کتاب‌های سری آی کیو انتشارات گاج، برای تمامی دانش‌آموزان از پایه‌ی دوم ابتدایی تا پایه‌ی دوازدهم به چاپ رسیده است. تمرکز اصلی این کتاب‌ها بر حل تست بوده و در آن‌ها، از پرداختن به درسنامه‌های مفصل و طولانی خودداری شده است و صرفا به ارائه‌ی درسنامه‌های آموزشی خلاصه، مفید و کاربردی در بخش پاسخنامه‌ی تشریحی اکتفا شده است. لازم به ذکر است که دانش‌آموزان در هنگام مواجهه با عنوان این کتاب‌ها (IQ) می‌پندارند که قرار است با سوالات سطح بالا مواجه شوند؛ در حالی که این طور نیست و پرسش‌های ارائه شده در این کتاب‌ها، کاملاً در حیطه‌ی کنکور طراحی شده‌اند و به هیچ وجه مطالب اضافه و خارج از کنکور در آن جایی ندارد و از نظر سطح دشواری نیز، کاملاً مطابق با کنکور سال‌های اخیر است و از تیپ‌های متفاوت با درجه سختی‌های متنوعی در آن استفاده شده است. لذا تمامی دانش‌آموزان می‌توانند از این کتاب استفاده کنند، اما با توجه به این که در کنار سوالات سطح متوسط، تعدادی سوال سطح بالا و ایده‌دار نیز در آن وجود دارد، نیاز دانش‌آموزان قوی نیز برآورده خواهد شد و این دسته از داوطلبان مستعد نیز می‌توانند در کمال آسودگی و اطمینان خاطر، نسبت به حل تست‌های متناسب با سطح علمی‌شان اقدام کنند. به طور کلی می‌توان ساختمان این کتاب‌ها را در ۳ بخش اصلی طبقه‌بندی کرد:

بخش اول: پرسش‌های چهار گزینه‌ای

همان‌طور که گفته شد، محوریت این کتاب‌ها، ارائه‌ی پرسش‌های چهار گزینه‌ای است تا دانش‌آموزان بتوانند با در اختیار داشتن یک بانک تست کامل، استاندارد و معتبر، با خیالی آسوده خود را برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی و مهم‌تر از همه، کنکور سراسری، آماده کنند. تعداد تست‌های ارائه شده در این سری کتاب‌ها، به اندازه‌ای است که می‌تواند دانش‌آموزان را بر تمامی مباحث درسی مسلط کند و با توجه به این که نکات مهم و پرتکرار در این تست‌ها پوشش داده می‌شوند و تا حد امکان، از پرداختن به مباحث چالشی و کم‌اهمیت از نظر کنکور خودداری شده، سبب می‌شود تا از اتلاف وقت دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور جلوگیری شود. تست‌های این کتاب‌ها، باکیفیت و هم‌سطح با کنکور است و تلاش مولفان بر آن بوده که با بیان تست‌ها در قالب ادبیات سوالات کنکور و استفاده از تیپ‌های مختلف، دانش‌آموزان را بیش از پیش با شرایط کنکور سراسری وفق دهد. چینش تست‌های این کتاب، به صورت هدفمند و اصولی انجام شده و در هر مبحث، دانش‌آموزان ابتدا به حل سوالات ساده مشغول می‌شوند و هر چه جلوتر می‌روند، با سوالات سطح بالاتر مواجه می‌شوند. لذا اگر دانش‌‎آموزان، تست‌ها را با همین ترتیبی که در کتاب ارائه شده، حل کنند، با توجه به این که به صورت پله به پله و با شیبی آرام و ملایم با مطالب دشوارتر مواجه می‌شوند، اصلاً متوجه تست‌های سخت نخواهند شد.

بخش دوم: پاسخنامه‌ی تشریحی

در نگاه اول، دانش‌آموزان شاید به این موضوع فکر کنند که کتاب‌های آی کیو، فقط به درد تست‌زنی می‌خورند و دانش‌آموزان مبتدی و متوسط نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی از آن استفاده کنند، اما با نگاهی به حجم فصول مختلف این کتاب‌ها، می‌توان متوجه شد که حدود ۷۰ درصد از محتوای این کتاب‌ها، مربوط به پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌ها و درسنامه است. شیوه‌ی کار مولفان در این کتاب‌ها، بدین صورت بوده که ابتدا به طرح پرسش پرداخته‌اند و سپس پاسخ را، در قالب کادرهای آموزشی مختلف، جداول و نمودارهای متعدد ارائه کرده‌اند. این ایده، می‌تواند بازدهی دانش‌آموزان را افزایش دهد، چرا که مبحث «زمان» برای دانش‌اموزان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و در اکثر مواقع، خواندن درسنامه‌های حجیم و طولانی از حوصله‌شان خارج است. در بخش پاسخنامه‌ی تشریحی، از نمادها و آیکون‌های متنوع و متعددی استفاده شده که هر کدام، کاربرد مخصوص به خود را دارند. یکی از کاربردی‌ترین مواردی که در این بخش استفاده شده، عنوان «سوال چی میگه؟» است. در اکثر سوالات، این بخش وجود دارد و در آن، توضیح مختصری درباره‌ی صورت سوال ارائه شده و به صورت مفهومی بیان شده که هدف از طرح این سوال چه بوده و داوطلبان باید در هنگام مواجهه با این نوع تست‌ها، به چه مواردی بیشتر دقت کنند.

بخش سوم: تست‌های کنکور

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌بایست دانش‌آموزان در روزهای منتهی به کنکور انجام دهند، حل کنکورهای سال‌های اخیر است. البته آخرین کنکوری که برگزار شده، از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که شبیه‌ترین کنکور به کنکور سال بعد خود خواهد بود. لذا نیاز است که دانش‌آموزان پس از مطالعه‌ی تمامی مباحث و مسلط شدن بر آن‌ها، در چارچوب کنکور سراسری و در زمان‌بندی استاندارد، به حل این دفترچه‌ها بپردازند. در کتاب‌های آی کیو انتشارات گاج، تست‌های کنکورهای اخیر در لابه‌لای تست‌ها قابل مشاهده است و در انتهای کتاب نیز، به طور جداگانه، تست‌های کنکور سال قبل پیوست شده تا دانش‌آموزان بتوانند در قالب یک آزمون شبیه‌ساز، از خود آزمون بگیرند و وضعیت خود را بسنجند.

معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های سری IQ

در ادامه به معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های سری IQ انتشارات گاج خواهیم پرداخت و توضیحات مختصری درباره‌ی هر کدام از این کتاب‌ها ارائه خواهیم کرد. عناوین این کتاب‌ها، به ترتیب عبارتند از:

آی کیو زیست‌شناسی جامع کنکور تجربی (جلد اول)

این کتاب ۵۴۴ صفحه‌ای، توسط آقایان اسفندیار طاهری و محمد عیسایی تالیف شده و تمامی فصول کتاب‌های زیست‌شناسی پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم در قالب پرسش‌های چهار گزینه‌ای در آن پوشش داده شده است. تعداد کل پرسش‌های این کتاب ۴۳۵۲ تست است که علاوه بر پرسش‌های تالیفی، از تست‌های کنکور سال‌های اخیر و آزمون‌های آزمایشی گاج نیز در آن استفاده شده است. از نظر سطح‌بندی تست‌ها نیز، دانش‌آموزان با ۳ نوع تست TNT (Top and Necessary Test)، R (Repeat) و تست‌های ترکیبی مواجه خواهند بود. پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های این کتاب، در جلد دوم آن ارائه شده و در جلد اول، صرفا به پرسش‌های چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ی کلیدی بسنده شده است.

آی کیو زیست‌شناسی جامع کنکور تجربی (جلد دوم)

در این کتاب، پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های جلد اول این مجموعه، در قالب ۸۳۲ صفحه ارائه شده است. از نقاط قوت این کتاب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تمامی تست‌ها با سه حرف L، K و J از یکدیگر تفکیک شده‌اند. L نشان‌دهنده‌ی تست دشوار، K نشان‌دهنده‌ی تست متوسط و J نشان‌دهنده‌ی تست ساده است.

آی کیو شیمی جامع کنکور (جلد اول)

این کتاب، که دربردارنده‌ی مباحث شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌های ریاضی و علوم تجربی است، در قالب ۷۸۴ صفحه، توسط آقایان پویا الفتی و امیر شهریار قربانیان تالیف شده است. از ویژگی‌های مثبت این کتاب، می‌توان به تعداد بالای تست‌های ارائه شده در آن اشاره کرد (۳۶۷۴ تست). این جلد، شامل پرسش‌های چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی است و در جلد دوم آن، به ارائه‌ی درسنامه‌های آموزشی هر سه پایه پرداخته شده است.

آی کیو ریاضی تجربی جامع کنکور (جلد اول)

آی کیو ریاضی تجربی جامع کنکور، یک مجموعه‌ی ۲ جلدی است که جلد اول آن، توسط آقایان علیرضا شعبانی‌نصر و محمدحسین صابری در قالب ۸۱۶ صفحه تالیف شده است. جلد اول این مجموعه، حاوی ۲۷۴۲ پرسش چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تستی و تشریحی است و جلد دوم آن نیز، به درسنامه‌های آموزشی اختصاص یافته است.

آی کیو دین و زندگی جامع کنکور

در بین دروس عمومی، کتاب آی کیو دین و زندگی، از فروش بسیار بیشتری نسبت به سایر دروس برخوردار بوده است. نویسندگان این کتاب، آقایان علی اکبر آخوندی و علیرضا دلشاد هستند که تمامی دروس دینی دهم، یازدهم و دوازدهم را در قالب ۵۱۲ صفحه و ۳۲۵۶ تست، به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. پیشنهاد می‌شود که جهت حصول نتیجه‌ی بهتر، با توجه به طبقه‌بندی موضوعی مباحث، از درس اول پایه‌ی دهم، فرآیند مطالعه خود را آغاز کنید و سپس به حل تست بپردازید. خلاصه‌نویسی کردن را نیز فراموش نکنید و بازه‌های مرور منظمی را در برنامه‌ی مطالعاتی خود جای دهید تا بتوانید به طور مرتب به مرور و بازیابی مطالب بپردازید.

آی کیو زبان انگلیسی جامع کنکور

در این کتاب، به بررسی ۴ بخش اصلی درس زبان انگلیسی، یعنی مباحث گرامر، واژگان، کلوز تست و درک مطلب پرداخته شده است. این کتاب ۵۴۴ صفحه‌ای که مشتمل بر ۳۰۲۱ تست است، توسط آقای امید یعقوبی‌فرد تالیف شده است. از ویژگی‌های مثبت این کتاب، می‌توان علاوه بر تست‌های موضوعی طبقه‌بندی شده، به آزمون‌های ۲۵ سوالی پایانی هر درس اشاره کرد که می‌تواند معیار خوبی برای دانش‌آموزان جهت سنجش آموخته‌هایشان باشد. پیشنهاد می‌شود که اگر قصد دارید به حل این آزمون‌های پایانی بپردازید، مطابق با زمان‌بندی استاندارد کنکور (۲۰ دقیقه برای پاسخگویی به ۲۵ تست) عمل کنید تا بتوانید مهارت مدیریت زمان را نیز در خود تقویت کنید.

پرفروش‌ترین‌های آی کیو را مختصراً مورد بررسی قرار دادیم و در ادامه، جهت جلوگیری از اطناب مطلب، در پایان به ذکر عناوین سایر کتاب‌های پرفروش اشاره می‌کنیم.

آی کیو زیست‌شناسی یازدهم

آی کیو حسابان جامع کنکور

آی کیو فارسی جامع کنکور

آی کیو گسسته و آمار و احتمال

آی کیو ریاضی یازدهم رشته‌ی تجربی

آی کیو هندسه جامع کنکور رشته‌ی ریاضی

آی کیو عربی جامع کنکور (جلد اول)