کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲، بر خلاف سال‌های گذشته که شامل ۲ دفترچه (یک دفترچه عمومی و یک دفترچه اختصاصی) بود، با ۳ دفترچه (یک دفترچه عمومی و دو دفترچه اختصاصی) برگزار شد. اولین دفترچه اختصاصی داوطلبان گروه ریاضی، منحصراً شامل ریاضیات بود و دومین دفترچه اختصاصی نیز، با درس فیزیک آغاز می‌شد و با درس شیمی خاتمه می‌یافت. همچنین تعداد سوالات دروس اختصاصی نیز در این کنکور کاهش یافته بود و درس فیزیک که همواره شامل ۴۵ تست بود، با ۵ واحد کاهش به ۴۰ تست رسید. بر اساس بودجه‌بندی کنکور سراسری رشته ریاضی، چیزی حدود ۴۴ درصد از سوالات فیزیک از کتاب فیزیک پایه دوازدهم طرح می‌شود و نیاز است که دانش‌آموزان با تلاش بیشتری به مطالعه‌ی این درس بپردازند تا بتوانند بهترین نتیجه را در کنکور سراسری در درس فیزیک کسب کنند. اکثر سوالاتی که از فیزیک دوازدهم مطرح می‌شود، مربوط به فصول ابتدایی آن است که با مباحث فیزیک پایه تلفیق شده و دانش‌آموزان برای پاسخگویی به این تست‌ها نیاز است که تسلط کاملی بر مباحث پایه داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین منابع کمک درسی فیزیک پایه دوازدهم رشته‌ی ریاضی بپردازیم و دانش‌آموزان می‌توانند با مطالعه توضیحات ارائه شده، نسبت به خرید کتابی که متناسب با سطحشان است، اقدام کنند. عناوین منابع کمک آموزشی‌ای که در این مطلب معرفی خواهند شد، به شرح زیر است:

بهترین منابع فیزیک دوازدهم ریاضی برای دانش‌آموزان ضعیف

کتاب سیر تا پیاز فیزیک دوازدهم از انتشارات گاج که توسط آقایان هادی حمزه‌پور و علیرضا سلیمانی تالیف شده، می‌تواند به عنوان بهترین منبع کمک آموزشی برای دانش‌آموزانی که سطح ضعیفی در درس فیزیک دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. این کتاب تک جلدی ۷۱۹ صفحه‌ای تمامی فصول فیزیک دوازدهم را به طور کامل پوشش داده شده و علاوه بر این که دانش‌آموزان را برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری آماده می‌کند، برای کسب نمره بالا در امتحانات نهایی نیز کاربرد دارد. در فهرست این کتاب، شاهد طبقه‌بندی مباحث هر فصل به چندین زیربخش هستیم و این موضوع سبب آسان‌تر شدن برنامه‌ریزی برای مطالعه‌ی هر فصل می‌شود. درسنامه‌های آموزشی این کتاب به گونه‌ای تالیف شده اند که دانش‌آموزان بسیار ضعیف نیز بتوانند به راحتی با آن پیش بروند و مباحث را به طور کامل بیاموزند. در این درسنامه‌ها، بلافاصله پس از هر مبحث کوتاه، تعدادی مثال تستی و تشریحی حل شده تالیفی قرار گرفته و روش حل سوالات نیز به طور کامل تشریح شده تا دانش‌آموزان علاوه بر درک کامل آن مبحث، بتوانند استراتژی حل سوالات آن را نیز به طور کامل بیاموزند تا در فرآیند حل تست با مشکل مواجه نشوند.

همچنین با توجه به کامل بودن توضیحات درسنامه، ارائه مثال‌های تصویری متنوع جهت فهم آسان‌تر موضوعات و بیان بدیهی‌ترین مفاهیم، دانش‌آموزان می‌توانند به صورت خودآموز نیز از این کتاب استفاده کنند. تسلط بر تمارین و فعالیت‌های کتاب درسی یکی از نکات مهمی است که برخی دانش‌آموزان از آن غافل می‌شوند. مولفان این کتاب با هوشمندی به این نیاز دانش‌آموزان توجه کرده اند و در طراحی سوالات از تمارین کتاب درسی الهام گرفته اند و از ایده‌های آن استفاده کرده اند تا بتوانند تمامی قسمت‌های کتاب درسی را پوشش دهند. تمارین این کتاب در ۲ بخش «پرسش‌های چهار گزینه‌ای» و «پرسش‌های تشریحی» طبقه‌بندی شده اند. در بخش پرسش‌های چهار گزینه‌ای، تست‌های تالیفی و تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر ارائه شده و اثری از تست‌های آزمون‌های آزمایشی در آن دیده نمی‌شود. تعداد کل پرسش‌های تشریحی این کتاب چهار گزینه‌ای این کتاب، ۱۹۷۲ تست است که به ۳ گروه «تست‌های بی‌نشان»، «تست‌های دارای ستاره‌ی تو خالی» و «تست‌های دارای ستاره تو پُر» تقسیم‌بندی می‌شوند.

دانش‌آموزانی که زمان محدودی دارند و فرصت کافی برای حل تمامی سوالات را ندارند و قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به بالاترین میزان تسلط در یک مبحث برسند، باید به حل سوالاتی که با ستاره‌ تو خالی مشخص شده اند، بپردازند. دانش‌آموزانی هم که به دنبال سوالات ایده‌دار و چالشی هستند، می‌توانند به حل سوالات دارای ستاره تو پر بپردازند. پاسخنامه کلیدی و تشریحی این تست‌ها نیز در انتهای هر فصل ارائه شده است.

بهترین منابع فیزیک دوازدهم ریاضی برای دانش‌آموزان متوسط

مجموعه ۲ جلدی فیزیک جامع پایه دوازدهم رشته ریاضی از انتشارات مهر و ماه با تالیف آقایان حسن محمدی، مصطفی کیانی، نصرالله افاضل و یاشار انگوتی به چاپ رسیده است. جلد اول این مجموعه مشتمل بر درسنامه‌های آموزشی و پرسش‌های چهار گزینه‌ای است که در ۴۴۲ صفحه تالیف شده است. پاسخنامه تشریحی تست‌های جلد اول نیز، در قالب ۲۹۶ صفحه در جلد دوم ارائه شده است. درسنامه‌های آموزشی این کتاب قابلیت استفاده به صورت خودآموز را دارند و علاوه بر پوشش کامل نکات و فرمول‌های کتاب درسی، تکنیک‌های تستی و مفید مورد نیاز برای حل تست‌ها نیز به طور کامل تشریح شده است. مثال‌های آموزشی متعددی در بخش درسنامه ارائه شده و اگر دانش‌آموزان در مطالعه‌ی یک مبحث با مشکل مواجه شوند و نتوانند به عمق مفاهیم آن پی ببرند، با حل این مثال‌ها به درک کاملی از آن مبحث خواهند رسید. از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب، می‌توان به بخش «فصل در یک نگاه» اشاره کرد. در این بخش، فرمول‌ها و نکات هر فصل، جهت مرور سریع در یکی الی دو صفحه جمع‌بندی و ارائه شده و برای روزهای منتهی به آزمون که فرصت محدودی برای مطالعه وجود دارد، بسیار کاربردی و مفید است.

تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، ۲۶۴۹ تست است که علاوه بر تست‌های تالیفی، تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر، آزمون‌های آزمایشی کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی)، مدارس برتر و … نیز در آن پوشش داده شده است و به عنوان یک بانک تست کامل و جامع که تمامی تیپ تست‌ها را در بر می‌گیرد، قابل استفاده است. علاوه بر تست‌های مختص به هر فصل، ۲۰ آزمون مبحثی و جامع نیز در این کتاب طراحی شده تا دانش‌آموزان بتوانند با حل این آزمون‌ها، وضعیت آموخته‌های خود را بسنجند. چیدمان تست‌های این کتاب در هر مبحث، بدین صورت است که با سوالات سطح آسان و متوسط آغاز می‌شود و به مرور سطح دشواری سوالات افزایش می‌یابد. دانش‌آموزانی که تمامی سوالات یک مبحث را حل کرده و تسلط کاملی بر آن‌ها دارند و قصد دارند آموخته‌های خود را با حل سوالات چالشی و ایده‌دار محک بزنند، می‌توانند به حل سوالات «هایپر تست» که در انتهای هر بخش ارائه شده و از سطح دشواری بالایی برخوردار است بپردازند. پاسخنامه کلیدی تست‌ها در انتهای جلد اول و پاسخنامه‌ی تشریحی نیز در جلد دوم به طور کامل و مفصل ارائه شده است.

بهترین منابع فیزیک دوازدهم ریاضی برای دانش‌آموزان قوی

بهترین منابع کمک آموزشی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی که سطح بالایی در درس فیزیک دارند و به مباحث کتاب درسی مسلط هستند و در جستجوی یک بانک تست تمام عیار، جامع و کامل هستند، مجموعه دو جلدی فیزیک ۳ جامع انتشارات نشر الگو است که توسط آقای رضا خالو تالیف شده است. درسنامه‌های آموزشی و تست‌ها در جلد اول که شامل ۵۱۲ صفحه است قرار گرفته اند و پاسخنامه تشریحی این تست‌ها نیز در قالب ۳۴۴ صفحه در جلد دوم ارائه شده اند. طبقه‌بندی مطالب در این مجموعه دو جلدی بدین صورت است که هر فصل به چند قسمت و هر قسمت به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم شده است. در درسنامه‌های آموزشی این کتاب، تمامی مباحث و مفاهیم، بدون کم و کاست و در راستای کنکور سراسری آموزش داده شده اند و مولف از توضیح مباحث زائد و خارج از چارچوب کتاب درسی و کنکور سراسری خودداری کرده است. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای این کتاب، ۲۷۸۱ تست است. حجم عمده‌ای از این تست‌ها را، تست‌های تالیفی شامل می‌شود، اما تعداد اندکی از تست‌های کنکور سراسری سال‌های اخیر نیز در آن قابل مشاهده است؛ اما به طور کامل، تمامی تست‌های کنکور را پوشش نمی‌دهد.

به طور کلی تست‌های این کتاب در ۲ سطح طبقه‌بندی شده اند. تست‌های سطح اول مخصوص تمامی دانش‌آموزان است و حل آن‌ها جهت مسلط شدن بر مباحث الزامی است. تست‌های سطح دوم مخصوص دانش‌آموزانی است که دغدغه‌ی حل سوالات دشوارتر و چالشی‌تر را دارند و قصد دارند خود را برای کسب درصدهای بالای ۸۰ در این درس آماده کنند؛ چرا که دارای ایده‌های نو و خلاقانه‌ای هستند و هر دانش‌آموزانی به راحتی از پس حل آن‌ها بر نمی‌آید. پاسخنامه‌ی کلیدی تست‌های این کتاب در انتهای جلد اول ارائه شده است، اما با توجه به اهمیت بالای مطالعه‌ی پاسخنامه تشریحی جهت رفع اشکال و یادگیری نکات بیشتر و راه‌حل‌های تستی میان‌بُر، نیاز است که دانش‌آموزان به جلد دوم مراجعه کنند.

 جمع‌بندی

در این یادداشت سعی کردیم بهترین منابع فیزیک دوازدهم رشته ریاضی را بررسی کنیم؛ در تصویر زیر، مشخصات هر یک از کتاب‌های معرفی شده در این مطلب، اعم از عناوین کتاب‌ها، تعداد صفحات، تعداد پرسش‌های چهار گزینه‌ای و … قابل مشاهده است.

دسته بندی شده در: