Reading به معنای خواندن و درک مطلب، سومین مهارت از ۴ مهارت اصلی زبان یعنی Listening، Speaking، Reading و Writing به شمار می‌رود. همان طور که برای آموختن روش خواندن درست و درک مفاهیم متون به زبان مادری علل زیادی وجود دارد، دلایل بی‌شماری نیز برای یادگیری و تقویت مهارت Reading زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، وجود دارد. به عنوان مثال مهارت Reading به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا:

۱- درک بهتری از زبان انگلیسی داشته باشند.

۲- با گرامر جمله‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و کاربرد آن‌ها در متن را فرا بگیرند.

۳- با لغات، عبارات و اصطلاحات جدید بیشتری آشنا شوند و بتوانند به معنی و مفهوم آن‌‌ها با استفاده از کلمات دیگر متن پی ببرند.

۴- اطلاعات جدید و به‌روز انگلیسی را دریافت کنند و در زندگی روزمره، مطالب و متون مختلف را بخوانند و به معانی آن‌ها پی ببرند.

۵- در کسب موقعیت اجتماعی و شغلی بهتر مانند استخدام شدن در شرکت‌ها و ادارات و قبولی در آزمون‌های مهم و معتبر موفق‌تر عمل کنند و شانس بیشتری داشته باشند.

همچنین یادگیری و تقویت این مهارت، در یادگیری سایر مهارت‌های زبان انگلیسی به خصوص مهارت Writing اثرگذار است و برای نوشتن یک مطلب خوب، نیاز است نحوه‌ی درست خواندن و درک مفاهیم مطالب را نیز بلد باشیم.

روش‌های تقویت مهارت Reading

در منابع گوناگون روش‌های متنوعی ذکر شده است که اجرای آن‌ها می‌تواند منجر به تقویت مهارت Reading زبان‌آموزان شود. در این بخش تعدادی از این روش‌ها را به عنوان نمونه بیان خواهیم کرد:

  • گسترش دادن دایره‌ی لغات به کمک کتاب‌های vocabulary
  • بررسی لغات جدید متون مختلف، معنی و کاربرد آن‌ها، نوشتن و مرور آن‌ها به صورت جداگانه
  • ارزیابی وضعیت و سطح خود به کمک تست‌های Reading متنوع
  • انتخاب متن‌های متناسب با سطح زبان و علاقه‌ی کلی زبان‌آموزان
  • بلند خواندن متن مورد نظر
  • توجه کردن به ساختارهای جملات موجود در متن
  • صحبت کردن درباره‌ی متون خوانده شده (خلاصه کردن، بیان نظر خود و …)
  • حل تست‌های درک مطلب (کلوز تست)
  • حاشیه‌نویسی متون
  • خواندن اخبار انگلیسی از وبسایت‌های مرتبط
  • عضویت در انجمن‌های انگلیسی
  • استفاده از منابع تخصصی آموزش Reading

برای تمرین و تقویت مهارت Reading منابع بسیاری وجود دارد که زبان‌آموزان به راحتی می‌توانند از طریق اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشند. روزنامه‌های انگلیسی، داستان‌های کوتاه و مجلات از نمونه‌های این منابع هستند. همچنین کتاب‌های آموزشی متعددی به صورت تخصصی در جهت تقویت مهارت Reading تألیف شده است و زبان‌آموزان با استفاده از آن‌ها می‌توانند به صورت هدفمند این مهارت را در خود تقویت نموده و با متدهای آموزشی ساختاریافته و به‌روز آشنا شوند. در ادامه منابع و کتبی که به زبان‌آموزان در جهت تقویت مهارت Reading زبان انگلیسی کمک می‌کنند، معرفی شده است:

مجموعه کتاب‌های Select Readings

این مجموعه کتاب در ۴ جلد با ۴ سطح مختلف از Elementary تا Upper-intermediate توسط انتشارات آکسفورد تألیف شده است. زبان‌آموزان با خواندن کتب این مجموعه علاوه بر خواندن متون استاندارد و مناسب و تمرین و تقویت مهارت Reading، می‌توانند با لغات و اصطلاحات جدیدی آشنا شوند، تلفظ خود را با استفاده از فایل صوتی متن‌ها بهتر کنند و تکنیک‌های درست درک مطلب را فرا گیرند. هر کدام از ۴ کتاب این مجموعه، از ۱۴ درس (به جز کتاب آخر که ۱۲ فصل دارد) و متن Reading تشکیل شده است و کلمات و اصطالاحات هر درس نیز پیش از متن همان درس بیان شده است و بلافاصله پس از هر متن نیز تمارین فصل قرار داده شده است. در انتهای کتب این مجموعه نیز بخش‌های تکمیلی شامل نکات فرهنگی و زبانی، راهنمای مهارت‌های Reading و واژه‌نامه‌ی کتاب با معانی انگلیسی قرار دارد که این بخش‌ها در واقع مکمل مطالب این کتب هستند. همچنین لازم به ذکر است که این مجموعه به عنوان یکی از منابع آزمون IELTS در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود.

مجموعه کتاب‌های Inside Reading

مجموعه کتاب ۵ جلدی Inside Reading از دیگر منابع خوب تقویت مهارت Reading است. کتاب‌های این مجموعه از سطح A1 تا C1 زبان انگلیسی را پوشش می‌دهند و زبان‌آموزان می‌توانند با توجه به سطح خود جلد مناسب برای شروع یادگیری را انتخاب نمایند. هر کتاب از این مجموعه ۱۰ درس دارد که در هر درس ۲ متن Reading بررسی شده است. همچنین انواع تکنیک‌های درک مطلب در این کتب آموزش داده شده است. در ضمن، در این کتاب‌ها و CD همراه با آن‌ها تمارین و آزمون‌های متعدی قرار گرفته است که باعث می‌شود زبان‌آموزان بتوانند به طور مداوم مطالب را تکرار و تمرین کنند و به روند یادگیری خود سرعت ببخشند. این مجموعه نیز به علت تنوع بالای موضوعات، تخصصی بودن و سطح‌بندی آن از مبتدی تا پیشرفته از منابع آزمون‌های معتبری همچون IELTS است.

مجموعه کتاب‌های Active Skills For Reading

در صورتی که زبان‌آموزان از مراحل مقدماتی در یادگیری مهارت Reading گذر کرده باشند، این مجموعه کتاب می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. زبان‌آموزانی که در سطوح A2 تا C2 هستند می‌توانند از این مجموعه که در ۵ جلد تألیف شده است، استفاده کنند. هر جلد از کتب این مجموعه ۱۲ درس دارد که در هر درس ۲ متن ارائه شده است. مجموعه کتاب‌های Active Skills For Reading قادر است به زبان‌آموزان در بالا بردن سرعت خوانش کمک کرده و دایره‌ی لغات آن‌ها را گسترده‌تر نماید. همچنین در کتب این مجموعه بخش‌هایی طراحی شده است که انگیزه‌ی افزایش مهارت و آنالیز کردن متون را در زبان‌آموزان ایجاد می‌کند. کتب این مجموعه نیز می‌توانند نمره‌ی آزمون IELTS در بخش Reading زبان‌آموزان را به طور قابل توجهی بهبود ببخشند.

مجموعه کتاب‌های Strategic Reading

یکی از محبوب‌ترین مجموعه کتاب‌ها برای تقویت مهارت Reading، مجموعه‌ی Strategic Reading است که ۳ جلد برای سطوح Pre-intermediate، intermediate و Upper- intermediate دارد. هر یک از این ۳ جلد، ۱۲ درس دارند و در هر درس از این ۳ جلد، ۳ متن ارائه و بررسی شده است. جالب است بدانید که این متن‌ها از منابع حقیقی مثل روزنامه‌ها، کتاب‌ها و مجلات انتخاب شده است. پس از هر متن نیز ۴ مدل تمرین متفاوت ارائه شده است که اهداف این تمارین درک مطلب، درک معانی لغات جدید در متن، یادگیری نکات خوانش و تقویت مهارت Writing است. نداشتن فایل صوتی برای متون دروس، از نقاط ضعف این مجموعه به شمار می‌رود.

مجموعه کتاب‌های Real Reading

مجموعه کتاب‌های Real به آموزش مهارت‌های زبان انگلیسی به صورت جداگانه اختصاص دارد و توسط انتشارات دانشگاه کمبریج تألیف و منتشر شده است. کتاب‌های Real Reading از این مجموعه، ۴ کتاب در سطوح مختلف و با هدف آموزش مهارت درک مطلب هستند. هر کتاب از مجموعه‌ی Real Reading، ۱۶ درس وجود دارد که موضوعات این دروس موضوعات کاربردی و روزمره هستند. در ضمن در کتب این مجموعه، تکنیک‌های رایج برای درک کردن بهتر متون نیز آموزش داده شده است. بررسی لغات و داشتن پاسخنامه از نقاط مثبت کتب این مجموعه است.

مجموعه کتاب‌های Read This

مجموعه کتاب‌های Read This توسط انتشارات کمبریج تألیف و در ۴ جلد از مبتدی تا متوسط سطح‌بندی شده است. هر یک از کتب این مجموعه دارای ۱۵ فصل هستند. تمرکز این مجموعه بر آموزش مهارت Reading بوده و هر درس از هر کتاب این مجموعه از یک متن اصلی به همراه تمارین مربوط به آن تشکیل شده است. همچنین فایل صوتی تمامی دروس با لهجه‌ی آمریکایی موجود است که استفاده از آن‌ها می‌تواند برای تقویت مهارت Listening زبان‌آموزان نیز مفید واقع شود.

کتاب Get ready for IELTS Reading

کتاب Get ready for IELTS Reading یکی از کتب انتشارات کالینز (Collins) و یکی از منابع خوب آمادگی آزمون IELTS است. این کتاب برای زبان‌آموزان سطح A2 به بالا به صورت موضوعی نوشته شده است و ۱۲ درس دارد؛ به طوری که در هر درس موضوع خاصی همچون طبیعت، دوستی، تحصیل در خارج و… پوشش داده شده است. این موضوعات در واقع از موضوعات پرتکرار آزمون IELTS هستند. این کتاب بخش‌ها و ویژگی‌های متعددی دارد که از آن‌ها می‌توان به متن‌های طولانی، آموزش مهارت‌های Reading، آموزش واژگان مرتبط با درس، آموزش نکات پرکاربرد در آزمون IELTS و مثال‌ها و تمرین‌های متنوع اشاره کرد. برای هر ۳ درس از این کتاب نیز بخش مرور در نظر گرفته شده است و در انتهای کتاب یک نمونه آزمون IELTS ارائه شده است.دقت کنید که این کتاب برای زبان‌آموزان پیشرفته سطح پایینی دارد اما کتاب بسیار خوبی برای زبان‌آموزان دیگری که می‌خواهند آمادگی برای IELTS را شروع کنند، است.

کتاب Improve your IELTS Reading Skills

کتاب Improve your IELTS Reading Skills یکی از بهترین منابع برای آمادگی آزمون IELTS است که توسط انتشارات مک میلان منتشر شده است. این کتاب در ۱۰ درس نوشته شده است که این دروس پرتکرارترین موضوعات بیان شده در آزمون IELTS هستند. هر درس به سه بخشِ موضوع اصلی درس، مهارت‌های Reading، تیپ‌های سؤالی Reading و روش پاسخگویی به آن‌ها تقسیم شده است. تمرینات زیاد، متنوع و مشابه آزمون‌های IELTS از نقاط قوت این کتاب است. در این کتاب انواع مهارت‌های خواندن درک مطلب نیز آموزش داده شده است.

کتاب Reading for IELTS

 این کتاب نیز توسط انتشارات کالینز (Collins) تألیف شده است و هدف آن آماده کردن زبان‌آموزان برای آزمون Reading  آکادمیک است. کتاب ‌Reading for IELTS دارای ۱۲ فصل است. در هر فصل از این کتاب، به یکی از موضوعات پرتکرار آزمون IELTS به همراه آموزش حل تیپ‌های مختلف سؤالات این آزمون پرداخته شده است. همچنین اهداف هر فصل در ابتدای آن ذکر شده است که نشان می‌دهد که چه مهارت‌ها و موضوعاتی در هر فصل بیان و بررسی می‌شوند. در هر فصل از این کتاب، تکنیک‌های مهم امتحانی بیان شده است که مرور آن‌ها مهارت Reading زبان‌آموزان را تقویت می‌کند. تمرینات ارائه شده در هر فصل از این کتاب نیز مشابه آزمون IELTS است.

جمع‌بندی و کلام آخر

همان طور که بیان شد، تنوع بسیاری در منابع تقویت مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی وجود دارد و مهارت Reading نیز از این موضوع مستثنی نیست. علاوه بر کتب زیادی که به صورت تخصصی و در قالب یک برنامه‌ی آموزشی معرفی می‌شوند، منابع بسیاری مثل کتاب‌های داستان، روزنامه‌ها، مجلات و وبسایت‌های انگلیسی وجود دارند که زبان‌آموزان می‌توانند به آن‌ها مراجعه و با مطالعه‌ی آن‌ها مهارت Reading خود را تقویت کنند. در این مطلب تعدادی از بهترین مجموعه کتاب‌ها و کتاب‌های تک‌جلدیِ آموزش و تقویت Reading را معرفی نمودیم تا گزینش منبع مناسب برای زبان‌آموزان ساده‌تر شود. همچنین در این متن منابعی برای آزمون IELTS نیز معرفی و بررسی شده است. قابل ذکر است علاوه بر انتخاب منبع مناسب، مطالعه، تمرین مکرر این مهارت و تداوم در یادگیری، از شروط اصلی یادگیری و تقویت مهارت Reading است.

دسته بندی شده در: