وی می‌گردد. به همین دلیل زبان‌آموزان همواره به دنبال منابع آموزشی و کمک آموزشی مناسب برای یادگیری دستور زبان و واژگان جدید هستند.

کتاب‌های متعددی برای آموزش واژگان در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است که بسیاری از این کتب با استفاده از بهترین و نوین‌ترین روش‌ها لغات جدید را آموزش می‌دهند. از آن جا یادگیری لغت ماهیت شدیداً فراری دارد، بهترین روش یادگیری لغات جدید یادگیری آن‌ها در متن و جمله و سپس تکرار و تمرین لغات یاد گرفته شده در بلند مدت است.­ کتب فراوانی نیز از همین متد استفاده کرده‌اند. از بین این کتاب‌ها می‌توان به کتاب ۱۱۰۰ کلمه که باید بدانید از انتشارات برنز اشاره نمود. در ابتدا باید ذکر کرد که انتشارات برنز از بهترین انتشارات کتب آموزش زبان انگلیسی در جهان است و کتاب ۱۱۰۰ کلمه که باید بدانید از این انتشارات واژگان مفید و کاربردی بسیاری را با استفاده از بهترین روش یادگیری کلمات جدید آموزش می‌دهد. این کتاب که توسط موری برمبرگ و ملوین گوردن نوشته شده است، قادر است ۱۱۰۰ کلمه‌ را در یک برنامه‌ی منسجم ۴۶ هفته‌ای به زبان‌آموزان فرا دهد. در ادامه‌ی این متن، این کتاب با جزئیات بیشتر معرفی و بررسی شده است.

شماری از ویژگی‌های کلی کتاب‌ ۱۱۰۰ کلمه که باید بدانید

  • این کتاب در یک جلد با ۳۹۷ صفحه ارائه شده است.
  • در چاپ پنجم این کتاب یک برنامه‌‌ی مطالعاتی ۴۶ هفته‌ای برای یادگیری ۱۱۰۰ کلمه‌ی موجود در کتاب ارائه شده است. در چاپ‌های قدیم این برنامه برای ۳۶ هفته تنظیم شده بود اما با بلند مدت‌تر کردن این برنامه، یادگیری زبان‌آموزان کیفیت بهتری خواهد داشت.
  • این کتاب لغات جدید را با استفاده از جملات مختلف و تمارین گوناگون آموزش داده است. لازم به ذکر است که تنوع تمارین این کتاب نسبتاً بالا است.
  • در این  کتاب برای ۵ روز کاری هفته ۵ درس در نظر گرفته است (هر درس برای یک روز). مطالب هر درس به گونه‌ای تنظیم شده است که زبان‌آموزان بتوانند در ۱۵ دقیقه لغات درس را فرا گیرند. بدین ترتیب زبان‌آموزان با مطالعه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای هر روزه می‌توانند تمامی ۱۱۰۰ کلمه‌ی موجود در این کتاب را در ۴۶ هفته یاد بگیرند.
  • ویژگی بسیار مهم این کتاب آن است بیشتر لغات پیچیده را آموزش داده و برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته مناسب است. درست است که این کتاب برای گسترش دایره‌ی لغت بسیار فوق‌العاده  است اما زبان‌آوزانی که سطح ضعیفی دارند، بهتر است ابتدا از کتابی که لغات ضروری‌تر را آموزش می‌دهند، استفاده کنند.
  • این کتاب می‌تواند هم به عنوان خودآموز استفاده شود و هم به عنوان یکی از منابع یادگیری در کلاس‌های زبان.

بررسی بخش به بخش کتاب‌ ۱۱۰۰ کلمه که باید بدانید

به طور کلی مطالب این کتاب در بخش‌های زیر ارائه شده است:

  1. راهنمای کامل نحوه‌ی تلفظ کلمات: در این بهش که ابتدایی‌ترین بخش کتاب است، نحوه‌ی تلفظ لغات در یک جدول با ذکر  چند مثال برای هر حرف آموزش داده شده است.
  2. آموزش ۱۱۰۰ کلمه: در این بخش که بخش اصلی این کتاب است، ۱۱۰۰ کلمه‌ی کاربردی آموزش داده شده است. آموزش ارائه شده در این بخش با زمانبندی منسجمی همراه است که در بخش بعد با جزئیات کامل توضیح داده خواهد شد.
  3. کلمات تعبیه شده در عبارات: زبان‌آموزان به کمک این بخش می‌توانند  لغات فرا گرفته در یک هفته را مرور کنند و در واقع میزان تسلط خود بر کلمات هر هفته را محک بزنند. در این قسمت برای کلمات هر هفته یک سؤال مطرح شده است. در صورت سؤال مربوط به هر هفته علاوه بر شماره‌ی هفته‌ی مربوطه سه عبارت نیز بیان شده است. یکی از این عبارات معنای واژه‌ی مد نظر است. دو عبارت دیگر توضیح واژگانی هستند که از دل واژه‌ی مد نظر قابل استخراج هستند. زبان‌آموزان باید با توجه به معنی ارائه شده در صورت سؤال و توضیحات دیگر از میان واژگان هر هفته لغت مد نظر را بیابند. بهتر است که سؤال مربوط به هر هفته از این بخش در انتهای همان هفته پاسخ داده شود.
  4. کاربرد کلمات: این بخش نیز مختص مرور لغات کتاب ارائه شده است. در این بخش دو متن که هر کدام دارای ۱۰ جای خالی هستند، ارائه شده است. زبان‌آموزان باید کلمه‌ی مناسب برای هر جای خالی را از میان چهار گزینه انتخاب کنند. این سبک سؤال از سؤالات پرتکرار و پرکاربرد امتحانات کشوری و بین‌المللی زبان انگلیسی است.
  5. پاسخنامه‌ی تمامی تمارین: در این بخش پاسخ تمامی تمارین کتاب به تفکیک درس و روز نوشته شده است تا زبان‌آموزان بتوانند به سادگی پاسخ خود به تمارین کتاب را چک کرده و بدون هیچ گونه ابهامی یادگیری خود را تکمیل نمایند.
  6. تست مروری نهایی: در این بخش نیز با هدف مرور تمامی لغات آموزش داده شده در بخش دوم کتاب، یک آزمون جمع‌بندی شامل ۱۵۰ تست ارائه شده است. صورت سؤال هر تست یکی از لغات آموزش داده شده در این کتاب است و در مجموع در این بخش ۱۵۰ واژه از ۱۱۰۰ واژه مورد سؤال واقع شده است. زبان‌آموزان باید در میان چهار گزینه، گزینه‌ای که نزدیک‌ترین معنی به معنای واژه‌ی صورت سؤال را دارد، انتخاب کنند. در ابتدای این بخش نیز نحوه‌ی نمره‌دهی به این آزمون به طور کامل توضیح داده شده است. پاسخ سؤالات این بخش نیز در انتهای همین بخش ارائه شده است.
  7. پانورامای کلمات: در این بخش کاربرد ۱۱۰۰ کلمه‌ی آموزش داده شده در این کتاب در جملات استخراج شده از روزنامه‌های مختلف، اشعار شاعران برجسته، نوشته‌های نویسندگان متعدد و … نشان داده شده است. در این بخش برای هر کلمه یک مثال همراه با نام منبع ذکر شده است. لازم به ذکر است که مثال‌ها از تمامی لغات، چه ۱۱۰۰ لغت اصلی و چه لغات اضافی بخش لغات بیشتر، هستند.
  8. لغات بیشتر: در این بخش به اندازه‌ی دو هفته‌ی اضافه‌تر لغت جدید به همراه تمرین ارائه شده است. تعداد واژه‌ی جدید آموزش داده شده در این بخش ۴۰ واژه است. ساختار دروس این بخش نیز کاملاً مشابه دروس اصلی کتاب است.
  9. تمارین سخن بزرگان: در این بخش ۵۰ تست مطرح شده است. برای هر تست ۵ گزینه ارائه شده است. ویژگی جالب تست‌های این بخش آن است که صورت سؤال هر تست جمله‌ای است که توسط یک شخص مشهور گفته شده است. در هر سؤال یک جای خالی وجود دارد که زبان‌آموزان باید از میان ۵ گزینه‌ی هر تست بهترین واژه را انتخاب کنند. پاسنامه‌ی کلیدی سؤالات این بخش به همراه پاسخ تمارین بخش لغات بیشتر در انتهای همین بخش قرار داده شده است.
  10. ایندکس: در این بخش که انتهایی‌ترین بخش کتاب است، لیستی از تمامی واژگان آموزش داده شده در کتاب به همراه شماره‌ی صفحه‌ی مربوطه نوشته شده است. در این بخش لغات به ترتیب حروف الفبا نوشته شده‌اند.

جزئیات دروس کتاب‌ ۱۱۰۰ کلمه که باید بدانید

همانطور که گفته شد این کتاب با یک برنامه‌ریزی منسجم هفتگی لغات را آموزش می‌دهد. در کل ۴۶ هفته و در هر هفته ۵ روز برای یادگیری لغات کتاب در نظر گرفته شده است. در ۴ روز اول هفته لغات جدید آموزش داده می‌شود (۵ لغت در هر روز) و روز پنجم برای مرور لغات در نظر گرفته شده است. ساختار آموزش لغات در ۴ روز اول به این صورت است که ابتدا ۵ واژه‌ی جدید به همراه نحوه‌ی تلفظ نوشته شده است. همچنین در کنار این لغات جدید یک متن کوتاه شامل این لغات نوشته شده است.  زبان‌آموزان با خواندن این متن می‌توانند به معنای کلی هر واژه پی ببرند. همچنین در صورتی که لغتی را متوجه نشدند باید معنای آن را به کمک دیکشنری پیدا کنند؛ چرا که این کتاب معنای دقیق واژگان را به طور مستقیم توضیح نمی‌دهد. سپس، ۵ سؤال جای خالی و بعد از آن ۵ سؤال ارائهمی‌شود که زبان‌آموزان باید معنای ۵ واژه‌ی جدید را به واژه‌ی مربوطه وصل نمایند. در آخر نیز یک اصطلاح به همراه معنی و مثال نوشته شده است. در بخش مروری مربوط به روز پنجم از هفته، تمارین متعددی با هدف مرور کلمات هفته ارائه شده است. یکی از تمارین مروری جالب در این بخش، تمرینی با عنوان «wordsearch» است. در این تمرین یک متن با ۵ جای خالی داده می‌شود که زبان‌آموزان با علم بر آن که واژه‌ی هر  جای خالی مربوط به کدام روز هفته است، باید کلمه‌ی جای خالی را حدس بزنند. لازم به ذکر است که روش آموزش لغت این کتاب نیز برای زبان‌آموزان با سطح ضعیف و یا متوسط رو به ضعیف پیچیده است. معمولاٌ معنی و توضیح واژه‌ها در کتب سطح‌های پایین‌تر کامل نوشته می‌شود اما در این کتاب سعی شده است که لغات با استفاده از متن و  مثال آموزش داده شوند که در لول‌های پیشرفته، این روش بهترین روش آموزش لغت است.

کلام آخر

با توجه به لزوم روزافزون دانستن زبان انگلیسی عمومی در زندگی روزمره و همچنین دانشگاه و محیط کار، کتب آموزش زبان انگلیسی متعددی در دسترس قرار گرفته است. از آن جا که یادگیری و استفاده از لغات متنوع باعث ارتقای سطح کلی زبان می‌شود در این ممتن یکی از بهتین منابع یادگیری لغت، کتاب ۱۱۰۰ کلمه که باید بدانید از انتشارات برنز، معرفی و تحلیل شده است. در این کتب با یک برنامه‌ریزی زمانی منسجم، ۱۱۰۰ کلمه برای مدت زمان ۴۶ هفته آموزش داده شده است. روش آموزش لغات در این کتاب و همچنین سطح کلی لغات مناسب زبان‌آموزان با سطح زبان پیشرفته و یا متوسط رو به پیشرفته است. زبان‌آموزان می‌توانند با استفاده از این کتاب به طور منظم به تمرین پرداخته و دایره‌ی لغات  خود را کم کم گسترش دهند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: