سال دوازدهم بدون شک پراسترس‌ترین سال تحصیلی دانش‌آموزان است. در این سال دانش‌آموزان باید علاوه بر یادگیری مباحث جدید و کسب نمرات خوب در امتحانات مدارس خود، مباحث پایه‌های دهم و یازدهم را نیز مرور کرده و به طور جدی خود را برای کنکور دادن آماده نمایند. حجم بالای دروس در کنار استرس زیاد سال دوازدهم را سخت‌ترین سال تحصیلی دانش‌آموزان تبدیل کرده است. در چنین سالی انتخاب کتب کمک آموزشی مناسب که دانش‌آموزان را در سریع‌ترین حالت ممکن به بهترین حد تسلط برساند، حیاتی است.

یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار بین دانش‌آموزان، رشته‌ی ریاضی – فیزیک است. دروس تخصصی این رشته شامل حسابان، هندسه، آمار و احتمال، گسسته، فیزیک و شیمی است. دانش‌آموزان این رشته باید کتب کمک درسی خود را به دقت انتخاب کنند چرا که در سال دوازدهم فرصتی برای امتحان کردن کتب مختلف وجود ندارد. این امر در سال‌های دهم و یازدهم نیز تا حدودی صدق می‌کند اما برای مباحث سال‌های دهم و یازدهم، دانش‌آموزان می‌توانند کمبودهای آموزشی خود را در سال دوازدهم جبران کنند؛ در حالی که برای مباحث سال دوازدهم چنین فرصتی ندارند. بسیاری از دانش‌آموزان در پایه‌ی دوازدهم از کتب جامع کنکوری که تمامی مطالب هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد، استفاده می‌کنند. اما بسیاری دیگر از دانش‌آموزان نیز برای مباحث پایه از سال‌های قبل کتاب‌های تست بسیار خوبی نگه داشته‌اند و به دنبال کتب مختص پایه‌ی دوازدهم هستند. در این متن می‌خواهیم بهترین منابع کمک آموزشی مختص مطالب پایه‌ی دوازدهم را معرفی کنیم. به دلیل اهمیت بیشتر دروس تخصصی در مقایسه با دروس عمومی در کنکورهای سراسری، تمرکز ما نیز بر معرفی کتب کمک آموزشی برای دروس اختصاصی است. در این راستا برای هر کدام از دروس حسابان ۲، شیمی ۳، فیزیک۳، گسسته و هندسه ۳ کاربردی‌ترین و مناسب‌ترین منابع کمک آموزشی را در این متن معرفی و بررسی خواهیم کرد.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی: درس حسابان ۲

این کتاب تک جلدی است و دارای ۴۴۴ صفحه است. مؤلفان این کتاب کاظم اجلالی و ارشک حمیدی هستند. این کتاب شامل درسنامه‌های خلاصه، بانک تست کاملاً استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌شود. این کتاب همچنین سؤالات مرتبط با مباحث کتاب درسی حسابان دوازدهم از کنکورهای ریاضی و تجربی داخل و خارج از کشور را نیز به طور کامل و به تفکیک سال ارائه نموده است. در ضمن، در این کتاب یک فصل کامل به آزمون‌های جامع فصلی ۱۰ تستی اختصاص داده شده است که برای مرور مطالب و یا اطمینان حاصل ردن از یادگیری کامل مطالب، بسیار مناسب است. تست‌های فصل به فصل این کتاب نیز هم بر اساس موضوع  و هم بر اساس میزان دشواری تقسیم‌بندی شده‌اند.

این کتاب دارای یک جلد با ۳۹۴ صفحه است و توسط میثم حمزه‌لویی، علی شهرابی و مهرداد کیوان تألیف شده است. این کتاب شامل درسنامه‌های کامل و خودآموز، بانک تست کاربردی و پاسخنامه‌های تشریحی و کلیدی سؤالات است. بانک تست این کتاب شامل سؤالات تألیفی، منتخب ازمون‌های کانون  و سؤالات کنکورهای ۱۸ سال اخیر است که همگی با نظام جدید آموزشی تطابق داده شده‌اند. تست‌های مهم‌تر هر مبحث و همچنین تست‌های دشوار هر مبحث نیز مشخص شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات این کتاب پاسخنامه‌ی کاملی است که جای هیچ ابهامی برای دانش‌آموزان باقی نمی‌گذارد.

کتاب‌های دیگری همچون کتاب حسابان دوازدهم سه‌بعدی نشر الگو و حسابان دوازدهم از انتشارات خوشخوان نیز از دیگر کتاب‌های کمک آموزشی برتر درس حسابان پایه‌ی دوازدهم هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی: درس هندسه ۳

این کتاب تک جلدی است، ۲۴۵ صفحه دارد و توسط مهریار راشدی تألیف شده است. در این کتاب تمامی مباحث هندسه‌ی پایه‌ی دوازدهم به صورت مفهومی و با رویکرد حل مسئله و تست در درسنامه‌های کاربردی آموزش داده شده است. بانک تست این کتاب کاملاً مطابق نظام جدید آموزش است و شامل چهار بخش سؤالات روتین، سؤالات دشوار، آزمونک‌های ۵ تستی و آزمون‌های جامع فصلی می‌شود. به طور کلی در این ۸۹۰ تست ارائه شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب توضیحات کاملی ارائه کرده است.

این کتاب شامل درسنامه‌های نسبتاً خلاصه و نکته‌وار، بانک تست و پاسخنامه‌ی تشریحی کامل و جامع است. ویژگی بسیار خوب بانک تست این کتاب آن است که تعداد تست‌های هر مبحث با اهمیت و سؤال‌خیز بودن آن مبحث رابطه‌ی  مستقیم دارد. بدین ترتیب دانش‌آموزان در مباحثی که احتمال طرح تست کنکور از آن‌ها بیشتر است، تمرین بیشتری خواهند داشت. این کتاب دارای یک جلد با ۳۲۰ صفحه است و توسط مهندس علی منصف شکری نوشته شده است.

کتاب‌های دیگری همچون هندسه دوازدهم تست نشر الگو، هندسه دوازده سه‌بعدی نشر الگو، هندسه دوازدهم نردبام خیلی سبز و هندسه دوازدهم انتشارات خوشخوان نیز از دیگر کتب کمک آموزشی برتر برای درس هندسه ۳ پایه‌ی دوازدهم هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی: درس ریاضیات گسسته

این کتاب تک جلدی توسط علیرضا علی‌پور نوشته شده است و شامل درسنامه‌های کاربردی شامل توضیح هر آن چه دانش‌آموزان برای پاسخ دادن به تست‌ها نیاز دارند، می‌شود. در این کتاب همچنین بیش از ۱۰۰۰ تست استاندارد ارائه شده است که برای بالا بردن تسلط بر مباحث این درس کافی است. تست‌های کنکورهای سال‌های قبل نیز در این تست‌ها قرار داده شده‌اند. در ضمن آزمون‌های متعددی نیز جهت آزمودن مهارت و یادگیری دانش‌آموزان ارائه گشته است. پاسخنامه‌ی تشریحی ان کتاب  بسیار مفصل است.

خصلت کتب سه‌بعدی نشر الگو کامل، جامع و خودآموز بودن درسنامه‌های آن‌ها است. کتاب ریاضیات گسسته از این سری نیز همین گونه است. البته برای دانش‌آموزانی که به دنبال مرور مباحث و نکات مهم جهت شرکت در کنکور و یا آزمون‌های آزمایشی هستند، درسنامه‌های این کتاب چندان کاربردی نیست. این کتاب هم شامل تمرینات تشریحی در سطح امتحانات نهایی می‌شود و هم تعداد محدودی تست در سطح کنکورهای سراسری. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب توضیحات کاملی ارائه کرده است که جای ابهامی برای دانش‌اموزان باقی نمی‌گذارد. به طور کلی  این کتاب بیشتر برای دانش‌آموزان ضعیف مناسب است. این کتاب دارای یک جلد است و توسط علیرضا علی‌پور نوشته شده است.

کتاب‌های دیگری همچون کتاب گسسته دوازدهم میکروگاج و گسسته انتشارات خوشخوان نیز کتاب‌های بسیار خوبی برای درس گسسته‌ی پایه‌ی دوازدهم هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی: درس فیزیک ۳

این کتاب دارای دو جلد است. جلد اول با ۳۵۲ صفحه شامل بانک تستی کاملاً استاندارد با بیش از ۲۴۵۰ تست می‌شود و جلد دوم این کتاب با ۶۰۸ صفحه به درسنامه‌های مفصل و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات ارائه شده در جلد اول، اختصاص داده شده است. بانک تست این کتاب کامل و جامع بوده و تمامی مباحث فیزیک دوازدهم را به طور صد در صدی پوشش داده است. ترتیب چینش تست‌های این کتاب از ساده به سخت است که به پیشرفت مداوم دانش‌آموزان کمک می‌کند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب بسیار مفصل بوده و بیان ساده و قابل فهمی دارد. پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان در صورت انتخاب این کتاب، حتماً هر دو جلد این کتاب را خریداری کنند.

این کتاب نیز شامل دو جلد می‌شود که به ترتیب ۲۸۸ و ۵۱۱ صفحه دارند. این کتاب توسط رضا سبزمیدانی، فرید شهریاری، نوید شاهی،  مهدی هاشمی و ایمان سلیمان‌زاده تألیف شده است. در جلد اول فقط بانک تست ارائه شده است که بانک تست کامل و جامعی است. تست‌ها بر حسب مبحث طبقه‌بندی شده‌اند و برای هر مبحث آزمونک‌ها ارائه شده است. در ضمن این کتاب آزمون‌های جامع فصلی نیز ارائه نموده است. تفکیک سؤالات دشوار هر فصل از دیگر تست‌ها نیز یک ویژگی بسیار خوب جلد اول این کتاب است. جلد دوم شامل درسنامه‌های کامل با بیان صمیمی و ساده و همچنین پاسخنامه‌ی تشریحی کامل سؤالات جلد اول می‌شود. درسنامه‌های این کتاب به دلیل آموزش صفر تا صد مباحث بیشتر برای دانش‌آموزان ضعیف و متوسط مناسب است.

کتب دیگری همچون فیزیک دوازدهم نشر الگو، فیزیک دوازدهم نردبام خیلی سبز، فیزیک دوازدهم مهر و ماه و فیزیک دوازدهم خوشخوان نیز از دیگر کتب بسیار مفید برای این درس هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی ریاضی: درس شیمی ۳

این کتاب دارای دو جلد و توسط بهمن بازرگانی نوشته شده است. جلد اول با ۶۷۴ صفحه شامل دو فصل اول کتاب درسی شیمی دوازدهم بوده و جلد دوم به فصل سوم و چهارم کتاب درسی شیمی دوازدهم اختصاص داده شده است. این کتاب مختص دانش‌آموزانی است که می‌خواهند شیمی کنکور را صد بزنند. درسنامه‌های این کتاب بی‌شک از بهترین درسنامه‌های موجود برای درس شیمی است چرا که نکات را با رویکردی سرگرم‌کننده به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. بانک تست این کتاب بسیار کامل است و شامل طیف گسترده‌ای از سؤالات ساده، روتین، دشوار و خیلی سخت می‌شود. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز تمامی سؤال‌ها را با بیانی صمیمی و ساده تحلیل نموده و پاسخ داده است.

این کتاب تک جلدی است و توسط مهدی براتی، نیما سپهری و یاسر عبدالهی تألیف شده است. این کتاب دارای درسنامه‌های کامل و جامع با بیانی ساده و روان، بانک تست کاملاً استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل است. تست‌های هر فصل از کتاب درسی بر حسب موضوع دسته‌بندی شده‌اند و تست‌های دشوار هر فصل نیز در بخشی مجزا قرار داده شده است. ترتیب چینش تست‌های هر بخش نیز از ساده به دشوار است. این ویژگی‌ها باعث شده است که این کتاب برای دانش‌آموزان با هر سطحی مناسب و قابل استفاده باشد.

کتب دیگری همچون کتاب شیمی دوازدهم میکرو گاج نیز کتب کمک آموزشی بسیار خوبی برای درس شیمی پایه‌ی دوازدهم هستند.

دسته بندی شده در: