انتشارات بین‌المللی گاج یکی از برجسته‌ترین انتشارات کتب کمک درسی ایران است. این انتشارات برای دانش‌آموزان پایه‌های مختلف کتب متعددی را به چاپ رسانده است. یکی از محبوب‌ترین مجموعه کتب انتشارات بین‌المللی گاج مجموعه کتب میکروطبقه‌شده است. اصلی‌ترین ویژگی این مجموعه کتاب، دسته‌بندی تست‌ها و سؤالات بر اساس موضوعات جزئی کتب درسی است. این دسته‌بندی موضوعی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به راحتی سؤالات مربوط به مبحث مورد نظر خود را در کتاب‌های این مجموعه پیدا کرده و با حل و بررسی آن‌ها تسلط خود بر آن مبحث را بالا ببرند. در این متن می‌خواهیم پرفروش‌ترین کتاب‌های مجموعه میکرو گاج در سه رشته‌ی علوم تجربی، علوم انسانی و ریاضی – فیزیک را معرفی کنیم. این کتاب‌ها به شرح زیر هستند:

پرفروش‌ترین کتاب‌های مجموعه میکرو گاج رشته‌ی علوم تجربی:

  • کتاب میکرو ریاضی تجربی جامع کنکور
  • کتاب دور دنیا در ۴ ساعت رشته‌ی تجربی

پرفروش‌ترین کتاب‌های مجموعه میکرو گاج رشته‌ی ریاضی – فیزیک:

  • کتاب گسسته دوازدهم میکرو

پرفروش‌ترین کتاب‌های مجموعه میکرو گاج رشته‌ی علوم انسانی:

  • کتاب میکرو عربی جامع انسانی کنکور
  • کتاب ریاضیات جامع انسانی کنکور میکرو گاج

در ادامه، هر پنج کتاب فوق به صورتی نسبتاً خلاصه معرفی و بررسی شده‌اند. پس از مطالعه‌ی این متن می‌توانید علت پرفروش بودن این کتاب‌های بی‌نشیر را متوجه شوید.

محبوب‌ترین کتاب‌های مجموعه میکرو گاج در رشته‌ی علوم تجربی

این کتاب دارای ۲ جلد است که جلد اول آن با ۷۶۸ صفحه شامل بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات است و جلد دوم آن با ۴۰۰ صفحه به درسنامه‌های مفصل اختصاص داده شده است. جدا کردن بخش درسنامه در این کتاب یک ویژگی بسیار مفید است؛ چرا که بسیاری از دانش‌آموزان دس ریاضی را از جزوات دبیران خود مطالعه می‌کنند و تنها به یک بانک تست کامل و جامع نیاز دارند. این دسته از عزیران می‌توانند تنها جلد اول این کتاب را خریداری نمایند. از دلایل پرفروش بودن این کتاب که توسط مهندس آریان حیدری، مهندس علی منصف شکری و مهندس سجاد عظمتی نوشته شده است، می‌توان به پوشش کامل و صفر تا صدی تمامی مباحث ریاضی هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم، ارائه‌ی تست‌های استاندارد، دسته‌بندی شده و مناسب برای کنکور ۱۴۰۱، ارائه‌ی پاسخنامه‌ی واقعاً تشریحی و ظاهر جذاب کتاب که به سبب چاپ رنگی آن ایجاد شده است، اشاره نمود.

در این کتاب تست‌ها از نظر میزان دشواری هم به سه دسته‌ی تست‌های معمول (۲۷۸۰ تست)، تست‌های مختص تسلط بیشتر (۹۰۰ تست) و تست‌های بسیار دشوار (۶۷۵) تقسیم شده‌اند. این دسته‌بندی باعث شده است که این کتاب برای دانش‌آموزان با هر سطحی مناسب باشد.  پاسخنامه‌ی تشریحی جلد دوم این کتاب بسیار مفصل بوده و علاوه بر توضیح کامل سؤالات، راه حل‌های مفهومی و تستی سؤالات نیز در این پاسخنامه ارائه گشته است. برخی مزایای این کتاب نسبت به دیگر کتب عبارتند از: طراحی و معماری داخلی بسیار زیبا جذاب و موردپسند دانش‌آموزان و معلمان، طرح تست از مفاهیم و لایه‌های پنهان کتاب درسی، ویرایش و نوسازی تمامی تست‌های کنکورهای دهه‌ی ۹۰ و بازآفرینی آن‌ها در قالب و چهارچوب نظام جدید آموزشی، طرح تست‌های ترکیبی، بافت پوششی و چند لایه تست‌های کتاب، بررسی کامل تمام تمرینات مطرح شده در کتاب راهنمای معلم که یکی از منابع اصلی تست در کنکور سراسری است و پرهیز از تألیف تست‌های تیز و خارج از چارچوب نظام جدید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که دانش‌آموزان در هفته‌های نزدیک به کنکور باید انجام دهند، شبیه‌سازی جلسه‌ی کنکور و آزمون گرفتن از خود است. این کار به اندازه‌ی خود مرور و جمع‌بندی دروس مهم است. بهترین کار در این ایام استفاده از سؤالات کنکورهای اخیر است. اما همان طور که می‌دانید تعداد کنکورهای سراسری نظام جدید محدود است و در نتیجه دانش‌آموزان باید از آزمون‌های تألیفی و یا کنکورهای نظام قدیم استفاده کنند. بسیاری از انتشارات مطرح کتب کمک آموزشی کشور، مجموعه کتاب‌هایی مختص ایام نزدیک به کنکور ارائه کرده‌اند. در این کتاب‌ها چندین نمونه آزمون جامع با سبکی کاملاً مشابه کنکورهای سراسری ارائه شده است که دانش‌آموزان می‌توانند با در نظر گرفتن زمان مشخص و شبیه‌سازی شرایط جلسهی کنکور برای خود، در واقع کنکور دادن را تمرین کرده و با بررسی عملکرد خود در پاسخ دادن به سؤالات آزمون‌های این کتاب‌ها، دید خوبی نسبت به وضعیت درسی خود پیدا کنند. کتاب دور دنیا در ۴ ساعت رشته‌ی تجربی دقیقاً جزو کتب مجموعه‌ی میکروگاج نیست ولی به علت فروش بسیار بالای آن و همچنین دسته‌بندی هوشمندانه‌ی سؤالات، ما این کتاب را نیز در اینجا معرفی می‌کنیم.

در این کتاب ۱۲ دوره کنکورهای سراسری رشته‌ی تجربی به صورت آزمون به آزمون گنجانده شده است. این کتاب نیز مشابه کتاب قبلی دو جلد دارد. جلد اول این کتاب شامل سؤالات و جلد دوم شامل پاسخنامه‌ی تشریحی است. کنکورهای ارائه شده در جلد اول این کتاب شامل کنکورهای داخل و خارج کشور ۶ سال اخیر است و مؤلفین این کتاب تمامی تست‌های کنکورها را بررسی کرده و در صورت لزوم تغییر داده‌اند تا سؤالات کاملاً با کتب درسی نظام جدید آموزشی منطبق گردد. سؤالاتی که کمی یا بسیار تغییر کرده‌اند، مشخص شده‌اند که البته بهتر می‌بود که این امر در جلد پاسخنامه مشخص می‌شد تا احیاناً حواس دانش‌آموزان هنگام آزمون گرفتن سؤالات از خود، پرت نشود. طبق گفته‌ی مؤلفان، پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان ابتدا کنکورهای داخل کشور سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ را به ترتیب از خود آزمون گرفته و سپس به سراغ کنکورهای خارج کشور بروند. در ضمن بهتر است حداقل ۲ تا سه روز بین هر دو آزمون فاصله بیفتد. در شرایط ایده‌آل دانش‌آموزان باید صبح از خود آزمون گرفته و عصر همان روز، آزمون خود را تحلیل نمایند. چند روز آینده نیز باید به مرور مباحثی که عملکرد ضعیفی در آن داشته‌اند، اختصاص داده شود. پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده در جلد دوم این کتاب در عین ارائه‌ی راه حل کامل و توضیح مفصل علل درستی گزینه‌های صحیح، سعی کرده است تا حد امکان از بیان نکات اضافی چشم‌پوشی کند. در کل، این کتاب از بهترین وحیاتی‌ترین کتاب‌هایی است که دانش‌آموزان باید در هفته‌های نزدیک به کنکور از آن استفاده نمایند.

محبوب‌ترین کتاب مجموعه میکرو گاج در رشته‌ی ریاضی فیزیک

هر ساله معمولاً ۱۰ تست از ۵۵ تست درس ریاضی در کنکور سراسری این رشته مربوط به درس گسسته است. این امر باعث شده است که دانش‌اموزان اهمیت زیادی به یادگیری درس گسسته بدهند و به تبع آن از کتب کمک آموزشی متعددی برای این درس استفاده نمایند. کتاب گسسته‌ی دوازدهم میکرو گاج بی‌شک از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس گسسته‌ی پایه‌ی دوازدهم است. دانش‌آموزان می‌توانند به کمک درسنامه‌های کامل و کاربردی این کتاب، هر آن چه باید برای جواب دادن به تست‌های کنکوری گسسته بدانند را با عمق لازم یاد بگیرند. این کتاب همچنین بانک تست کامل و جامعی نیز ارائه کرده است (بیش از ۷۴۰ تست) که کاملاً برای بالا بردن تسلط دانش‌اموزان بر مباحث کافی است.

تست‌های این کتاب یا تألیفی هستند و یا از منابع معتبری همچون بانک سؤالات کنکورهای سراسری سال گذشته انتخاب شده‌اند؛ در هر حال همه‌ی تست‌های این کتاب استاندارد هستند و کاملاً با نظام جدید آموزشی تطابق دارند. این کتاب توسط مهندس علی منصف شکری و سجاد عظمتی با کارشناسی محتوایی محمد صحت‌کار، کیوان دارابی و محمدرضا حسینی‌فرد در یک جلد با ۲۷۲ صفحه نوشته شده است. یک ویژگی جالب این کتاب ارائه‌ی مینی تست‌های دو گزینه‌ای با هدف تثبیت بهتر مطالب در ذهن دانش‌آموزان است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب بسیار مفصل است و سؤالات را گاهاً از دو روش مختلف حل نموده است. این پاسخنامه این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که خودشان بدون نیاز به هیچ معلمی بتوانند رفع اشکال کنند. تنوع رنگی چاپ این کتاب بالا است که باعث زیبایی ظاهری این کتاب شده است. در آخر، لازم به ذکر استکه سؤاالت کنکور سال ۹۹ به طور مجزا در این کتاب ارائه گشته است.

محبوب‌ترین کتاب‌های مجموعه میکرو گاج در رشته‌ی علوم انسانی

کتاب میکرو عربی جامع انسانی کنکور یکی از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس عربی رشته‌ی علوم انسانی است. این کتاب تمامی مباحث عربی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم این رشته را پوشش می‌دهد و از کامل‌ترین و جامع‌ترین منابع عربی کنکور انسانی است. این کتاب دارای یک جلد با ۷۴۶ صفحه است و توسط اسرافیل قربان‌پور تألیف شده است. چینش پایه به پایه و سپس درس به درس مطالب این کتاب باعث شده است که نه تنها داوطلبان شرکت در کنکورهای سراسری رشته‌ی انسانی، بلکه دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهمی که می‌خواهند با پایه‌ی عربی قوی وارد پایه‌ی دوازدهم شوند، نیز بتوانند به خوبی از این کتاب استفاده نمایند. در این کتاب در هر درس ابتدا قواعد آموزش داده شده است و سپس به بحث ترجمه پرداخته شده است. تست‌ها نیز به همین ترتیب در هر درس طبقه‌بندی و ارائه شده‌اند. درسنامه‌های این کتاب عمدتاً مناسب کنکور هستند و سعی شده است که تمام نکات لازم به دور از اضافه‌گویی در کتاب توضیح داده شود. در ضمن ترجمه‌ی عبارات و جملات مهم کتب درسی نیز به همراه معانی لغات مهم، متضادها و جمع‌های مکسر ارائه شده است.

بانک تست این کتاب نیز بسیار کامل و جامع است و از تمامی مباحث به تعداد کافی تست ارائه کرده است. در این کتاب علاوه بر تست‌های دسته‌بندی شده‌ی مبحثی، آزمون‌های جامع متنوعی نیز جهت جمع‌بندی و محک زدن آموخته‌های دانش‌آموزان ارائه گشته است. سؤالات کنکورهای سراسری داخل و خارج کشور نیز به طور کامل در این کتاب جمع‌آوری و بررسی شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب بسیار کامل است. در این پاسخنامه نه تنها جواب صحیح سؤالات، بلکه تحلیل کامل سؤال و توضیح علل نادرستی سایر گزینه‌ها نیز توضیح داده شده است. همچنین در انتهای این کتاب چندین ضمیمه‌ی بسیار کاربردی ارائه شده است. در ضمیمه‌ی اول این کتاب نکات ترجمه بر اساس تکنیک «فجضم» ارائه شده است. این تکنیک شامل فعل از نظر زمان و صیغه (ف)، اسم از نظر جمع یا مفرد بودن (ج)، ضمایر به خصوص ضمیر متصل (ض)، اسم از نظر معرفه یا نکره بودن (م) می‌شود. دانش‌آموزان به کمک این تکنیک می‌توانند به اکثر تست‌های ترجمه به راحتی پاسخ دهند. در ضمیمه‌ی دوم این کتاب بعضی از آیات و احادیث مهم و ضرب‌المثل‌هایی که در کتب درسی بیان شده‌اند به صورت درس به درس ارائه شده است تا دانش‌آموزان به تست‌های مفهومی مرتبط با این موارد نیز پاسخ دهند. در ضمیمه‌ی سوم مبحث تجزیه و ترکیب آموزش داده شده و تعدادی تست نیز جهت فهم کامل دانش‌آموزان ارائه شده است. در آخر، ضمیمه‌ی چهارم نیز به موضوع ضبط حرکات اختصاص داده شده است. این ضمیمه نیز شامل درسنامه‌های مختر و مفید و تعداد قابل توجهی تست از موضوع ضبط حرکات است.  

اولین درس کنکور رشته‌ی علوم انسانی ریاضی است که شامل ۲۰ تست می‌شود. زمان در نظر گرفته شده برای این درس در کنکور ۲۵ دقیقه است. از آن جا که اکثر دروس اختصاصی رشته‌ی انسانی ماهیت حفظی دارند، معمولاً دانش‌آموزان این رشته مهارت به خاطر سپردن نکات در ذهن را به خوبی پرورش می‌دهند و گاهاً از تقویت مهارت حل مسئله باز می‌مانند. این در حالی است که کسب تراز بالا در درس ریاضی کنکور انسانی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رتبه‌ی کنکور دانش‌آموزان این رشته بگذارد. کتب کمک آموزشی بیشترین نقش را در کسب تسلط بر مباحث ریاضی ایفا می‌کنند؛ چرا که یادگیری عمیق مباحث ریاضی جز با حل مسائل فراوان میسر نیست. کتاب ریاضیات جامع انسانی کنکور از سری کتب میکروگاج یکی از بهترین و کاملترین منابع کمک آموزشی برای درس ریاضی است. در این کتاب تمامی مباحث ریاضی و آمار هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم از صفر تا صد آموزش داده شده است. این کتاب دارای یک جلد با ۴۱۶ صفحه است و توسط محمد یگانه با همکاری محمد حسن دیندارلو و ندا فرهختی تألیف شده است.

نکته‌ی جالب در مورد درسنامه‌های این کتاب آن است که در عین کامل بودن مطالب و توضیحات، درسنامه‌ها نسبتاً مختصر هستند و به طور کامل از اضافه‌گویی پرهیز شده است. بانک تست این کتاب کامل و جامع است و برای هر مبحث به اندازه‌ی کافی تست استاندارد ارائه نموده است. تست‌های این کتاب یا تألیفی بوده، یا از میان سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته انتخاب شده‌اند و یا از خود کتاب درسی به صورت مستقیم برگرفته شده‌اند. در هر صورت تمامی تست‌های این کتاب کاملاً با مباحث نظام جدید آموزشی تطابق داده شده‌اند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز بسیار کامل است و تمامی سؤالات را به طور کامل تحلیل نموده است. در ضمن نکات مهم سؤالات نیز در پاسخنامه نوشته شده است. در کل دانش‌آموزان می‌توانند به کمک این کتاب تمامی مباحث ریاضی و آمار  رشته‌ی انسانی را به. طور کامل یاد گرفته و با حل و بررسی تست‌های این کتاب تسلط خود را در حد صد زدن ریاضی کنکور انسانی بالا ببرند.