برای یادگیری و پیشرفت هر زبان نیاز است تا زبان‌آموزان چهار مهارت شنیداری(Listening)، گفتاری (Speaking)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) را در خودشان تقویت کنند و زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چهار مهارت مذکور اهمیت بالایی دارند اما برای دانستن زبان انگلیسی عمومی و کسب توانایی ازتباط برقرار کردن با دیگران به زبان انگلیسی در چهارچوب زندگی روزمره، دو مهارت شنیداری و گفتاری اهمیت بیشتری دارند. مهارت  Listening به معنای دریافت اطلاعات زبان انگلیسی از طریق گوش‌ها است که عموماً نیاز به دقت و تمرکز فراوانی دارد. شنیدن، نقطه‌ی آغاز آموختن زبان است چرا که زبان‌آموزان باید به میزان کافی با زبان در ارتباط باشند تا بتوانند به خوبی صحبت کنند و دیگر مهارت‌ها را فرا بگیرند. همچنین از آن جا که بدون داشتن درک مناسب از صحبت‌های فرد مقابل نمی‌توان به او پاسخ داد، مهارت شنیداری برای برقراری ارتباط با دیگران و یک مکالمه‌ی مطلوب لازم است. روش‌های مختلفی برای افزایش مهارت گوش کردن یا همان Listening وجود دارد.

دیدن برنامه‌هایی که زبان آن‌ها انگلیسی است و یا گوش دادن به آهنگ‌های انگلیسی می‌تواند کمک بسیاری در این روند به زبان‌آموزان بکند. همچنین گوش دادن به پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی نیز قادر است این مهارت را تا حد زیادی افزایش دهد. پادکست‌های زبان‌آموزی فایل‌های صوتی به زبان انگلیسی هستند که به صورت هدف‌دار جهت برطرف کردن نیاز‌های زبان‌آموزان در سطوح مختلف از زبان انگلیسی در انواع مختلف تولید می‌شوند. در حال حاضر پادکست‌های بسیار خوبی در دسترس و رایگان هستند و زبان‌آموزان می‌توانند به راحتی با استفاده از این پادکست‌ها مهارت شنیداری خود را تقویت نمایند. پادکست‌ها در موضوعات مختلف با مدت زمان‌های گوناگون ارائه می‌شوند و زبان‌آموزان می‌توانند با توجه به وقت آزاد خود و همچنین سلایق شخصی خود پادکست‌های مناسب خود را انتخاب کرده و به آن‌ها گوش دهند. تنوع زیاد پادکست‌ها از منظر موضوع باعث شده است که فرآیند یادگیری زبان‌آموزان خسته کننده جلوه نکند و با سرگرمی نیز همراه باشد.

پادکست‌ها همچنین از این منظر که باعث بهتر شدن تلفظ و لهجه‌ی زبان‌آموزان، گسترش دامنه‌ی لغات آن‌ها و جمله‌بندی و گرامرِ بهتر آن‌ها می‌شود، ارزشمند هستند. در ادامه‌ی این متن نحوه‌ی یادگیری از طریق پادکست را بررسی کرده و به معرفی ۵ پادکست برتر مختص یادگیری زبان می‌پردازیم تا زبان‌آموزان عزیز متناسب با سطحشان در زبان و همچنین هدفی که از یادگیری زبان انگلیسی دارند، بتوانند از این پادکست‌ها بیشترین استفاده را ببرند.

چگونه به کمک پادکست‌های انگلیسی مهارت شنیداری خود را تقویت نماییم؟

حتماً می‌دانید که آن چه که در یادگیری زبان اهمیت بالایی دارد، یادگیری مستمر و مداوم است. اگر به صورت روزمره حتی با مدت زمان کم پادکست گوش دادن را آغاز کنید و این روند را ادمه دهید، می‌توانید پس از مدتی پیشرفت خود را مشاهده نمایید. بهتر است هر پادکست را چند بار گوش داده و در هر دفعه دقت بیشتری به جملات آن بکنید. در انتخاب پادکست مناسب سطح زبانتان دقت کنید چرا که اگر سطح پادکست خیلی پایین‌تر و یا خیلی بالاتر از سطح زبانتان باشد، ممکن است از گوش دادن به پادکست‌ها خسته شوید. دقت کنید که اگر پادکست متناسب با سطح خودتان را گوش دهید نیز همچنان ممکن است که بار اول بعضی جملات را متوجه نشوید. می‌توانید بخشی که متوجه نشدید را چند بار دیگر نیز گوش کنید و اگر همچنان متوجه نشدید، فایل نوشتاری پادکست را همزمان با گوش دادن بخوانید. دسترسی به فایل نوشتاری عموم پادکست‌ها بسیار ساده است. تکرار کردن جملات پادکست نیز یادگیری را افزایش داده و به مهارت گفتاری شما نیز کمک می‌کند. بهتر است به لغات و اصطلاحات جدید هر پادکست نیز دقت کنید و برای یادگیری بهتر آن‌ها، می‌توانید از پادکست یادداشت‌برداری کرده و یادداشت‌های خود را چندین بار مطالعه نمایید تا در نهایت در خاطرتان بماند. در ضمن، برای یادگیری بهتر حتماً سعی کنید که از اصطلاحات و کلمات جدیدی که از پادکست‌ها یاد می‌گیرید، در مکالمات خود استفاده کنید تا آن‌ها به مرور به طور کامل در ذهنتان تثبیت شوند.

در ضمن بهتر است به گرامرهای استفاده شده در پادکست‌ها نیز توجه کرده و آن‌ها را را فرا بگیرید. این کار به تقویت گرامر شما کمک کرده و در نهایت سطح زبان شما را بالا می‌برد. در صورتی که سطح زبان شما نسبتاً بالا است، حتماً سعی کنید که به پادکست‌های مختلف با موضوعات و لهجه‌های متفاوت گوش دهید. این امر نه تنها باعث می‌شود روند یادگیری خسته‌کننده نشود، بلکه گوش شما را با لهجه‌های مختلف نیز آشنا می‌سازد. در صورتی که سطح زبانتان ضعیف است اما پیشنهاد می‌شود یک لهجه‌ی مشخص پرکاربردتر، مثلاً لهجه‌ی رایج در انگلستان و یا آمریکا را در نظر گرفته و مهارت شنیداری و گفتاری خود در همان لهجه را تقویت کنید. پس از کسب مهارت کافی می‌توانید پادکست‌های لهجه‌های دیگر اعم از استرالیایی، اسکاتلندی و … را نیز امتحان کنید. در آخر، لازم به ذکر است که پوش کردن به پادکست نیز مانند دیگر تمارین تقویتی زبان نیاز به تداوم دارد و باید به آن متعهد باشید تا بتوانید پس از مدتی تأثیر مثبت آن بر مهارت شنیداری و گفتاری خود را مشاهده کنید. در ادامه ۵ مورد از بهترین و پرطرفدارترین پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی معرفی شده است.

پادکست English Class 101

از این پادکست تعداد قسمت‌های زیادی منتشر شده است. از نکات مثبت‌ آن این است که برای هر سطحی از زبان‌آموزان محتوای خاص خود را دارد و قسمت‌ها از مبتدی تا سطح پیشرفته به ترتیب تولید شده‌ است. این پادکست بخش‌های متنوعی دارد که مکالمه و اجرای صحنه‌های مختلف، دامنه‌ی لغات جدید و اصطلاحات و گرامر شنوندگان را تقویت می‌کند و موضوعات مختلفی را در ارتباط با آداب و رسوم مردم انگلستان و آمریکا بیان می‌کند. شمرده شمرده بودن و تلفظ روان آن نیز ویژگی خوب دیگر آن است. مدت زمان هر قسمت از این پادکست بین ۱ تا ۱۰ دقیقه است و در کل بیش از ۱۶۰۰ قسمت از این پادکست موجود است. عموم این پادکست‌ها رایگان است

پادکست Culips

پادکست Culips گستره‌ی بزرگی از موضوعات را در بر می‌گیرد و محتوای آن موضوعات روزمره، داستان‌های جذاب، لغات و اصطلاحات متنوع و عباراتی که در موقعیت‌های مختلف قابل استفاده هستند را به زبان‌آموزان آموزش می‌دهد. این پادکست توسط راویان کانادایی اجرا می‌شود و از تلفظ و سرعت مناسبی برای یادگیری برخوردار است. زمان هر قسمت نیز بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است.

پادکست Luke’s English Podcasts

این پادکست لوک که یک معلم زبان انگلیسی است، تولید شده است. تمامی قسمت‌های این پادکست لهجه‌ی بریتانیایی دارد و سطخ آن‌ها نیز پیشرفته است. نکته‌ی بسیار مثبت قسمت‌های این پادکست آن است که در هر قسمت نکات سرگرم‌کننده و خنده‌داری عنوان شده است که باعث می‌شود فرایند تقویت مهارت شنیداری برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته با سرگرمی و خنده نیز همراه باشد. هر قسمت از این پادکست بیش از یک ساعت است..

پادکست ESL Pod

مجریان این پادکست دکتر جف مک‌کولئیان و دکتر لوسی تسه هستند که دکترای زبان‌شناسی کاربردی دارند. آموزش این پادکست به صورت گفت‌و‌گو بین دو شخص است و تمرکز بر لغات موجود در پادکست و کاربرد آن‌ها است. سرعت این پادکست نصف حالت معمول است و برای تمامی سطوح مفید و کاربردی است. این پادکست قسمت‌های زیادی دارد که هر قسمت حدوداً ۵ دقیقه است. در انتهای هر قسمت نیز بخشی به تمرین اختصاص داده شده است. در ضمن، برای هر قسمت راهنمای یادگیری مختص آن قسمت ارائه شده است.

پادکست The English We Speak

این پادکست با لهجه‌ی British تولید می‌شود و ساخته‌ی متخصصان و اساتید BBC است. محتوای آن حول محور گفت‌وگوی مردم عامه است و به آموزش اصطلاحات و عبارات سخت انگلیسی می‌پردازد. این پادکست به صورت هفتگی پخش شده و زمان آن ۳ الی ۴ دقیقه است. سرعت بیان کلمات این پادکست نسبت به حالت معمول پایین‌تر است که کمک به فهم بهتر مکالمات می‌کند. اگر از سطح زبان بالایی برخوردارید و زمان کمی دارید این پادکست مناسب شماست. استفاده از افکت‌ها و جلوه‌های صوتی متنوع نیز این پادکست را جذاب‌تر کرده و باعث می‌شود که فضای مکالمه در ذهن مخاطبان تصویرسازی شود.

نحوه‌ی دسترسی به پادکست‌های زبان انگلیسی

با جستجوی عنوان هر کدام از پادکست‌های فوق می‌توانید به راحتی وارد وبسایت هر کدام شده و از قسمت‌های رایگان آن‌ها بهره ببرید. علاوه بر این راه با دانلود و نصب اپلیکیشن Castbox بر روی گوشه هوشمند خود و جستجوی این پادکست‌ها در این اپلیکیشن نیز می‌توانید به صورت کاملاً رایگان به این پادکست‌ها گوش دهید. اپلیکیشن Castbox مختص گوش دادن به پادکست است و در آن می‌توانید بی‌شمار پادکست مختلف به زبان‌های مختلف و در موضوعات مختلف پیدا کنید. در این اپلیکیشن پادکست‌های مختص تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی فراوانی نیز موجود است و پادکست‌های مذکور د این متن نیز در این اپلیکیشن قرار داده شده است.

جمع‌بندی و کلام آخر

همان طور که گفتیم پادکست‌های زبان انگلیسی انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن‌ها موضوع و هدف مختص به خود را ندبال می‌کنند. در این مطلب سعی نمودیم تا با معرفی ۵ پادکست که موضوعات گسترده‌تری را در بر می‌گیرند و تقریباً در سطوح مختلف زبان انگلیسی برای زبان آموزان قابل استفاده هستند، به زبان‌آموزان در روند تقویت مهارت شنیداری کمک کنیم. گوش دادن مستمر به پادکست کمک به برقراری ارتباط بیشتر زبان‌آموزان با زبان انگلیسی کرده و به مرور زمان باعث پیشرفت آن‌ها در هر چهار مهارت شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نوشتاری می‌شود.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: