هر ساله دانش‌آموزان با حجم عظیمی از کتب کمک آموزشی روبه‌رو هستند که انتخاب بهترین کتاب از میان آن‌ها اصلاً کار ساده‌ای نیست. دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم به صورت ویژه‌ای باید دقت فراوانی در انتخاب کتب کمک آموزشی داشته باشند، چرا که انتخاب کتاب اشتباه زمان زیادی را از دانش‌آموزان می‌گیرد، زمانی که دیگر قابل جبران نیست. بسیاری از انتشارات کتب کمک آموزشی برجسته‌ی کشور همچون انتشارات خیلی سبز، الگو، گاج، قلم چی، مبتکران و … هر کدام کتب متنوعی برای هر یک از دروس عمومی و یا اختصاصی رشته‌های مختلف به چاپ رسانده‌اند. آن چه که باید دقت کنید آن است که هر کدام از این کتاب‌ها هدف آموزشی مشخصی دارند و دانش‌آموزان باید با توجه به نیازهای خود کتاب مناسب خود را خریداری نمایند. فاکتورهای مختلفی باید در انتخاب کتاب مناسب در نظر گرفته شود.

از مهم‌ترین عوامل می‌توان به زمان باقیمانده به کنکور، نیاز به درسنامه‌های مفصل، نیاز به درسنامه‌ی خلاصه و مختص جمع‌بندی، نیاز به تمرین و یا تست، نیاز به نمونه سؤال امتحانی و یا نیاز به نمونه تست کنکوری اشاره نمود. عمده‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم در شروع سال تحصیلی به دنبال کتب تستی که درسنامه‌های کاملی دارند، می‌گردند و در ایام نزدیک به کنکور نیز کتب مختص جمع‌بندی و آزمون را استفاده می‌کنند. با توجه به تعداد بالای دانش‌آموزان رشته‌ی علوم تجربی در مقایسه با سایر رشته‌ها، ما در این متن می‌خواهیم بهترین منابع کمک آموزشی دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی را معرفی نماییم. درست است که بسیاری از دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم ترجیح می‌دهند با جای کتب مختص پایه‌ی دوازدهم، از کتب جامع کنکوری استفاده کنند؛ اما ما در این متن کتب جامع را در نظر نگرفته‌ایم. دلیل این امر آن است که عمده‌ی دانش‌آموزان کتب مختص دروس پایه را از همان پایه‌های دهم و یازدهم خریداری می‌کنند. همچنین بسیاری از کتاب‌های دروس تخصصی در دو بخش پایه (دهم و یازدهم) و پایه‌ی دوازدهم ارائه می‌گردند. دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی عبارت‌اند از زیست‌شناسی (۳)، شیمی (۳)، ریاضی (۳) و فیزیک (۳) که در ادامه بهترین منابع کمک آموزشی هر کدام از این دروس جهت خریداری در اول سال تحصیلی دوازدهم که دانش‌آموزان فرصت کافی برای یادگیری و تست زدن دارند، معرفی شده است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس زیست‌شناسی (۳)

این کتاب تک جلدی است و ۷۶۴ صفحه دارد. محتوای این کتاب به طور کلی شامل درسنامه‌های کامل، بانک تست جامع و استاندارد، پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی سؤالات می‌شود. از نقات قوت این کتاب می‌توان به درسنامه‌ی کامل و کاربردی آن اشاره نمود. این درسنامه‌های برای تکمیل یادگیری کاملاً کافی هستند. بانک تست این کتاب نیز برای کیب تسلط بالا بر مطالب بسیار مناسب است. تست‌ها بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند و ترتیب چینش تست‌ها به طور کلی از ساده به دشوار است. یک ویژگی خیلی خوب این کتاب مشخص کردن تست‌های مهم هر مبحث است که باعث شده است این کتاب برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند در زمان محدود به تسلطی نسبی بر  تمامی مباحث برسند، نیز بسیار مناسب باشد. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز تمامی سؤالات را تحلیل کرده و علت نادرستی گزینه‌های غلط را نیز بررسی نموده است.

  • کتاب زیست‌شناسی دوازدهم از سری کتب آی کیو انتشارات بین‌الملی گاج

این کتاب در یک جلد با ۶۲۴ صفحه ارائه گشته است. این کتاب مختص دانش‌آموزان مستعدی است که مطالب را به  کمک کلاس‌های درسی، جزوات دبیران، کتب درسی و یا دیگر منابع آموشی یاد گرفته‌اند و به دنبال یک منبع کامل برای تست زدن و تسلط پیدا کردن  بر روی مباحث هستند. این کتاب درسنامه‌ای ندارد ولی بانک تست کامل و جامعی ارائه نموده است. یک ویژگی بسیار خوب این کتاب جدا کردن تست‌های مستقیماً طرح شده از متون کتاب درسی، تست‌های مفهومی و همچنین تست‌های استنباطی طرح شده از شکل‌ها و سایر نکاتی که به صورت مستقیم در متن کتاب درسی به آن‌ها اشاره نشده است، است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز بسیار کاربردی است و در آن نه تنها توضیح پاسخ سؤالات ذکر شده است، بلکه نکات گوناگونی در کادرهای آموزشی مختلفی نوشته شده است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس ریاضی (۳)

این کتاب دارای یک جلد است و برای دانش‌آموزان سطح بالا که می‌خواهند ریاضی کنکور را بالا بزنند، بسیار مناسب است. درسنامه‌ها این کتاب مفصل است و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات نیز ارائه ششده است که  پاسخنامه‌ی کاملی است. بیش از ۱۳۰۰ تست در بانک تست این کتاب ارائه شده است که عموماً سطح بالایی دارند. این تست‌ها برای کسب تسلط صد درصدی بر مسائل کاملاً کافی هستند. در ضمن تمامی تست‌های کنکوری سال‌های گذشته در این  کتاب پوشش داده شده است.

  • کتاب ریاضی تجربی دوازدهم کنکور از سری کتب میکرو انتشارات بین‌المللی گاج

این کتاب نیز تک جلدی بوده و ۴۲۹ صفحه دارد. این کتاب درسنامه‌های خلاصه و بسیار کاربردی ارائه  نموده است. بانک تست این کتاب شامل تست‌های تألیفی و کنکوری فراوانی می‌شود که در هم بر اساس مبحث و  هم بر اساس میزان اهمیت و همچنین دشواری دسته‌بندی شده‌اند. مشخص کردن تست‌های مهم هر مبحث باعث شده است که دانش‌آموزان بتوانند با توجه به زمانی که دارند برای کسب تسلط مد نظر خود با تست زدن، برنامه‌ریزی کنند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز بسیار کامل است و سؤالات را به گونه‌ای توضیح داده است که جای هیچ ابهامی باقی نمی‌گذارد.

به طور خاص برای درس ریاضی استفاده از کتاب‌های جامع (هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم در یک کتاب) بسیار رایج است. کتب ریاضی جامع تجربی مهر و ماه  خیلی سبز کتاب‌های خیلی خوبی برای این کاربرد هستند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس فیزیک ۳

این کتاب دارای دو جلد است. جلد اول این کتاب شامل درسنامه‌های آموزشی مفصل و بانک تستی کامل و جامع می‌شود و جلد دوم نیز شامل پاسخنامه‌ی تشریحی است. در بانک تست این کتاب بالغ بر ۲۲۵۰ تست کاملاً استاندارد ارائه شده است که بر اساس مبحث دسته‌بندی شده‌اند. علاوه بر این، آزمون‌های مبحثی و جامع فصلی بسیاری نیز در این کتاب قرار داده شده است. سؤالات دشوار هر مبحث نیز در بخش‌های جداگانه ارائه شده است تا تنها دانش‌آموزان قوی که هدف صد زدن را در سر می‌پرورانند، به سراغشان بروند. پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان هر دو جلد این کتاب را خریداری کنند تا در فهم سؤالات و  رفع اشکال به مشکل نخورند.

  • کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزیک ۳ دوازدهم رشته‌ی تجربی از انتشارات خیلی سبز

این کتاب هم دو جلدی است. جلد اول با ۲۳۹ صفحه شامل بانک تست شده و جلد دوم با ۵۰۲ صفحه شامل درسنامه‌های مفصل و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات می‌شود. در جلد اول این کتب بیش از ۲۱۰۰ تست استاندارد ارائه شده است که همگی در چهارچوب کنکورهای نظام جدید قرار می‌گیرند. تست‌های دشوار هر مبحث نیز در بخشی جداگانه قرار داده شده است که مختص دانش‌اموزان قوی هستند. درسنامه‌های جلد دوم این کتاب بسیار مفصل و خودآموز است و توضیحات پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب هم بسیار کامل و قابل فهم است.

هر دو کتاب یاد شده برای عموم دانش‌آموزان با هر سطحی مناسبند، اما اگر فیزیک دانش‌آموزی قوی است و به دنبال کتابی می‌گردد که شامل تست‌های عموماً دشوار ولی همچنان در سطح کنکور شود، کتاب فیزیک ۳ (دوازدهم) پیشرفته‌ی تجربی از سری کتب نردبام انتشارات خیلی سبز انتخاب خیلی خوبی است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس شیمی ۳

این کتاب تک جلدی بوده و ۵۲۸ صفحه دارد. این کتب شامل کادرهای درس و نکته‌ی کامل و جامع، بانک تست استاندارد و در سطح کنکور و همچنین پاسخنامه‌ی مفصل تشریحی می‌شود. مشابه دیگر کتب میکروگاج سؤالات این کتاب نیز بر اساس مبحث دسته‌بندی شده‌اند و علاوه بر سؤالات مبحثی، در  هر  فصل تعدادی سؤال هم در بخشی با عنوان پخش و پلا ارائه شده است که شامل سؤالات ترکیبی متنوع نیز می‌شود. این کتاب حدود ۱۰۰۰ تست ارائه کرده است که برای کسب تسلط بالا بر مطالب کفایت می‌کند. در ضمن تست‌های کتاب از منظر درجه‌ی سختی نیز دسته‌بندی شده است که ویژگی بسیار خوبی است.

  • کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی دوازدهم از انتشارات مبتکران

نام بهمن بازرگانی در حوزه‌ی شیمی به گوش همه‌ی دانش‌آموزان خورده است. علت این امر نیز روش‌های جذاب آموزشی ایشان است که در کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی دوازدهم از انتشارات مبتکران نیز قابل مشاهده است. این کتاب دو جلد دارد. جلد اول با ۶۷۴ صفحه شامل دو فصل اول کتاب درسی شیمی دوازدهم، و جلد دوم شامل فصل سوم و چهارم کتاب درسی شیمی دوازدهم می‌شود. آموزش ارائه شده در این کتاب کامل است و نکات را از صفر تا صد به بهترین شکل به دانش‌آموزان یاد می‌دهد. این کتاب برای دانش‌آموزان با هر سطحی مناسب است و قادر است آن‌ها را به هدف صد زدن شیمی کنکور برساند. در بانک تست این کتاب تست‌های استاندارد و متنوعی شامل سؤالات ساده، روتین، دشوار و خیلی سخت ارائه شده است و پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز تمامی سؤال‌ها را با بیانی صمیمی و روان توضیح داده است.

دسته بندی شده در: