سال تحصیلی دوازدهم سرنوشت‌سازترین سال تحصیلی دانش‌آموزان است. در این سال، دانش‌آموزان باید علاوه بر یاد گرفتن مطالب جدید پایه‌ی دوازدهم، مطالب دو سال گذشته (پایه‌ی دهم و یازدهم) را نیز مرور و یادآوری کرده و در نهایت خود را برای شرکت در کنکورهای سراسری آماده سازند. کتب کمک آموزشی مناسب می‌توانند دانش‌آموزان را در این مسیر همراهی کنند. در واقع رقابت شدید دانش‌آموزان در کنکورهای سراسری باعث شده است که دانش‌آموزان با تنها مطالعه‌ی کتب درسی نتوانند به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند. کتب کمک آموزشی عموماً شامل درسنامه‌های کاربردی و بانک تست‌های متنوع می‌شوند. در حال حاضر دانش‌آموزان با سیل عظیمی از کتب کمک آموزشی روبه‌رو هستند که لزوماً همه‌ی آن‌ها برای همه‌ی دانش‌آموزان مناسب نیست. انتخاب کتاب مناسب از میان سیل عظیم این کتب کار ساده‌ای نیست. دانش‌آموزان باید با توجه به سطح درسی خود، توانایی‌های مطالعاتی خود، زمانی که تا کنکور مانده است، سلیقه‌ی خود و بسیاری عوامل دیگر کتاب مناسب خود را انتخاب کنند. در این متن می‌خواهیم به دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی در انتخاب کتب کمک آموزشی مناسب کمک کنیم. با توجه به اهمیت بیشتر دروس اختصاصی در مقایسه با دروس عمومی، ما نیز بر دروس اختصاصی این رشته یعنی دروس ریاضی و آمار، عربی زبان قرآن، علوم و فنون ادبی، فلسفه، تاریخ، جغرافیا و جامعه‌شناسی تمرکز کرده‌ایم و بهترین منابع کمک آموزشی این دروس را معرفی نموده‌ایم. در ضمن در تهیه‌ی این متن تنها کتب مختص پایه‌ی دوازدهم در نظر گرفته شده است و کتب جامع هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم بررسی نشده‌اند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس ریاضی و آمار (۳)

این کتاب ۱۶۷ صفحه دارد و شامل ۶۰۰ تست متنوع می‌شود. درسنامه‌های این کتاب کامل و جامع هستند و تعداد زیادی تست نمونه نیز در لابه‌لای توضیحات درسنامه‌ها ارائه شده است که برای یادگیری درسی مثل ریاضی حیاتی هستند. بانک تست این کتاب تست‌هایش را بر اساس مبحث طبقه‌بندی کرده است. تمامی  مباحث و همچنین تست‌های کنکورهای سال‌های قبل در این کتاب پوشش داده شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز بسیار کامل است و تمامی سؤالات را به طور کامل و با بیانی بسیار ساده و قابل فهم توضیح داده است.

این کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای مختص دانش‌آموزانی است که سطح ریاضیشان ضعیف و یا متوسط است. محتوای این کتاب در سه بخش کلی ارائه شده است. بخش اول شامل درسنامه‌های آموزشی مفصل مطالب از صفر تا صد می‌شود. در بخش دوم تست‌های استاندارد و مشابه تست‌های کنکوری ارائه شده است. بخش سوم نیز به تمارین تشریحی و نمونه سؤالات امتحانی اختصاص داده  شده است. پاسخ تشریحی تمامی تمارین تشریحی و تست‌های کتاب نیز ارائه شده است تا دانش‌آموزان بتوانند خودشان به راحتی رفع اشکال نمایند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس علوم و فنون ادبی (۳)

این کتاب شامل درسنامه‌های ساده و روان، بانک تست کامل و جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌شود. دسته‌بندی موضوعی این کتاب تا حدی با کتاب درسی تفاوت دارد. در واقع مطالب کتاب درسی در این کتاب در چهار بخش تحت عنوان‌های عروض و قافیه، آرایه‌های ادبی، تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی و قرابت معنایی قرار داده شده است. تست‌های این کتاب همگی در چهارچوب کنکورهای سراسری نظام جدید قرار دارند. بانک تست این کتاب برای کسب تسلط بالا بر مطالب، کفایت می‌کند. علاوه بر موضوع، تست‌های این کتاب بر اساس نوع نیز طبقه‌بندی شده‌اند. در این راستا تست‌های پرتکرار، تست‌های تک‌موضوعی و تست‌های ترکیبی تفکیک شده‌اند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب کامل است و دانش‌آموزان را از کمک دبیران برای رفع اشکال بی‌نیاز می‌کند.

  • کتاب سه سطحی علوم و فنون ادبی (۳) پایه‌ی دوازدهم ادبیات و علوم انسانی از انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم چی

این کتاب برای دانش‌آموزان مستعد و قوی مناسب است. این کتاب درسنامه‌ای ندارد و تنها شامل بانک تستی کاربردی و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌گردد. تست‌های این کتاب همگی از میان تست‌های آزمون‌های آزمایشی کانون انتخاب شده‌اند. روند انتخاب تست‌ها و دسته‌بندی تست‌ها نیز کاملاً علمی و بر اساس آمارهای موجود از عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های آزمایشی کانون است. سطح تست‌های این کتاب در کل بالا است و تست‌ها در سه دسته‌ی نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر قرار داده شده‌اند. در کل این کتاب برای رسیدن به تسلط صد درصدی بر مباحث درس علوم و فنون ادبی عالی است ولی چون هیچ تست کنکوری ارائه نکرده است، دانش‌آموزان باید در کنار این کتاب از تست‌های کنکورهای سال‌های قبل نیز استفاده کنند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس فلسفه (۲)

این کتاب ۱۷۶ صفحه دارد و شامل درسنامه‌های کامل و جامع، بانک تست استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌شود. درسنامه‌های این کتاب تمامی مطالب کتاب درسی را به طور کامل و بسیارمنسجم ارائه نموده است. در بانک تست این کتاب ۸۵۵ تست ارائه شده است که برخی از این تست‌ها بسیار ساده بوده و جهت تثبیت یادگیری ارائه شده‌اند و باقی کاملاً در چهارچوب کنکورهای سراسری نظام جدید قرار دارند. در این کتاب دو آزمون جامع فلسفه‌ی دوازدهم و همچنین دو آزمون جامع فلسفه و منطق کنکور نیز ارائه شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب بیان ساده‌ای دارد و تمامی سؤالات را به طور کامل توضیح داده است.

  • کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای فلسفه ۲ دوازدهم رشته‌ی انسانی از انتشارات خیلی سبز

این کتاب ۲۳۰ صفحه‌ای منبع کاملی برای فلسفه‌ی پایه‌ی دوازدهم است. درسنامه‌های این کتاب کامل و جامع هستند و در ضمن، مؤلفان این کتاب با استفاده از بیان صمیمی و شوخی‌های جالب یادگیری فلسفه را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر کرده‌اند. در بانک تست این کتاب ۹۵۱ تست ارائه شده است که سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته را به طور کامل پوشش می‌دهند. پاسخنامه‌ی تریحی این کتاب نیز بسیار کاربردی است و در آن علاوه بر توضیح و تحلیل کامل سؤالات، تکنیک‌های تست زدن در درس فلسفه نیز آموزش داده شده است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس تاریخ (۳)

این کتاب تک جلدی است و شامل درسنامه‌های کامل و کاربردی، بانک تست کاملاً استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل سؤالات می‌شود. درسنامه‌های این کتاب برای یادگیری تمام مطالب و مرور آن‌ها خوب است و بانک تست این کتاب با ارائه‌ی تست‌های متنوع شامل تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های گذشته، قادر است دانش‌آموزان را به تسلطی صد درصدی بر مباحث تاریخ پایه‌ی دوازدهم برساند. توضیحات پاسخنامه‌ی تشریحی نیز ساده و قابل فهم است و جای هیچ ابهامی برای دانش‌آموزان باقی نمی‌گذارد.

  • کتاب تاریخ ۱۲ از مجموعه کتب هدف‌دار انتشارات مشاوران آموزش

این کتاب دارای ۱۲۸ صفحه است و مطالب درس تاریخ دوازدهم را به شیوه‌ای که بیشتر در ذهن دانش‌آموزان باقی بماند یعنی استفاده‌ی فراوان از نمودار و جدول، آموزش داده است. در بانک تست این کتاب ۶۲۱ تست ارائه  شده است. سؤالات این کتاب در قالب صحیح و غلط، وصل کنید، و پر کردن جای خالی در عبارات نیز ارائه شده‌اندکه برای یادگیری درسی مثل تاریخ بسیار مفیدند. پاسخنامه‌ی این کتاب نیز دارای توضیحات کامل و مفیدی است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس جغرافیا (۳)

درسنامه‌های این کتاب تمامی نکات مهم و اصلی و همچنین تمامی نکات تست‌زنی را بیان کرده است. درسنامه‌های این کتاب کامل، جامع و خودآموز هستند و دانش‌آموزان با مطالعه‌ی دقیق درسنامه‌های این کتاب حتی از کتاب درسی نیز بی‌نیاز می‌گردند. در ضمن چکیده‌ی درسنامه‌ها جهت مرور سریع مطالب و جمع‌بندی نیز ارائه شده است. بانک تست این کتاب نیز شامل تست‌های تألیفی و کنکوری فراوانی می‌شود که تمامی  مباحث را پوشش می‌دهند. ترتیب چینش تست‌های هر مبحث در این کتاب از ساده به دشوار است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز کیفیت خوبی دارد.

  • کتاب جغرافیا ۱۲ از مجموعه کتب هدف‌دار انتشارات مشاوران آموزش

درسنامه‌های این کتاب خلاصه هستند و مطالب بیشتر در قالب نمودارها، جداول و تصاویر مختلف ارائه شده است. مؤلف این کتاب سعی کرده است که مطالب را در حد امکان به صورت مفهومی آموزش دهد. در بانک این کتاب حدود ۳۰۰  تست (۵۰ تست برای هر فصل) ارائه شده است که برای کسب تسلط بالا بر مطالب کفایت می‌کنند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب برای سؤالات توضیحی فوق‌العاده است اما برای سؤالات حل کردنی عموماً تنها پاسخ‌های خیلی خلاصه‌ای ارائه شده است. تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته در این کتاب به طور کامل پوشش داده شده‌اند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس جامعه‌شناسی (۳)

این کتاب درسنامه‌هایی بسیار کاربردی ارائه نموده است و بانک تستش برای رسیدن به تسلطی صد درصدی بر مطالب کافی است. پاسخنامه‌ی تشریحی تمامی تست‌ها نیز در کتاب موجود است ت دانش‌آموزان بتوانند به راحتی و بدون نیاز به دبیران، خودشان رفع اشکال کنند.

  • کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای جامعه‌شناسی ۳ دوازدهم رشته‌ی انسانی از انتشارات خیلی سبز

این کتاب ۱۴۰ صفحه‌ای شامل درسنامه‌های کامل و جامع با بیان ساده و قابل فهم، بانک تست استاندارد و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌شود و به طور کل برای یادگیری مباحث جامعه‌شناسی دوازدهم و کسب تسلط بالا بر آن‌ها این کتاب منبع بسیار خوبی است. تست‌های این کتاب تنوع بالایی دارند و تمامی تست‌های کنکورهای سال‌های گذته در این کتاب قرار داده شده است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی علوم انسانی: درس عربی، زبان قرآن (۳)

ویژگی کلیدی این کتاب درسنامه‌های کامل و جامع، روان و خودآموز آن است. بانک تست این کتاب فقط شامل تست‌های تألیفی می‌شود و لازم به ذکر است که در کل سطح تست‌های این کتب متوسط و روتین است و به همین دلیل این کتب بیشتر برای دانش‌آموزان ضعیف و متوسط مناسب است. در ضمن این  کتب برای سنجش میزان تسلط دانش‌آموزان در انتهای هر فصل یک آزمون جامع فصلی نیز ارائه کرده است. پاسخ تشریحی تمامی سؤالات نیز در کتاب موجود است.

دسته بندی شده در: