کتاب «انسان خردمند»، اثر یووال نوح هراری، اولین بار در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی در ایران به چاپ رسید و خیلی زود موفق شد تا در میان ایرانیان از جایگاه فوق‌العاده‌ای برخوردار شود و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. به طوری که خیلی سریع چاپ یازدهم آن در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسید.

ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا علاوه بر توضیحات وبسایت، کمی بیشتر درباره‌ی کتاب انسان خردمند صحبت کنیم و اطلاعات جالبی را درباره‌ی این کتاب به شما ارائه دهیم. همچنین خلاصه‌ای از کتاب انسان خردمند را نیز برای شما در مجله کتابچی قرار داده‌ایم.

صحبت‌های ابتدایی درباره‌ی کتاب انسان خردمند

کتاب انسان خردمند با نام لاتین A Brief History of Humankind درواقع خلاصه‌ای از زندگی بشر را بیان می‌کند که به همین علت از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. در این کتاب شما می توانید نکات بسیار مفیدی درباره تاریخچه‌ی زندگی بشر را مطالعه کنید. کتاب انسان خردمند برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی چاپ شد و در مدت زمان کوتاهی موفق شد تا به فروش بسیار زیادی برسد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این کتاب به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده است. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باعث شده است تا کتاب انسان خردمند در کشورهای مختلف معروف شود این است که برخی از شخصیت های معروف دنیا مانند باراک اوباما و بیل گیتس، مطالعه‌ی آن را توصیه کرده‌اند.

نکاتی پیرامون یووال نوح هراری

یکی از موضوعات جالبی که درباره‌ی نویسنده کتاب انسان خردمند وجود دارد این است که او تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه‌ی تاریخ جهان انجام داده است که درواقع نتیجه‌ی این تحقیقات، به عنوان کتاب او به چاپ رسیده است، او که امروزه در دانشگاه اورشلیم تدریس می‌کند، مدرک دکتری خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است که نشان‌دهنده‌ی سطح علمی بسیار بالای این شخصیت است. او هم‌واره در طول انجام تحقیقات خود به دنبال پاسخ برای برخی از سوالات بوده است که از جمله‌ی این سوالات می‌توان به پیدا کردن رابطه‌ای دقیق میان تاریخ و زیست‌شناسی اشاره کرد.

انسان خردمند

انسان خردمند

نویسنده : یووال نوح هراری
ناشر : نشر نو
مترجم : نیک گرگین
قیمت : ۱۷۰,۰۰۰۲۰۰,۰۰۰ تومان

این موضوع یکی از موضوعات جذاب برای او بوده است. چرا که او هم‌واره این فرضیه را داشت که میان این دو رابطه‌ای بسیار دقیق وجود دارد. یکی دیگر از سوالاتی که او را بسیار درگیر کرده بود این بود که آیا تاریخ، عدالتی دارد؟ درواقع این سوال ترکیبی از تاریخ و فلسفه است که او در تحقیقات خود سعی کرد تا پاسخ مناسبی را برای این سوال بیابد. سوال آخر او نیز این بوده است که آیا انسان با دانستن تاریخچه‌ی زندگی اجداد خود خوش‌بخت تر می‌شود؟ این سوال نیز سوال بسیار مهمی بوده است که او سعی کرد پاسخ دقیقی به آن بدهد.

هراری نویسنده کتاب انسان خردمند

برخی از نظرات درباره‌ی کتاب انسان خردمند

یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های شهر لندن، روزنامه‌ی تلگراف است. تلگراف درباره‌ی کتاب انسان خردمند می‌گوید که هراری نویسنده‌ی این کتاب، تبحر بسیار زیادی در زمینه‌های زیست‌شناسی و انسان‌شناسی دارد و همین موضوع، باعث می‌شود تا با مطالعه‌ی کتاب او، چیزهای بسیار زیادی را درباره‌ی تاریخ بیاموزید.

اگر با کتاب‌های تاریخی، آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که کتاب فروپاشی یکی از کتاب های بسیار معروف در این زمینه است. نویسنده‌ی این کتاب، دایمونده یکی از دانش‌مندان بسیار بزرگ در دنیا است که درباره‌ی کتاب انسان خردمند می‌گوید که این کتاب به مسائل بسیار بزرگ در تاریخ جهان پرداخته است و با مطالعه‌ی آن، بدون شک علاقه‌مند به خواندن چندباره‌ی آن خواهید شد.

هراری و زاکربرگ موسس فیسبوک

موضوع کتاب انسان خردمند

همان‌طور که از نام این کتاب نیز پیداست، شما در این کتاب می‌توانید خلاصه‌ای مفید و بسیار کاربردی از تاریخ را مطالعه کنید. برای مثال این‌که چه اتفاقی در طول تاریخ برای بشر پیش آمده است که بشر را به زندگی‌ای که امروزه با آن روبه‌رو هستیم، رسانده است؟ همان‌طور که می دانید، انسان تاریخچه‌ای ۲ و نیم میلیون ساله را داراست. نویسنده‌ی این کتاب، سعی کرده است، تمامی این ۲ و نیم میلیون سال را در کتاب خود بگنجاند و به صورت خلاصه به تمامی بخش‌های تاریخ بشر اشاراتی داشته باشد. در این کتاب سعی شده است که تمامی مواردی مانند به وجود آمدن حکومت‎های مختلف و همین‌طور از بین رفتن آن‌ها بررسی شود.

سه بخش اصلی تاریخ در کتاب انسان خردمند

کتاب زیبای انسان خردمند به صورت کلی، تاریخ و مسیر بشر در طول تاریخ را مدیون سه انقلاب اصلی می‌داند. اولین انقلاب، انقلاب شناختی است که به گفته‌ی این کتاب، حدود هفتاد هزار سال پیش به وجود آمد و باعث شد که انسان به شناخت و درک درستی از خود و همین‌طور از محیط پیرامون خود دست پیدا کند.

انقلاب دوم انقلاب کشاورزی است که در این انقلاب، بشر موفق شد، نحوه‌ی کشاورزی را به درستی بیاموزد تا بتواند به خوبی تغذیه کرده و رشد کند. این انقلاب در حدود دوازده هزار سال قبل رخ داد و باعث شد که انسان به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست پیدا کند.

مورد سوم که شاید مهم‌ترین تاثیر را  بر روی پیشرفت بشر داشته است، انقلاب علمی است. این انقلاب از ۵۰۰ سال قبل شروع شده است و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. در واقع به گفته‌ی این کتاب، تاریخ بشر دارای سه نقطه‌ی عطف بوده است که هر یک از آن‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای را بر روی پیشرفت بشر داشته‌اند.

آشنایی با بخش اول کتاب انسان خردمند

کتاب انسان خردمند دارای چهار قسمت مختلف است که سه بخش از این چهار بخش شامل سه انقلابی هستند که در قسمت قبلی درباره‌ی آ‌ن‌ها صحبت کردیم. بخش اول کتاب انسان خردمند، درباره‌ی انقلاب شناختی صحبت می‌کند. در این بخش از کتاب، می‌توانید مواردی مانند درخت دانش و طوفان بزرگ را مطالعه کنید که در هر یک از آن‌ها موضوعات مختلفی که بر روی شناخت بشر تاثیرگذار بوده‌اند، صحبت می‌شود. در بخش اول این فصل، می‌توانید اطلاعاتی درباره‌ی انسان، قبل از به دست آوردن شناخت را بیابید که با عنوان موجود بی‌اهمیت شناخته می شود.

در بخش‌های بعدی نیز درباره‌ی زندگی آدم و حوا صحبت می‌شود و اطلاعاتی درباره‌ی درخت دانش و طوفان بزرگ در اختیار شما قرار داده می‌شود که باعث می‌شود تا شما یک دید کلی نسبت به انقلاب شناختی به دست بیاورید که در ادامه‌ی کتاب از سردرگم شدن شما جلوگیری می‌کند.

فصل دوم کتاب انسان خردمند: انقلاب کشاورزی

در فصل دوم این کتاب، درباره‌ی انقلاب کشاورزی صحبت می‌شود که بعد از انقلاب شناختی، دومین نقطه‌ی عطف در طول تاریخ زندگی بشر بر روی زمین است. در این کتاب، نکات بسیار مفید و جالبی درباره‌ی تاریخچه‌ی زندگی بشر به شما داده می‌شود که این اطلاعات باعث می‌شود تا شما از مطالعه‌ی این فصل نهایت لذت را ببرید. بخش‌های مختلف این فصل عبارت‌اند از:

–          بزرگترین فریب تاریخ

–          ساختن اهرام

–          اضافه بار حافظه

–          در تاریخ عدالتی نیست

همان‌طور که مشاهده می‌کنید یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت این فصل از کتاب انسان خردمند این است که در آن به یکی از مهم‌ترین سوالات نویسنده‌ی این کتاب یعنی این سوال که آیا در تاریخ عدالتی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داده می‌شود.

بررسی وحدت بشر در فصل سوم

در فصل سوم کتاب انسان خردمند، موضوع وحدت بشر و انسان‌ها در طول تاریخ مورد بررسی قرار گرفته است. یکی دیگر از موضوعات جالب و جذابی که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است، موضوع قانون دین است که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب است. بخش های مختلف این فصل عبارت‌اند از:

–          پیکان تاریخ

–          رایحه پول

–          بینش های امپراطوری

–          قانون دین

–          راز موفقیت

بررسی انقلاب علمی آخرین فصل از کتاب

در اولین بخش از کتاب انسان خردمند، به موضوع کشف نادانی پرداخته شده است. در این بخش، موضوعاتی که باعث شد تا انسان متوجه شود که داشته‌هایش برای او کافی نیست و باید به دنبال علم برود، بررسی می‌شود. در بخش‌های بعدی موضوعات مختلفی مانند تاثیر علم بر روی امپراطوری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده‌ی اهمیت فوق‌العاده‌ی علم بر روی تاریخ انسان است. در بخش‌های بعدی، درباره‌ی صنعت صحبت می‌شود و شما در این بخش از کتاب انسان خردمند با تاریخ معاصر انسان آشنا می‌شوید و اطلاعاتی درباره‌ی تاثیر صنعت بر روی این تاریخ زندگی انسان به دست خواهید آورد. بخش‌های مختلف این کتاب عبارت‌اند از:

–          کشف نادانی

–          پیوند علم و امپراطوری

–          کیش سرمایه داری

–          چرخ های صنعت

–          انقلاب دائمی

–          و تا آخر عمر به خوبی و خوشی زندگی کردند

–          فرجام انسان خردمند

–          کلام آخر: موجودی که خدا شد

ویژگی‌های کتاب انسان خردمند

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب انسان خردمند این است که شما با مطالعه‌ی این کتاب، هیچ‌گونه جهت‌گیری خاصی را نسبت به تاریخ مشاهده نخواهید کرد. درواقع کتابی که تاریخ را بدون هیچ‌گونه تحریف و جهت‌گیری بیان کند، می‌تواند یک کتاب فوق‌العاده در این زمینه باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب انسان خردمند این است که دارای متنی روان است که مطالعه‌ی آن برای تمامی افراد بسیار راحت است.

بخش‌هایی از انقلاب کشاورزی در کتاب انسان خردمند

در فصل مربوط به انقلاب کشاورزی در کتاب انسان خردمند شما می‌توانید مطالب بسیار جالبی را مطالعه کنید، در این بخش بیان می‌شود که انقلاب کشاورزی نمی‌تواند برای حیوانات اهلی اتفاق خوشایندی باشد چرا که زندگی یک حیوانی که در حال انقراض است، ولی آزادانه زندگی می‌کند بسیار شیرین‌تر از زندگی یک حیوان اهلی است که مجبور است در تمامی طول سال در یک قفس زندگی کند و سخت کار کند و در نهایت نیز به عنوان یک منبع اولیه برای درست کردن استیک مورد استفاده قرار گیرد. به صورت کلی دو دید مختلف نسبت به انقلاب کشاورزی وجود دارد، اولین نظریه برای افرادی است که موافق این انقلابند و آن را یکی از مهم‌ترین عواملی می‌دانند که باعث موفقیت انسان و پیشرفت او شده است، برخی دیگر از نظریه‌ها ادعا دارند که انسان با انقلاب کشاورزی باعث شد، هم‌زیستی با طبیعت را رها کند و به سمت طمع کشیده شود که این عامل یکی از مهم‎ترین عواملی است که باعث نابودی انسان خواهد شد.

نظر کتاب انسان خردمند درباره پول

در کتاب انسان خردمند بیان شده است که پول در واقع آن چیزی نیست که همه‌ی ما تصور می‌کنیم. بلکه پول تنها عاملی است که باعث شده است تا انسان‌ها بتوانند با استفاده از آن بر روی چیزهای مختلف ارزش‌گذاری کنند، درواقع تنها عامل اعتماد در میان جوامع مختلفِ انسان‌ها پول است که باعث می‌شود تا جوامع مختلف بتوانند به صورت نظام‌مندی با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. با استفاده از پول، دو شخصی که حتی تا به حال هم‌دیگر را ندیده‌اند نیز می‌توانند بر پایه‌ی اعتماد، به راحتی یک رابطه‌ی فوق‌العاده را ایجاد کنند.

بالیدن به سرنوشت خود بدون دیدن سرنوشت سایر موجودات

شاید انسان‌ها در طول تاریخ به سرنوشت خود افتخار کنند اما بدون شک با مشاهده‌ی سرنوشت سایر موجودات، ممکن است این افتخار، دچار تزلزل شود. در بخشی از این کتاب، مطالعه می‌کنید که سرنوشت بسیاری از موجودات دیگر تحت تاثیر سرنوشت انسان قرار گرفته است. به عنوان مثال، با انقلاب کشاورزی، بسیاری از حیواناتی که امروزه به عنوان حیوانات اهلی شناخته می‌شوند، در زندان دنیای انسان‌ها قرار گرفتند و سرنوشت آن‌ها به صورت مستقیم تحت تاثیر پیشرفت انسان‌ها قرار گرفت. حتی زندگی حیوانات وحشی نیز تحت تاثیر پیشرفت انسان قرار گرفت. علاوه بر این، حیوانات، گیاهان و درخت‌ها نیز سرنوشت خود را تحت تاثیر زندگی انسان‌ها می‌بینند.

کاهش رنج انسان‌ها

موضوع دیگری که یکی از موضوعات بسیار جذاب در این کتاب است، این است که آیا با حکومت انسان به کل دنیا رنج در دنیا کاهش پیدا خواهد کرد؟ در این کتاب به بررسی این موضوع پرداخته شده است که یکی از موضوعاتی جذاب است که هم به تاریخ و هم به فلسفه مربوط است.

درواقع شاید انسان‌ها موفق شده‌اند که شهرهای مختلفی بسازند، منابع غذایی را در کره‌ی زمین گسترش دهند و یا به پیشرفت‌های صنعتی بسیار زیادی دست پیدا کنند اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که انسان‌ها هنوز موفق به انجام آن نشده‌اند، این است که انسان‌ها نتوانسته‌اند از میزان رنج در کل دنیا بکاهند و همین موضوع باعث می‌شود تا انسان نتواند خود را به عنوان حاکم اصلی در کره‌ی زمین بشناساند. چراکه نمی‌تواند عدالت را برقرار کند. مثال بارز این مساله نیز این است که شاید سرنوشت انسان‌ها در طول زندگی بر روی کره‌ی زمین، سرنوشتی خوشایند برای خود آن‌ها باشد اما بدون شک در طول زندگی آن‌ها بر روی کره‌ی زمین، سایر موجودات دچار فلاکتی بی‌سابقه شده اند.

مشخصات کلی کتاب انسان خردمند

نام اصلی این کتاب انسان خردمند است که در قسمت پایینی آن می‌توانید نام فرعی آن را نیز مشاهده کنید که این نام «تاریخ مختصر بشر» است. این کتاب توسط یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های دنیا در زمینه‌ی کتاب‌های تاریخی به نام یووال نوح هراری نوشته شده است که یکی از اساتید برتر دانشگاهی در زمینه‌ی تاریخ است. این کتاب به زبان فارسی نیز ترجمه شده است که این کار توسط نیک گرگین صورت گرفته است.

 

 

دسته بندی شده در: