مهارت Writing به عنوان آخرین مهارت از میان مهارت‌های اصلی زبان انگلیسی یعنی ۴ مهارتِ Listening، Speaking، Reading و Writing، شناخته می‌شود. این مهارت به معنای توانایی نوشتن افکار و ایده‌ها در قالب جملات به گونه‌ای که مخاطب متوجه منظورمان شود، است. این مهارت از ۳ مهارت دیگر دشوارتر است؛ چرا که خود تمرینی برای ۳ مهارت دیگر به شمار می‌رود و برای جمله‌بندی مناسب نیاز است زبان‌آموزان گرامرهای مختلف را آموخته و از دایره‌ی لغات خوبی برخوردار باشند. اغلب زبان‌آموزان وقت کمتری را صرف یادگیری و تقویت این مهارت می‌کنند؛ در حالی که برای بسیاری از کارهای روزمره، کارهای اداری، موقعیت‌های شغلی و… این مهارت بسیار ارزشمند است. همچنین تقویت این مهارت علاوه بر این که موجب افزایش خلاقیت می‌شود، کمک می‌کند زبان‌آموزان در دیگر مهارت‌های زبان انگلیسی نیز پیشرفت کنند. البته مشخصاً تقویت سایر مهارت‌ها نیز به طور متقابل در تقویت مهارت Writing مؤثر و کمک کننده است. به عنوان مثال خواندن متون مختلف و متن‌های Reading کمک می‌کند زبان‌آموزان بتوانند جملات بهتری را بنویسند. در ادامه چند مورد از روش‌هایی که به تقویت مهارت Writing کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

برخی روش‌های تقویت مهارت Writing

۱-افزایش دامنه‌ی لغات و یادگیری کاربرد آن‌ها در استفاده از کلمات بهتر تأثیر به سزایی دارد و به بهتر رسانده شدن منظور نویسنده بسیار کمک می‌کند.

۲- یادگیری و مرور نکات گرامری کاربردی کمک می‌کند جملات نوشته شده توسط زبان‌آموزان ساختار درست‌تری داشته باشند.

۳- یادگیری ساختارهای مختلف و رایج متون مانند نامه‌های اداری در جهت نوشتن متون با ساختار درست کمک‌کننده است و می‌تواند به صورت یک راهنما عمل کند.

۴- مطالعه کردن متون انگلیسی کمک می‌کند خوانندگان با گرامرها و لغات مختلف بیشتر آشنا شوند و بتوانند آن‌‌ها را در هنگام نوشتن به کار ببرند.

۵- داشتن توجه ویژه به املای صحیح کلمات در متون که منجر به درست‌تر و زیباتر نوشتن می‌شود.

۶- نوشتن یادداشت‌ها و خاطرات روزانه به زبان انگلیسی منجر به تمرین و تکرار بیشتر زبان‌آموزان به صورت روزانه می‌شود.

۷- یادگیری گسترش جملات و پیچیده کردن آن‌ها کمک می‌کند نویسندگان بتوانند متن‌های بهتر با توصیفات و جزئیات بیشتری بنویسند.

۸- خواندن متنی که نوشته شده است از دید یک مصحح و اصلاحگر متن کمک می‌کند زبان‌آموزان بتوانند اشتباهات و نقص‌های متن خود را بیابند.

۹- استفاده کردن از کتاب‌های آموزشی Writing نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای زبان‌آموزان باشد؛ به خصوص اگر آن‌ها در حال آماده شدن برای آزمون‌های معتبری همچون IELTS باشند.

از آن ‌جایی که کتاب‌های متنوعی در این زمینه توسط انتشارات متعددی چاپ شده‌ است، بر آن شدیم تا تعدادی از بهترین منابع برای تقویت Writing را معرفی کنیم. این منابع در بخش‌های بعدی ارائه گشته است. در ضمن، همان طور که می‌دانید، دست یابی به نمره‌ی مورد قبول و بالا در بخش Writing امتحانات بین‌المللی زبان و به صورت خاص آیلتس اصلاً کار ساده‌ای نیست و در نتیجه، دغدغه‌ی بسیاری از زبان‌آموزان، بخشِ Writing آزمون IELTS است و انتخاب منبع مناسب برای یادگیری مهارت Writing در راستای این آزمون است. از این رو، در ادامه، تعدادی از منابع اختصاصی آمادگی این آزمون  نیز بررسی شده است.

مجموعه کتاب‌های Longman Academic Writing Series

مجموعه کتاب‌های Longman Academic Writing Series که توسط انتشارات پیرسون چاپ شده‌ است، دارای ۵ سطح برای زبان‌آموزانِ مبتدی تا پیشرفته است. مباحثی که در هر جلد از این مجموعه آموزش داده شده است، در ادامه‌ی جلد قبلی هستند و در نهایت مباحث این  مجموعه از ساده تا آکادمیک به صورت منظم در این جلدها قرار گرفته است. از مباحث اصلی بیان شده در این ۵ جلد به ترتیب می‌توان به آموزش نکات اولیه مربوط به Writing، قواعد پاراگراف‌ها و جمله‌بندی، ایده‌پردازی و جمله‌سازی، آشنایی با مقاله و بخش‌های مختلف آن و مقاله‌نویسی تحقیقی به زبان انگلیسی اشاره کرد. همچنین در کنار این موضوعات، گرامرها و لغات جدید نیز آموزش داده شده است.

مجموعه کتاب‌های Real Writing

مجموعه کتاب‌های Real Writing را انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسانده است. این مجموعه ۴ جلد دارد و زبان‌آموزان از سطح A2 تا C1 می‌توانند از آن بهره ببرند. هر جلد از این مجموعه ۱۶ درس دارد و در کنار کتاب‌ها، فایل صوتی آن‌ها نیز موجود است. این کتب با استفاده از تمرین‌های متنوع سعی در تقویت مهارت Writing در زبان‌آموزان دارند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند هم به صورت روزمره و هم به صورت تخصصی و آکادمیک از این مهارت استفاده کنند.

مجموعه کتاب‌های Headway Academic Skills: Reading, Writing and Study Skills

این مجموعه، مجموعه‌ای با سه سطحِ Pre-intermediate، Intermediate و Upper- intermediate است که توسط انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده است. هدف اصلی این مجموعه آموزش و تقویت دو مهارت اصلی Reading و Writing است. همان طور که گفته شد، کتاب سطح ۱ این مجموعه به زبان‌آموزان پیش متوسطه توصیه می‌شود و این مجموعه در کل برای زبان‌آموزان مبتدی مناسب نیست. در بخش Writing این مجموعه مباحث مختلف و متنوعی بیان می‌شود به عنوان مثال در کتاب اول این مجموعه بخش Writing از مباحثی همچون دست خط، قواعد نگارشی، نامه‌نگاری، ساختارهای مقایسه‌ای و اشتباهات مصطلح تشکیل شده است.

مجموعه کتاب‌های Inside Writing

از دیگر مجموعه‌های بی‌نظیر انتشارات آکسفورد می‌توان به مجموعه‌ی Inside Writing اشاره کرد. این مجموعه ۵ جلد از سطح مبتدی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد. کتب این مجموعه متونی روان و ساده دارند؛ در نتیجه می‌توان به صورت خودآموز نیز این کتب را مطالعه کرد. مجموعه‌ی Inside Writing منبعی مناسب برای تقویت Writing، از پایه و عمومی تا آکادمیک است. هر کتاب این مجموعه از ۱۰ درس با ۴ بخش گرامر، مدل‌های Writing، مهارت‌های Writing و لغات تشکیل شده است و بدین ترتیب استفاده از این سری کتاب در یادگیری و تسلط بر گرامرها و لغات جدید و کاربردی نیز تأثیرگذار است. موضوعات تخصصی و دانشگاهی مختلفِ بیان شده در کتب این مجموعه و فهرست واژگان آکادمیک آن‌ها، از وجوه تمایز این مجموعه است.

کتاب Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب Official Cambridge Guide to IELTS  ۴ مهارت زبان انگلیسی را به طور کامل آموزش می‌دهد؛ به همین دلیل از بهترین منابع برای آمادگی آزمون IELTS به شمار می‌رود. در این کتاب به صورت گام به گام روش‌های برنامه‌ریزی، نوشتن متن و جلوگیری و اصلاح  اشتباهات رایج آموزش داده شده است. همچنین تمامی نکات مربوط به Writing عمومی و Writing آکادمیک نیز در این کتاب به طور کامل بررسی شده است. لازم به ذکر است که این کتاب مناسب زبان‌آموزان سطح متوسط تا پیشرفته است. همچنین در این کتاب ۸ آزمون IELTS (۶ آزمون آکادمیک + ۲ آزمون عمومی) گنجانده شده است که باعث شده است این کتاب بتواند زبان‌آموزان را با شرایط این آزمون آشنا ‌سازد.

کتاب Barron’s Writing for the IELTS

کتاب Barrons Writing for the IELTS  یکی از بهترین منابع آزمون IELTS است که می‌تواند به زبان‌آموزان در راستای کسب نمره‌ی بالا در بخش Writing این آزمون کمک کند. این کتاب که نوشته‌ی یکی از اساتید دانشگاه کلمبیا نیویورک است، معیارهای اصلی که وسیله‌ی سنجش زبان‌آموزان در این آزمون است را آموزش می‌دهد. این آموزش‌ها عبارت‌اند از:

۱- تمرینِ برنامه‌ریزی، نوشتن و بازبینی

۲- آموزش برقراری و کشف ارتباط میان ایده‌های نوشتن

۳- افزایش دایره لغات و آموزش کاربرد و نحوه‌ی استفاده‌ی درست از آن‌ها

۴- آموزش نکات گرامری و قوانین دستور زبان انگلیسی

۵- بررسی تیپ‌های مختلف سؤالات آزمون IELTS و آموزش زمان‌بندی درست در نوشتن Writing

به طور کلی زبان‌آموزان پس از خواندن این کتاب یاد می‌گیرند در ۳ مرحله‌ی برنامه‌ریزی، نوشتن و اصلاح Writing، متن خود را بنویسند و در نهایت به نمره‌ی قابل قبول در بخش Writing امتحان آیلتس دست پیدا کنند.

کتاب Writing for IELTS

کتاب Writing for IELTS از تألیفات انتشارات کالینز (Collins) است. این کتاب که برای زبان‌آموزان سطح متوسط نوشته شده است، از ۱۲ فصل تشکیل شده‌ است. در ۱۱ فصل اول این کتاب، مهارت‌های مختلف Writing آموزش داده شده است و در فصل دوازدهم نیز تمارین و مثال‌های بیشتر قرار داده شده است. تمرین‌های مختلف، بیان نکات مهم آزمون، افزایش دایره‌ی لغات، افزایش خلاقیت در ایده‌پردازی، آموزش گرامر و آموزش نوشتن جملات مقایسه‌ای از نقاط قوت این کتاب هستند. این کتاب به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا بتوانند برای هر موضوعی حتی نمودارها و چارت‌ها (Academic IELTS Writing Task 1) متونی حرفه‌ای بنویسند.

کتاب Get Ready for IELTS Writing

این کتاب نیز از دیگر کتاب‌های انتشارات کالینز است. کتاب Get Ready for IELTS Writing ۱۲ فصل دارد که در هر فصل یکی از موضوعات پرتکرار و رایج آزمون IELTS بررسی شده است. بعد از انتهای هر ۳ فصل از این کتاب نیز بخشی تحت عنوان Review Unit برای مرور مباحث قرار داده شده است. در انتهای این کتاب، نمونه‌ی یک آزمون IELTS جهت سنجش دانسته‌های زبان‌آموزان ارائه گشته است. این کتاب تمرین‌های متنوعی جهت افزایش مهارت Writing ارائه داده است که در افزایش دامنه‌ی لغات زبان‌آموزان  نیز بسیار تأثیرگذار است. همچنین نکات پرکاربرد آزمون IELTS نیز در بخشی با عنوان Exam Information ارائه شده است. در انتهای این کتاب، واژه‌نامه‌ی انگلیسی لغات کاربردی قرار دارد که یادگیری آن‌ها برای زبان‌آموزان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

جمع‌بندی و کلام آخر

همان طور که بیان شد، Writing از مهارت‌های دشوار زبان انگلیسی به شمار می‌رود و زبان‌آموزان زمان کمتری را صرف تمرین این مهارت و تقویت آن می‌نمایند. به همین دلیل لازم است تا تمرین و تکرار بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا این مهارت تقویت شود. همچنین از استمرار در این مسیر نباید غافل شد؛ چرا که استمرار یکی از لازمه‌های یادگیری و تقویت تمامی مهارت‌های زبان است. در این مطلب گوشه‌ای از روش‌های تقویت Writing بیان گردیده است. پس از آن، بهترین مجموعه کتاب‌ها و کتب تک‌جلدی برای آموزش و تقویت مهارت Writing و همچنین کتب اختصاصی آمادگی برای آزمون IELTS معرفی شده است. زبان‌آموزان در سطوح مختلف می‌توانند از کتب معرفی شده در این متن استفاده کنند و در انتها به سطح پیشرفته در زمینه‌ی نوشتن Writing عمومی، آکادمیک و در انتها IELTS برسند. اما بسیار مهم اس که زبان‌آموزان پس از انتخاب مجموعه کتاب مورد نظر خود، جلدی را انتخاب کنند که متناسب با سطح زبان آن‌ها باشد؛ چرا که مطالب این مجموعه‌ها و چند جلدی‌ها به صورت پیوسته و در ادامه‌ی جلدهای قبلی قرار دارد.

دسته بندی شده در: