نشر گمان چندسالی است که دست به اقدام جالبی زده و آن تشکیل دو مجموعه تحت عنوان «تجربه و هنر زندگی» و «خرد و حکمت زندگی» است. انتخاب کتاب‌های این دو مجموعه به عهده‌ی «خشایار دیهیمی» بوده و به طور کلی هدف تشکیل این دو مجموعه، آشنایی با فلسفه زندگی، به صورت ساده و خودمانی و برخلاف کتاب‌های سنگین فلسفی بوده که خواندنشان برای همه‌گان آسان نیست.

کتاب‌های مجموعه تجربه و هنر زندگی

تا کنون نزدیک به ۲۴ کتاب از این مجموعه منتشر شده است. اغلب کتاب‌های این مجموعه با بیان تجربه‌ی شخص نویسنده یا اطرافیان او آغاز می‌شوند و در ادامه، نویسنده به بررسی تغییری که این تجربه در نگرش و زندگی او برجای گذاشته است می‌پردازد و در این بین به صورت ساده، فلسفه‌ای که به فهم ماهیت آن موضوع کمک می‌کند را به زبان ساده بیان می‌کند و ابعاد گسترده و متفاوت آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این مطلب، پنج عنوان از کتاب‌های پرفروش این دو مجموعه را معرفی کرده‌ایم که خواندن هر کدام، می‌تواند به شما در درک کامل جنبه‌های مختلف زندگی‌تان یاری دهد.

اعتراف اثر لئو تولستوی

تولستوی در اواخر زندگی خود دچار معناباختگی شد و به دنبال آن، ثروت و زندگی و خانواده‌اش را رها کرد تا معنای حقیقی زندگی خود را پیدا کند. دست‌یابی به رضایت روحی، آرامش و یافتن معنای حقیقی در زندگی، همواره دغدغه‌ی تمام شخصیت‌های آثار تولستوی بوده است. او در اواخر زندگی خود اظهار داشت که این مسائل در اصل، دغدغه‌های فکری شخص خودش بوده؛ تولستوی که دیگر نمی‌توانست بدون درک معنای حقیقی هستی این زندگی را ادامه دهد، همواره به فکر خودکشی بود. تولستوی بیشتر جنبه‌های زندگی گذشته خود را کنار گذاشت و به عارف و زاهدی تبدیل شد، که به دنبال کشف معنای حقیقی در زندگی خود به بیشتر نقاط دنیا سفر کرد. این نویسنده‌ی بزرگ روس در آخر، در طی یکی از همین سفرهای خود در ایستگاه قطار از دنیا رفت.

کتاب «اعتراف»، گنجینه‌ای است از یافته‌های تولستوی در طی این دوران سرگشتگی. تولستوی در این کتاب عقیده‌ی خود را درباره‌ی هستی بیان کرده و بیشتر، به مسیری که برای یافتن این معنا طی کرده می‌پردازد. کتاب اعتراف یکی از اولین کتاب‌های منتشر شده در رابطه با هستی شناسی و درک معنای زندگی است. این کتاب که هشتمین کتاب از مجموعه‌ی «تجربه و هنر زندگی» است، توسط آبتین گلکار ترجمه و از نشر گمان منتشر شده است.

فلسفه‌ی تنهایی اثر لارس اسوندسن

فلسفه‌ی تنهایی، اولین کتاب از مجموعه‌ی خرد و حکمت زندگی است که با ترجمه‌ی خانم شادی نیک رفعت از نشر گمان منتشر شده است. لارس اسوندسن به طور کلی در این کتاب به بررسی جنبه‌های مختلف تنهایی از دیدگاه جامعه‌شناسی، روانشناسی و فلسفی می‌پردازد. اسوندسن در نوشتار این کتاب از مقاله‌ها و نوشته‌های دیگر نویسندگان، روان‌شناسان و فیلسوفان بسیار وام گرفته است و می‌توان گفت بیشتر از اینکه نظر و عقیده‌ی خودش را در این کتاب بیان کند، به بیان و جمع‌آوری عقایده و نظر بزرگان دیگر پرداخته است.

ذکاوت اسوندسن در نوشتن این کتاب، بررسی جنبه‌های مختلف تنهایی است که به طور عمومی، در کتاب‌های دیگر بررسی نمی‌شوند. برای مثال در قسمتی تحت عنوان تنهایی توتالیتری، اسوندسن با وام گرفتن از عقاید و نوشته‌های هانا آرنت، به توضیح و تحلیل تنهایی خاصی می‌پردازد که تنها در جوامع توتالیتری قابل درک و رویت است.

لازم به ذکر است که، اگر تا به حال در زمینه‌ی تنهایی به خصوص از منظر اگزیستانسیالیسم مطالعه‌ی گسترده‌ای داشته‌اید، این کتاب احتمالا مطلبی مضاف‌بر خوانده‌های گذشته‌تان برای شما نخواهد داشت و همان مطالب را تنها با زبان جدیدی بیان می‌کند. اما اگر قصد دارید به تازگی به مطالعه و کندوکاو در دنیای تنهایی بپردازید، این کتاب نقطه‌ی بسیار خوبی برای شروع به شمار می‌رود. از این کتاب یک نسخه‌ی دیگر با ترجمه‌ی آقای خشایار دیهیمی از نشر نو منتشر شده است که ترجمه‌ی دقیق‌تر و روان‌تری است.

همه دروغ می‌گویند اثر ست استیونز دیوید ویتس

همه دروغ می‌گویند، سومین کتاب از مجموعه‌ی خرد و حکمت زندگی، نوشته‌ی ست استیونز دیوید ویتس است. داده‌هایی که در پایان یک روز از جستجوی ما در اینترنت در پایگاه داده‌ها ثبت می‌شود، شاید حقیقی‌ترین جنبه‌ی وجود ما را نشان بدهد. بدون دروغ و فریبکاری. در پایان هرروز، یک روز معمولی بدون هیچ اتفاق خاصی، نزدیک به هشت تریلیون گیگابایت داده توسط فعالیت‌های ما ذخیره می‌شوند. این اطلاعات شاید بهتر از هر چیز دیگری، خود حقیقی افراد را به آن‌ها نشان دهد. علایقمان، ترس‌هایمان، رازهایمان، خواسته‌هایمان و تمام اطلاعات مربوط به ما در این داده‌ها وجود دارند. همه دروغ می‌گویند بینشی شگفت‌آور حول محور همه چیز است. سیاست، ورزش، نژاد، جنسیت، اقتصاد، اخلاق و خلاصه هرچیزی که از این داده‌های ذخیره شده نشات گرفته است. ست استیونز دیوید ویتس در این کتاب به سوالاتی پاسخ می‌دهد که شاید مدت‌ها سوال بیشتر شما بوده است اما به علت در دسترس نبودن جامعه‌ی آماری قابل اطمینان، هیچ‌گاه نتوانستید پاسخ آن‌ها را بیابید. حالا ست استیونز دیوید ویتس با گزیده‌ی زندگی و نتایجی که از داده‌های میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به دست آورده اینجاست تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد. دیوید ویتس اظهار دارد دنیا یک آزمایشگاه بزرگ درخدمت تکنولوژی است. او سعی در کشف حقیقت این ابرقدرت دیجیتال دارد و پتانسیل‌های بسیار عمیق‌تر و ترسناک آن را عموما با دیدگاهی طنز بررسی می‌کند. این کتاب توسط خانم ریحانه عبدی ترجمه و از نشر گمان منتشر شده است.

ست استیونز دیوید ویتس متولد سپتامبر ۱۹۸۲ دانشمند، اقتصاد دان، نویسنده و نویسنده‌ی اطلاعات آمریکایی است. او سابقا به عنوان یکی از دانشمندان در گوگل مشغول به کار بوده و همچنین مدرس سابق بازدید کننده در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بوده است. کتاب همه دروغ می‌گویند پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز بود و بعدها توسط PBS NewsHour و اکونومیست به عنوان کتاب سال معرفی شد.

فلسفه ترس اثر لارس اسوندسن

فلسفه ترس که دومین اثر از این نویسنده‌ی نروژی در این لیست است؛ شاید پرفروش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر در بین کتاب‌های مجموعه‌ی تجربه و هنر زندگی باشد. فلسفه‌ی ترس، پنجمین کتاب از مجموعه‌ی تجربه و هنر زندگی، اولین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. ترس احساسی بسیار قوی است که در مواقع خطر ممکن است باعث نجات جانمان شود؛ اما اگر این ترس به تمام ابعاد زندگی ما رخنه کند، مانند عاملی فلج کننده، ریشه‌های زندگی ما را رفته رفته می‌پوساند. لارس اسوندسن معتقد است که ترس، در تمام ابعاد زندگی انسان مدرن رخنه کرده است. در هر گوشه‌ای، در هر مسئله‌ای در هر فعالیتی، ترس جدیدی نهفته است. اولین قدم اسوندسن در این کتاب، پرداختن به ماهیت ترس است. او جنبه‌های مختلف ترس را از یکدیگر باز کرده تا به خواننده توضیح دهد ترس در گام اول چیست؟ او ترس را از منظر علوم مختلف، از جمله علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی و ادبیات بررسی می‌کند و ماهیت آن را در هریک از علوم، توضیح می‌دهد. اسوندسن اظهار دارد که بسیاری از ترس‌های انسان مدرن، نتیجه‌ی زندگی بهتر و راحت‌تری است که در زیر تسلط تکنولوژی و دنیای مدرن، نسبت به زندگی گذشتگان داریم. در نظر نویسنده هرج‌ومرجی که در دنیای مدرن امروزی وجود دارد باعث تشدید ترس در انسان می‌شود. اسوندسن عوامل عصب شناسی، زیستی و نقش اخبار در تشدید این ترس را بررسی می‌کند و در ادامه، به بررسی رفتارهایی می‌پردازد، که شاید ناخودآگاه باشند، اما در واقعیت، عکس العملی غیرطبیعی و بیش از اندازه برای پاسخ به ترس درونی است. این کتاب هفت فصل دارد که سرفصل‌های آن عبارتند از: فرهنگ ترس، ترس چیست؟، ترس و خطر؛ ریسک، جذابیت ترس، ترس و اعتماد، سیاست ترس و فراسوی ترس. این کتاب با ترجمه‎ی بی‎نقص آقای خشایار دیهیمی از نشر گمان منتشر شده است.

کمونیسم رفت ما ماندیم و حتی خندیدیم اثر اسلاونکا دراکولیچ

کمونیسم رفت ما ماندیم و حتی خندیدیم، اولین کتاب از مجموعه‌ی تجربه و هنر زندگی اثر اسلاونکا دراکولیچ روزنامه‌نگار، فمینیست، نویسنده و پدیدآورنده‌ی اهل کراوسی است. اسلاونکا دراکولیچ در این کتاب، به بسیاری از کشورها سفر کرده و با زنانی که در کشورهای تحت سلطه‌ی کمونیسم بوده‌اند صحبت کرده است. او از تاثیری که این ایدئولوژی، با وجود از بین رفتنش بر زندگی و دیدگاه این زنان گذاشته صحبت می‌کند؛ از امکاناتی که از آن‌ها سلب شده؛ از حقوقی که به راحتی پایمال شده و حتی اعتراض‌ها نسبت به آن نیز راه به جایی نبرده، او از مبارزه‌ی زنان در پشت پرده‌ها سخن می‌گوید و بیشتر از همه کنجکاو است بداند حالا، با از بین رفتن این ایدئولوژی چه تغییری در زندگی این زنان ایجاد شده است. او به خانه‌های بسیاری از این خانم‌ها می‌رود . صحبت‌هایشان را از هر دری، از همسر و بچه و خانواده گرفته، تا نقض حقوقشان که به آن‌ها اجازه نمی‌داد لباس محبوبشان را بپوشند؛ گوش می‌دهد. برای خواندن این کتاب بهتر است دانشی کلی در رابطه با این ایدئولوژی داشته باشید. نثر کتاب ساده و روان است و خواننده را به آسانی با خود همراه می‌کند. کمونیسم رفت ما ماندیم و حتی خندیدیم از معدود کتاب‌هایی است که تنها به نقش و تاثیری که زنان از یک جنبش سیاسی اجتماعی گرفته‌اند و در مقابل تاثیری که بر آن گذاشته‌اند پرداخته است. این کتاب با ترجمه‌ی خانم رویا رضوانی از نشر گمان منتشر شده است.

اسلاونکا دراکولیچ متولد ششم جولای سال ۱۹۴۹ است. این نویسنده و روزنامه‌نگار اهل کرواسی در رشته‌ی ادبیات تطبیقی و جامعه شناسی تحصیل کرده و تا به حال با هفته‌نامه‌های بسیار مشهوری همکاری داشته است. او کرواسی را در سال ۱۹۹۰ به علت یک سری مسائل سیاسی ترک کرد و به سوئد رفت. آثار و مقالات او در بسیاری از نشریات مهم منتشر شده‌اند و ترجمه‌های بسیار زیادی از آن‌ها وجود دارد.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: