اهمیت شرکت در آزمون‏‌های آزمایشی، بر هیچ‌ یک از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری پوشیده نیست. شرکت در این آزمون‌ها، این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که بتوانند در طول سال، با مطالعه‌ی منظم دروس بر اساس برنامه‌ی راهبردی ارائه شده، از قافله عقب نمانند و آموخته‌های خود را با شرکت در آزمونی مشابه با کنکور سراسری بسنجند. در سال‌های اخیر، دانش‌آموزان متعددی بوده‌اند که علی‌رغم برخورداری از سطح علمی مناسب، نتوانسته‌اند نتیجه‌ی خوبی در کنکور سراسری کسب کنند؛ چرا که کنکور سراسری، صرفاً یک آزمون دانش‌محور نیست و دانش‌آموزان باید علاوه بر تسلط بر دروس و آگاهی از اهمیت هر یک از آن‌ها، از مهارت‌های مدیریتی نیز برخوردار باشند و بتوانند سطح استرس، مدیریت زمان، مشکلاتی که ممکن است به طور پیش‌بینی نشده در جلسه آزمون اتفاق بیفتد و … را نیز کنترل کنند.

بنابراین نیاز است که دانش‌آموزان با تمرین و تکرار و حضور در جلسات آزمون، علاوه بر سنجش خود از نظر سطح علمی، این مهارت‌ها را نیز در خود تقویت کنند. از دیگر مشکلاتی که دانش‌آموزان در سال‌های منتهی به کنکور با آن مواجه هستند، این است که معمولاً کنترل سطح انرژی برایشان دشوار می‌شود، اما لازمه‌ی کسب نتیجه‌ی خوب در کنکور سراسری، این است که داوطلبان بتوانند در یک بازه‌ی زمانی ۴ ساعته، سرحال و پرانرژی باقی بمانند و اجازه ندهند که خستگی، افت قند خون و …، باعث هدر رفتن زحمات چندین ساله‌شان شود و عملکردشان را دچار مشکل کند؛ لذا شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند شرایط مناسبی را برای کنترل این اوضاع فراهم کند.

یک آزمون آزمایشی استاندارد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

به طور کلی اگر بخواهیم به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های یک آزمون آزمایشی استاندارد بپردازیم، باید بگوییم که عوامل مهمی هم‌چون رعایت بودجه‌بندی اصولی و هدفمند مطالب، ارائه‌ی برنامه‌ی راهبردی منسجم، منظم و مطابق با پیشروی استاندارد دروس در مدارس، طراحی سوالات استاندارد و مفهومی، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای پس از آزمون (کارنامه‌، برنامه‌ریزی، مشاوره، پاسخنامه‌ی تشریحی و …)، جامعه‌ی آماری بالا، تطبیق حداکثری سوالات ارائه شده در آن با کنکور سراسری و مواردی از این قبیل، نقش بسیار کلیدی دارد.

آشنایی با آزمون گاج

موسسه گاج، در هر سال تحصیلی، ۱۹ آزمون با فاصله‌‏های ۲ هفته‌‏ای برگزار می‌کند. از نظر قدمت، این موسسه در‌ برگزاری آزمون‌‏های آزمایشی نسبت به سایر موسسات تازه تاسیس‌تر است، اما با این حال، در همین مدت کوتاه نیز توانسته خدمات خوبی را به داوطلبان ارائه دهد و رضایت دانش‌آموزان را جلب کند. یکی از نقاط ضعفی که در آزمون‌های گاج وجود دارد و سبب شده تا رغبت دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های این مجموعه کاهش یابد، جامعه‌ی آماری پایین آن است. این موسسه نسبت به موسسات قلم‌چی، گزینه ۲ و سنجش، از جامعه‌ی آماری پایین‌تری برخوردار است و با توجه به این که یکی از اهداف اصلی دانش‌آموزان از شرکت در این آزمون‌های آزمایشی، سنجش و بررسی وضعیت خود و مقایسه‌ی آن با سایر داوطلبان است، پایین بودن جامعه‌ی آماری، سبب کم‌اشتیاق شدن دانش‌آموزان نسبت به شرکت در آزمون‌های گاج شده است.

برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها نیز، بسیار جای پیشرفت دارد، به طور مثال، تدبیری برای عقب ماندن دانش‌آموزان از برنامه در نظر گرفته نشده، در صورتی که در سایر موسسات، ایستگاه‌های جبرانی در برنامه راهبردی لحاظ شده تا استرس دانش‌آموزان از بابت عقب بودن از برنامه رفع شود. همچنین یکی از ملزومات موفقیت در پروسه‌ی کنکور، داشتن برنامه‌ای مدون جهت مرور و دوره‌ی مباحث است. اما این موضوع در برنامه راهبردی آزمون‌های گاج رعایت نشده و همین موضوع می‌تواند باعث تشدید مشکل فراموشی مباحث در دانش‌آموزان شود.

از نظر سطح دشواری سوالات نیز، سوالات استانداردی را در آزمون‌های گاج شاهد هستیم و با توجه به نوپا بودن آزمون‌های این مجموعه، می‌توان گفت که سوالات طراحی شده در این آزمون‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند. منظور از استاندارد بودن سوالات، مفهومی بودنِ آن‌ها است و مفهومی بودن، لزوماً به معنای دشوار بودن نیست و در مجموع می‌توان گفت که در این آزمون، تلاش مولفان و طراحان بر آن است که حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد سوالات را در سطح ساده، ۴۰ الی ۶۰ درصد را در سطح متوسط و ۲۰ الی ۳۰ درصد را در سطح دشوار طراحی کنند تا دانش‌آموزانی که در طیف‌های متنوعی از نظر تحصیلی قرار دارند، چه آن‌هایی که قوی هستند، چه آن‌هایی که در حال رشد هستند و چه آن‌هایی که از نظر درصدی، در سطح متوسط قرار دارند، تفکیک شده و به رقابت با هم بپردازند. در این آزمون، علاوه بر پاسخنامه‌ی تشریحی، ویدیوهای حل سوالات نیز ارائه شده است و دانش‌آموزان می‌توانند حل تصویری سوالات را در وبسایت DrIQ.Com مشاهده کنند.

محدوده تراز در آزمون گاج

یکی از اصطلاحات مهمی که در آزمون‌های آزمایشی وجود دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلید واژه‌ی «تراز» است. تراز داوطلب در یک آزمون، وضعیت او را در آن آزمون نسبت به سایر رقبا نشان می‌دهد و محدوده‌ی این تراز، در هر موسسه ممکن است با یک موسسه‌ی دیگر متفاوت باشد. در آزمون‌هایی که موسسه گاج برگزار می‌کند، تراز نهایی، عددی بین ۰ تا ۱۰۰۰۰ است، اما کسب تراز ۰ که کف این محدوده و ۱۰۰۰۰ که سقف آن است، در عمل غیرممکن است و معمولاً کمترین تراز واقعی، در محدوده ۳۵۰۰ و بیشترینِ آن، در حدود ۸۰۰۰ قرار می‌گیرد.

تحلیل دفترچه عمومی و تخصصی در آزمون گاج

دروس عمومی

دفترچه عمومی با درس ادبیات و زبان فارسی آغاز می‌شود. این درس در آزمون آزمایشی گاج، دارای سوالات شمارشی متعدد با سطحی نسبتا ساده (نسبت به کنکور سراسری) است. دومین درس، درس دین و زندگی است که خوشبختانه سوالات جذابی را در این بخش شاهد هستیم و دانش‌آموز با حل این سوالات، دانسته‌هایش به چالش کشیده می‌شود و اگر تحلیل درستی انجام دهد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این درس خواهد داشت. درس بعدی، زبان عربی است.

در این درس، با تنوع بالایی در سوالات مواجه هستیم و بیشتر سوالات دارای سطح دشواری متوسط و متوسط رو به بالا هستند. در بخش ترجمه، طراحی سوالات دقیقاً به سبک کنکور است، اما در بخش تحلیل صرفی و درک مطلب، با سوالاتی که از سطح دشواری بالاتری برخوردار هستند، مواجهیم. اما به طور کلی دانش‌آموزان می‌تواند با مطالعه‌ی صحیح مباحث و تحلیل دقیق سوالات، از پس آن برآیند و خود را برای کسب درصد بالا در درس عربی آماده کنند. و در انتها در درس زبان انگلیسی، تست‌های مطرح شده، ایده‌های نو دارند و به طور کلی از تست‌های استاندارد و مناسب، و نه چندان سطح بالا استفاده شده است که جنبه‌ی آموزشی دارند و برای تمامی دانش‌آموزان، در هر سطحی که باشند، مناسب و کاربردی است.

دروس اختصاصی

با توجه به این که این مجموعه، برای تمامی دانش‌آموزان در رشته‌ها‌ی ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، آزمون برگزار می‌کند، تحلیل تک تک دروس تخصصی این رشته‌ها، از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، هندسه، روان‌شناسی، منطق، فلسفه و …، در این مقاله نمی‌گنجد، اما اگر بخواهیم به طور کلی به بررسی آن‌ها بپردازیم، باید بگوییم که سطح سوالات ارائه شده در آزمون‌ها، همانند کتاب‌های منتشر شده توسط این مجموعه، سطح بسیار مناسبی دارد و از تنوع نسبتاً بالایی برخوردار است و همین مقوله می‌تواند دانش‌آموزان را برای مواجهه با هر نوع تستی در آزمون کنکور سراسری آماده کند. سوالات مطرح شده در آزمون‌ها در چارچوب کتاب درسی و کنکور سراسری بوده و همین موضوع سبب شده تا این آزمون از نظر کیفی، در جایگاه قابل قبولی قرار بگیرد.

خدمات ارائه شده توسط این مجموعه به شرکت کنندگان

دانش‌آموزان پس از اتمام هر یک از آزمون‌های گاج، علاوه بر دریافت پاسخنامه‌ی تشریحی، می‌توانند با دریافت کارنامه‌های هوشمند، شرایط لازم را برای حصول یک تحلیل و ارزیابی اصولی فراهم کنند. مهم‌ترین مواردی که در هنگام تحلیل یک آزمون باید مورد توجه قرار بگیرند عبارت‌اند از: یافتن علت پاسخ‌های اشتباه و سوالات نزده (بی‌دقتی، نرسیدن به بودجه‌بندی آزمون، فهم نادرست صورت سوال، شک بین ۲ گزینه، فراموش کردن مبحث، ایده‌دار بودن سوال و …)، بررسی سوالات شک‌دار و یافتن علت آن‌ها و مشورت با مشاور و پشتیبان آموزشی جهت ارائه‌ی راهکارهایی برای به حداقل رساندن آن‌ها.

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت که اگر داوطلبان به دنبال شرکت در آزمونی هستند که بتوانند به طور جدی به رقابت با سایر داوطلبان کنکوری بپردازند، آزمون‌هایی که توسط دیگر موسسات مانند گزینه ۲، قلم‌چی و … برگزار می‌شود، با توجه به جامعه‌ی آماری بالایی‌شان می‌توانند گزینه‌ی مناسب‌تری باشند، اما اگر دانش‌آموزان به دنبال تقویت سطح خود و مسلط شدن بر مباحث و دروس سال‌های پایه از طریق حل تست و آزمون‌های استاندارد هستند، آزمون‌های گاج که هر ۲ هفته یک بار برگزار می‌شوند، می‌توانند پیشنهاد بسیار مطلوبی برایشان باشند و از نظر سطح کیفی پرسش‌های ارائه شده در آن، می‌تواند دانش‌آموزان را برای موفقیت هر چه بیشتر در کنکور سراسری، آماده کند. از نظر امنیت و سلامت آزمون نیز، آزمون‌های گاج وضعیت بسیار مناسب‌تری نسبت به آزمون‌های قلم‌چی، گزینه ۲ و … دارند و همین موضوع می‌تواند نتایج واقع‌بینانه‌تر و درست‌تری را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: