مجموعه‌ی رمان‌های زیادی برای کودکان، نوجوانان و جوانان در دنیا منتشر شده و به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده‌اند. رمان پرسی جکسون، از مجموعه‌ی رمان‌هاییست که موفقیت آن‌ها در تاریخ ثبت شده و به قدری معروف شده است که در کنار مجموعه‌های معروفی نظیر «هری پاتر»، مجموعه‌ی رمان‌های «نغمه‌های یخ و آتش» و آثار معروف کمیک مانند «تن‌تن» قرار گرفته است. مجموعه‌هایی که به سبب شهرت عامی که دارند، در عرصه‌ی سینما و تلویزیون هم خوش درخشیده‌اند.

 آشنایی با ریک راسل ریوردن

خالق کُمیکِ «پرسی جکسون»، نویسنده‌ای آمریکایی به نام ریک راسل ریوردن است. او در سال ۱۹۶۴ میلادی متولد شد. او با نوشتن این رمان و خدایان یونان به شهرت بی‌نظیری در آمریکای شمالی دست یافت. امروزه مجموعه‌ی رمان پرسی جکسون به ۴۲ زبان مختلف ترجمه شده و بیش‌تر نقاط دنیا تا بیش از ۳۰ میلیون نسخه کتاب به فروش رسیده است. البته ریسک راسل بر این عقیده است که شهرت او از چاپ اولین نوشته‌ی خود یعنی پرسی جکسون و دزد صاعقه در سال ۲۰۰۵ شروع شده و موفقیتش را مدیون قسمت اول رمان خود می‌داند.

بعد از این پنج‌گانه، او پروژه‌های دیگری به نام مجموعه‌ی داستانی «کین» و «قهرمانان المپ» را به چاپ رساند. داستان‌های جدید او خلاقیت چندانی نداشتند و درواقع از پروژه‌ی اول او نشأت گرفته بودند. داستان‌ها معمولا در ژانر تخیلی و برگرفته از خدایان باستان یونان است و حول محور این شخصیت‌ها نظیر اساطیر آزگارد مانند: ثور، مگنس و… هستند. آخرین اصل راسل، سری داستان‌های «محاکمه آپولو» می‌باشد که باز هم اتفاقات داستان حول شخصیت‌های خدایان یونانی می‌چرخد.

معرفی مجموعه‌ی کتاب‌های پرسی جکسون

قبل از بررسی و نقد رمان پرسی جکسون، به معرفی اسامی مجموعه‌ی پرسی جکسون می‌پردازیم. در طی هر کتاب، داستانی جدید روایت می‌شود؛ البته مانند بسیاری از سری رمان‌های معروف مانند هری پاتر، یک مساله‌ی بزرگ‌تر در تمام طول داستان وجود خواهد داشت که خواننده را تشنه‌ی خواندن قسمت بعدی مجموعه نگه دارد. مجموعه‌ی رمان پرسی جکسون شامل پنج جلد است. قسمت اول این مجموعه با نام «پرسی جکسون: دزد آذرخش» در جولای سال ۲۰۰۵ به بازار کتاب راه یافت. یک سال بعد، پس از موفقیت بزرگ این مجموعه، جلد دوم این رمان با نام «پرسی جکسون: دریاهای هیولاها» در ماه آوریل به چاپ رسید. در ماه می سال ۲۰۰۷ نیز جلد سوم این مجموعه با نام «پرسی جکسون: نفرین تایتان» به چاپ رسید. جلد چهارم این مجموعه در سال ۲۰۰۸ به موفقیت چشم‌گیری با چاپ در ۲۳ زبان مختلف دست یافت؛ نام این مجموعه «پرسی جکسون: نبرد هزارتو» است. در پایان، جلد نهایی این مجموعه رمان با نام «پرسی جکسون: آخرین المپی» در ۵ ام می سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید.

معرفی شخصیت پرسی جکسون

شخصیت پرسی، شخصیتی نیمه‌خدایی دارد که مانند تمام کلیشه‌های امروزی، در جهان آدمیان زندگی می‌کند و با مشکلات عادی زندگی، دست و پنجه نرم می‌کند. پرسی از پدر با خدایان و از مادر به انسان‌ها مرتبط می‌شد. در طی اتفاقات داستان مشخص می‌شود که او جانشین پوسایدون خدای دریاها و اقیانوس‌های یونان باستان است. خدایی که در اساطیر و افسانه‌ها نیزه سه سر به دست دارد. هدف نویسنده از خلق این شخصیت، یافتن راهی برای فهماندن این واقعیت که «بهترین راه حل را در وجود خود بیابیم و دست از دعا کردن بیش از اندازه برداریم»، دارد. شخصیت پرسی با وجود داشتن مادر فانی، درد انسان‌ها را در داستان درک کرده و سعی می کند با قدرت خدایی خود به انسان‌های زیادی کمک کند. در واقع خدایان داستان ریک راسل، به گونه‌ای ترسیم شده‌اند که مخاطب به این نتیجه برسد که برای مشکلات موجود در داستان، تنها باید به کاراکتر پرسی امیدوار بود نه آن‌ها. از این رو قوس شخصیتی و درس‌هایی که پرسی از اتفاقات داستان می‌آموزد، حکم معلمی برای خوانندگانش را هم دارد.

شاید بهتر است صرفا به نام پرسی بسنده کنیم چرا که او با وجود نیمه خدا بودنش حضور پررنگ‌تری در داستان دارد و همیشه نقش بیش‌تری نسبت به خدایان در نجات و یا سامان دادن به اتفاقات نیک و بد داشته است. شاید به خاطر این که او از مادری فانی متولد شد و انسانیت در نیمی از وجودش ریشه دارد، دردها و مشکلات این جهان و بشر را بهتر درک می‌کند! او با تمام کنجکاوی‌های نوجوانانه اش به ماجراجویی در جهان اساطیر یونان می‌پردازد و مانند یک راه‌نما، مخاطب امروزی را با این جهان بزرگ و اسرارآمیز آشنا می‌سازد. او ناجی خدایان و البته غول چراغ جادوی ریک ریوردن، خالق اصلی خودش است.

پرسی و دزد صاعقه

اولین رمان در مدت تنها چهار سال از انتشار خود، فروش بی‌نظیری را تجربه کرد و در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز با فروش بیش از ۱.۲ میلیون نسخه قرار گرفت. این تنها موفقیت جلد اول نبود؛ این اثر، خالق خود را به جایزه‌‌ی «Adult Library Services Association» رساند. جایزه‌ای که مهر تاییدی بر بهترین بودن این اثر در میان کتب ادبیات نوجوان بود. موفقیت دزد صاعقه تمامی نداشت و در سال ۲۰۰۵ برنده‌ی جایزه‌ی کتاب «اسکوول لایبرری ژورنال» نیز شد. جلد اول اثر ریک راسل به قدری موفق بود که پس از پایان سری مجموعه‌ی پرسی جکسون، هالیوود تصمیم به ساخت فیلمی اقتباس شده از همین جلد و نام گرفت. همچنین در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۰۷، این جلد هم‌چنان بعد از گذشت دو سال در رتبه‌ی نهم فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفته بود.

داستان این جلد در مورد پسرک باهوشی به نام پرسی جکسون است. پرسی که با مشکلات نوجوانی خود نظیر انجام تکالیف درس و مشق دست و پنجه نرم می‌کند و گویا از وضعیتی که دارد اصلا راضی نیست؛ اما به هر حال سرنوشت برای او، نقشه‌های دیگری داشت. در طی بازدید موزه با هم‌کلاسی‌های خود، معلم او که در واقع یک هیولا بود، به او حمله می‌کند و درنهایت، مادر وی مجبور می‌شود تا واقعیت وجود او را برایش افشا کند. از این مقطع، ماجراجویی‌های پرسی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود و خاندانش شروع می‌شود و منجر به داستانی پرفراز و نشیب و هیجان‌انگیزی نظیر داستان یافتن صاعقه‌ی زئوس، خدای خدایان می‌شود.

دزد آذرخش

دزد آذرخش

ناشر : سایه گستر
قیمت : ۲۳۴,۰۰۰۲۶۰,۰۰۰ تومان

پرسی و دریای هیولاها

رمان دوم، موفقیت‌های جلد اول را نداشت اما به معنی سقوط این مجموعه نیز نبود. این اثر به طور کلی مورد اقبال قرار گرفت و توانست نامزدی جوایز بسیاری باشد. از جمله موفقیت‌های این کتاب می‌توان به جایزه‌ی کتاب برتر در سال ۲۰۰۶ و جایزه‌ی «مارک تواین» در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. این رمان نتوانست آمار فروش موفق جلد اول را تکرار کند و تنها با ۲۰۰ هزار نسخه کم‌تر توانست در بازار بفروشد. البته جایزه‌های این جلد تمامی نداشت و هم‌چنان نزد منتقدین اثری برگزیده در زمان خود به شمار می‌رفت. جایزه‌های این اثر شامل:

  • Kirkus Reviews Best Fantasy Sequel
  • Barnes & Noble Best of 2006 for Kids & Teens
  • Young Adult Library Services Association

هر چند به جز این سه جایزه‌ی بزرگ، جوایز دیگری نیز نصیب خالق این اثر شد. این جلد نیز یکی دیگر از عناوین اقتباس شده در سینما است.

داستان جلد دوم پرسی نیز، همان ژانر جلد قبلی را دنبال می‌کند. این جلد هم مجموعه‌ای از تعقیب و گریزها برای یافتن یک شیء دیگر است. شیئی که این بار می‌تواند او و تمام نیمه‌خدایان را از دست تمام بیگانگان و کسانی که قصد صدمه به امثال او را دارند، نجات دهد. نام این شیء، پشم زرین است و قدرتش شفا دادن است. داستان پیدا کردن این شیء از زمانی آغاز می‌شود که پرسی متوجه می‌شود برادران افسانه‌ای که نگهبانان اردوگاه دورگه‌ها هستند، توسط یک زهر مسموم شده‌اند و این به منزله‌ی به خطر افتادن او و دیگر نیمه‌خدایان است.

دریای هیولاها

دریای هیولاها

ناشر : گاج
قیمت : ۱۷,۱۰۰۱۹,۰۰۰ تومان

پرسی و نفرین تایتان

چه می‌شود اگر اثری، تمام منتقدین را ناک‌اوت کند و همه را به حیرت وا دارد؟ پرسی و نفرین تایتان‌، اثری است که موفق به این امر می‌شود. زمانی که این اثر انگلیسی منتشر می‌شود برای اولین بار در تاریخ چاپ این مجموعه، از ارائه کتاب صوتی با صدای «جسی برنشتاین» نیز استفاده می‌شود. مدت زیادی نمی‌گذرد که این اثر نیز توانست جایزه‌ی «Book Sense Top Ten Summer Pick» را از آن خود کند.

داستان به گونه‌ی دیگری آغاز می‌شود؛ شاید این اثر نیز از هیجان دزد و پلیسی و جنایی بهره ببرد اما این دفعه، قهرمانان داستان ما و در راس آنان، پرسی قصد پیدا کردن الهه‌ای دزدیده شده را دارند. داستان نسبت به دو جلد قبل زمینه‌ی جنایی و مرموزی پیدا کرده و خواننده را ترغیب می‌کند تا با تفکر قبل از دانستن حقیقت، خود به دنبال جوابی برای سوالات داستان باشد. با این وجود کلیت داستان، مانند دو جلد قبلی است و باید قهرمان ما از رخ دادن یک اتفاق آپوکالیپتیک (آخرالزمانی) جلوگیری کند.

The Titans Curse Percy Jackson and the Olympians 3

The Titans Curse Percy Jackson and the Olympians 3

نویسنده : ریک ریوردان
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۸,۰۰۰۳۵,۰۰۰ تومان

پرسی و نبرد هزارتو

شاید اثر ریک راسل رمانی انگلیسی باشد. اما برعکس انتظارات مردم در سال ۲۰۰۸، این اثر ابتدا در ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر شد. رمان نبرد هزارتو نیز راه جلد قبلی را پیش گرفت و با انتشار نسخه‌ی صوتی و متنی به صورت هم‌زمان موفقیت مجموعه را ادامه‌دار کرد. این رمان در فهرست پرفروش‌ترین‌های فروشگاه اینترنتی آمازون و فهرست «Publishers Weekly Facts» قرار گرفت. نبرد هزارتو از زمینه‌ی کمدی بیش‌تری نسبت به اثرهای قبلی پرسی جکسون، بهره می‌برد. درواقع همین موضوع موجب تحسین منتقدین شد. موفقیت این کتاب در دنیا تمامی نداشت. این اثر در هند به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه‌ی «Indian Paintbrush Book Award » در سال ۲۰۱۰ معرفی شد.

زمانی‌که منتقدین داستان پرسی و نبرد هزارتو را خواندند، به این نتیجه رسیدند که وقتش رسیده تا این اثر را با آثار «رولینگ»، خالق داستان‌های هری پاتر مقایسه کرد. جذابیت و طنز این داستان به حدی افزایش یافته بود که ارتباط و درک خوبی را بین اتفاقات فراطبیعی داستان با خواننده فراهم کرد. داستان، دوباره به ژانر اولیه خود برگشته و این‌بار پرسی و دوستانش به دنبال یافتن سلاحی جادویی برای جلوگیری از یک رخداد فاجعه بار دیگر هستند. مشکلات به طور کلی در مورد اردوگاه دورگه‌ها بوده و عواقبش برای تمام جهانیان ترسیم شده است.

نبرد هزار تو

نبرد هزار تو

ناشر : سایه گستر
قیمت : ۲۰۷,۰۰۰۲۳۰,۰۰۰ تومان

پرسی و اخرین المپ

سرانجام جلد نهایی این اثر منتشر شد. این کتاب نیز موفقیت اثرهای گذشته را تکرار کرد و به یک بار در صدر لیست فروش مجلات معتبری مانند:

  • USA Today
  • Wall Street Journal
  • Los Angeles Times

قرار گرفت تا ریک راسل با خلق پنج‌گانه‌ی پرسی جکسون، تاریخ‌سازی کند و نام پرسی را بر سر زبان تمام نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به دنیای اساطیر یونان و ژانر علمی تخیلی بیاندازد. در آخرین اثر راسل، خشونت به اوج خود رسیده بود تا جایی که مجله نیویورک تایمز بابت این موضوع به والدین هشدار داده بود. با این حال تعاریف از شخصیت‌ها، فلسفه‌ی داستان و جذابیت اثر مانع از این شد که فروش موفق آثار گذشته را تکرار نکند.

در داستان نهایی، پرسی و دوستانش تصمیم می‌گیرند، وارد یک ماجراجویی جدید شده و برای نجات المپ، وارد نبردی عظیم شوند. نبردی که وسعتش به اندازه‌ی درگیر کردن شهر نیویورک و محله‌ی منهتن بوده و پرسی مجبور است برای نجات خدایان، در این نبرد شرکت کند. شاید تفاوت این داستان با داستان‌های قبلی، چالش جدید پرسی برای خودش است. در تمام ماجراجویی‌های گذشته‌ی او از انسان‌ها و نیمه‌خدایان محافظت کرده و حال در این اثر باید در جناح خدایان در نبردی مبارزه کند که شاید آخرین نبرد او نیز باشد.

The Last Olympian Percy Jackson and the Olympians 5

The Last Olympian Percy Jackson and the Olympians 5

نویسنده : ریک ریوردان
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۴۰,۰۰۰۳۰۰,۰۰۰ تومان

بررسی کتاب پرسی جکسون به صورت کلی

بازه‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، عصر حکم‌فرمایی داستان‌ بزرگی به نام هری پاتر بوده است. مجموعه‌ای که در خلق آثار جادویی و دور از ذهن، توانسته تمام رنج سنین را مجذوب خود کند و خیلی از مخاطبانش با شخصیت اصلی آن بزرگ شده‌اند. حال در نظر بگیرید که پنج‌گانه‌ی پرسی جکسون در همان بازه توانست بیش از ۴۵ میلیون نسخه در ۳۵ کشور دنیا بفروشد! رقمی که با وجود داشتن یک رقیب بزرگ، بیش‌تر شبیه یک معجزه است…

داستان‌های ریک راسل را امروزه مظهر تعریف اسطوره‌های باستان یونان می‌دانند. داستان‌هایی که هر بار حول و حوش پیدا کردن یک شیء جادویی یا نجات بشریت می‌چرخد و همیشه از عنصر عواقب ترس‌ناک آخرالزمان، به عنوان هیجان در داستان خود استفاده می‌کند. البته بدیعی است که با وجود خدایان، باید هم مشکلات در مقیاس‌های بزرگ دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. ناسلامتی این داستان در مورد پسر یکی از خدایان معروف و بزرگ اسطوره‌های یونان است! خواندن این اثر می‌تواند ساعت‌های متوالی خواننده را سرگرم کند، هرچند اگر زمان خواندن نباشد می‌توان با دیدن آثار سینمایی پرسی جکسون، از سرگذشت این نیمه‌خدای کوچک مطلع شد.

وضعیت پرسی جکسون در صنعت سینما

زمانی‌که اثر ریک راسل پا به سینما گذاشت. همگان انتظار داشتند اندکی تغییر در داستان با توجه به تغییر مقیاس نمایش به مخاطب به وجود آید. اما این اتفاق رخ نداد و قسمت اول آن، نه تنها نام جلد اول را عینا برای خود برداشته بود، بلکه از دیدگاه داستانی حتی در قسمت‎‌های بعدی نیز عینا از متن کتاب اصلی، اقتباس می کرد. لذا برای کسانی که کتاب را خوانده بودند، چیز جدیدی جز خلق صحنه‌های اکشن و رمانتیک بین پروتاگونیستِ خوش چهره‌ی این مجموعه (لوگان لرمن) و دیگر بازیگران در بر نداشت. اما هم‌چنان برای کسانی که اهل کتاب نیستند، گزینه‌ی ایده‌آلی به حساب می‌آید.

شباهت های هری پاتر و پرسی جکسون

زمانی‌که فیلم‌های هر دو مجموعه را ببینید، متوجه شباهت‌های کم‌نظیر این دو شخصیت می‌شوید، در این‌جا ما به اختصار، چند نمونه‌ی آن را اشاره می‌کنیم:

  • چشمان آبی با موهای سیاه دارند و صد البته زیبا و مغرور هستند.
  • از بدو ورود به دنیای فراطبیعی خود، مورد تایید دیگران نیستند.
  • تنها دو دوست صمیمی دارند و با همان دو به ماجراجویی می پردازند.
  • ویژگی‌های شخصیتی دوستان‌شان شبیه هم است.

معرف کتاب‌های مشابه اثر ریک ریوردان

اگر اهل خواندن داستان‌های علمی تخیلی نظیر پرسی جکسون هستید، خواندن کتب زیر را از دست ندهید:

  • «جادوگران» اثر «لِو گروسمان»
  • «نام باد» اثر «پاتریک روثفاس»
  • «سهره» اثر «دونا تارت»
  • «بازی اِندِر» اثر «اورسن اسکات کارد»
  • «هیچ جا» اثر «نیل گیمن»
  • «ملکه تیرلینگ» اثر «اریکا جوهانسن»
  • «رابطه اِیر» اثر «جاسپر اِفورد»

کلام آخر

پرسی جکسون اگر چه در کلیت دچار تکرار می‌شود. اما به سبب خلق و معرفی شخصیت‌ها و مکان‌های جدید هم‌چنان برای خواننده جذاب می‌ماند. اگر طرف‌دار یک مجموعه‌ی فراطبیعی هستید و از آنتاگونیست‌هایی در مقیاس خدا خوش‌تان می‌آید. خواندن این کتاب را به شما پیش‌نهاد می‌کنیم.

شما می‌توانید تمامی کتاب‌های این نویسنده یعنی ریک ریوردان را در صفحه‌ی مخصوص او در کتابچی ببینید. کتاب‌های پرسی جسکون به زبان انگلیسی توسط انتشارات جنگل منتشر شده و در اختیار خوانندگان است. هم‌چنین ترجمه‌های فارسی آن نیز توسط انتشارات مختلفی مانند گاج، پرتقال، افق، سایه گستر، … منتشر شده و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دسته بندی شده در: