پس از گروه علوم تجربی، رشته‌ی علوم انسانی از نظر جمعیت شرکت‌کنندگان، در رتبه دوم قرار می‌گیرد و در سال‌های اخیر، با توجه به رونق گرفتن بازار کار این رشته و اهمیت روزافزون آن، شاهد افزایش تعداد داوطلبان این گروه در کنکور سراسری بوده ایم. این رشته، ماهیت غیرفنی دارد و داشتن حافظه قوی و قدرت درک و استدلال بالا، نقش تاثیرگذاری در موفقیت دانش‌آموزان این گروه دارد. مطمئناً تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار و آینده شغلی هر رشته، در کنار علاقه، استعداد و توانمندی‌های هر شخص، نقش مهم و تاثیرگذاری در موفقیت و پیشرفت داوطلبان خواهد داشت. محبوب‌ترین رشته‌های این گروه را، رشته‌های حقوق، مدیریت، روانشناسی، حسابداری و اقتصاد به خود اختصاص داده اند که در ادامه، به بررسی و معرفی هر یک از این رشته‌ها خواهیم پرداخت.

رشته‌ی حقوق              

بررسی ماهیت رشته‌ی حقوق

یکی از رشته‌های پرطرفدار گروه آزمایشی علوم انسانی، رشته‌ی حقوق است که اکثر رتبه‌های برتر کنکور سراسری، رغبت زیادی برای پذیرش در آن دارند. دانشجویان این رشته، به طور جامع و تخصصی، به بررسی و مطالعه‌ی حقوق و روابط اجتماعی که منشا ایجاد آثار حقوقی هستند، می‌پردازند. به طور کلی حقوق را می‌توان به دو شاخه‌ی حقوق عمومی و حقوق خصوصی طبقه‌بندی کرد. در حقوق عمومی، به روابط اجتماعی بین دولت و مردم پرداخته می‌شود و در حقوق خصوصی نیز، به روابط مابین افراد می‌پردازد.

توانمندی‌های لازم برای موفقیت در رشته‌ی حقوق

  • برخورداری از فن بیان قوی
  • قدرت استدلال و استنباط بالا
  • مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری سریع
  • توانایی مدیریت و کنترل شرایط در مواقع بحرانی
  • روابط عمومی خوب و توانایی مذاکره با اقشار مختلف جامعه

بازار کار و آینده شغلی رشته‌ی حقوق

رشته‌ی حقوق، از پولسازترین رشته‌های گروه علوم انسانی محسوب می‌شود و هر ساله، از طریق برگزاری آزمون‌های متعددی همچون آزمون مشاوران حقوقی قوه قضائیه، آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و … فرصت‌های شغلی بسیاری را برای فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان این رشته فراهم می‌شود. علاوه بر این مراجع و ارگان‌ها، امکان جذب این افراد در بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و … در سمت «مشاور حقوقی» نیز وجود دارد.

گرایش‌های رشته‌ی حقوق در تحصیلات تکمیلی

مقطع کارشناسی ارشد: حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، فقه و حقوق جزا، فقه و حقوق خصوصی، حقوق نفت و گاز، حقوق بین‌الملل عمومی.

رشته‌ی مدیریت

بررسی ماهیت رشته‌ی مدیریت

رشته‌ی مدیریت، از رشته‌های شناور در کنکور سراسری است که داوطلبان هر سه گروه ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی می‌توانند نسبت به انتخاب آن در زمان انتخاب رشته، اقدام کنند. این رشته، دارای شاخه‌های متعددی است که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت بانکی و … اشاره کرد و این تنوع در گرایش، در افزایش رغبت داوطلبان به انتخاب این رشته بی‌تاثیر نبوده است. هدف این رشته، تربیت متخصصانی است که بتوانند هدایت یک سازمان، شرکت، تشکل و مجموعه را به عهده بگیرند و با تنظیم برنامه‌های مدون و سازماندهی اصولی، تمامی اعضا را در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های آن مجموعه، هدایت کند.  

توانمندی‌های لازم برای موفقیت در رشته‌ی مدیریت

  • برخورداری از فن بیان قوی
  • اعتماد به نفس بالا و توانایی مذاکره
  • توان تجزیه و تحلیل شرایط و موقعیت‌ها
  • برخورداری از قدرت رهبری و هدایت یک گروه
  • روابط عمومی بالا و توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف
  • پایه قوی در دروس ریاضی، آمار، زبان انگلیسی و اقتصاد در مقطع متوسطه
  • مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف با در نظر گرفتن تمامی جوانب

بازار کار و آینده شغلی رشته‌ی مدیریت

فارغ‌التحصیلان این رشته، نباید انتظار داشته باشند که در همان ابتدای مسیر، به عنوان مدیر یک شرکت یا سازمان مشغول به کار شوند، چرا که یک مدیر، علاوه بر مباحث تئوری و دانشی که در دوران تحصیل خود کسب می‌کند، نیاز به تجربه و آزمون و خطا دارد و نمی‌توان در همان بدو ورود به بازار کار، سمت مهمی همچون مدیریت را به او سپرد. این دانش‌آموختگان، می‌توانند در تمامی شرکت‌ها، ارگان‌ها، کارخانه‌ها، موسسات دولتی و خصوصی و … به عنوان یک کارشناس، متخصص و یا مدیر، مشغول به کار شوند.

گرایش‌های رشته‌ی مدیریت در تحصیلات تکمیلی

مقطع کارشناسی ارشد: مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت تکنولوژی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت کارآفرینی و مدیریت مالی.

رشته‌ی روانشناسی

بررسی ماهیت رشته‌ی روانشناسی

رشته‌ی روانشناسی، نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، از رشته‌های پرطرفدار و محبوب است. دانشجویان این رشته، به طور تخصصی به مطالعه روان و رفتارهای افراد می‌پردازند و حالات، واکنش‌ها و رفتارهای انسان‌ها را در مواجهه با مسائل مختلف، اعم از مسائل فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی و … مورد بررسی قرار می‌‎دهند و به اصلاح، ترمیم و رفع مشکلات روحی و روانی افراد با استفاده از راهکارهای مختلف که متناسب با شرایط هر فرد باشد، می‌پردازند.

توانمندی‌های لازم برای موفقیت در رشته‌ی روانشناسی

  • داشتن حس همدلی و دلسوزی با مراجع
  • فن بیان قوی و توانایی ارتباط گیری موثر با مراجع
  • برخورداری از صبر و حوصله زیاد و انعطاف‌پذیری بالا
  • علاقمند بودن به کمک به دیگران برای حل مشکلاتشان
  • برخورداری از مهارت حل مسئله و کنترل شرایط در مواقع بحرانی
  • برخورداری از هنر خوب گوش دادن و داشتن گوش شنوا برای شنیدن مشکلات و درد و دل‌های بیماران

بازار کار و آینده شغلی رشته‌ی روانشناسی

دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی روانشناسی، می‌توانند در مراکز دولتی و خصوصی، اعم از کانون اصلاح و تربیت، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، بیمارستان، مراکز مشاوره، آموزش و پرورش، مهد کودک، زندان و … مشغول به کار شوند. همچنین با رعایت برخی قواعد و دارا بودن پروانه و مجوزهای لازم، امکان تاسیس کلینیک و فعالیت در مطب شخصی امکان‌پذیر است.

گرایش‌های رشته‌ی روانشناسی در تحصیلات تکمیلی

مقطع کارشناسی ارشد: روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، سنجش و اندازه‌گیری (روان‌سنجی)، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی اسلامی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، روانشناسی تربیتی.

رشته‌ی حسابداری

بررسی ماهیت رشته‌ی حسابداری

رشته‌ی حسابداری نیز، همانند مدیریت، یک رشته‌ی شناور محسوب می‌شود و علاوه بر داوطلبان گروه علوم انسانی، داوطلبان گروه‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی نیز می‌توانند در آن، مشغول به تحصیل شوند. ماهیت این رشته به گونه‌ای است که دانشجویان به طور تخصصی با فرآیند جمع‌آوری گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری، ثبت و طبقه‌بندی آن‌ها جهت تحلیل وضعیت اقتصادی آشنا می‌شوند. این اطلاعاتی مالی جمع‌آوری شده توسط حسابدار، در اختیار سرمایه‌گذاران، مدیران، مسئولین و … قرار می‌گیرد تا بتوانند تمامی جوانب اقتصادی یک کسب و کار و یا تجارت را به خوبی مورد بررسی و سنجش قرار دهند و بر اساس آن، تصمیم‌گیری کنند.

توانمندی‌های لازم برای موفقیت در رشته‌ی حسابداری

  • برخورداری از دقت، نظم، حوصله، تمرکز و توجه بالا
  • پایه‌ی قوی در درس ریاضیات
  • توانایی در نگارش و گزارش نویسی
  • علاقمند‌ به حل معادلات ریاضی و انجام محاسبات طولانی

بازار کار و آینده شغلی رشته‌ی حسابداری

فارغ‌التحصیلان این رشته در جایگاه یک حسابدار، می‌توانند در سازمان‌ها و ادارات دولتی، بانک‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌ها، کارخانجات و موسسات تجاری، موسسات بیمه، دیوان محاسبات کشور، ادارات دارائی و … مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند با ادامه تحصیل در این رشته به صورت تخصصی، به عنوان استاد دانشگاه و یا پژوهشگر، در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مشغول به فعالیت و تدریس شوند. از نظر میزان حقوق و درآمد، وضعیت خوبی برای این گروه از جامعه وجود دارد و افراد، با توجه به وضعیت عملکرد و میزان تجربه و مهارتشان، حقوق‌ و درآمد متغیری کسب می‌کنند.

گرایش‌های رشته‌ی حسابداری در تحصیلات تکمیلی

مقطع کارشناسی ارشد: حسابداری، حسابرسی، حسابداری مدیریت و حسابداری بخش عمومی.

رشته‌ی اقتصاد

بررسی ماهیت رشته‌ی اقتصاد

در رشته‌ی اقتصاد، به طور تخصصی به بررسی تمام عناصر و پارامترهایی پرداخته می‌شود که در چرخه‌ی اقتصاد و تامین نیازهای مردم نقش مهمی دارند.  این رشته که از رشته‌های اساسی و راهبردی محسوب می‌شود، دانشجویان را با اصول، مبانی، چالش‌ها و راهکارهای حل آن‌ها و نظام‌های اقتصادی آشنا می‌سازد تا بتوانند با دانشی که کسب می‌کنند، عنصرهای اقتصادی تاثیرگذار را به صورت هدفمند و اصولی در کنار یکدیگر بچینند تا نیازهای جامعه و افراد آن، به بهترین و مطلوب‌ترین حالت ممکن، برطرف شود.  

توانمندی‌های لازم برای موفقیت در رشته‌ی اقتصاد

  • پایه‌ی قوی در درس ریاضیات
  • به‌روزبودن در حوزه مسائل اقتصادی روزِ دنیا
  • برخورداری از ذهن پویا، فعال، انتخاب‌گر و خلاق
  • علاقمند به مباحث اجتماعی، سیاسی و روانشناسی

بازار کار و آینده شغلی رشته‌ی اقتصاد

با توجه به این که بی‌توجهی به مقوله‌ی مهمی مانند اقتصاد، می‌تواند باعث نابودی از کار افتادن چرخه اقتصادی یک کشور شود و همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب موجود در کشور، نیاز روزافزونی به دانش‌آموختگان و متخصصان این حوزه وجود دارد. از مهمترین سازمان‌هایی که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند، می‌توان به بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنایع، بخش‌های مرتبط با مالیات و کلیه‌های بخش‌های مالی و اقتصادی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد. شایان ذکر است که اگر به فکر کسب درآمد بیشتر و جایگاه شغلی بالاتری هستید، مدرک کارشناسی این رشته نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد و باید به فکر تحصیل در مقاطع بالا و مطالعه‌ی تخصصی‌تر در این حوزه باشید.

گرایش‌های رشته‌ی اقتصاد در تحصیلات تکمیلی

مقطع کارشناسی ارشد: اقتصاد نظری، توسعه اقتصادی، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی، اقتصاد انرژی، بانکداری اسلامی، اقتصاد اسلامی، اقتصاد نفت و گاز، اقتصاد محیط زیست، تجارت الکترونیک، دفاع و پدافند اقتصادی، اقتصاد مسکن.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: