یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌های نشر الگو، سری موج آزمون آن است که با تمرکز بر کنکور سراسری و در سطح آن نوشته شده است. این مجموعه مناسب دانش‌آموزانی است که می‌خواهند برای کنکور آمادگی پیدا کنند. کتاب‌های موج آزمون همان طور که از اسمشان پیدا است، شامل آزمون‌های متعددی هستند و به عنوان منبع دوم کمک ‌آموزشی در کنار دیگر مجموعه‌های جامع نشر الگو (تست یا سه‌بعدی) یا کتب انتشارات دیگر استفاده می‌شوند.

اکثر کتاب‌های این مجموعه (به جز شیمی پایه و شیمی دوازدهم) به صورت جامع نوشته شده‌اند که یعنی در این کتب برای تمامی موضوعات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون طراحی شده است. برای برخی از کتاب‌های این مجموعه درسنامه در نظر گرفته شده است که این درسنامه‌ها به صورت درختی و نکته‌وار هستند تا دانش‌آموزان پیش از ورود به تست بتوانند به دانسته‌هایشان نظم دهند و مطالب را به خوبی مرور کنند. اصلی‌ترین کاربرد سری موج آزمون نشر الگو جمع‌بندی دروس است و البته در کنار جمع‌بندی، دانش‌آموزان می‌توانند با حل آزمون‌ها دانش و مهارت تستی خود را بسنجند. هر کتاب از مجموعه‌ی موج آزمون نشر الگو ویژگی‌ها و ساختار متفاوتی دارد؛ چرا که نحوه‌ی یادگیری، جمع‌بندی و سنجش هر درس با درس دیگر متفاوت است. در بخش‌های بعدی این متن، ۵ مورد از پرفروش‌ترین کتاب‌های این مجموعه را معرفی خواهیم کرد و ویژگی‌های آن‌ها مثل درسنامه، نحوه‌ی دسته‌بندی آزمون‌ها، بخش‌های اضافی و … که آن‌ها را از دیگر کتب مجموعه متمایز می‌سازند، بیان می‌کنیم. مطالعه‌ی این مطلب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا کتاب بهتری را برای حل آزمون و به عنوان منبع دوم کمک‌ آموزشی انتخاب کنند.

موج آزمون زیست‌شناسی نسل جدید نشر الگو

مؤلفین کتاب موج آزمون زیست‌شناسی نسل جدید نشر الگو، دکتر اشکان هاشمی و جمعی از همکاران هستند. این کتاب در دو جلد تألیف شده است که جلد اول آن، جلد سؤال و جلد دیگر آن، جلد پاسخ است. ضمائم این کتاب درسنامه‌ی درختی، درسنامه‌ی جامع، درسنامه‌ی جانوری، فیلم همایش گیاهی، فیلم همایش جانوری و تست‌های استاندارد هدیه هستند که از طریق اسکن کردن کد QR موجود در کتاب قابل بارگیری هستند. همچنین جلد دوم این کتاب نیز از همین طریق به صورت رایگان در دسترس است. درسنامه‌ی درختی این کتاب تمام رنگی است و صفحه‌آرایی جذابی دارد. همچنین در این درسنامه از انواع نمودارها و جداول برای یادگیری بهتر استفاده شده است. این درسنامه منبع خوبی برای مرور درس‌ زیست‌شناسی و آمادگی برای آزمون دادن است؛ چرا که تسلط داشتن بر مباحث برای ورود به آزمون‌ها ضروری و حائز اهمیت است. آزمون‌های کتاب موج آزمون زیست‌شناسی نسل جدید نشر الگو به ۴ قسمتِ موج آزمون فصل به فصل، موج آزمون موضوعی، موج آزمون جامع و تست‌های طبقه‌بندی شده‌ی کنکور سراسری تقسیم می‌شوند.

در بخش اول ۳۰ آزمون فصل به فصل قرار دارد که در مجموع دارای ۸۴۰ تست است. در بخش بعد آزمون‌ها به صورت موضوعی بخش‌بندی شده است. بخش موج‌آزمون موضوعی نیز ۱۰ آزمون ۵۰ سؤالی دارد. موضوعات این بخش زیست گیاهی، زیست جانوری، زیست انسانی، شکل‌ها و آزمون‌های جمع‌بندی دهم، یازدهم، دهم و یازدهم، نیم‌سال اول دوازدهم، نیم‌سال دوم دوازدهم و کل پایه‌ی دوازدهم هستند. این بخش برای جمع‌بندی کتب درسی بسیار مفید و کاربردی است. در بخش موج آزمون جامع این کتاب، ۱۰ آزمون ۵۰ سؤالی با بودجه‌بندی مشابه کنکور طراحی شده است. پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان پس از دستیابی به تسلط کافی بر تمامی فصول سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم به این بخش ورود پیدا کنند. در قسمت آخر نیز تست‌های کنکور سراسری بدون تغییر و به صورت طبقه‌بندی شده ارائه شده است. این بخش ۷۰۰ تست دارد. پاسخنامه‌ی کلیدی تست‌های این کتاب در همان جلد اول و پاسخنامه‌ی تشریحی آن‌ها در جلد دوم قرار داده شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی به صورت جامع و کامل نوشته شده است و در آن‌ دلیل درستی یا نادرستی گزینه‌ها به علاوه‌ی تله‌های تستی موجود در سؤالات نوشته شده است.

موج آزمون شیمی دوازدهم + آزمون‌های جامع کنکوری نشر الگو

شیمی کنکور در سری موج آزمون نشر الگو به دو کتاب شیمی دوازدهم و شیمی پایه تقسیم شده است که به طور تقریبی ساختار مشابهی دارند. در ابتدا کتاب شیمی دوازدهم را بررسی خواهیم کرد. این کتاب به قلم آقایان مسعود جعفری و امیر حسین معروفی نوشته شده است و ۵۰۰ صفحه دارد و آخرین چاپ آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است. این کتاب شامل ۹ فصل است و ساختار هر فصل به گونه‌ای است که در ابتدا درسنامه‌ی درختی هر فصل ارائه شده است. این درسنامه خلاصه و نکته‌ای است و برای مرور درس‌ها قابل استفاده است. در میان درسنامه‌ی درختی این کتاب، تست‌هایی ارائه شده است که پاسخ تشریحی آن‌ها در انتهای درسنامه‌ی درختی قرار داده شده است. برای افزایش یادگیری و تسلط هر چه بیشتر بر درسنامه‌ی این کتاب نیز عبارت‌های درست و نادرست مربوط به هر درس نیز ارائه شده است.

پس از این ۳ بخش، آزمون‌های فصل قرار دارند. هر آزمون مربوط به صفحاتی مشخص از کتاب درسی است. برای هر فصل ۳ آزمون جامع نیز در نظر گرفته شده است که یکی از این آزمون‌ها در سطح بالاتری قرار دارد و با عنوان«سطح دوم» مشخص شده است. پس از آزمون‌های جامعی فصلی نیز پاسخنامه‌ی تست‌های آن فصل نوشته شده‌ است. علاوه بر بررسی همه جانبه‌ی هر فصل، برای هر دو فصل از شیمی دوازدهم، آزمون‌های جامع جداگانه‌ای نیز در فصول مجزا قرار گرفته است. فصول جامع شیمی دوازدهم، آزمون‌های ترکیبی و آزمون‌های جامع کنکور نیز دیگر فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. تمامی آزمون‌های ۸ فصل اول ۲۰ تست دارند اما فصل ۹ام که آزمون‌های جامع کنکور هستند، ۳۵ تست دارند. یک آزمون مسئله نیز به طور اختصاصی برای فصل اول و یک آزمون ترکیبی مسئله نیز در فصل ۸ام برای تسلط یافتن دانش‌آموزان بر حل مسئله در تست ارائه شده است. در انتهای کتاب نیز پاسخنامه‌ی کلیدی تست‌ها قرار داده شده است. توضیحات کامل، ارائه‌ی روش‌های مختلف تستی تحت عنوان مسیر ابتکاری و آموزش روش‌های محاسباتی برای حل مسائل شیمی تحت عنوان میانبر محاسباتی از نقاط قوت پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب هستند.

موج آزمون شیمی پایه نشر الگو

کتاب موج آزمون شیمی پایه نشر الگو توسط آقای مسعود جعفری تألیف شده است و با ۴۸۸ صفحه، مکمل کتاب موج آزمون شیمی دوازدهم است. همان گونه که در معرفی موج آزمون شیمی دوازدهم بیان کردیم، فصول این دو کتاب ساختار مشابهی دارند؛ یعنی ترتیب خلاصه نکات، پاسخ تشریحی تست‌های خلاصه نکات، عبارت‌های درست و نادرست، آزمون‌ها، آزمون‌های جامع فصل و پاسخ تشریحی فصل، در فصول موج آزمون شیمی پایه نیز رعایت شده است. این کتاب در مجموع ۱۰ فصل دارد که فصل صفر آن درباره‌ی میانبرهای محاسباتی در مسائل شیمی، ۶ فصل آن مربوط به فصول کتاب‌های درسی دهم و یازدهم، ۱ فصل آن مربوط به آزمون‌های جامع دهم، فصل دیگر آن مربوط به آزمون‌های جامع یازدهم و فصل آخر مربوط به آزمون‌های جامع دهم و یازدهم به صورت ترکیبی است. در انتهای کتاب نیز پاسخنامه‌ی کلیدی سؤالات قرار دارد. خلاصه نکات یا همان درسنامه‌ی درختی این کتاب و همچنین پاسخنامه‌ی آن نیز ویژگی‌های یکسانی با کتاب موج آزمون شیمی دوازدهم نشر الگو دارند.

موج آزمون جامع فیزیک نشر الگو

همان طور که می‌دانید کتاب درسی فیزیک برای دو رشته‌ی علوم تجربی و ریاضی و فیزیک مشترک نیستند و کتاب رشته‌ی ریاضی فصل‌های بیشتری دارد. در نتیجه موج آزمون جامع فیزیک برای هر رشته به صورت جداگانه تألیف و به چاپ رسیده است؛ اما لازم به ذکر است که این دو کتاب از نظر ساختار به هم شباهت دارند. هر دو کتاب توسط آقایان رضا خالو و امیر علی میری نوشته شده‌اند و آخرین چاپ این کتب در سال ۱۴۰۱ در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. درسنامه‌های درختی این کتب نیز هم از طریق اسکن کردن کد QR و هم از طریق مراجعه به سایت نشر الگو در دسترس هستند. در هر کتاب فصول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به ترتیب ارائه شده‌ است و پس از این فصول نیز فصل آزمون‌های جامع قرار گرفته است که در آن انواع آزمون‌های جامع پایه به پایه گنجانده شده است و در کنار آن‌ها آزمون‌های مطابق کنکور سراسری نیز قرار داده شده است.

در فصل آخر نیز پاسخ تشریحی تمامی آزمون‌ها نوشته شده است. آزمون‌های فصلی کتاب‌های موج آزمون فیزیک نشر الگو ۱۰ سؤالی هستند و در انتهای هر فصل ۲ آزمون ۱۵ سؤالی جامع جهت جمع‌بندی فصل ارائه شده است. منابع تست‌های این کتاب‌ها تست‌های شبیه‌سازی شده‌ی کنکور سراسری و کتاب درسی، تست‌های کنکورهای آزمایشی و تست‌های تألیفی هستند. پاسخنامه‌های تشریحی این کتب با توضیحات کامل فارسی نوشته شده است و نکات و توضیحات اضافه در چهار بخش به صورت مشخص نوشته شده است: بخش نیم‌نگاه تمامی نکات کتاب درسی که مرتبط با آن تست هستند را توضیح می‌دهد؛ بخش میان‌بر راه حل‌های ساده‌تر و تستی را برای حل تست مورد نظر ارائه می‌کند و در بخش بازی با سؤال تست مورد نظر از دیدگاه دیگری دوباره طرح شده است و مورد سؤال واقع شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این بخش در فایل درسنامه‌ی درختی قرار دارد. دو بخش دیگر نیز بخش‌های یادآوری و جمع‌بندی هستند که کاربرد آن‌ها واضح است. همچنین در پاسخنامه سطح تست‌ها با ۳ حرف A، B و C یعنی از ساده تا دشوار مشخص شده است که این امر باعث شده است دانش‌آموزان با هر سطحی بتوانند از این کتب به خوبی بهره ببرند.

موج آزمون ریاضی نشر الگو

سرفصل‌های کتب ریاضیات دو رشته‌ی علوم تجربی و ریاضی و فیزیک با یک دیگر متفاوت هستند و دروس ریاضی رشته‌ی ریاضی و فیزیک مباحث بیشتری را ارائه می‌دهند. به همین علت کتاب‌های موج آزمون ریاضی این دو رشته نیز مشابه کتب فیزیک، به صورت جداگانه و مجزا چاپ شده‌اند؛ اما از آن‌جایی که روش مطالعه، حل تست و سنجش ریاضیِ این دو رشته تفاوتی ندارد، ساختار دو کتاب مشابه یک دیگر هستند و تنها در سرفصل‌های بیان شده تفاوت دارند. کاظم اجلالی و ارشک حمیدی مؤلفان کتب موج آزمون ریاضی هر دو رشته‌ی تجربی و ریاضی هستند. قابل ذکر است که هر دو کتاب درسنامه ندارند. فصل‌های هر دو کتاب به مباحث کوچک‌تری تقسیم شده است و برای هر مبحث نیز یک یا چند آزمون ارائه گشته است. تعداد آزمون‌ها با توجه به گستردگی و اهمیت مباحث متفاوت است. در انتهای هر فصل از این کتب نیز دو یا چند آزمون جامع فصلی قرار داده شده است که سؤالات آن، سؤالات برگزیده‌ی کنکور سراسری هستند. تفاوت دیگر موج آزمون ریاضی رشته‌ی تجربی با ریاضی در آزمون‌های شبیه‌سازی آن‌هاست. در کتاب رشته‌ی تجربی آزمون‌های جامع متناسب با کنکور سراسری هستند اما در کتاب رشته‌ی ریاضی برای هر آزمون قلمچی شبیه‌سازی طراحی شده است و آزمون‌های متناسب با کنکور به نسبت کتاب تجربی تعداد کمتری دارند. در هر دو کتاب نیز سؤال‌های کنکورهای اخیر ارائه شده است. پاسخنامه‌ی هر دو کتاب با توضیحات فارسی و به صورت کامل نوشته شده است و در صورت نیاز دو راه حل مختلف برای پاسخ‌دهی به سؤال شرح داده شده است.