اگر اهل کتاب خواندن باشید و در خلوت خودتان برای فاصله از این جهان به کتاب‌ها پناه می‌برید؛ و اگر به قول معروف کتاب، یار مهربان و دیرینه‌ی شما است؛ احتمالا خواندن پرفروش‌ترین رمان‌های جهان برای‌تان جذاب خواهد بود. اگر هم تازه کتاب‌خوانی را شروع کرده‌اید، بهتر است از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان شروع کنید. در این مطلب، ۱۰ کتاب از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان را معرفی می‌کنیم. با ما هم‌راه باشید.

کتاب، یار مهربان

سرانه­‌ی مطالعه‌ی ما ایرانیان، بسیار پایین است و به چند دقیقه در روز هم نمی‌رسد. اگر از ما بپرسند چرا کتاب نمی‌خوانیم؟ عموما دلایلی مبنی بر نداشتن وقت می‌آوریم. حقیقت امر این است که این‌ها بهانه‌ای بیش نیستند و مشکل از جای دیگری آب می‌خورد. مشکل اصلی ما عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه است. فواید خواندن کتاب بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و همه‌ی ما از نقش کتاب بر سلامت روح و روان خود آشنایی داریم.

برخی از فواید خواندن کتاب عبارت‌اند از: افزایش تمرکز، تقویت حافظه، افزایش خلاقیت، بهبود وضعیت خواب، افزایش اطلاعات عمومی و دایره‌ی لغات، با کتاب بدون هیچ هزینه‌ای می‌توان سفر کرد و از تجربیات دیگران بهره‌مند شد. هم‌چنین افزایش همدلی و سلامت جسم و روان از دیگر فواید خواندن کتاب است. از مهم‌ترین فواید خواندن کتاب، خصوصا رمان‌ها تجربه‌هایی است که می‌توانیم با خواندن کتاب‌های مختلف به دست بیاوریم. مثلا می‌توانیم هم‌زمان با یک جهان‌گرد سفر کنیم؛ با یک فرانسوی در فرانسه قدم بزنیم یا با داستان‌های جنایی هم‌راه شویم. تجربیاتی که در زندگی حقیقی غیرممکن، بسیار هزینه‌بردار یا حتی آسیب‌زا خواهند بود.

اما تمامی این فواید، اثرات خواندن کتاب‌های خوب است. اگر کتاب‌های خوب، در دستان تمامی انسان‌ها بود، هیچ‌گاه جنگی رخ نمی‌داد. اما بحث این است که چه‌گونه با این کتاب‌های خوب و پرفروش‌ترین رمان‌ها آشنا شویم. اصلا کتاب خوب، چه کتابی است؟ چه کتاب‌هایی پرفروش‌ترین رمان‌ها می‌شوند؟ چرا کتابی جزء پرفروش‌ترین رمان‌ها قرار می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر کتابی که ما را به فکر وا می‌دارد و ذهن و تخیل و فکر را پرورش می‌دهد، می‌تواند در زمره‌ی کتاب‌های خوب معرفی شود و قاعدتا کتاب خوب نیز طرف‌داران زیادی دارد و جزء پرفروش‌ترین آثار قرار می‌گیرد.

در ادامه‌ی این مطلب، ما ۱۰ کتاب از سری کتاب‌های خوب و پرفروش‌ترین رمان‌های جهان را معرفی می‌کنیم. خواندن هر کدام از این کتاب‌های خوب، توصیه‌ی افراد بزرگی‌اند و خواندن‌شان خالی از لطف نیست.

۱ : ارباب حلقه‌ها The Lord Of The Rings

ارباب حلقه‌ها، حماسه‌ای فانتزی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی چاپ شد. کتاب ارباب حلقه‌ها نوشته‌ی جی.آر.آر تالکین نویسنده‌ی انگلیسی است که در صدر پرفروش‌ترین رمان‌های جهان قرار دارد. این کتاب از سوی بسیاری از افراد، فوق‌العاده و بی‌نظیر معرفی شده است. این کتاب آن‌قدر جذاب بوده است که سه فیلم سینمایی از آن ساخته شده است و جالب این‌که این فیلم‌های سینمایی نیز در صدر بهترین‌های سینما، قرار گرفته‌اند. این کتاب، مجموعه‌ای سه‌گانه است که به ۳۸ زبان دنیا ترجمه شده است. به پاس نوشته‌های زیبای تالکین، کلمه‌ی Tolkienian به لغت‌نامه‌ی آکسفورد اضافه شد.

The Fellowship of the Ring - The Lord of the Rings 1

The Fellowship of the Ring - The Lord of the Rings 1

نویسنده : جان رونالد روئل تالکین
ناشر : جنگل
قیمت : ۶۸,۰۰۰۸۵,۰۰۰ تومان

خلاصه‌ای از داستان

شخصیت منفی این داستان، سارون، حلقه‌ای یگانه را به وجود می‌آورد تا بتواند ۱۹ حلقه‌ی دیگر را به خدمت در بیاورد از این رو به ارباب حلقه‌ها یا ارباب تاریکی مشهور است. این داستان در مکانی خیالی به اسم سرزمین میانی به وقوع می‌پیوندد. سارون قصد داشت این سرزمین را به تصرف در بیاورد. او در ابتدا موفق نشد و حلقه طی اتفاقاتی به دست فردی کوچک می‌افتد. سارون نیز در تلاش برای به دست آوردن دوباره‌ی این حلقه است. فرودو و گاندلف در تلاش برای نابودی این حلقه و در نتیجه، نابودی قدرت آن و عدم تسلط عذاب و خشم بر سرزمین میانی هستند.

۲:  شازده کوچولو The Little Prince

احتمالا بخش‌های منتخب از این کتاب را در فضای مجازی بسیار خوانده‌اید. شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری با بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه فروش، یکی دیگر از پرفروش ترین رمان‌های جهان است. کتاب شازده کوچولو برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. این کتاب به ۳۰۰ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است و در قرن ۲۰ ام به عنوان بهترین و پرفروش‌ترین رمان فرانسه انتخاب شد و با زبانی سوررئالیستی به بیان عشق می‌پردازد. شازده کوچولو به فارسی نیز توسط مترجمان بزرگی همچون شاملو، قاضی و… ترجمه شده است. شازده کوچولو از آن دسته کتاب‌هایی است که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و برای تمامی سنین خواندنی است و بعد از این همه سال، باز هم جزء پرفروش‌ترین رمان‌ها می‌باشد.

شازده کوچولو (رقعی)

شازده کوچولو (رقعی)

ناشر : نگاه
قیمت : ۸۷,۷۵۰۹۷,۵۰۰ تومان

خلاصه‌ای از داستان

شازده کوچولو، بزرگ مرد کوچکی که از سیاره‌ی ناشناخته‌ای به اسم B612 می‌آید. او جزئیات سفر و صحبت‌های خود با گل رز، روباه، پادشاه و… را برای یک خلبانی که سقوط کرده تعریف می‌کند. گفته می‌شود که هواپیمای دوسنت اگزوپری دچار سانحه فنی می‌شود و سقوط می‌کند. کتاب شازده کوچولو از همین اتفاق الهام گرفته شده است. شازده کوچولو بارها در ایران و به زبان فارسی ترجمه شده است. شازده کوچولو را در هر سنی بخوانید باز هم مطالب جدیدی از او می‌آموزید. این کتاب از سری کتاب‌هایی است که هیچ‌گاه قدیمی نخواهد شد و از خواندن آن به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

۳: هری پاتر و سنگ جادو Harry Potter and Philosophers Stone

کتاب سوم از مجموعه‌ی پرفروش‌ترین رمان‌های جهان، کتاب هری پاتر نوشته جی.کی.رولینگ است. شاید زمانی‌که رولینگ قصد نوشتن این کتاب را می‌کرد، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که کتابش در این حد مورد توجه و استقبال  قرار گیرد و جوایز ادبی انگلستان را از آن خود کند. کتاب اول از مجموعه‌ی هری پاتر، بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه فروش داشته است. این کتاب در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسیده و به ۷۳ زبان دنیا ترجمه شده است. از روی این کتاب فیلمی هم ساخته شده است که جزء پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما نیز بوده است. از این رو، کمتر کسی را می‌شناسید که اسم هری پاتر به گوشش نخورده باشد. هری پاتر بی‌شک یکی از بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌هاست.

هری پاتر و سنگ جادو

هری پاتر و سنگ جادو

ناشر : کتابسرای تندیس
قیمت : ۱۸۰,۰۰۰۲۰۰,۰۰۰ تومان

خلاصه‌ای از داستان

هری پاتر، پسر بچه‌ای با عینک گرد و با قلم جادویی است که دارای توانایی ذاتی در جادوگری است. او بعد از فوت پدر و مادرش با خانواده‌ی خاله‌اش که جادوگر نیستند، زندگی می‌کند. او از مدرسه‌ی جادوگری دعوت‌نامه‌ای دریافت می‌کند و وارد آن می‌شود. بعد از مدتی متوجه می‌شود که والدین او توسط جادوگری کشته شده است. قصه‌ی پیرامون او و تلاش‌هایش برای غلبه بر لرد خبیث است. جالب است بدانید که چهار کتاب پایانی هری پاتر سریع‌ترین فروش را در بین کتاب‌های دنیا داشته است. اگر تاکنون کتاب هری پاتر را نخوانده‌اید، خواندن آن به شدت پیشنهاد می‌شود.

۴:  هابیت The Hobbit

کتاب هابیت، نوشته‌ی جی.ار.ار.تالکین با فروش بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه چهارمین کتاب از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان است. این کتاب در سال ۱۹۳۷ منتشر شد و سرآغاز داستان ارباب حلقه‌هاست. داستان ژانر فانتزی دارد و می‌توان گفت که نوشته‌های تالکین در ادبیات فانتزی نفوذ کرده است. هابیت کتابی است که قصه‌اش شما را در خود غرق می‌کند. هابیت‌ها جزء محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رمان‌ها در حوزه‌ی ادبیات کلاسیک کودکان است.

خلاصه‌ای از داستان

قصه در روستای شایر هابیت اتفاق می‌افتد. هابیت‌ها موجوداتی کوتاه و خوش‌رو و به دور از ماجراجویی هستند. این کتاب، پیرامون ثروت‌مندی به نام بیلبو است که زندگی‌اش در آرامش است تا زمانی‌که گاندولف جادوگر و ۱۳ دوروف برای پیدا کردن گنج‌های کوهستان که در دستان اژدها اسماگ است، او را با خود هم‌راه می‌کنند و او را وارد ماجراجویی بزرگی می‌کنند.

بیلبو در طی این سفر، حلقه‌ای که برای ارباب حلقه‌هاست را پیدا می‌کند و زندگی هابیت، قصه را دگرگون می‌کند. این داستان قبل از ارباب حلقه‌ها روایت می‌شود و نسبت به آن فضای شادتری را دارد. اگر علاقه‌مند به خواندن قصه‌های فانتزی هستید، داستان هابیت انتخاب فوق‌العاده‌ای است. داستانی جذاب با شخصیت‌پردازی‌های بسیار خوب که از دنبال کردن آن به هیچ عنوان خسته نمی‌شوید شاید این‌ها از دلایلی باشد که هابیت را نیز در بین پرفروش‌ترین رمان‌ها قرار داده است.

The Hobbit

The Hobbit

ناشر : جنگل
قیمت : ۷۲,۰۰۰۹۰,۰۰۰ تومان

5 : سپس هیچ‌کدام باقی نماندند And Then There Were None

کتاب سپس هیچ‌کدام باقی نماندند، اثر آگاتا کریستی نویسنده‌ی انگلیسی با بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه فروش، پنجمین کتاب از مجموعه‌ی پرفروش‌ترین رمان‌های جهان است. این کتاب، ژانر تاریخی جنایی دارد و در سال ۱۹۳۹ اولین نسخه از آن چاپ شد. به گفته‌ی کریستی نوشتن این کتاب برایش چالش‌برانگیز بوده و تکنیکی دشوار داشته است. این کتاب را محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رمان جنایی تاریخ و محبوب‌ترین کتاب کریستی قلم‌داد می‌کنند.

خلاصه‌ای از داستان

داستان این کتاب در مورد ده‌نفری است که توسط فردی ناشناس به جزیره‌ی عجیب و دورافتاده به اسم جزیره‌ی زنگی دعوت می‌شوند، تا تعطیلات خود را در آن‌جا بگذرانند. هرکدام از این افراد در گذشته قاتل بوده‌اند. فرد ناشناس بر اساس شعر کودکانه‌ی ده سرخ پوست قصد دارد، تک‌تک آن‌ها را به قتل برساند. آن شعر این‌گونه است:

ده سرخ‌پوست کوچک رفتند شام بخورند، یکی خود را خفه کرد و سپس ۹ تا باقی ماندند. نه سرخ‌پوست کوچک تا دیروقت نشستند. یکی به خواب رفت و سپس هشت تا باقی ماندند. هشت سرخ‌پوست کوچک به دِوُن رفتند، یکی گفت همین‌جا می‌مانم و سپس هفت تا باقی ماندند. هفت سرخ‌پوست کوچک هیزم می‌شکستند، یکی خود را تکه‌تکه کرد و سپس شش تا باقی ماندند. شش سرخ‌پوست کوچک با کندو بازی می‌کردند، یکی را زنبور نیش زد و سپس پنج تا باقی ماندند. پنج سرخ‌پوست کوچک به دادگاه رفتند، یکی قاضی شد و سپس چهار تا باقی ماندند. 

چهار سرخ‌پوست کوچک به دریا رفتند، یکی را ماهی قرمز بلعید و سپس سه تا باقی ماندند. سه سرخ‌پوست کوچک به باغ وحش رفتند، یکی را خرس بزرگی بغل کرد و سپس دو تا باقی ماندند. دو سرخ‌پوست کوچک درآفتاب نشستند، یکی سوخاری شد و سپس یکی باقی ماند. یک سرخ‌پوست کوچک تنها ماند، او رفت و خود را دار زد و سپس هیچ‌کدام باقی نماندند. اگر به ژانر جنایی علاقه‌مند هستید، این کتاب، پرفروش‌ترین رمان در این حوزه و انتخابی فوق‌العاده‌ای برای شماست.

And Then There Were None

And Then There Were None

نویسنده : آگاتا کریستی
ناشر : جنگل
قیمت : ۱۴۴,۰۰۰۱۸۰,۰۰۰ تومان

6 : رویای تالار سرخ Dream of Red Chamber

کتاب رویای تالار سرخ یا رویای خانه‌ی سرخ با بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه فروش ششمین کتاب از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان است. این کتاب توسط کائو ژوکین نویسنده‌ی چینی در سال ۱۷۹۱ میلادی به چاپ رسید که از کتاب‌های اثرگذار و جاودان چین در قرن ۱۸ به شمار می‌رود. این کتاب به زندگی طبقه‌ی اشرافی چین می‌پردازد. از این کتاب فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ساخته شده است. در سال ۱۹۸۸ با اقتباس از همین کتاب، طولانی‌ترین فیلم تاریخ چین ساخته شده است، فیلم ساخته شده ۷۳۵ دقیقه و به کارگردانی Xie Tieli است. بسیاری این کتاب را رومئو و ژولیت چینی می‌دانند.

خواندن این کتاب، که تصویری از بزرگ‌ترین تمدن بشریت را نشان می‌دهد و جزء پرفروش‌ترین رمان‌های چین است، را به شما بسیار توصیه می‌کنیم.

۷ :آلیس در سرزمین عجایب Alice’s Adventures in Wonderland

آلیس در سرزمین عجایب، اسمی که احتمالا همه‌ی ما شنیده باشیم یا حتی شاید در کودکی، قصه‌ی آن را خوانده باشیم. کتاب آلیس در سرزمین عجایب، نوشته‌ی لوئیس کارول با بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه فروش هفتمین مجموعه از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان است. آلیس در سرزمین عجایب در سال ۱۸۶۵ به چاپ رسید. این اثر نوستالژیک تقریبا در خاطره‌ی همه‌ی ما ماندگار شده است. از روی این کتاب فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیادی ساخته شده است. اگر این کتاب را در کودکی بخوانید، احتمالا برای‌تان جذاب‌تر خواهد بود. کما این‌که آلیس نیز مانند بسیاری از رمان‌ها کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همگان از آن لذت می‌برند. بی‌شک آلیس در سرزمین عجایب از پرفروش‌ترین رمان‌ها در حوزه کودک است.

خلاصه‌ای از داستان

داستان از این قرار است که آلیس، دختری کنجکاو و خیال‌پرداز است که به دنبال خرگوشی سفیدی می‌دود و با آن، وارد سرزمینی عجیب می‌شود. در این سرزمین، ملکه‌ای بدجنس حکم‌رانی می‌کند. در این سرزمین، همه‌چیز عجیب است از صحبت کردن هزارپا گرفته تا گربه‌ای که غیب می‌شود یا توله سگی که خیلی بزرگ است. همه‌ی حیوانات در داستان آلیس در سرزمین عجایب، به زبان انسان‌ها صحبت می‌کنند. آلیس در این سرزمین خیالی تنهاست و سعی دارد به سرزمین حقیقی خود بازگردد. اگر چه داستان، ادبیاتی کودکانه و خیال‌پردازانه دارد ولی خواندن آن مانند شازده کوچولو برای تمامی سنین توصیه می‌شود. اگر به خواندن داستان‌های فانتزی و تخیلی علاقه‍مند هستید، به شدت توصیه می‍کنیم که آلیس در سرزمین عجایب را در لیست کتاب‌های مورد نظر خود بگنجانید و از خواندن آن لذت ببرید.

آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب

ناشر : پینه دوز
قیمت : ۴۶,۸۰۰۵۲,۰۰۰ تومان

8 : نارنیا The Lion ,The Witch And Wardrobe

کتاب نارنیا (شیر، کمد و جادوگر)  با بیش از ۸۵ میلیون نسخه فروش هشتمین رتبه از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان را به خود اختصاص داده است. این کتاب در سال ۱۹۵۰ توسط سی اس لوئیس نوشته شده است. این کتاب به ۴۱ زبان دنیا ترجمه شده است و سه فیلم سینمایی فوق‌العاده از آن اقتباس شده است. یکی از آن فیلم‌ها هم از صدا و سیمای کشورمان پخش شده است که سبب شده است خیلی از ما با این داستان خاطره داشته باشیم و حسی خوشایند و نوستالژیکی برای ما داشته باشد.

خلاصه‌ای از داستان

داستان نارنیا، ژانری فانتزی دارد. و داستانش در خلال جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود. قصه این‌گونه آغاز می‌شود که لوسی، دختر بامزه‌ی قصه، درب کمدی را باز می‌کند و وارد سرزمین ناشناخته‌ای می‌شود. سرزمینی که شیری به نام اصلان، پادشاه آن است و مهربان و عاقل دارد و به زبان انسان‌ها سخن می‌گویند. از آن سرزمین پر از جادو که نارنیا نام دارد، تنها چهار خواهر و برادر به نام‌های لوسی، پیتر، سوزان و ادموند باخبر هستند. ملکه‌ی برفی دشمن اصلی اصلان است که اصلان خود را برای نبرد با آن آماده می‌کند. این داستان در هفت جلد نوشته شده و جزء پرفروش‌ترین‌هاست. خواندن این قصه‌ی جذاب را به همه توصیه می‌کنیم.

شماره ۹ :  The Da Vinci Code کد داوینچی

کتاب کد داوینچی یا راز داوینچی یا همان رمز داوینچی با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه، نهمین رتبه را در بین پرفروش‌ترین رمان‌های جهان به خود اختصاص داده است. کتاب راز داوینچی اثر دن براون در سال ۲۰۰۳  بازار را در اختیار گرفت و گفته می‌شود برای اولین بار توانست رکورد هری پاتر را در آن سال بشکند. این کتاب آن‌چنان مورد استقبال قرار گرفت که هم فیلم و هم بازی از روی آن ساخته شده است و بسیاری از تورهای مسافربری نیز حول اتفاقات این کتاب تورهای بسیاری را ایجاد کرده‌اند. کد داوینچی نیز از پرفروش‌ترین رمان‌هاست.

خلاصه‌ای از داستان

داستان این کتاب در مورد قتل موزه‌دار موزه‌ی لوور است. از شخصیت‌های اصلی این داستان رابرت لنگدان که استاد دانشگاه هاروارد است و سوفی نوو رمزگشای فرانسوی است. بدن موزه‌دار از نمادهای عجیب و غریبی پر شده است و این افراد می‌خواهند آن رموز را کشف کنند. آن‌ها به سرنخ‌هایی می‌رسند که در آثار داوینچی موجود است. داستان حول رازی می‌چرخد که باید کشف شود. پیروان فرقه‌ای خون‌ریز به دنبال لنگدان و نوو هستند که آن‌ها را از بین ببرند تا نتوانند به راز دسترسی پیدا کنند. اگر به رمان‌های کارآگاهی و ماجراجویانه علاقه‌مند هستید، این رمان انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شماست.

راز داوینچی

راز داوینچی

نویسنده : دن براون
ناشر : کتابسرای تندیس
مترجم : حسین شهرابی
قیمت : ۲۹۲,۵۰۰۳۲۵,۰۰۰ تومان

10 : کیمیاگر The Alchemist

کتاب کیمیاگر با بیش از ۶۵ میلیون نسخه فروش از سال ۱۹۸۸  توانسته دهمین رتبه از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان را به خود اختصاص دهد. این کتاب، نوشته‌ی پائولو کوئلیو نویسنده‌ی مشهور برزیلی است. این کتاب در ۱۵۰ کشور دنیا و به ۵۲ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. از نظر بسیاری از افراد مشهور این رمان بسیار تاثیرگذار و بی‌نظیر بوده است. خیلی‌ها بر این باورند که کوئلیو این داستان را از دفتر ششم مثنوی معنوی مولانا الهام گرفته است، ولی او معتقد است که این داستان را با اقتباس از داستان قصه دو دریایین از کتاب هزار و یک شب نوشته است. افراد مشهور زیادی گفته‌اند که زندگی‌شان با خواندن این کتاب تغییر کرده است از جمله‌ی این افراد مشهور می‌توان به ویل اسمیت، مدونا و پارل ویلیام اشاره کرد. کیمیاگر نیز در زمره‌ی پرفروش‌ترین رمان‌هاست.

خلاصه‌ای از داستان

کتاب در مورد پسر چوپانی است به اسم سانتیاگو که اهل اندلس اسپانیاست. او فردی تحصیل‌کرده است که کتاب‌های زیادی می خواند. داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که سانتیاگو خوابی در مورد گنجی می‌بیند که در اهرام مصر و در فراسوی دریاها مخفی شده است. او برای تحقق رویای شخصی خود از دیار خود دور می‌شود و با سختی‌های فراوان سعی می‌کند خود را به اهرام مصر برساند. درون‌مایه‌ی کلی این کتاب، عدم وابستگی به تعلقات است.

کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده : پائولو کوئیلو
ناشر : ثالث
مترجم : حسین نعیمی
قیمت : ۱۹۸,۰۰۰۲۲۰,۰۰۰ تومان

دسته بندی شده در: