پایه‌ی دهم، یکی از مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان است. بررسی‌ها نشان داده که اکثر داوطلبانی که در کنکور سراسری، نتایج مطلوبی کسب می‌کنند، دانش‌آموزانی هستند که از پایه‌ی دهم به طور جدی و بر اساس یک برنامه‌ی منظم و مدون به مطالعه پرداخته‌ اند. لذا اگر شما هم جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که قصد دارید جزو رتبه‌های برتر کنکور سراسری شوید و اهداف بزرگی در سر دارید، نیاز است که علاوه بر داشتن یک برنامه‌ی مطالعاتی اصولی که متناسب با ویژگی‌ها و استعدادهای شما باشد، منابع کمک آموزشی مناسب و استانداردی نیز در اختیار داشته باشید تا با تجهیزات کامل، قدم در این مسیر بگذارید و شاهد نتایج درخشانی باشید. دانش‌آموزان پایه‌ی دهم رشته‌ی علوم تجربی، علاوه بر دروس عمومی، به یادگیری چهار درس اختصاصی «زیست‌شناسی»، «ریاضی»، «فیزیک» و «شیمی» می‌پردازند. در ادامه، علاوه بر معرفی بهترین منابع کمک آموزشی برای این ۴ درس، به بررسی ویژگی‌های کلیدی و شاخص هر یک از این کتاب‌ها نیز خواهیم پرداخت.

بهترین منابع زیست‌شناسی پایه دهم تجربی

مهم‌ترین دغدغه‌ی دانش‌آموزان رشته‌ی علوم تجربی، درس زیست‌شناسی است و با توجه به ترکیبی و پیچیده شدن سوالات کنکور، استفاده از یک منبع کمک آموزشی معتبر و کامل، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کتاب میکرو طبقه‌بندی زیست‌شناسی دهم از انتشارات بین‌المللی گاج توسط آقای حمیدرضا زارع در ۶۲۳ صفحه تالیف شده است. در این کتاب، ۱۴۷۲۰ پرسش چهار گزینه‌ای تالیفی، برگرفته از کتاب درسی و کنکوری ارائه شده و پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های هر فصل نیز، در انتهای همان فصل قرار گرفته است. از ویژگی‌های خوب این کتاب، می‌توان به رنگی بودن چاپ آن اشاره کرد، چرا که در درس زیست‌شناسی، تصاویر پیچیده و شکل‌های فراوانی وجود دارد و استفاده از رنگ‌های متنوع، می‌تواند نقش مهمی در به خاطر سپاری جزئیات این تصاویر ایفا کند. تست‌ها و پرسش‌های تشریحی این کتاب، از نظر سطح دشواری، گستره‌ی وسیعی را دربرمی‌گیرند و این سطح بندی در بخش پاسخنامه‌ی تشریحی با استفاده از ۳ رنگ متفاوت، کاملا قابل مشاهده است و همین موضوع سبب شده تا دانش‌آموزان در هر سطحی که باشند، بتوانند نهایت استفاده را از محتوای ارائه شده در آن ببرند.

در درسنامه‌های آموزشی کتاب زیست‌شناسی دهم میکرو گاج، از بیان مطالب تکراری جلوگیری شده و علاوه بر توضیح کامل متن کتاب درسی، نکات ترکیبی و مفهومی، علاوه بر درسنامه، در پاسخنامه‌ی تشریحی نیز ذکر گردیده است. در تالیف درسنامه‌های این کتاب، تلاش مولف بر آن بوده که دانش‌آموز کمک کند تا درک درستی از مفاهیم کتاب درسی داشته باشد و بتواند به سوالات تستی و تشریحی این درس، به خوبی و با تسلط بالا پاسخ دهد و نتیجه‌ی مطلوبی بگیرد. از نظر چیدمان پرسش‌های تشریحی، تست‌های هر گفتار از یکدیگر تفکیک شده اند و در هر گفتار نیز، تست‌ها به صورت میکرو طبقه‌بندی شده در مباحث مختلف قرار گرفته اند. در هر فصل، آزمون جامعی از همه‌ی مباحث آن فصل طراحی شده که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا جمع‌بندی مناسبی از آن فصل داشته باشند.

بهترین منابع ریاضی پایه دهم تجربی

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای ریاضی ۱ خیلی سبز، برای تمامی دانش‌آموزان پایه‌ی دهم در هر سطحی که باشند، انتخاب بسیار مناسبی است. این کتاب توسط آقایان سروش موئینی، رسول محسنی منش و کوروش اسلامی تالیف شده و محتوای ارائه شده در آن، در قالب ۳ بخش اصلی «درسنامه»، «تست» و «پاسخنامه‌ی کلیدی و پاسخنامه‌ی تشریحی» طبقه‌بندی شده است. درسنامه‌های آموزشی این کتاب، می‌تواند به صورت خودآموز مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به مثال‌های آموزشی‌ای که مولفان در خلال درسنامه ارائه کرده اند، فرآیند تثبیت مطالب در ذهن دانش‌آموزان تسهیل می‌یابد. در مجموع ۱۳۵۶ تست تالیفی و کنکوری در این کتاب آورده شده و سطح دشواری اکثر این تست‌ها، در سطح کنکور است. همچنین جهت رفع نیاز دانش‌آموزی قوی، تعدادی تست دشوار نیز طراحی شده که با علامت «رعد» از سایر تست‌ها متمایز شده است و مختص دانش‌آموزانی است که به درصد بالای ۷۰ در این درس فکر می‌کنند.

بهترین منابع فیزیک پایه دهم تجربی

اگر در درس فیزیک، سطح پایینی دارید و به دنبال کتابی هستید که دارای درسنامه‌های خودآموز کامل و جامع باشد، کتاب آموزش شگفت انگیز فیزیک دهم تجربی خیلی سبز، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد، این کتاب درسنامه‌های آموزشی مفصل، سوالات تشریحی و پرسش‌های چهار گزینه‌ای طبقه‌بندی شده و پاسخنامه‌ی تشریحی دارد. مولف این کتاب، آقای فرید شهریاری است و تمامی فصول فیزیک دهم را در قالب ۳۴۲ صفحه تالیف کرده است. در این کتاب، هر فصل از کتاب درسی برحسب موضوع، به چندین بخش تقسیم شده و هر یک از این بخش‌ها، به طور کامل و مفصل آموزش داده شده است. سوالات تشریحی و پرسش‌های چهار گزینه‌ای هر فصل، در انتهای همان فصل قرار گرفته و تنوع بسیار خوبی نیز در آن‌ها قابل مشاهده است. از مهم‌ترین ویژگی‌ها این کتاب، می‌توان به گسترده بودن طیف سوالات طراحی شده در آن اشاره کرد. این تنوع و گستردگی به گونه‌ای است که دانش‌آموزان با بررسی و حل آن‌ها، با تمام تیپ سوالات آشنا می‌شوند و با مطالعه‌ی تکنیک‌های ارائه شده، حل مسئله و تست‌ زدن را به طور کامل می‌آموزند. علاوه بر تست‌های تالیفی، از تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر و همچنین سوالات آزمون‌های آزمایشی کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) نیز استفاده شده و اگر دانش‌آموزی فرصت کافی برای حل تمامی تست‌ها را نداشته باشد، می‌تواند به حل تست‌هایی که با علامت «+» مشخص شده‌ اند بپردازد تا با حل تعدادی تست جامع، در کمترین زمان، به بیشترین تسلط برسد. تست‌های این کتاب، در ۴ سطح «ساده»، «متوسط»، «متوسط +» و «پیشرفته» طبقه‌بندی شده‌اند و دانش‌آموزان می‌توانند با حل این تست‌ها، آمادگی لازم برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری را داشته باشند.

برای دانش‌آموزانی که سطح متوسطی در این درس دارند، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک دهم که توسط آقایان احمد مصلایی، رضا سبز میدانی و نوید شاهی در ۳۰۰ صفحه تالیف شده، پیشنهاد مطلوبی است. این کتاب با همکاری انتشارات خیلی سبز به چاپ رسیده و با توجه به درسنامه‌های کاربردی و ۱۰۱۸ تستی که در آن وجود دارد، می‌تواند دانش‌آموزان را به تسلط خوبی در این درس برساند. پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، به صورت موضوعی دسته‌بندی شده اند و پیشنهاد می‌شود که اگر قصد استفاده از این کتاب را دارید، ابتدا به حل سوالاتی که شماره‌ی آن‌ها با رنگ آبی مشخص شده‌ اند، بپردازید. این سوالات، در واقع سوالات پرکاربردتر و مهم‌تر هستند و مسلط شدن بر آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. پس از حل این سوال‌ها، اگر فرصت کافی داشتید، به حل تست‌های «سری Z» بپردازید. این تست‌ها، تست‌هایی هستند که سطح دشواری بالاتری دارند و مختص دانش‌آموزی است که قصد دارند با سوالات سطح بالاتر، توانایی خود را در حل مسائل فیزیک بسنجند و دانسته‌های خود را به چالش بکشند.

برای دانش‌آموزان سطح بالا نیز، کتابی مناسب است که تمرکز آن بر حس مسئله بوده و دارای درسنامه‌های خلاصه و کاربردی باشد. کتاب فیزیک پایه جامع نشر الگو که توسط آقایان امیرعلی میری و رضا خالو در ۴۸۰ صفحه تنظیم شده است، منبع کمک آموزشی مناسبی برای این گروه از دانش‌آموزان است. هر فصل از این کتاب به چندین «پنجره» تقسیم شده و در هر پنجره، ابتدا درسنامه‌ی مختصری از آن مبحث قرار گرفته و سپس تست‌های مربوط به آن ارائه شده است. پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، به ۲ بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول، تست‌های میکرو طبقه‌بندی شده را شامل می‌شود که بر اساس سطح دشواری، از آسان به سخت چیده شده و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به صورت گام به گام، تسلط خود را روی مباحث هر بخش ارتقا دهند. در بخش دوم نیز، تست‌ها از قسمت‌های مختلف و به صورت پراکنده در قالب آزمون طراحی شده اند. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، ۲۱۸۲ تست است و دانش‌آموزانی که فرصت کافی برای حل تمامی این تست‌ها را ندارند، می‌توانند به حل تست‌هایی بپردازند که با علامت «هواپیما» مشخص شده اند. دانش‌آموزان با حل این تست‌ها که حدود ۳۰ درصد از کل تست‌ها را شامل می‌شود، تمامی تیپ سوالات را بررسی می‌کنند و سرعت جمع‌بندی‌شان ۳ برابر می‌شود. پاسخنامه‌ی تشریحی سوالات این کتاب، در جلد دوم آن ارائه شده و دانش‌آموزان می‌توانند با تهیه‌ی جلد دوم، به پاسخنامه‌ی تشریحی دسترسی داشته باشند و از پاسخ‌های واقعا کامل آن استفاده کنند.

بهترین منابع شیمی پایه دهم تجربی

از بهترین کتاب‌هایی که برای شیمی پایه‌ی دهم به چاپ رسیده، می‌توان به کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی دهم از انتشارات خیلی سبز اشاره کرد. نویسندگان این کتاب، آقایان مهدی براتی و نیما سپهری هستند که تمامی فصول شیمی دهم را در ۵۰۷ صفحه در قالب درسنامه‌های آموزشی، پرسش‌های چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی تالیف کرده اند. ساختار محتوایی این کتاب بدین صورت است که ابتدا درسنامه به صورت کامل و جامع با تمامی نکات ارائه شده است و جهت تفهیم بهتر مطالبی، تعدادی نمونه‌ی تستی نیز در خلال این درسنامه‌ها به همراه پاسخ تشریحی و توضیحات مربوط به روش حل قرار گرفته است. تست‌های هر بخش با «سری A» آغاز می‌شود که شامل تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های گذشته، تست‌های برگرفته از کتاب درسی و تست‌های مفهومی است. حل این تست‌ها جهت مسلط شدن بر مباحث هر فصل، بر تمامی دانش‌آموزان واجب است. پس از این تست‌ها، دانش‌آموزان به حل سوالاتی که با عنوان تست‌های «سری Z» مشخص شده‌اند، می‌پردازند. این تست‌ها که از سطح دشواری بالاتری برخوردارند، مخصوص دانش‌آموزانی است که به طور کامل بر محتوای درس مسلط هستند و قصد دارند وضعیت آموخته‌های خود را بسنجند و خود را برای کسب درصدهای بالا در این درس آماده کنند.

از نقاط قوت بارز کتاب شیمی دهم تجربی خیلی سبز، می‌توان به پاسخنامه‌ی تشریحی آن اشاره کرد. در این بخش، جهت بیشتر دیده شدن و آشنا شدن چشم دانش‌آموزان با واکنش‌ها، معادلات واکنش موازنه شده مورد استفاده در هر سوال ارائه شده است. همچنین از هر دو روش کسر تبدیل و تناسب در سوالات محاسباتی بهره گرفته شده تا دانش‌آموزان بتوانند با توجه به روش تدریس معلم خود، در هر یک از روش‌هایی که مدنظر دارند، تسلط کسب کنند. ضمناً با توجه به این که مخاطبین این کتاب، علاوه بر دانش‌آموزان متوسط و قوی، دانش‌آموزان ضعیف نیز هستند، توضیحات کامل برای تمامی سوالات ارائه شده تا ضعیف‌ترین دانش‌آموزان هم بتوانند متوجه روش حل سوال بشوند.

دسته بندی شده در: