دانشگاه صنعتی اصفهان قدیمی‌ترین دانشگاه بزرگ در اصفهان است. این دانشگاه به علت وسعت بسیار زیاد خود در حال حاضر نیز جزء بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است. البته این دانشگاه قبل از انقلاب زیر مجموعه‌ی دانشگاه صنعتی شریف که آن زمان دانشگاه صنعتی آریامهر نام داشت و در سال ۱۳۴۴ تأسیس شده بود، بوده است اما از سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را به عنوان دانشگاهی مستقل تحت عنوان دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز نموده است. در حال حاضر نیز این دانشگاه از رتبه‌ی علمی بالایی چه در کشور و چه در جهان برخوردار است و بین داوطلبان کنکورهای سراسری به خصوص دانش‌آموزان رشته‌ی  ریاضی – فیزیک محبوبیت بالایی دارد و به تبع آن قبولی در این دانشگاه کار ساده‌ای نیست. از آن جا که دانش‌آموزان و دانشجویان هنگام انتخاب رشته و دانشگاه باید اطلاعات درستی از تمامی رشته‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشند، تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب دانشگاه صنعتی اصفهان را با جزئیات لازم معرفی نماییم تا دانش‌آموزان با داشتن شناخت کافی بر این دانشگاه و محاسن تحصیل در آن، بتوانند به خوبی برای تحصیل خود هدف‌گذاری کرده و تصمیم‌گیری نمایند.

رتبه‌ی علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

ساختار این دانشگاه کاملاً شبیه به ساختار دانشگاه صنعتی شریف است که خود از دانشگاه ام آی تی آمریکا الگوبرداری شده است. همان طور که گفتیم، رتبه‌ی علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ی کشورمان،  بسیار خوب است. این دانشگاه طبق رتبه‌بندی بین‌المللی QS که از معتبرترین رتبه‌بندی‌های موجود برای دانشگاه‌ها در جهان است، در رده‌ی ۲۵۰ – ۳۰۰ جهانی قرار دارد. این امر به خصوص در فرایند پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خارج از ایران اهمیت دارد. عموماً دانشجوهای دانشگاه صنعتی اصفهان می‌توانند از دانشگاه‌های برتر دنیا برای تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی پذیرش بگیرند. البته باید متذکر شویم که کسب پذیرش به عوامل متعددی از جمله معدل بالا، نمره‌ی زبان بالا، داشتن مقاله و … بستگی دارد و تحصیل در دانشگاه با رتبه‌ی علمی بالا تنها یکی از این عوامل است.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان دارای ۲۱ دانشکده و پژوهشکده است و امروزه در حدود ۱۵۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در ۱۹۴ رشته‌ی تحصیلی دانشجو تربیت می‌کند و دارای بیش از ۴۵۰ نیروی هیئت علمی است. جدول زیر تمامی دانشکده‌های دانشگاه صنعتی اصفهان را نشان می‌دهد:

جدول زیر نیز پژوهشکده‌های دانشگاه صنعتی اصفهان را نشان می‌دهد:

جدول زیر نیز لیستی از برخی رشته‌های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه را نشان می‌دهد:

بررسی امکانات دانشگاه صنعتی اصفهان

صنعتی اصفهان امکانات و تجهیزات کاملی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. علاوه بر آن که این دانشگاه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهزی دارد، امکانات دیگری نیز همچون چندین سالن‌ ورزشی برای والیبال، بسکتبال، بدمینتون، هندبال و بسکتبال به همراه استخر شنا و زمین چمن فوتبال در راستای روحیه‌بخشی به دانشجویان و با هدف فعال نگه داشتن آنان در این دانشگاه ارائه می‌شود. این دانشگاه همچنین خوابگاه‌های بسیار خوبی برای دانشجویان غیر بومی خود ارائه می‌کند که  البته به دلیل کم بودن تعداد این خوابگاه‌ها نسبت به تعداد کل دانشجویان این دانشگاه، دانشجویان برای دریافت خوابگاه باید شرایط مشخصی را داشته باشند؛ به عنوان مثال خوابگاه‌ها به دانشجویانی که ساکن اصفهان و یا شهرهای حومه‌ی اصفهان هستند، شاغل هستند و یا وام مسکن صندوق رفاه دریافت کرده‌اند، تعلق نمی‌گیرد. 

آینده‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه

از آن جا که دانشگاه صنعتی اصفهان جزو دانشگاه‌های برتر کشور است، معمولاً فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌توانند به راحتی در کار دلخواه خود استخدام گردند. البته نباید فراموش کرد که تحصیل در دانشگاه برتر تنها یکی از عوامل تأثیرگذار بر فرایند استخدام است و طبیعتاً بسته به نوع شغل عوامل دیگری همچون معدل، برخورداری از دانش علمی و تخصیی و مهارت‌های نرم‌افزاری نقش فراوانی در مسیر یافتن شغل ایفا می‌نمایند. از منظر اپلای و دریافت پذیرش تحصیلی نیز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان در موقعیت خوبی قرار دارند؛ چرا که همان طور که اشاره نمودیم، این دانشگاه رتبه‌ی بسیار خوبی در رتبه‌بندی‌های مطرح جهانی داشته و به دلیل وجود هیئت علمی قوی در این دانشگاه، تحقیقات به‌روز و گسترده‌ای در آن در حال انجام است.

جمع‌بندی و کلام آخر

همان طور که می‌دانید بسیار مهم است که دانش‌آموزان شناخت خوبی از دانشگاه‌های برتر کشور داشته باشند تا هنگام انتخاب رشته و دانشگاه بتوانند تصمیم مناسبی بگیرند. دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از برترین دانشگاه‌های ایران به خصوص در رشته‌های مهندسی است. در این متن این دانشگاه، رتبه‌ی علمی آن در سطح کشور و جهان، دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی آن، امکانات آن و همچنین آینده‌ی عمده‌ی فاذغ‌التحصیلان آن بررسی شده است. با توجه به رتبه‌ی علمی بسیار بالای این دانشگاه پیشنهاد می‌شود که دانشجویان این دانشگاه را به طور جدی در نظر گرفته و در صورت علاقمندی به آن، هدف‌گذاری نموده و برای قبولی در ان تلاش کنند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: