یکی از دروس اختصاصی رشته ریاضی، درس هندسه است. این درس با توجه به ماهیتِ در ظاهر پیچیده‌ای که دارد، برای دانش‌آموزان همانند یک غول است که از همان ابتدای سال تحصیلی، اکثر داوطلبان قید مطالعه‌ و حل تست‌های آن را می‌زنند و به جای رفع مشکل و پیدا کردن یک راه‌حل، به فکر حذف آن می‌افتند. مفهوم «تراز» یکی از مباحثی است که دانش‌آموزان توجه زیادی به آن ندارند. تراز به عنوان یک شاخصه‌ای تعریف می‌شود که وضعیت علمی داوطلب را نسبت به سایر داوطلبان مشخص می‌کند و تابعی از اختلاف نمره‌ی داوطلب با میانگین جامعه آماری است. لذا هر چه داوطلب تراز بالاتری کسب کند، نشان‌دهنده‌ی آن است که وضعیت علمی خوبی در آن درس دارد. درس هندسه یک درس ترازآور است و داوطلبانی که به این درس توجه می‌کنند، تراز بالاتر و در نتیجه رتبه بهتری در کنکور سراسری کسب می‌کنند. آگاه بودن از روش مطالعه اصولی و صحیح درس هندسه، یکی از نکات کلیدی برای موفقیت در این درس است. علاوه بر پیروی از یک روش اصولی برای مطالعه، داشتن یک منبع کمک آموزشی جامع و کامل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطلب به معرفی بهترین منابع کمک درسی هندسه پایه دهم ریاضی می‌پردازیم و دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به وضعیت علمی‌شان، کتاب متناسب با سطحشان را شناسایی و خریداری کنند. عناوین کتاب‌هایی که در این مطلب معرفی خواهند شد عبارتند از:

  • کتاب سیر تا پیاز هندسه دهم از انتشارات گاج (مناسب برای دانش‌آموزان ضعیف)
  • کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه دهم از انتشارات خیلی سبز (مناسب برای دانش‌آموزان متوسط)
  • کتاب تست هندسه دهم از انتشارات نشر الگو (مناسب برای دانش‌آموزان قوی)

کتاب هندسه دهم برای دانش‌آموزان ضعیف

کتاب هندسه دهم سیر تا پیاز از سری کتاب‌های انتشارات بین‌المللی گاج است که توسط آقای محمد طاهر شعاعی تالیف شده است. این کتاب که به صورت تک جلدی در قالب ۲۷۲ صفحه ارائه شده، در واقعیت تلفیقی از ۳ کتاب «آموزش»، «بانک تست» و «بانک سوالات امتحانی» است و تمامی مباحث هندسه پایه دهم رشته‌ی ریاضی در آن تشریح شده است. لحن کتاب رسمی است و چیدمان فصل‌های این کتاب، کاملا مطابق با چیدمان فصول در کتاب درسی است. در درسنامه‌های این کتاب، مباحث به طور کامل و جامع، از سیر تا پیاز، آموزش داده شده‌اند و به صورت خودآموز نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

روند آموزش در این کتاب بدین صورت است که ابتدا تعاریف، قضایا و توضیحات مربوطه بیان می‌شود، سپس مثال‌های تستی و تشریحی آموزشی که دارای پاسخ هستند، آورده می‌شود و دانش‌آموزان با مطالعه این مثال‌ها، علاوه بر تفهیم بهتر مباحث، استراتژی مواجه با انواع سوالات و روش حل هر یک از آن‌ها را می‌آموزند. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب ۵۷۸ تست است که به صورت طبقه‌بندی شده ارائه شده اند و مجموعه‌ای از تست‌های تالیفی و کنکوری را شامل می‌شوند و تعدادشان به اندازه‌ای است که دانش‌آموزان با حل آن‌ها می‌توانند به تسلط کاملی بر مباحث برسند. سطح تست‌های این کتاب، بالا نیست و تست‌های ایده‌دار و دشوار به ندرت در آن مشاهده می‌شود. علاوه بر پرسش‌های چهار گزینه‌ای، در بخش سوم کتاب، ۳۰۴ پرسش‌ تشریحی ارائه شده و دانش‌آموزان با حل سوالات این بخش، آمادگی کامل برای شرکت در امتحانات مدرسه و امتحانات نهایی کسب می‌کنند. پاسخنامه تشریحی ارائه شده برای این سوالات، بسیار کامل و دقیق است و دانش‌آموزان اگر در فرآیند حل سوالات با مشکلی مواجه شوند، با مطالعه پاسخنامه می‌توانند به طور کامل متوجه اشتباه و اشکالات خود بشوند.

کتاب هندسه دهم برای دانش‌آموزان متوسط

کتاب‌های تست انتشارات خیلی سبز با توجه به درسنامه‌های آموزشی کامل و بانک تست جامع و استانداردی که دارند، برای دانش‌آموزانی که سطح متوسطی دارند، بسیار مفید و کاربردی هستند. کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه دهم توسط آقایان رسول محسنی منش و مهریار ارشدی در قالب یک جلد ۲۵۶ صفحه‌ای تالیف شده است و تمامی فصول کتاب هندسه دهم، با همان ترتیب کتاب درسی در آن پوشش داده شده است. جهت مطالعه‌ی بهتر مباحث، هر یک از فصل‌های این کتاب به چندین بخش کوچک تقسیم‌بندی شده اند و دانش‌آموزان می‌تواند با خیال راحت در باکس‌های مطالعاتی ۹۰ دقیقه‌ای خود، یک مبحث را به طور کامل مطالعه کنند. چینش مباحث در این کتاب به این صورت است که ابتدا درسنامه‌های آموزشی که شامل مثال‌های تستی حل شده است، ارائه شده، سپس پرسش‌های چهار گزینه‌ای مربوط به آن بخش آورده شده است. در پایان هر فصل نیز، پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های آن فصل قرار گرفته و بهتر است که دانش‌آموزان به طور کامل آن را مطالعه کنند. چرا که پاسخ‌های ارائه شده در این کتاب مملو از نکات تستی، خلاقانه و میان‌بر است و دانش‌آموزان با مطالعه‌ی آن‌ها، می‌توانند سرعت و دقت خود را در حل تست‌ها بالا ببرند و نتیجه درخشان‌تری در آزمون‌ها کسب کنند.

تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده در این کتاب، ۷۳۷ تست است (به طور میانگین برای هر فصل، ۱۷۵ تست در این کتاب وجود دارد که تعداد مناسب و معقولی برای مسلط شدن به مباحث است). در برخی از تست‌های این کتاب، از مباحث هندسه هشتم و نهم نیز بهره گرفته شده و مولفان این کتاب جهت تفهیم بهتر مباحث و جلوگیری از سردرگم شدن دانش‌آموزان، این تست‌ها را با عنوان «تست‌های سری ۲» از سایر تست‌ها تفکیک شده اند و حل این تست‌ها به دانش‌آموزانی که به دنبال کسب درصد بالا در این درس هستند پیشنهاد می‌شود. در غیر این صورت اگر تسلط کافی بر مباحث ندارید، بهتر است سراغ این تست‌ها نروید. در این کتاب، علاوه بر تست‌های تالیفی، از تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر نیز بهره گرفته شده تا دانش‌آموزان به طور کامل با چارچوب سوالات کنکور آشنایی پیدا کنند. از نظر ظاهری نیز، از ۲ رنگ مشکی و بنفش در نوشته‌ها و تصاویر این کتاب استفاده شده و سایز نوشته‌ها نیز به اندازه‌ای است که مطالب خوانا باشد و چشم مخاطب را اذیت نکند. کیفیت رسم اشکال نیز بالاست و تنها ایرادی که می‌توان به صفحه‌آرایی و گرافیک این کتاب وارد کرد، نداشتن تنوع رنگی است  

کتاب هندسه دهم برای دانش‌آموزان قوی

برای دانش‌آموزان سطح قوی، کتاب تست هندسه دهم نشر الگو بهترین گزینه است. این کتاب نوشته‌ی آقایان امیر محمد هویدی و حسن محمد بیگی است و تمامی فصول هندسه دهم در قالب ۳۰۸ صفحه در آن پوشش داده شده است. درسنامه‌های آموزشی این کتاب حجم نسبتاً بالایی دارند و دانش‌آموزانی که بتوانند تمامی مباحث ارائه شده در این درسنامه‌ها را به دقت بخوانند و درک کنند، قطعاً پیشرفت چشمگیری در درصد خود در درس هندسه شاهد خواهند بود. البته شایان ذکر است که حجم بالای این درسنامه‌ها، به دلیل حل تست‌هایی است که در خلال توضیحات درس جهت تفهیم بهتر مطالب ارائه شده است. تست‌های این کتاب، اکثراً تالیفی هستند و پوشش ناقص تست‌های کنکور می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف محسوب شود. اما با توجه به این که داوطلبان کنکور در ماه‌های پایانی چندین بار به حل دفترچه‌های کنکور می‌پردازند، حل تست‌های کنکور نیز انجام خواهد شد و این موضوع، مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند و با توجه به سطح بالای تست‌های این کتاب، دانش‌آموزانی که بتوانند از پس حل تست‌های تالیفی ارائه شده در آن بر آیند، مطمئناً به راحتی تست‌های کنکور را نیز حل می‌کنند.

تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، ۸۲۸ تست است که بر اساس سطح دشواری، از آسان به سخت چیده شده اند. تنوع تیپ تست‌های طراحی شده در این کتاب، روند یادگیری درس هندسه برای دانش‌آموزان را تکمیل می‌کند و با توجه به تعداد بالای تست‌های آن ( به طور میانگین برای هر فصل ۲۰۸ تست ارائه شده) دانش‌آموزان به تسلط کاملی بر مباحث می‌رسند و هیچ نیازی به کتاب کمک آموزشی دیگری نخواهند داشت. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، کامل است و اگر دانش‌آموزان در فرآیند حل سوالات با مشکلی مواجه شوند، پس از خواندن دقیق پاسخ ارائه شده، ابهام و اشکالشان به طور کامل برطرف خواهد شد. رنگ‌های مورد استفاده در این کتاب، مشکی و آبی است و کیفیت رشک اشکال و تصاویر نیز بسیار بالاست و با توجه به این که تمامی شکل‌های هندسی این کتاب با رنگ آبی ترسیم شده اند، از خستگی چشم دانش‌آموزان می‌کاهد.‌

جمع‌بندی

در این مطلب به طور مفصل برای تمامی دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی، با توجه به سطح علمی‌شان (ضعیف، متوسط و قوی) به معرفی بهترین منابع کمک آموزشی برای درس هندسه پایه دهم پرداختیم. در جدول زیر، عناوین این کتاب‌ها، تعداد صفحات، تعداد پرسش‌های چهار گزینه‌ای و … به اختصار مشخص شده است.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: