پایه دهم یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی به‌شمار می‌رود و انتخاب کتاب‌های کمک‌آموزشی مناسب که هم بتواند در طول سال تحصیلی به درک بهتر دروس کمک کند و هم بتواند نیم‌نگاهی به کنکور و تقویت جنبه‌ی تستی دانش‌آموز داشته باشد، اهمیت بالایی دارد. ما هم از مدتی پیش در مجله کتابچی تصمیم گرفتیم که بهترین منابع کمک‌آموزشی را برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازهم و برای رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی در سلسله مطالبی معرفی کنیم؛ و امروز می‌خواهیم بهترین منابع کمک‌آموزشی دروس تخصصی پایه دهم انسانی را به شما دانش‌آموزان عزیز پیشنهاد کنیم.

معرفی بهترین منابع درس منطق

کتاب درسی منطق، از ۷ بخش اصلی و ۱۰ درس تشکیل شده است و با توجه به ساختار هدفمند و قانون‌مند این درس، بیش از آن که نیاز به حفظ کردن داشته باشد، نیازمند فهمیدن است. جایگاه این درس در چیدمان دفترچه اختصاصی کنکور، هفتم است و نیاز است که داوطلبان با توجه به هدف خود و ضریب و اهمیت این درس در زیرگروه‌های مختلف، برای مطالعه‌ی آن برنامه ریزی کرده و به حل تست بپردازند. سوالات این درس، با سوالات درس فلسفه تلفیق شده و در مجموع، ۲۵ تست از این دو درس، در کنکور سراسری مورد پرسش قرار می‌گیرد. مدت زمان پاسخگویی به این ۲۵ تست نیز، ۲۵ دقیقه در نظر گرفته شده و بدین معناست که داوطلبان برای پاسخگویی به هر تست، فقط ۱ دقیقه زمان دارند. در میان این ۲۵ تست، ۹ تست (یعنی ۳۶ درصد) مربوط به درس منطق است و بودجه‌بندی این سوالات نیز، به این صورت است که به جز درس ۸ که مربوط به مبحث قیاس اقترانی است و هیچ سوالی از آن مطرح نمی‌شود، از هر یک از دروس، ۱ تست طراحی می‌شود.

یکی از بهترین کتاب‌هایی که برای این درس به چاپ رسیده است، کتاب تک جلدی منطق دهم انسانی از انتشارات مشاوران آموزش است که توسط آقای وحید تمنا در قالب ۱۳۶ صفحه تالیف شده است. این کتاب در ۴ بخش «درسنامه‌های مفصل، سوالات تشریحی، پرسش‌های چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی» ارائه شده است. کلیدی‌ترین ویژگی این کتاب را، می‌توان کیفیت بالای درسنامه‌های آن دانست؛ به گونه‌ای که تمامی مفاهیم، به همراه مثال‌های آموزنده و توضیحات فراوان آموزش داده شده اند تا هیچ ابهامی در ذهن دانش‌آموزان باقی نماند. در بخش سوالات تشریحی، از منابع متعددی در طراحی سوالات استفاده شده است. کتاب‌های منطق کاربردی خندان، منطق سوری خوانساری، کتاب منطق مظفر، کتاب معلم منطق و مثال‌ها و فعالیت‌های تکمیلی وتمارین بسیار مهم کتاب درسی بخشی از این منابع را در برمی‌گیرند. پرسش‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده نیز، بر حسب موضوع، به دقت طبقه‌بندی شده اند و اکثر تست‌های آن را، تست‌های مفهومی که در ۳ بخش تست‌های مفهومی، تست‌های کنکاشی و ترکیبی دسته‌بندی شده اند، تشکیل می‌دهد. ضمناً این کتاب پاسخنامه‌ی کلیدی ندارد و مولف صرفاً به ارائه‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی بسنده کرده است.

 معرفی بهترین منابع درس اقتصاد

تعداد سوالاتی که از این درس در کنکور سراسری مطرح می‌شود، ۱۵ سوال است و دانش‌آموزان باید در ۱۰ دقیقه به این ۱۵ سوال پاسخ دهند. این درس علاوه بر سوالات حفظی، سوالات مفهومی و محاسباتی نیز دارد و به طور کلی می‌توان گفت که ۱۰ سوال از متن کتاب درسی و ۵ سوال دیگر نیز به صورت مسئله طراحی شده است. بودجه‌بندی سوالات نیز بدین صورت است که ۲ سوال از مبحث «تولید»، ۲ سوال از مبحث «بازار»، ۵ سوال از «آشنایی با شاخص اقتصادی»، ۲ سوال از «پول و بانک»، ۱ سوال از «فقر و توزیع درآمد»، ۲ سوال از «اقتصاد بین‌الملل» و ۱ سوال نیز از «اقتصاد ایران» مورد پرسش قرار گرفته است. کتاب‌های اقتصاد خیلی سبز کنکور و اقتصاد جامع کنکور از مشاوران آموزش، از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس اقتصاد هستند. اما با توجه به درسنامه‌های کامل‌تر و مفصل‌تری که در کتاب اقتصاد جامع مشاوران آموزش ارائه شده، این کتاب پیشنهاد بهتری نسبت به کتاب اقتصاد خیلی سبز است. کتاب اقتصاد جامع کنکور توسط آقای وحید تمنا در قالب ۲۵۶ صفحه تالیف شده و تمامی مطالب و مفاهیم ارزشمند و مهم درس اقتصاد، در قالب درسنامه‌های آموزش کامل و ۹۴۵ پرسش چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری در آن پوشش داده شده است. مسائل این کتاب، از سطح ساده تا دشوار از یک موضوعی تا چند موضوعی چیده شده اند. تست‌های این کتاب را می‌توان جزو نقاط قوت آن دانست و تشابه ۱۰۰ درصدی سوالات کتاب با سوالات کنکور سراسری نیز، گواهی بر این موضوع است. این تست‌ها در قالب سوالات «حافظه‌ای، کنکاشی، مفهومی، ترکیبی، محاسباتی و جامع بخش» طبقه‌بندی شده‌ اند.

  معرفی بهترین منابع درس ریاضی و آمار ۱

درس ریاضی تاثیر بسیار زیادی رو تراز و رتبه‌ی داوطلبان کنکور انسانی دارد. از ریاضی و آمار پایه‌ی دهم، ۸ تست در کنکور مطرح می‌شود و این ۸ تست، ۴۰ درصد از نمره‌ی کل این درس را شامل می‌شود. بودجه‌بندی این درس، بدین صورت است که از فصل معادله‌ی درجه دوم ۴ تست، از فصل تابع ۱ تست، از فصل کار با داده‌های آماری ۱ تست و از فصل نمایش داده‌ها ۲ تست طراحی می‌شود. کتاب ریاضی و آمار دهم انسانی از سری کتاب‌های تستیک انتشارات مشاوران آموزش است که توسط آقایان جعفر صادق کوشش، محمد عسگری و مصطفی علیزاده در ۱۹۲ صفحه تالیف شده است. این کتاب با توجه به درسنامه‌های آموزشی کامل، جامع و مفصل و پرسش‌های تشریحی و چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده در آن، برای تمامی دانش‌آموزان، در هر سطحی که باشند، مناسب و کاربردی است. علاوه بر ۵۲۳ تست این کتاب، تست‌های کنکور سراسری داخل و خارج از کشور سال‌های اخیر نیز در آن پوشش داده شده و ۷ آزمون تشریحی نیز جهت آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات نهایی در آن قرار گرفته است. در نتیجه می‌توان گفت که این کتاب هم برای آمادگی دانش‌آمزوان جهت شرکت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری و هم برای امتحانات تشریحی مدارس قابل استفاده است.

 معرفی بهترین منابع درس جامعه شناسی ۱

از درس جامعه شناسی در دفترچه اختصاصی کنکور رشته‌ی انسانی، ۲۰ سوال مطرح می‌شود و ۱۰ درصد از این سوالات (۲ تست) مربوط به مباحث کتاب جامعه شناسی ۱ است. انتشارات مشاوران آموزش، که به عنوان ناشر تخصصی کتب کمک آموزشی رشته‌ی علوم انسانی فعالیت می‌کند، کتابی را با عنوان جامعه شناسی دهم که از سری کتاب‌های هدف‌دار است، به چاپ رسانده و این کتاب به عنوان یکی از بهترین منابع این درس به حساب می‌آید. مولفان این کتاب، آقای وحید تمنا و خانم‌ها فروغ نجفی تیموریان، نسترن احمدی و زهرا وکیلی هستند و تمامی دروس جامعه شناسی پایه‌ی دهم را در قالب یک کتاب تک جلدی ۱۴۴ صفحه‌ای پوشش داده‌ اند. در تالیف درسنامه‌های آموزشی این کتاب، سعی شده که مطالب به صورت یکپارچه در یک ساختار منسجم به همراه تصاویری جدید ارائه شود. علاوه بر پرسش‌های چهار گزینه‌های، با پرسش‌های تشریحی متعددی نیز در این کتاب مواجه هستیم. این پرسش‌های تشریحی، شامل سوالات درست و نادرست، واژگان کلیدی، کوتاه پاسخ، کامل پاسخ، تطبیقی، سوالات تصویری و سوالات جدولی هستند و پاسخنامه‌ی نوشته شده برای آن نیز، بسیار کامل است. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، که به صورت درس به درس طراحی و تالیف شده اند، ۱۰۴۰ تست است و تست‌های کنکورهای سراسری داخل و خارج از کشور سال‌های اخیر نیز، در آن پوشش داده شده است.

 معرفی بهترین منابع درس علوم و فنون ادبی ۱

کتاب علوم و فنون ادبی از ۳ بخش «تاریخ ادبیات و سبک شناسی»، «موسیقی شعر» و «زیبایی شناسی» تشکیل شده است و هر کدام از این بخش‌ها، خود نیز به چند بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. از کتاب علوم و فنون ادبی پایه‌ی دهم، ۴ تست در کنکور مطرح می‌شود. یکی از بهترین کتاب‌های کمک آموزشی که برای این درس به چاپ رسیده، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای علوم و فنون ادبی دهم انسانی خیلی سبز است که در قالب یک کتاب تک جلدی ۱۲۸ صفحه، توسط آقایان سید سعید احمدپور مقدم و محمدرضا لمسه‌چی تالیف شده است. در ابتدای هر یک از درس‌های این کتاب، ابتدا مقدمه‌ای کوتاه درباره‌ی هدف آن درس ارائه شده و سپس در بخشی با عنوان «زاویه دید» دانش‌آموز را از مهم‌ترین بخش‌های هر درس آگاه می‌کند و دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کند که هر بخش را با چه دیدگاهی مطالعه کنند تا نتیجه‌ی بهتری بگیرند. در این کتاب، ۴۲۷ پرسش چهار گزینه‌ای وجود دارد و این پرسش‌ها به دقت سطح‌بندی شده اند و در طراحی تست‌ها، مقوله‌ی «ابتکاری بودن و داشتن خلاقیت» به خوبی رعایت شده و دانش‌آموزان به ندرت با سوالات تکراری مواجه می‌شوند. پاسخنامه‌ی کلیدی و تشریحی سوالات نیز در انتهای کتاب قرار گرفته است و دانش‌آموزان می‌توانند برای رفع مشکلات درسی و اصلاح پاسخ‌های خود، به این بخش مراجعه کنند.

 معرفی بهترین منابع درس تاریخ ۱ (ایران و جهان باستان)

درس تاریخ، پنجمین درس در دفترچه اختصاصی کنکور علوم انسانی است. این درس، ۱۵ تست از ۱۸۰ سوال اختصاصی را به خود اختصاص داده و ۱۲.۵ دقیقه زمان نیز برای پاسخگویی به این سوالات در نظر گرفته شده است. بودجه‌بندی این سوالات نیز بدین صورت است که ۵ تست از مبحث تاریخ دهم، ۵ تست از تاریخ یازدهم و ۵ تست نیز از تاریخ دوازدهم طرح می‌شود. بهترین منبع کمک آموزشی برای این درس، کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای تاریخ دهم انسانی است که توسط آقایان عارف گلیوری، محسن مصلایی و محمد اسماعیل سلمان پور در قالب ۱۶۰ صفحه تالیف شده و با همکاری انتشارات خیلی سبز به چاپ رسیده است. چیدمان محتواهای این کتاب، بدین صورت است که در ابتدای هر درس، ابتدا درسنامه‌ی آموزشی روان و قابل فهم ارائه شده و سپس پرسش‌های چهار گزینه‌ای استاندارد، متنوع و باکیفیت مرتبط با آن قرار گرفته است. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، ۵۶۰ تست است و اکثر این تست‌ها را، سوالات کنکور‌های سراسری اخیر و سوالات آزمون‌های آزمایشی استاندارد تشکیل می‌دهد. این کتاب علی‌رغم ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی که دارد، یک نقص بسیار بزرگ دارد و آن هم چیزی نیست جز نداشتن پاسخنامه‌ی تشریحی. برای پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، صرفا به ارائه‌ی پاسخنامه‌ی کلیدی بسنده شده و هیچ پاسخنامه‌ی تشریحی‌ای ارائه نشده است.  

دسته بندی شده در:

برچسب ها: