در این مطلب، به معرفی بهترین منابع کمک آموزشی برای دروس اختصاصی پایه‌ی دهم رشته‌ی ریاضی، که عبارتند از «ریاضی، فیزیک، شیمی و هندسه» می‌پردازیم تا دانش‌آموزان بتوانند با مطالعه‌ی آن، تصمیم‌ بهتر و عاقلانه‌تری در پروسه‌ی خرید کتاب کمک آموزشی اتخاذ کنند. کتاب‌های میکرو گاج ریاضی دهم، تست فیزیک دهم خیلی سبز، میکرو گاج فیزیک پایه، پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی دهم خیلی سبز، تست فیزیک دهم نشر الگو و پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه دهم از انتشارات خیلی سبز، کتاب‌هایی هستند که در این یادداشت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معرفی بهترین کتاب ریاضی دهم رشته ریاضی

کتاب میکرو طبقه‌بندی قرن جدید ریاضی دهم، کاملاً مطابق با چیدمان فصول در کتاب درسی، توسط آقایان محمد حسین صابری و علیرضا شعبانی نصر با همکاری انتشارات بین‌المللی گاج، در قالب ۴۸۰ صفحه، تالیف و تدوین شده است. در ابتدای هر فصل از این کتاب، ابتدا توضیح مختصری درباره‌ی مباحث آن فصل ارائه شده و تلاش بر آن بوده که درسنامه‌ها به صورت خلاصه نویسی از نکات تستی تهیه شود و این موضوع سبب شده تا حجم کتاب، معقول و مناسب باشد. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این کتاب در بخش درسنامه، سوالات دانش‌پژوه است. این سوالات، همان سوالاتی هستند که دانش‌آموزان در کلاس از معلم خود (همان مولفین کتاب) پرسیده اند و مولفان سعی کرده اند تا این سوالات را با نام همان شخص در درسنامه قرار دهند. این موضوع در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان مثمر ثمر خواهد بود، زیرا اکثر این سوالات، در بین دانش‌آموزان مشترک است.

در این کتاب، به طور میانگین برای هر فصل، ۱۸۰ پرسش چهار گزینه‌ای متنوع اعم از سوالات برگرفته از کتاب درسی، آزمون‌های گاج و تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر طراحی و گردآوری شده است و تمامی دانش‌آموزان در هر سطحی که باشند (ضعیف، متوسط و قوی) می‌توانند نهایت استفاده را از محتوای ارائه شده در آن ببرند.

معرفی بهترین منابع فیزیک دهم رشته ریاضی

تعداد سوالاتی که از درس فیزیک در دفترچه اختصاصی کنکور مطرح می‌شود، ۴۰ تست است و از این ۴۰ تست، ۱۲ تست آن مربوط به فیزیک پایه‌ی دهم است (۲۷ درصد از کل نمره‌ی این درس). کتاب درسی فیزیک دانش‌آموزان پایه‌ی دهم رشته‌ی ریاضی، از ۵ فصل تشکیل شده و در این فصول، مباحثی مانند فیزیک و اندازه‌گیری، ویژگی‌های فیزیکی مواد، کار، انرژی و توان، دما و گرما و قوانین ترمودینامیک آموزش داده می‌شود. در درس فیزیک، درک واقعی یک اصل یا یک مفهوم، ارتباط تنگاتنگی با به کار بردن آن اصل در مسائل مختلف دارد. لذا می‌توان گفت مادامی که نتوانید آن چه را که فرا گرفته اید، در موقعیت‌های مناسب به کار ببرید و در پروسه‌ی حل مسائل به کار بگیرید، فیزیک را به خوبی یاد نگرفته اید. کتاب‌های کمک درسی متعددی برای درس فیزیک به چاپ رسیده است که در ادامه به معرفی بهترین کتاب موجود در بازار برای دانش‌آموزانی که سطح ضعیف، متوسط و قوی در این درس دارند، می‌پردازیم. اگر سطح ضعیفی در درس فیزیک دارید، مطمئناً باید به دنبال کتابی باشید که درسنامه‌های آموزشی کاملی داشته باشد تا بتواند علاوه بر ایجاد تسلط بر مباحث درس فیزیک، توانایی لازم برای حل تست‌های این درس را نیز در شما تقویت کند. کتاب میکرو طبقه‌بندی فیزیک پایه‌ی گاج، یکی از بهترین منابع فیزیک دهم ریاضی است که توسط آقایان محمد آهنگر و سعید احمدی در ۴۴۲ صفحه تالیف شده است.

در درسنامه‌های آموزشی این کتاب، هر فصل از کتاب درسی بر حسب موضوع، به چند بخش کوچک‌تر و هر بخش نیز به چند زیرشاخه تقسیم‌بندی شده است. در هر یک از این بخش‌ها، پس از ارائه‌ی توضیحات و تشریح مباحث، به حل چند تست پرداخته شده تا دانش‌آموزان علاوه بر تثبیت مطالب، با روند حل تست‌ها نیز آشنا شوند. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده در این کتاب، ۱۵۸۷ تست است که از نظر سطح دشواری به دو فاز طبقه‌بندی شده است. فاز اول تحت عنوان «تست‌های کسب مهارت» و با هدف ایجاد تسلط نسبی بر تمامی مباحث طراحی شده و پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان ابتدا به حل تست‌های ستاره دار این بخش بپردازند و سپس به سراغ سایر تست‌ها بروند. فاز دوم نیز با عنوان «قوی شویم»، این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که پی از کسب تسلط نسبی بر سوالات هر مبحث، یادگیری خود را تکمیل کرده و مهارت خود را در پاسخگویی به انواع سوالات ارتقا دهند. سوالات ارائه شده در این فاز، در واقع سوالات پرکاربرد و پرتکرار در کنکورهای سراسری هستند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردارند. دانش‌آموزانی که سطح متوسطی در این درس دارند، نیاز است که به مطالعه‌ی کتابی بپردازند که دارای درسنامه‌های آموزشی خلاصه و چکیده، بانک تست جامع، استاندارد و متنوع و پاسخنامه‌ی تشریحی کامل باشد. کتاب تست فیزیک دهم ریاضی خیلی سبز، که توسط آقایان احمد مصلایی، رضا سبز میدانی و نوید شاهی در ۴۱۲ صفحه تدوین شده است، برای این گروه از دانش‌آموزان، پیشنهاد بسیار مطلوبی است.

در این کتاب، برای هر بخش از هر فصل، یک درسنامه‌ی مجزا تالیف شده که در آن، مطالب حفظی و فرمول‌های مورد نیاز و ضروری، ارائه شده است. تمامی مباحث کتاب درسی در این کتاب پوشش داده شده است؛ همچنین در برخی قسمت‌ها، مولفان فراتر از کتاب درسی پیش رفته‌اند و مباحثی که در کتاب درسی به آن‌ها اشاره‌ای نشده؛ ولی مفاهیم آن از کتاب درسی قابل استنباط است را، در بخش «مطالعه‌ی نیمه آزاد» ارائه کرده اند. در بخش پرسش‌های چهار گزینه‌ای، طبقه‌بندی تست‌ها به صورت درس به درس بوده و در مجموع، ۱۳۱۹ تستی در این کتاب طراحی و گردآوری شده که در قالب ۳ گروه تست‌های «آبی»، تست‌های «رنگی» و تست‌های «ق.م» که مخفف «قبل از میلاد» است، ارائه شده است. در پایان هر فصل، یک آزمون جامع از محتوای همان فصل طراحی شده و می‌تواند معیار خوبی برای سنجش دانش‌آموزان باشد. پاسخنامه‌ی کلیدی و تشریحی تمامی تست‌ها نیز در انتهای کتاب قرار گرفته است. برای دانش‌آموزان قوی در درس فیزیک، پیشنهاد می‌شود که پس از یادگیری درس، حداقل ۷۰ درصد از زمانی که برای مطالعه‌ی درس فیزیک در نظر گرفته شده، به حل تست اختصاص یابد و در زمان باقی‌مانده، به تحلیل پاسخ‌نامه‌ی تشریحی پرداخته شود. کتاب تست فیزیک دهم رشته‌ی ریاضی از انتشارات نشر الگو، مشتمل بر ۴۸۸ صفحه است و در آن، تمامی فصول فیزیک دهم در قالب ۱۵۷۷ تست پوشش داده شده است. علاوه بر تست‌های طبقه‌بندی شده‌ی فصل به فصل، ۱۱ آزمون جامع نیز با هدف مرور مطالب و سنجش توانایی‌هایی دانش‌آموزان طراحی شده است. دانش‌آموزانی که سطح بالایی در درس فیزیک دارند، می‌توانند به حل تست‌های این کتاب بپردازند و سپس با مراجعه به پاسخنامه‌ی تشریحی و بررسی استراتژی‌های ذکر شده برای حل هر سوال، مهارت، دقت و سرعت خود را در حل تست‌ها بالا ببرند.

معرفی بهترین کتاب شیمی دهم رشته ریاضی

از کتاب شیمی دهم، ۱۱ تست در کنکور سراسری مطرح می‌شود و با توجه به افزایش تعداد سوالات ترکیبی در کنکورهای اخیر و همچنین با عنایت به این که مفاهیم این کتاب، حدود ۳۲ درصد از نمره‌ی کل این درس در کنکور را شامل می‌شود، دانش‌آموزان برای موفقیت در شیمی کنکور، باید به این پایه توجه کنند و از منابع تستی مناسبی جهت مسلط شدن بر مفاهیم آن استفاده کنند. کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی دهم از انتشارات خیلی سبز، کتابی است که برای تمامی دانش‌آموزان پایه‌ی دهم، در هر سطحی که باشند، مناسب و کاربردی است. این کتاب توسط آقایان نیما سپهری و مهدی براتی، در قالب یک جلد ۵۵۵ صفحه‌ای و به صورت تمام رنگی به چاپ رسیده است. درسنامه‌های این کتاب، در لابه‌لای توضیحات سوالات در پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده و لحن مولفان در بیان این درسنامه‌ها، صمیمی بوده و رنگ و بوی طنز دارد. همچنین جهت کامل‌تر شدن فرآیند یادگیری و آموزش، نکات مهم سال‌های گذشته و یا فصول قبل، یادآوری شده است. علاوه بر تصاویر کتاب درسی، ، جداول و نمودارهای متنوع دیگری نیز در کتاب ارائه شده که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مباحث را بهتر بیاموزند. پرسش‎‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده در این کتاب، در دو سطح A و Z طبقه‌بندی شده اند. تست‌های سری A تست‌های روتین با سطح ساده یا متوسط هستند و تست‌های سری Z، تست‌های دشوار را شامل می‌شوند. همچنین جهت جمع‌بندی بهتر و کامل‌تر مباحث، برای هر یک از فصول کتاب، یک آزمون جامع طراحی شده است.

معرفی بهترین کتاب هندسه دهم

یکی از دروس چالش‌برانگیز پایه‌ی دهم برای دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی فیزیک، درس هندسه است. این درس، مشتمل بر ۴ فصل است و عناوین این فصل‌ها و تعداد تست‌های مطرح شده از هر یک از آن‌ها، به ترتیب عبارتند از: «فصل اول: ترسیم‌های هندسی و استدلال: ۰ تست»، «فصل دوم: قضیه‌ی تالش، تشابه و کاربردهای آن: ۲ تست»، «فصل سوم: چند ضلعی‌ها: ۱ تست» و «فصل چهارم: تجسم فضایی: ۲ تست». بهترین کتاب کمک آموزشی برای این درس، کتابی است که علاوه بر درسنامه‌های مختصر و کاربردی و آموزش تکنیک‌های آموزشی منحصربه‌فرد، بتواند مثال‌ها و تست‌های متنوعی را برای تسلط بر مطالب و مسائل کتاب درسی ارائه دهد. یکی از بهترین کتاب‌های کمک درسی در این حوزه، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای هندسه ۱ پایه‌ی دهم رشته‌ی ریاضی است که توسط آقایان رسول محسنی منش و مهریار ارشدی در ۲۵۶ صفحه تالیف شده و با همکاری انتشارات خیلی سبز به چاپ رسیده است. درسنامه‌های ارائه شده در این کتاب، کاربردی، کوتاه و مختصر بوده و در هر فصل، با توجه به اهمیت مباحث آن فصل، به طور متوسط حدود ۶۰ الی ۱۱۰ تست طراحی شده است.

این تست‌ها بر اساس سطح دشواری، از آسان به سخت چیده شده‌ اند. علاوه بر پرسش‌های چهار گزینه‌ای، پرسش‌های تشریحی نیز در این کتاب ارائه شده و جهت حصول نتیجه‌ی بهتر، پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان ابتدا به حل سوالات تشریحی بپردازند و پس از مسلط شدن بر نکات و نتایج تمرین‌های تشریحی، به سراغ حل تست بروند. با توجه به پاسخنامه‌ی تشریحی کامل و جامع این کتاب، پیشنهاد می‌شود که حتی اگر پاسختان صحیح بود، پاسخنامه را به دقت مطالعه کنید، چرا که پاسخنامه‌ی ارائه شده در این کتاب، گنجینه‌ی ارزشمندی از نکات کاربردی، راه‌حل‌های خلاقانه و میانبرهای تستی است که می‌تواد کمک شایانی به دسته‌بندی بهتر مطالب در ذهنتان کند. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده در این کتاب، ۷۳۷ تست است و با توجه به ویژگی‌های این کتاب و حجم معقولی که دارد، برای تمامی دانش‌آموزان پایه‌ی دهم، در هر سطحی که باشند، قابل استفاده است.

دسته بندی شده در: