یادگیری زبان انگلیسی در زندگی مدرن امروزی به یکی از نیازهای اساسی افراد تبدیل شده است. در واقع امروزه چه در دانشگاه‌ها و چه در بسیاری از مشاغل افراد باید در حد مشخصی دنش زبان انگلیسی داشته باشند تا بتوانند در کار و یا تحصیل خود به موفقیت دست یابند. آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی همچون آیلتس و تافل نیز به رغم هزینه‌های بالا مخاطبین بسیار زیادی در ایران دارند. کتاب‌های کمک آموزشی بی‌شماری برای یادگیری زبان انگلیسی در دسترس ما قرار گرفته است که بسیاری از این کتاب‌ها توسط انتشارات برجسته‌ای همچون انتشارات کمبریج، بارونز، دانشگاه آکسفورد، کالینز و … ارائه شده است. در کشور ما هر جا حرف از کتب آموزش زبان انگلیسی می‌شود، نام انتشارات جنگل به گوش می‌خورد. انتشارات جنگل با حدود سی سال قدمت، کتاب‌های مختلف از جمله کتاب‌های خارجی، علمی، روانشناسی و حقوقی ارائه کرده است. این انتشارات همواره سعی داشته است که کتب زبان انگلیسی را با بهترین کیفیت چاپ و منتشر کند و به جرعت می‌توان گفت که بسیار هم در وصول به این هدف موفق عمل کرده است. در این متن می‌خواهیم پرفروش‌ترین کتب انتشارات جنگل را معرفی نماییم. پرفروش بودن این کتاب‌ها نشان از مفید و کاربردی بودن این کتب برای طیف وسیعی از افراد دارد. کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی که در این جا معرفی و بررسی شده‌اند عبارت‌اند از:

دو کتاب پرفروش دیگر از این انتشارات نیز سری کتاب‌های Nuveo Prisma برای آموزش زبان اسپانیایی و کتاب Roald Dahl Matilda هستند که این دو نیز با جزئیات کمی در ادامه معرفی شده‌اند. دقت کنید که کتاب‌های مذکور بعضاً توسط انتشارات برجسته‌ی بین‌المللی خارج از ایران به چاپ رسیده‌اند و انتشارات جنگل در ایران این کتاب‌ها را بازچاپ و پخش می‌کند.

معرفی سری کتاب‌های آیلتس آکادمیک از انتشارات کمبریج (IELTS Cambridge academic)

این مجموعه شامل ۱۷ کتاب می‌شود که در هر کتاب ۴ نمونه آزمون آیلتس ارائه شده است. در واقع این مجموعه کتاب بهترین منبع آزمون‌های استاندارد آیلتس هستند. هر چه شماره‌ی درج شده روی جلد کتاب (۱ الی ۱۷) برزگ‌تر باشد، کتاب جدیدتر است و طبیعتاً شامل آزمون‌های جدیدتر می‌شود. در کنار هر کدام از کتاب‌های این مجموعه یک سی دی نیز ارائه می‌شود که شامل فایل‌های صوتی بخش listening آزمون‌ها می‌شود. پاسخ سؤالات listening و reading آزمون‌ها در انتهای کتاب ارائه شده است. برای بخش writing آزمون‌ها هم نمونه متن ارائه شده است و نمره‌ی متن هم ذکر شده است. متن تمام سؤالات Listening هم ارائه شده است و به همین دلیل این کتاب‌ها بهترین منابع تمرین مهارت شنیداری برای شرکت در آزمون‌های آیلتس هستند. در ضمن بخش کوچکی هم به نمونه سؤالات reading و writing آزمون آیلتس عمومی اختصاص داده شده است.  این مجموعه برای کسانی که می‌خواهند آیلتس آکادمیک و یا جنرال بدهند، بسیار مفید است.

معرفی سری کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی تاپ ناچ (top notch fundamentals) از انتشارات پیرسون

یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی از مبتدی تا متوسط کتاب‌های تاپ ناچ از انتشارات پیرسون هستند. این مجموعه اولین  بار در سال ۲۰۰۶ در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفت و از همان موقع در سرتاسر جهان مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است. در حال حاضر این کتاب‌ها در کلاس‌های  بسیاری از مؤسسات مشهور آموزش زبان انگلیسی کشور آموزش داده می‌شوند که این خود اثبات مفید و کاربردی بودن این کتاب‌ها است. در کل این مجموعه شامل ۸ کتاب است که سه کتاب اول سطح پایه (fundamentals) را آموزش می‌دهد. خوبی کتاب‌های تاپ ناچ آن است که تمامی مهارت‌های چهارگانه‌ی زبان یعنی listening، speaking، reading و writing را به طور همزمان جلو می‌برد و دانش لغوی و دستور زبانی دنش‌آموزان را نیز به خوبی گسترش می‌دهد. به همین دلیل این مجموعه برای شروع یادگیری زبان انتخاب بسیار خوبی است اما متأسفانه این کتاب‌ها تنها تا سطح متوسط پیش می‌روند و طبیعتاً اگر زبان‌آموزان به دنبال یادگیری زبان انگلیسی در سطح پیشرفته هستند، کتاب‌های تاپ ناچ برایشان انتخاب خوبی نیست. از نظر هزینه نیز کتاب‌های تاپ ناچ جزو کتب آموزش زبان انگلیسی گران محسوب نمی‌شوند و با توجه به حجم و کیفیت آموزش ارائه شده در این کتاب‌ها، در واقع قیمت خیلی مناسبی دارند.

معرفی سری کتاب‌های گرامر کاربردی (grammar in use) از انتشارات کمبریج

همان طور که می‌دانید تا زمانی که دستور زبان یک زبان را ندانیم و نتوانیم از نکات آن به درستی استفاده کنیم، عملاً نمی‌توانیم آن زبان را به کار ببریم. دانش دستور زبان باعث می‌شود بتوانیم صحبت دیگران را بهتر متوجه شویم، خودمان درست‌تر صحبت کنیم، متون صحیح‌تری بنویسیم و مفهوم جملات را در خواندن متون بهتر متوجه شویم. عملاً یادگیری دستور زبان برای تقویت هر چهار مهارت listening، speaking، reading و  writing لازم است. متأسفانه بخش گرامر مبحث ساده‌ای نیست و بسیاری از زبان‌آموزان در یادگیری نکات مختلف این بخش از زبان انگلیسی گیج شده و به راحتی اشتباه می‌کنند. یافتن منبع مناسبی برای یادگیری دستور زبان انگلیسی به گونه‌ای کامل و عمیق که احتمال اشتباه کردن را به صفر نزدیک کند، اهمیت بسیار بالایی دارد.

سری کتاب‌های grammar in use از انتشارات کمبریج یک منبع خیلی خوب برای آموزش کامل و عمیق دستور زبان انگلیسی و نکات ریز آن است. این مجموعه شامل سه کتاب در سه سطح مبتدی (basic)، متوسط (intermediate) و پیشرفته (advanced) می‌شود. کتابی دیگر از این مجوعه هم essential grammar in use نام دارد که به آموزش نکات گرامری خیلی مهم در پرداخته است. در تمامی این کتاب‌ها نکات گرامری به همراه مثال آموزش داده شده است و تمارین متنوعی برای تثبیت یادگیری زبان‌آموزان ارائه شده است. خوبی کتاب‌های grammar in use آن است که خودآموز هستند و زبان‌آموزان می‌توانند خودشان بدون نیاز به معلم گرامر را به خوبی فرا گیرند.

معرفی سری کتاب‌های مهارت‌های واژگانی از انتشارات آکسفورد (oxford word skills)

دانستن لغات مختلف از موضوعات متنوع یا به عبارتی دیگر داشتن دایره‌ی لغات گسترده نیز مهارت دیگری است که در کنار دانستن دستور زبان به ارتقای مهارت‌های چهارگانه‌ی listening، speaking، reading و  writingکمک می‌کند. در صورتی که دایره‌ی لغات ما محدود باشد نمی‌توانیم معنی متونی که می‌خوانیم و یا صحبت‌هایی که می‌شنویم را به طور کامل متوجه شویم. همچنین امکان استفاده از لغات متنوع در صحبت کردن و یا نوشتن را نیز نخواهیم داشت. حتماً می‌دانید که مبحث یادگیری لغت فرّارترین بخش یادگیری زبان انگلیسی است و زبان‌آموزان همواره به دنبال روش‌هایی برای یادگیری لغت هستند که باعث شود لغات جدید بیشتر در ذهن زبان‌آموزان بماند. یادگیری لغت در جمله، حل تمارین ویژه‌ی یادگیری لغت، به کار بردن لغت و یادگیری پیوسته‌ی لغت، همگی روش‌های مؤثر یادگیری لغت هستند. سری کتب word skills از انتشارا دانشگاه آکسفورد می‌تواند به زبان‌آموزان در مسیر گسترش دایره‌ی لغات بسیار کمک کند. این مجموعه شامل سه کتاب می‌شود و برای شروع یادگیری لغت انتخاب خیلی خوبی است. هر یک از کتاب‌های این مجموعه شامل حدود ۸۰ درس می‌شود و در انتهای هر کتاب زبان‌آموزان حدوداً ۳۰۰ لغت روزمره و یا  آکادمیک جدید بسته به سطح کتاب یاد می‌گیرند. در این کتاب‌ها لغات جدید در جداول منسجمی توضیح داده شده است و برای تثبیت این لغات در ذهن، تمارینی ارائه گشته است. کتاب‌های این مجموعه شامل تمرینات مروری نیز می‌شودکه با هدف یادگیری پیوسته‌ی لغات در این کتاب‌ها قرار داده شده است. این مجموعه شامل سه کتاب در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته است و هر فرد می‌تواند با توجه به سطح زبان خود، کتاب مناسب خود را از این مجموعه انتخاب کرده و به کمک آن دایره‌ی لغات خود را گسترش دهد. در ضمن سی دی‌هایی همراه این کتاب‌ها ارائه می‌شود تا زبان‌آموزان علاوه بر معنی و کاربرد نحوه‌ی صحیح تلفط واژگان را نیز یاد بگیرند.

معرفی سری کتاب‌های IELTS maximizer از انتشارات جنگل

یک مجموعه کتاب بسیار خوب دیگر برای کسانی که می‌خواهند در آزمون‌های بین‌المللی آیلتس شرکت کنند، سری کتب IELTS maximiser نوشته شده توسط علیرضا معمارزاده است. این مجموع شامل ۳ کتاب speaking، reading و writing می‌شود. کتاب reading از این مجموعه شامل ۱۵ متن آیلتس و در کل بیش از ۱۵۰ متن و سؤال می‌شود. ویژگی کلیدی این کتاب طیف وسیع موضوعات متون آن است که حوزه‌های مختلف اعم از روانشناسی،بیولوژی،محیط زیست و … را پوشش می‌دهد. کتاب speaking از این مجموعه یک منبع خیلی خوب برای ارتقای مهارت گفتاری است. ویژگی منفی این کتاب ثابت بودن نسبی پاسخ‌ها و سطح خیلی بالای آن‌ها است ولی از آن جا که مجموعه‌ی بزرگی از سؤالات speaking آیلتس را ارائه کرده است، همچنان یک منبع آموزشی بسیار خوب است. دقت کنید که مخاطب این کتاب زبان‌آموزانی هستند که هدف کسب نمره‌ی ۶ و یا بالاتر را در بخش speaking آزمون‌های آیلتس را دارند و اگر سطح زبانتان ضعیف است، بهتر است که با این کتاب شروع نکنید. کتاب writing از این مجموعه نیز یک منبع بسیار خوب برای یادگیری قالب‌ها نوشتاری و تکنیک‌های مفید برای کسب نمره‌ی بالا در بخش writing آزمون‌های آیلتس است. در این کتاب ۳۶۰ نمونه ریزطبقه‌بندی شده و استاندارد برای بخش writing ارائه شده است که برای ارتقای مهارت نوشتاری زبان‌آموزان بسیار مفید است. هر سه کتاب یاد شده تمارین بسیار خوبی به همراه پاسخ ارائه نموده‌اند.

سری کتاب‌های آموزش زبان اسپانیایی Nuveo Prisma از انتشارات ادینومن

یکی از محبوب‌ترین کتب آموزش زبان فرانسه سری کتاب‌های Nuevo Prisma از انتشارات Edinumen هستند. این کتاب‌ها از به‌روزترین متدهای آموزشی استفاده می‌کنند و دارای تأییدیه‌ی مؤسسه‌ی سروانتس اسپانیا(Instituto Cervantes)  نیز هستند. در این مجموعه دارای شش کتاب در سطح‌های مقدماتی A1، پیش متوسط A2، متوسط B1، فوق متوسط B2، پیشرفته C1 و فوق پیشرفته C2 است. این مجموعه برای هر سطح یک کتاب آموزش، یک کتاب کار، یک کتاب راهنمای مغلم و یک سی دی ارائه نموده است. در حال حاضر کتاب‌های این مجموعه در بسیاری از مؤسسات آموزش زبان اسپانیایی تدریس می‌شود. این کتاب تمامی مهارت‌های زبانی زبان‌آموزان را همزمان تقویت می‌کند و شامل تمرینات اینتراکتیو بسیار زیادی می‌شودکه یادگیری زبان را برای زبان‌آموزان شیرین‌تر و مؤثرتر می‌کند.  این کتاب در واقع ورژن بهتر شده‌ی کتاب‌های بسیار موفق Prisma است که بیش از ده سال است که در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفته است.

معرفی کتاب Roald Dahl Matilda از انتشارات جنگل

همان طور که می‌دانید یکی از روش‌های گسترش دایره‌ی لغات و تقویت زبان انگلیسی خواندن کتاب داستان به زبام انگلیسی است. انتخاب کتاب مناسب کار ساده‌ای نیست چرا که کتاب باید در سطح مشابه سطح زبانی افراد نوشته شده باشد. بسیاری از معلمان زبان انگلیسی به زبان‌آموزان سطح متوسط و یا پایین‌تر خواندن کتاب‌های داستان کودکان را پیشنهاد می‌کنند. این دسته از کتاب‌ها معمولاً ادبیات ساده‌تری دارند و به اندازه‌ای ساده هستند که زبان‌آموزان بتوانند به راحتی مفهوم آن‌ها را متوجه شوند. کتاب‌های رولد دال می‌توانند برای این هدف انتخاب خیلی خوبی باشند. رولد دال یک نویسنده‌ی بسیار شناخته‌شده در حوزه‌ی ادبیات کودکان است و حتی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان نسل ما نامیده شده است. کتاب ماتیلدا درباره‌ی دختری ۵ ساله و بسیار باهوش به نام ماتیلدا نوشته شده است که والدین خودخواه و ابلهی دارد. کتاب مشکلات و ماجراهای ماتیلدا در مقابله با والدین و همنین شخصیت منفی داستان یعنی خانم ترانچبال، قهرمان سابق پرتاب چکش جهان، را توصیف می‌کند. مطالعه‌ی این کتاب علاوه بر کودکان که به زبان‌آموزان نیز بسیار پیشنهاد می‌شود.

دسته بندی شده در: