کتاب درخت بخشنده داستانی میان یک پسرک و یک درخت است که با گذر زمان، پسرک بزرگ می‌شود و از اجزای درخت استفاده می‌کند. این کتاب یکی از بی‌نظیرترین کتاب‌هایی که است که مخاطب آن کودکان و حتی بزرگ‌سالان‌اند. در این مقاله راجع به کتاب درخت بخشنده صحبت می‌کنیم.

درواقع درخت بخشنده، کتابی داستانی است که برای کودکان نوشته شده است. نویسنده‌ی این کتاب آقای شل سیلورستاین است. نویسنده‌ای که در آمریکا متولد شده و خود نیز به تصویرسازی این کتاب پرداخته است. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ میلادی توسط انتشارات هارپراند راو، انتشار یافت.

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به حاشیه‌دار بودن آن اشاره کرد. علت حاشیه‌دار بودن داستان این کتاب در ادبیات، برداشت‌ها و تفاسیر مختلفی است که از آن داستان شده است. به این معنی که دسته‌ای از افراد معتقدند که پسرک و درخت دارای رابطه‌ای خوب هستند، بدین معنی که درخت برای پسرک از خود فداکاری و ازخودگذشتگی می‌کند. اما دسته‌ی دوم معتقدند که این رابطه، یک رابطه‌ی بد است و در آن پسرک از درخت سوءاستفاده می‌کند.

اکنون این کتاب به مشهورترین اثر شل سیلورستاین تبدیل شده است که به زبان‌های مختلفی از جمله فارسی نیز ترجمه شده و در دسترس قرار دارد.

نویسنده‌ی کتاب درخت بخشنده

شل سیلورستاین، شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست و خواننده‌ی آمریکایی است که در سال ۱۹۳۰ در شهر شیکاگو به دنیا آمد. تاریخ فوت او ۱۰ مه ۱۹۹۹ به خاطر حمله‌ی قلبی گزارش شده است. او فعالیت‌های هنری خود را در سال ۱۹۵۰ هم‌راه با دعوت به ارتش شروع کرد و در مجلات استریپس، پاسیفیک و استارس، نقاشی‌های کارتونی طراحی می‌کرد.

استعدادهای ذاتی وی در نوشتن و نقاشی کردن، باعث شد تا آثار بسیاری را به جای بگذارد که مهم‌ترین آنان عبارت‌اند از:

یک زرافه و نصفی ۱۹۶۴
درخت بخشنده در سال ۱۹۶۴
کسی یک کرگدن ارزان نمی خواد؟ ۱۹۶۴
جایی که پیاده رو تموم می شه در سال ۱۹۷۴
در جستجوی قطعه گمشده ۱۹۷۶
آشنایی قطعه گمشده با دایره ی بزرگ در سال ۱۹۸۱
نوری در اتاق زیر شیروانی ۱۹۸۱

خلاصه‌ی کتاب درخت بخشنده

داستان با یک درخت و یک پسرک که دوست هستند، شروع می‌شود. پسر هرروز برای بازی با درخت می آید. از شاخه‌های او آویزان می‌شود و سیب می‌خورد. هنگامی که پسر خسته می‌شود به تنه‌ی درخت تکیه می‌کند و درخت خوش‌حال است.

پسر بزرگ و عاشق می‌شود و درخت را فراموش می‌کند. یک روز پیش درخت می‌آید، نه برای بازی، چون پول نیاز دارد. درخت سیب‌هایش را در اختیار پسرک می‌گذارد و خوش‌حال است. وقتی پسر مرد شد برمی‌گردد. درخت می‌گوید بیا تا بازی کنیم. اما پسرک می‌خواهد خانه بسازد. پس درخت اجازه می‌دهد تا پسر همه‌ی شاخه‌های درخت را قطع کند و باز هم خوش‌حال است.

پس از گذشت زمانی طولانی، پسر که حالا فردی میان‌سال است برمی‌گردد. درخت او را دعوت به بازی می‌کند، اما پسرک می‌گوید می‌خواهد یک قایق بسازد و سفر کند. درخت تنه‌های خود را در اختیار پسرک می‌گذارد. اما درخت این‌بار با تمام وجود خوش‌حال نیست.

هنگامی که پسر بزرگ‌تر و پیرمرد می‌شود بازمی گردد. درخت عذرخواهی می‌کند که چیزی برای دادن ندارد، اما پیرمرد می گوید که همه‌ی نیازهایش یک مکان آرام برای نشستن و استراحت است. درخت که حالا تنها یک کنده از او باقی مانده اجازه می‌دهد تا پسرک روی آن بنشیند و باز هم خوشحال است…

کتاب درخت بخشنده

از زیبایی‌های این کتاب و داستان می‌توان گفت که داستان از فضایی کودکانه و در آغوش طبیعت شروع می‌شود. آرام‌آرام محیط داستان وارد دنیای بزرگ‌تر و محیط بیرونی می‌شود. در این داستان پسرک، انسان‌ها هستند که در برابر درخت که نماد طبیعت و وفاداری است، بی‌مهری و بی‌وفایی می‌کنند.

شل سیلورستاین با انتشار کتاب درخت بخشنده و داستان زیبای بین درخت و پسرک، شهرت بسیاری را ادبیات کودکان کسب کند. کتاب درخت بخشنده بیان‌گر رابطه‌ی بین دو نوع شخصیت است. شخصیتی که می‌ستاند (پسرک) و شخصیتی که تمام اجزای خود را می‌بخشد. (درخت)

دسته بندی شده در: