در سال ۱۳۴۸ شعبه‌ی مطالعات مدیریت دانشگاه هاروارد، توسط دو نفر از کارآفرینان مشهور آن دوران، با هدف تربیت نسل جدیدی از مدیران و کارشناسی که با علوم روز دنیا آشنا باشند، تاسیس شد. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، این شعبه و کارخانجات وابسته به آن، به انقلابیون واگذار شد و سپس با نام «دانشگاه امام صادق» و با مدیریت آیت‌الله منتظری در سال ۱۳۶۱، دوره‌ی جدیدی در آن آغاز شد. با توجه به تاکید رهبری در سال ۱۳۸۴ بر این موضوع که وظیفه‌ی این دانشگاه، «تولید علم» است، اهداف این دانشگاه تغییر محسوسی کرد و در نهایت شعار این دانشگاه به «دانشگاه اسلامی مرجع» تغییر یافت. این دانشگاه، یک دانشگاه غیرانتفاعی است، اما برخلاف عنوان «غیرانتفاعی»، هیچ شهریه‌ای از دانشجویان گرفته نمی‌شود و مضاف بر آن، امکانات رفاهی متعددی از جمله خوابگاه رایگان نیز در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد. این خدمات رفاهی به گونه‌ای است که حتی دانشجویان بومی که ساکن تهران هستند نیز، می‌توانند از این خوابگاه‌های رایگان استفاده کنند تا وقت آن‌ها بابت رفت‌وآمدهای غیر ضروری تلف نشود. دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، به طور رسمی متعهد خواهند شد که به میزان نیمی از دوره‌ی تحصیلی خود را در مکانی که دانشگاه تعیین می‌کند، خدمت نمایند. دوره‌ی تحصیلی برای خانم‌ها در مقطع کارشناسی پیوسته، ۴.۵ سال و برای آقایان در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، ۷.۵ سال است.

ظرفیت و شرایط پذیرش دانشگاه امام صادق و مقاطع تحصیلی ارائه شده در آن

پذیرش دانشجویان در این دانشگاه، روندی متفاوت دارد و نمی‌توان صرفاً به کسب رتبه‌ی خوب در کنکور سراسری اکتفا کرد. داوطلبان جهت قبولی در این دانشگاه، می‌بایست در یکی از سه رشته‌ی علوم ریاضی، علوم تجربی و یا علوم انسانی تحصیل کرده باشند و اعلام آمادگی خود جهت پذیرش در این دانشگاه را در هنگام ثبت‌نام کنکور سراسری اعلام کنند. همچنین علاوه بر انتخاب گزینه‌ی علاقمندی به دانشگاه امام صادق در دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری، می‌بایست در سامانه اینترنتی دانشگاه امام صادق نیز ثبت‌نام کنند و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنند. پس از عبور از آزمون کتبی کنکور، واجدین شرایط جهت انجام پذیرش نهایی، به واحد گزینش ارجاع داده می‌شوند. این گزینش در ۴ مرحله‌ی گزینش دینی، گزینش علمی، گزینش اخلاقی و گزینش سیاسی صورت می‌گیرد. در این مرحله، علاوه بر انجام مصاحبه‌ی حضوری، تحقیقات میدانی از محل سکونت داوطلب انجام شده و سوابق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داوطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان مهم‌ترین فاکتورهای پذیرش در این دانشگاه را، در ۳ عنوان «مصاحبه»، «توانایی علمی» و «تحقیقات محلی» خلاصه کرد. همچنین این دانشگاه برای پذیرش دانشجویانش، شرط سنی مقرر کرده که بنا بر این شرط، فقط متولدین سال ۱۳۷۹ و بعد از آن می‌توانند در این دانشگاه پذیرفته شوند. مقررات انضباطی و آموزشی این دانشگاه، نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور، مخصوصاً برای بانوان، از شدت و جدیت بسیار بالاتری برخوردار است و محل تحصیل دانشجویان دختر و پسر، از یکدیگر تفکیک شده و داوطلبان با توجه به جنسیتشان، در ۲ دانشگاه کاملاً متفاوت تحصیل می‌کنند. از ویژگی‌های خوب این دانشگاه برای دانشجویان پسر، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی، نیازی به شرکت در کنکور سراسری کارشناسی ارشد ندارند و فقط با یک آزمون داخلی که توسط دانشگاه برگزار می‌گردد، می‌توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد ‌شوند؛ اما این مزیت، شامل حال دانشجویان دختر نمی‌شود و این دسته از دانشجویان جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه، باید مجدداً در کنکور سراسری شرکت کنند. بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که داوطلبان معرفی شده توسط سازمان سنجش به دانشگاه امام صادق، با ضرایب خاص که مربوط به این دانشگاه است، تعیین می‌شوند؛ بدین صورت که ضریب درس ادبیات و زبان فارسی، معارف اسلامی و زبان عربی، ۴ است و درس زبان انگلیسی نیز دارای ضریب ۲ است. ثبت‌نام و قبولی در دانشگاه امام صادق، هیچ گونه محدودیتی برای انتخاب رشته‌ی داوطلبان ایجاد نمی‌کند و در صورتی که داوطلب در این دانشگاه پذیرفته شود، رشته‌ی قبولی‌اش در آزمون سراسری نیز پا برجا خواهد ماند و می‌تواند از بین دانشگاه امام صادق و دانشگاه قبولی از طریق کنکور سراسری، یکی را به دلخواه انتخاب کند.

انتخاب رشته‌ی این دانشگاه نیز، مجزا از انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری است و داوطلبان پس از پذیرش در مصاحبه و انجام گزینش‌های لازم، انتخاب رشته‌ی خود را انجام می‌دهند. نتایج نهایی پذیرش این دانشگاه نیز، در اواخر شهریور ماه، از طریق سایت‌های مربوط به پردیس خواهران و برادران دانشگاه امام صادق اعلام می‌شود. بر اساس اعلامیه‌ی منتشر شده توسط دانشگاه امام صادق، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این دانشگاه در رشته‌های زیر دانشجو می‌پذیرد.

رشته‌ها و دانشکده‌های دانشگاه امام صادق

همان طور که گفته شد، محل تحصیل خواهران و برادران، کاملاً مجزا از یکدیگر است و دانشکده‌های آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. پردیس برادران از ۸ بخش و پردیس خواهران از ۴ بخش تشکیل شده که عناوین این دانشکده‌ها عبارتند از:

پردیس برادران

  • دانشکده‌ی الهیات
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و اقتصاد
  • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و حقوق
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و مدیریت
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • حوزه‌ی علمیه‌ی امام صادق
  • مرکز زبان‌های خارجی

پردیس خواهران

  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و علوم تربیتی
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و فلسفه و کلام اسلامی
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و حقوق
  • دانشکده‌ی معارف اسلامی و فقه و حقوق

انجمن‌های علمی دانشجویی فعال در دانشگاه امام صادق

این دانشگاه، مشتمل بر ۶ انجمن علمی فعال است که عناوین این انجمن‌ها عبارتند از:

  • انجمن علمی دانشجویی زبان عربی
  • انجمن علمی دانشجویی حقوق
  • انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی
  • انجمن علمی دانشجویی فقه و حقوق
  • انجمن علمی دانشجویی فلسفه و کلام
  • انجمن علمی دانشجویی الهیات

آینده‌ی شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق

دانش‌آموختگان این دانشگاه، می‌توانند در مراکز و سازمان‌های دولتی و خصوصی در سمت‌هایی که مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌شان بوده، فعالیت کنند. برخی از مهم‌ترین این مراکز عبارتند از: وزارت اقتصاد، وزارت معدن و تجارت، وزارت صنعت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها، وکالت دعاوی دادگستری، معاونت برنامه‌ریزی و نیروی انسانی ریاست جمهوری، بانک مرکزی، مشاوره حقوقی بانک‌ها، مدیریت، صدا و سیما، رایزنی‌های فرهنگی با کشورهای خارجی، شورای عالی انقلاب اسلامی، مشاوره‌ی فقهی و حقوقی، تبلیغ معارف اسلامی در سطح عمومی، تحقیق و پژوهش در حیطه‌ی مسائل فرهنگی و اسلامی، تدریس در دانشگاه‌ها و … 

فارغ‌التحصیلان مشهور دانشگاه امام صادق

  • حسام‌الدین آشنا: سیاستمدار و مشاور رئیس جمهور در امور رسانه در دولت دوازدهم.
  • سعید جلیلی: عضو شورای راهبردی روابط خارجی- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده‌ی رهبر در شورای عالی امنیت ملی.
  • وحید یامین‌پور: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان- مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کارگروه تحول فرهنگی.
  • علی باقری کنی: معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران- رئیس تیم مذاکره‌ کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین- دبیر ستاد حقوق بشر.
  • علی صالح‌آبادی: نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران.
  • حسین قربان زاده: رئیس سازمان خصوصی سازی- مدیر مسئول روزنامه‌ی همشهری و روزنامه‌ی محلی تهران امروز.
  • حجت الله ایوبی: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران- رئیس اسبق سازمان سینمایی کشور.
  • صمدعلی لکی‌زاده: سفیر ایران در لهستان.
  • محمد فطانت‌فرد: مدیرعامل بانک آینده.
  • میثم مطیعی: مداح و نوحه‌خوان مراسم‌های اهل بیت.
  • فاضل نظری: شاعر- رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فرهنگی کودکان و نوجوانان.

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه امام صادق

مزیت‌های این رشته، بیشتر برای آقایان بوده، گرچه که بانوان نیز، از تسهیلات موردنیازشان بهر‌مند هستند. به طور مثال، تحصیل در این دانشگاه، کاملاً رایگان بوده و تمامی دانشجویان، حتی دانشجویان بومی تهران نیز می‌توانند به صورت رایگان از خوابگاه دانشجویی استفاده کنند. همچنین دانشجویان از همان بدو ورودشان به دانشگاه، مشمول دریافت حقوق دانشجویی و کمک هزینه‌های تحصیلی خواهند شد. خبر بسیار خوبی که برای آقایان وجود دارد، این است که طول مدت تحصیل در این دانشگاه، برای آقایان به عنوان سابقه‌ی خدمت سربازی در نظر گرفته می‌شود و می‌توانند بلافاصله پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی، جهت تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد، بدون شرکت در کنکور سراسری و صرفاً با قبولی در آزمون داخلی دانشگاه، وارد مقطع بعدی شوند.

از معایب این دانشگاه نیز، می‌توان به ارائه‌ی تعداد رشته‌های بسیار محدود آن اشاره کرد. همچنین این که خانم‌ها، بر خلاف آقایان، باید پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی، جهت ادامه تحصیل در مقطع ارشد در همین دانشگاه، می‌بایست در کنکور سراسری شرکت کنند و پس از کسب حدنصاب لازم در کنکور سراسری، در این دانشگاه پذیرفته شوند. یکی از مهم‌ترین شروط لازم برای پذیرش در این دانشگاه که می‌تواند هم به عنوان یک مزیت و هم به عنوان یک عیب محسوب شود، این است که برای مقطع کارشناسی، فقط داوطلبانی که متولدین سال ۱۳۷۹ و بعد از آن هستند و در رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) تحصیل کرده‌اند، حق تحصیل در این دانشگاه را دارند. همچنین داوطلبان کنکور زبان‌های خارجی و هنر مجاز به پذیرش در این دانشگاه نخواهند بود.

 دانشگاه امام صادق در کجا واقع است؟

پردیس خواهران دانشگاه امام صادق در استان تهران، میدان صنعت، بلوار شهید فرحزادی، خیابان شهید طاهرخانی، خیابان امام صادق واقع شده است. پردیس برادران نیز، در تهران، بزرگراه شهید چمران و در مجاورت پل مدیریت قرار گرفته است.

دسته بندی شده در: