آموزش زبان انگلیسی به کودکان امروز به یک امر متداول تبدیل شده است. به همین خاطر در سطح شهر آموزشگاه های پرشماری وجود دارند که به آموزش زبان انگلیسی به کودکان مشغول هستند. ضمن اینکه محصولات فراوانی نیز برای این امر در سطح بازار موجود است. از سی دی های آموزش زبان انگلیسی به کودکان گرفته تا کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان یا نرم افزارهای اندرویدی و کامپیوتری مخصوص آموزش زبان به کودکان. در این مقاله ما قصد داریم شما را با ۱۰ تا از بهترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان آشنا کنیم.

قرن بیست و یک، قرن آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بیست و یکمین قرن زندگی انسان ها را باید قرن مخصوص زبان انگلیسی برشمرد. قرنی که زبان انگلیسی بر روی همه جهان سایه افکنده و توانسته است به همه جای دنیا نفوذ پیدا کند. در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ نفر در سراسر دنیا از زبان انگلیسی استفاده می کنند و همین موضوع نشان دهنده اهمیت و میزان نفوذ این زبان در سراسر دنیا است. امروزه زبان انگلیسی زبان علم و برقراری ارتباط در سراسر دنیا به شمار می رود. به همین خاطر افراد زیادی به آموزش زبان مشغول هستند و حتی دوست دارند که این زبان بین المللی را به کودکان خود نیز آموزش دهند. در حقیقت به خاطر گستردگی زبان انگلیسی آموزش زبان انگلیسی برای هیچ سنی زود نیست و بهترین تصمیم برای والدین این است که آموزش زبان انگلیسی به کودکان خود را از همان سنین پایین شروع کنند. دنیای امروز به گونه ای است که کودکان از همان سن های پایین در برنامه های کاربردی تلفن های همراه و انیمیشن های ساخته شده با زبان انگلیسی روبرو می شوند. به همین خاطر اگر به زبان انگلیسی از همان سنین تسلط داشته باشند می توانند زندگی راحت تری را تجربه کنند. در واقع آموزش زبان انگلیسی به کودکان به یک امر ضروری تبدیل شده است.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

طبق تحقیقاتی که دانشمندان به عمل آورده اند، آموزش یک زبان جدید به کودکان باعث پرورش خلاقیت آنها می شود. و کودکانی که روی بیشتر از یک زبان تسلط دارند، عموما خلاق تر هستند و مهارت های بیشتری را در حل مسائل خود دارند. ضمن اینکه این کودکان توانایی بیشتری را برای برقرار کردن ارتباط با دیگران دارند و می توانند با انسان های بیشتر و بهتری ارتباط برقرار کنند. آشنایی با فرهنگ های دیگر نیز بخش دیگر این صورت مسئله است. آموختن و آشنایی با فرهنگ های بیشتر مساوی است با یادگیری بیشتر.

کودکان در سنین کودکی عاشق یادگیری هستند و از آن لذت می برند. دنیای امروز یک دنیای بین المللی همراه با فرهنگی بین المللی است. یادگیری زبان انگلیسی به کودکان کمک می کند تا پنجره ای رو به دنیایی بزرگ و بین المللی داشته باشند. تا بتوانند با فرهنگ ها و انسان های متفاوتی آشنا شوند و به دنیای مدرن امروزی خو بگیرند.  

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

برای کودکان شما مهم نیست که یک فعالیت روزانه باعث تقویت و بهتر شدن توانایی های شناختی او می شود یا اینکه سبب می شود توانایی های حرکتی او رشد پیدا کند. برای کودکان آنچه اهمیت دارد، خوش بودن اوقات آنها است. به همین خاطر در آموزش زبان انگلیسی به کودکان باید این نکته را حتما مد نظر قرار داد. امروزه شیوه های بسیاری برای آموزش زبان انگلیسی برای سن های متفاوت وجود دارد. نباید فراموش کرد که این کار هرچه سن افراد پایین بیاید، سخت و سخت تر نیز می شود و در نتیجه نیازمند افرادی صبورتر و با دانش تر است.

افرادی که شناخت لازم از خلقیات کودکان را داشته باشند و بتوانند بهتر با آنها رابطه برقرار کنند.  نکته دیگر اینکه در سنین کودکی ذهن کودک آمادگی بیشتری را برای یادگیری دارد و اصطلاحا تشنه یادگیری است. به همین خاطر کودکان خیلی راحت تر و سریع تر می توانند یاد بگیرند. ضمن اینکه یادگیری زبان انگلیسی در کودکی سبب می شود لهجه فرد از همان سنین کودکی شکل بگیرد و در ادامه بتواند راحت تر صحبت کند. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه واشنگتن صورت گرفته است، ثابت شده افرادی که در سنین کودکی یک زبان دوم را یاد می گیرند، راحت تر می توانند لهجه آن را نیز تقلید کنند.

در حقیقت یک کودکی که در سنین کودکی زبان انگلیسی را می آموزد راحت تر می تواند عادت های زبانی خودش را بر پایه آن زبان استوار کند. در نتیجه در نهایت لهجه بهتری خواهد داشت و نسبت به کسانی که در سنین بالاتر یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده اند مسلط تر خواهد بود. در ادامه این مقاله از بین کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان، ده تا از بهترین ها و پرطرفدارترین ها را انتخاب کرده ایم و آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

کتاب Family and friends از بهترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

یکی از بهترین مجموعه های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان، کتاب Family and Friends است که مخصوص کودکان ۸ تا ۱۲ سال نوشته شده است و در ۷ سطح طبقه بندی شده است. سطح اول، سطح مقدماتی کتاب است و ۶ سطح بعدی، سطح های اصلی کتاب به شمار می روند. این کتاب توسط انتشارات بین المللی دانشگاه آکسفورد طراحی و منتشر شده است. در این مجموعه سعی شده تا به همه مهارت های لازم جهت یادگیری زبان انگلیسی پرداخته شود. به همین خاطر بخش هایی مخصوص آموزش گرامر، کلمات و تلفظ صحیح کلمات در آن گنجانده شده است. از مجموعه کتاب Family and Friends در اغلب آموزشگاه های مخصوص آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده می شود.

هر کدام از کتاب های این مجموعه شامل ۱۵ درس است که هر ۵ درس یک بخش جداگانه را در بر می گیرد. در حقیقت هر ۳ درس یک بخش از کتاب به حساب می آید و در پایان این درس ها، خلاصه ای کلی بیان شده است که به مرور نکات اصلی بخش می پردازد. ضمن اینکه در انتهای کتاب نکات گرامری کل کتاب به صورت خلاصه وار آورده شده است. آنچه باعث محبوبیت Family and Friends به عنوان یک کتاب برتر شده است، صداشناسی فوق العاده آن و آزمون های کامل آن است. در ضمن در این کتاب از تصاویر رنگی و پر تعداد برای جذب کودکان بهره برده شده است که کودکان را به آموزش علاقه مند تر می کند.

همچنین یک سی دی آموزشی در هر کتاب موجود است که مباحث همان کتاب را به صورت interactive به کاربر ارائه می کند و باعث علاقه مندی بیشتر کاربرد به مباحث و یادگیری می شود. کتاب Family and Friends به گونه ای نوشته شده است که هم پدر و مادرها هم خود دانش آموزان می توانند از آن استفاده کنند. هر کدام از محصولات این مجموعه شامل یک کتاب آموزشی، یک کتاب جهت تمرین، یک کتاب مخصوص معلمان، یک کتاب تست زنی، منابع آموزشی دیگر، فایل های مورد نیاز صوتی و سی دی نرم افزار است. هدف اصلی مجموعه آموزش زبان انگلیسی به کودکان به شکلی ساده و کاربردی همراه با بازی و سرگرمی است.

Family and Friends 2nd 1

Family and Friends 2nd 1

نویسنده : Naomi Simmons
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۱۰,۰۰۰۳۰۰,۰۰۰ تومان

کتاب آموزشی Phonics For Kids

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار جهت آموزش زبان انگلیسی به کودکان مجموعه شش جلدی کتاب های فونیکس است که برای کودکان خردسال و محدوده سنی ۵ تا ۸ سال در نظر گرفته شده است. در مجموعه فونیکس هدف اصلی آموزش حروف الفبا و مباحث ابتدایی به کودکان است که در ابتدا در قالب دو بخش جداگانه سعی شده این کار صورت گیرد. بخش اول شامل آموزش حروف از a تا m و بخش دوم شامل آموزش حروف n تا z می شود. برای اینکه کودکان به بهترین شکل با تلفظ هر حرف آشنا شوند، هر فصل به آموزش یک حرف از حروف الفبا اختصاص یافته است و سعی شده تا در قالب کلمات این کار صورت بگیرد. پس از یادگیری حروف در دو کتاب اول مجموعه فونیکس، نوبت به یادگیری مباحث ابتدایی می رسد. در دو مجموعه اول، جهت یادگیری تلفظ حروف در هر فصل از ۲ کلمه استفاده می شود. یکی از این کلمات اسمی خاص و دومی اسم یک حیوان است.

در کتاب سوم و چهارم مجموعه در هر فصل هر کدام از این ۲ اسم در یک جمله ساده قرار می گیرند و به کودک کمک می کنند تا درک صحیحی از بافت جمله را درک کند. ضمن اینکه در اینجا کلمات جدیدی نیز به کودک آموزش داده می شود و او یاد می گیرد که چگونه از این کلمات در یک جمله استفاده کند. کتاب پنجم و ششم مجموعه Phonics For Kids اختصاص دارد به آموزش ترکیب حروف با یکدیگر. ترکیب حرف هایی که صدادار هستند با حروف بی صدا و همچنین آموزش ترکیب حرف های بی صدایی که در ابتدا و انتهای کلمات قرار می گیرند. هدف اصلی در این دو مجموعه آخر، آموزش شکل تلفظ صحیح حروف است. پس از اتمام این مجموعه از کودک انتظار می رود که با تلفظ کلمات و املای صحیح آنها آشنا شده باشد و بتواند جملاتی ساده را به زبان انگلیسی به کار ببرد.

 

Phonics For Kids 1 Book

Phonics For Kids 1 Book

نویسنده : تامس گوردون
ناشر : رهنما

مجموعه کتاب های Backpack و آموزش زبان انگلیسی به کودکان

یکی از سختی های آموزش زبان انگلیسی به کودکان سختی های کار با آنها است. ذات اصلی کودکان به بازی و سرگرمی است و همین موضوع کار را برای یادگیری زبان انگلیسی سخت می کند. مجموعه کتاب های Backpack برای والدین و آموزشگاه های زبان یک مجموعه خوب است که به خاطر بکارگیری مقادیر فراوانی آهنگ های شاد و انیمیشن های جذاب توانسته هوش و حواس کودکان زیادی را به کار بگیرد و آنها را به سمت یادگیری زبان انگلیسی جذب کند. این مجموعه نوشته یکی از بهترین آموزش دهندگان زبان انگلیسی به کودکان یعنی ماریو هررا است که آن را با همکاری دیانا پینکلی به چاپ رسانده است. این مجموعه در ۷ سطح کلی به چاپ رسیده است که سطح اول برای شروع است و ۶ سطح بعدی، سطوح اصلی کتاب به شمار می روند. مجموعه Backpack برای رده سنی نوجوانان به چاپ رسیده است. مهمترین مزیت این مجموعه مکالمه محور بودن آن است. این ویژگی خاص سبب می شود که دانش آموزان در کنار یادگیری زبان انگلیسی، به آرامی دانش عمومی خود را در زمینه های ریاضی و علوم نیز بالا ببرند.

Backpack 1 Student Book

Backpack 1 Student Book

نویسنده : Diane Pinkley
ناشر : جنگل

ویژگی های اصلی مجموعه کتاب های Backpack

از مهمترین ویژگی های مجموعه کتاب های Backpack می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش زبان انگلیسی به کودکان به کمک گفتگوهای اجتماعی
  • بهره بردن از یک نرم افزار تعاملی قدرتمند
  • داشتن فیلم ها و انیمیشن های متنوع و جذاب متناسب با هر درس و هر سطح
  • دارا بودن فایل های صوتی جذاب برای هر درس
  • تمرکز مجموعه کتاب ها روی موضوع گرامر و رایتینگ زبان آموز
  • وابسته بودن به مکالمه و آموزش مکالمه

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با مجموعه کتاب های Let’s Go

در بین مجموعه کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان این مجموعه نسبت به دیگران محبوب تر و پرطرفدارتر است. در بسیاری از آموزشگاه های مخصوص آموزش زبان انگلیسی به کودکان کشور از این کتاب استفاده می شود. مهمترین ویژگی این مجموعه این است که از همان ابتدای کار تلاش می کند تا با استفاده از تصاویر زیبا و جذاب کودکان را به صحبت کردن و گفتگو ترغیب کند. تصاویر رنگی کتاب این کار را به بهترین شکل انجام داده است. دیگر ویژگی کتاب این است که سعی می کند برای هر مبحث تمرینات خوبی ارائه دهد و کودکان را از همان ابتدا به زبان انگلیسی مسلط نماید.

ویژگی های اصلی مجموعه Let’s Go

اگر قرار باشد مهمترین ویژگی های این مجموعه را لیست کنیم، به فهرست زیر دست خواهیم یافت:

  • درگیر کردن ذهن کودکان از همان ابتدای شروع با مباحثی مثل پرسش و پاسخ و مکالمه
  • استفاده از آهنگ های جذاب کارولین گراهام که شادی را به کلاس درس کودکان می آورد.
  • آموزش صحیح تلفظ کلمات به کمک فایل های صوتی مجموعه
  • دارا بودن بازی های شاد و جذاب به شکل مکالمه و بر مبنای افزایش اعتماد به نفس کودکان
  • آموزش صحیح و شفاف به دانش آموزان
Lets Go 3 Student Book 4th

Lets Go 3 Student Book 4th

نویسنده : Barbara Hoskins
ناشر : جنگل
قیمت : ۸۴,۰۰۰۱۲۰,۰۰۰ تومان

مجموعه کتاب های Big English

در بین کتاب های مخصوص آموزش زبان انگلیسی به کودکان، کتاب های Big English نیز در بین بهترین کتاب ها قرار می گیرد. این مجموعه که مخصوص کودکان ۷ تا ۱۳ سال و به کمک انتشارات Pearson به چاپ رسیده، یک مجموعه ۷ جلدی است که با سطح استارتر شروع می شود و سپس با ۶ سطح اصلی ادامه پیدا می کند. این مجموعه برای آموزگاران زبان انگلیسی یک گزینه مناسب به شمار می رود. زیرا به آنها در آموزش زبان انگلیسی به کودکان کمک شایانی می کند.

Big English 1 Assessment Package+CD

Big English 1 Assessment Package+CD

نویسنده : Pearson
ناشر : جنگل
قیمت : ۱۷,۵۰۰۲۵,۰۰۰ تومان

ویژگی های مجموعه کتاب های Big English

اگر بخواهیم به مهمترین ویژگی های این کتاب اشاره کنیم، می توانیم موارد زیر را فهرست نماییم:

  • استفاده از تصاویر جذاب و پرکاربرد در کنار کلمات انگلیسی که به ثبت شدن کلمات در ذهن دانش آموز کمک می کند.
  • کمک به آموزگاران زبان انگلیسی برای سطح بندی و داشتن طرح درس در کلاس
  • بهره بردن از ویژگی CLIL، که در حقیقت آموختن مباحث و علوم مختلف ریاضی، هنر و جغرافیا در قالب زبان انگلیسی است.
  • کمک به افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان به کمک بهبود دادن اطلاعات عمومی آنها
  • بهره بردن از آهنگ و موسیقی در ابتدای هر درس که به فراگیری درس کمک می کند.
  • آموزش گرامر انگلیسی در بافت جمله

کتاب آموزش زبان انگلیسی به کودکان Big Fun

اگر قرار باشد در بین کتاب های آموزش زبان انگلیسی به کودکان یک مورد را انتخاب کنم، قطعا همین کتاب است. کتابی که با بهره بردن از مبانی ساده و کلمات راحت، به خوبی زبان انگلیسی را به کودکان شما آموزش می دهد و او را با زبان انگلیسی آشنا می کند. ضمن اینکه در این کتاب سعی شده تا با بهره گیری از دانش عمومی، علاوه بر آموزش زبان، دانش آموز را با مباحث دیگری مثل ریاضیات، زیست شناسی و جغرافیا نیز آشنا کند. در این کتاب هر درس شامل ۳ بخش کلی است. بخش پیشین، بخش همراه با درس و بخش پس از مطالعه درس. ضمن اینکه بخشی نیز برای والدین دانش آموزان در نظر گرفته شده است که به آنها توضیح می دهد که دانش آموز در حال حاضر چه سطحی دارد و چه مباحثی را یاد گرفته است.  

 

ویژگی های اصلی مجموعه Big Fun

  • کامل بودن مجموعه و آموزش تمامی علوم مورد نیاز برای دانش آموزان
  • بهره بردن از آهنگ های تصویری و انیمیشن های مفرح که به آموزش زبان کمک زیادی می کند.
  • دارا بودن کتاب راهنما برای معلمان و آموزش دهندگان که به آنها کمک می کند تا بهتر بتوانند کتاب را تدریس کنند.
  • دارا بودن کتاب کار، کتاب زبان آموز، دی وی دی انیمیشن و دی وی دی صوتی همراه مجموعه.
  • بهره بردن از بخش ShowTime، که در حقیقت بخشی است که پایان هر درس قرار دارد و با بازی و نمایش به آموزش بهتر مطالب همان درس کمک می کند.

 

مجموعه کتاب Super Safari

این کتاب، یک کتاب داستانی است که جهت آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده می شود. برای آموزش بهتر در این مجموعه از یک داستان استفاده شده است. کتاب دارای ۴ شخصیت است که عبارت اند از پولی، لئو، مایک و جینا که ماجراهای خاص خود را از سر می گذرانند. امروزه بیشتر کتاب های آموزشی در کنار آموزش سعی می کنند تا مهارت های ذهنی و حرکتی دانش آموزان را نیز توسعه دهند. به همین خاطر کتاب Super Safari را می توان یک کتاب موفق دانست. زیرا در کنار آموزش مطالب در قالب یک داستان بامزه و جذاب، توانسته است با ارائه کاردستی ها، آهنگ ها و فیلم های آموزشی کودکان را جذب خود کند. این مجموعه، شامل ۳ کتاب در ۳ سطح است.  

New Big Fun 3 SB+WB +CD+DVD - Glossy Papers

New Big Fun 3 SB+WB +CD+DVD - Glossy Papers

نویسنده : Mario Herrera
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۷۳,۰۰۰۳۹۰,۰۰۰ تومان

ویژگی های مهم کتاب Super Safari

  • بهره بردن از آهنگ ها و شعرها
  • بهره بردن از کاردستی های جذاب در بین آموزش
  • استفاده از فعالیت ها و کنش های TPR و آموزش بر پایه فعالیت های فیزیکی
  • دارا بودن بخش هایی مخصوص Thinking و فکر کردن که به بهبود اندیشه دانش آموزان و حافظه و میزان تمرکز آنها کمک می کند.
  • بخش های Family Fun که جهت ارتباط برقرار کردن والدین با کودکان طراحی شده و کودکان را به یادگیری زبان انگلیسی در خانه نیز ترغیب می کنند.

مجموعه کتاب های Super Mind

اگر دنبال سری کتاب هایی هستید که هم برای کودکان و هم برای نوجوانان قابل استفاده باشد، این مجموعه ۷ سطحی دانشگاه کمبریج همان چیزی است که به آن نیاز دارید. مهمترین ویژگی این مجموعه وابستگی آن به لهجه بریتیش است که از همان کودکی روی این موضوع کار می کند. هر یک از کتاب های این مجموعه شامل ۱۰ درس است که هر کدام از این درس ها دارای ۱۲ صفحه می باشد. هر یک از کتاب ها دارای سی دی آموزشی، فایل های صوتی، فیلم و انیمیشن و نرم افزار کاربردی نیز است. این کتاب در ادامه آموزش زبان انگلیسی به کودکان کمک می کند تا واژگان مهم این زبان را یاد بگیرند، به راحتی با گرامر کنار بیایند و بتوانند مهارت های خلاقانه خود را نیز پرورش دهند.

Super Minds 6 Teachers Resource Book+CD

Super Minds 6 Teachers Resource Book+CD

ناشر : جنگل
قیمت : ۲۴,۵۰۰۳۵,۰۰۰ تومان

مجموعه چهار سطحی Pockets

نوشتن کتاب آموزش زبان انگلیسی برای کودکان کم سن و سال بسیار سخت است. مجموعه ۴ سطحی pockets مجموعه ای است که مخصوص کودکان ۲ تا ۵ سال نوشته شده است و به همین خاطر بیشتر همراه با شعر، بازی، ترانه و نقاشی است. در طراحی و نگارش این کتاب سعی شده بیشتر از بازی ها و فعالیت های جذاب استفاده شود و با استفاده از فلش کارت به آموزش زبان انگلیسی به کودکان کم سن پرداخته شود. ضمن اینکه در کنار آموزش زبان انگلیسی، این کتاب به کودک شما کمک می کند تا مهارت های دیگری مثل نقاشی، رنگ آمیزی و بازی را نیز فرا بگیرد. در بخش انتهایی کتاب نیز برچسب ها و شکل هایی وجود دارد که هر کدام مرتبط با درس های کتاب است.

Pockets 1 Workbook

Pockets 1 Workbook

ناشر : رهنما

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با Oxford Phonics World

آخرین کتابی که قصد معرفی آن را به شما داریم این مجموعه آموزشی است که در سال ۲۰۱۵ دانشگاه آکسفورد آن را منتشر ساخته است. این مجموعه ۵ سطحی به کودکان کمک می کند تا تلفظ بهتر کلمات را فرا بگیرند و به کمک شعرها و ترانه های جذاب به آموزش زبان انگلیسی بپردازند. مهمترین دلیل چاپ این کتاب کمک به کتاب های اصلی آموزش زبان انگلیسی به کودکان است و کمتر از این کتاب به صورت مجزا استفاده می شود. در حقیقت این کتاب بیش از اینکه برای محیط های آموزشی مناسب باشد، برای خانه مناسب است که والدین با استفاده از آن می توانند زبان انگلیسی را به سادگی به کودکان خود آموزش دهند.

دسته بندی شده در: