در این مقاله، قصد داریم تا بازی‌های رایانه‌ای مربوط به کتاب را بررسی نماییم. امروزه ساخت فیلم از روی رمان‌های مشهور و شناخته شده بسیار مورد توجه فیلم‌سازان قرار گرفته است و مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند. این‌گونه فیلم‌ها توانسته‌اند در نگاه مردم قرار گیرند و به موفقیت‌های بزرگی دست یابند. این موضوع سبب شده است که ارتباط بین ادبیات و ساخت فیلم و بازی، بسیار نزدیک‌تر از گذشته شود.

درواقع ساخت فیلم‌های سینمایی از روی رمان‌ها و کتاب‌ها تا حد زیادی موفقیت و فروش آن‌ها را تضمین خواهد کرد. الهام گرفتن از رمان‌ها و کتاب‌ها در ساختن بازی‌های رایانه‌ای مربوط به کتاب نیز سبب پیشرفت چشم‌گیر آنان شده است که در ادامه به طور کامل‌تر به آن اشاره خواهیم کرد.

بازی‌سازی، دومین صنعت پول‌ساز و سودآور

نکته‌ی جالب و قابل توجهی که ممکن است دانستن آن برای شما هم جالب باشد، رقابت تنگاتنگ صنعت بازی‌سازی و فیلم‌سازی است. درواقع می‌توان گفت از نظر سودآوری و پول‌سازی، صنعت بازی‌سازی در جایگاه دوم پس از صنعت فیلم‌سازی قرار گرفته است. بازی‌سازی به علت پیشرفتی که داشته است، طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است که تعداد آن‌ها اگر از صنعت فیلم‌سازی بیش‌تر نباشد، به اندازه‌ی آن خواهد بود. این پیشرفت صنعت بازی‌سازی هم‌زمان با پیشرفت فناوری و پیدایش عصر الکترونیک آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

در این صنعت مانند آثار سینمایی از جلوه‌های ویژه و داستان‌پردازی به شیوه‌ای جذاب بهره گرفته شده است. به گونه‌ای که طرف‌داران آن‌ها هیچ‌گاه از بازی کردن خسته نخواهند شد. این رقابت تنگاتنگ سبب شده است که افرادی که به ساخت بازی در صنعت بازی‌سازی می‌پردازند، به ادامه‌ی این راه تشویق شوند. ترکیب بازی‌ها و رمان‌ها سبب جذاب‌تر شدن بازی‌ها شده است.

دنیای بازی‌ها

در ادامه‌ی این بخش قصد داریم تعدادی از بازی‌های رایانه‌ای مربوط به کتاب را معرفی نماییم.

بازی Bioshock (جامعه‌ی غرق شده!)

کتاب Bioshock اثر ایان راند است که بازی بر اساس آن ساخته شده است. بازی‌های زیادی وجود دارند که از مفاهیم فلسفی در روند خود بهره برده‌اند. اما به جرات یکی از قوی‌ترین آ‌ن‌ها را در بازی‌سازی می‌توان بازی بایوشاک دانست. فلسفه و نظام عینی‌گرایی از اصول این کتاب است که در تمام قسمت‌های بازی می‌توان آن را مشاهده نمود. در جهانی که ما هستیم، جامعه‌ای را می‌بینیم که می‌خواهند خود را به ظاهر جدا از جهان بی‌روح و بی‌تفاوت اطراف خود نشان دهند. درواقع با این‌که جهان نخستین در پی تبلیغ و انتشار سرمایه‌داری، گوشه‌گیری و فردگرایی است، جهان دوم نسبت به این عقاید، انتقاد شدید خواهد کرد.

در این مسیر با کشف راپچر توسط بازیکنان شهر از زیر آب، جهانی را پیدا می‌کنند که سبب گوشه‌گیری و از بین رفتن جامعه شده است. این جهان درواقع با آزمایش‌های خودخواهانه و خودرایی‌های بی‌اندازه‌ی سودجویان خود، سبب نابودی جامعه شده است. هدف این کتاب و بازی این نیست که شکوفا شدن و یا یک نوآوری جامعه را تشریح و توصیف کند. بلکه می‌خواهد به جستجوی کشف عقاید و راند بپردازد. در این بازی سعی شده است که جامعه‌ای را نشان دهد که تنها بر فردگرایی متمرکز است. به طوری که خود، قصد نابودی خودش را دارد یا به عبارت دیگر می‌خواهد خود را زنده‌زنده ببلعد که برگرفته از اثر پر معنا و فلسفی راند است.

بازی Assassin’s Creed (بر فراز آشیانه عقاب)

این بازی‌ رایانه‌ای مربوط به کتاب، برگرفته از کتاب الموت اثر ولادیمیر بارتول است. این کتاب، فرقه‌ی حشاشین را نشان داده که البته تصویر این فرقه در کتاب، کمی مورد بحث است. گاهی تفسیر و تصویر آن‌ها در کتاب اغراق‌آمیز شده است. گروه حشاشین که در این کتاب آورده شده‌اند، فرقه‌ای جنگ‌جو بودند که رهبری آن‌ها توسط حسن صباح در قسمتی از ایران (که هم اکنون به استان قزوین شناخته می‌شود) انجام می‌شد. بازی فرقه‌ی آدم‌کش‌ها بر اساس زندگی این گروه و اتفاقات قرون وسطی، ساخته شده است.

اسماعیلیون نزاری، فرقه‌ای در اسلام بودند که حشاشین، جزو این فرقه محسوب می‌شدند. حشاشین با سلجوقیان به مخالفت و نبرد پرداختند. قدرت امپراتوری ایران در قرن یازدهم در دست سلجوقیان بود. حشاشین در کتاب الموت به شکل افرادی نشان داده شده‌اند که به زور و فریب و با بهره‌گیری از مواد مخدر دستورات رهبر خود را انجام می‌دادند، که این چهره‌ای اغراق‌آمیز از آنان است.

اما بازی‌سازی داستان متفاوت‌تر است. در روند بازی، افراد گروه حشاشین برعکس کتاب الموت، تحت تاثیر مواد مخدر و فریب نیستند، بلکه آن‌ها نیروهایی خوب و وفادار هستند که این وفاداری آن‌ها، نشات گرفته از یک عقیده و باور است. برخی از صحنه‌های بازی به طور دقیق و مستقیم از خود رمان گرفته شده است. به عنوان مثال، ایده‌ی صحنه‌ی پایین پریدن شخصیت اصلی بازی الطایر، دقیقا مطابق با رمان است.

مجموعه‌ی کتاب‌های Assasins creed را می‌توانید به زبان اصلی از کتابچی تهیه کنید.

Renaissance - Assassins Creed 1

Renaissance - Assassins Creed 1

نویسنده : Oliver Bowden
ناشر : جنگل
قیمت : ۵۶,۰۰۰۷۰,۰۰۰ تومان

بازی The Witcher (میراث لهستان!)

بازی The Witcher یکی از بازی‌هایی است که ایده‌ی آن تا حد زیادی شبیه به کتاب است. اما بازی‌سازی آن کاملا شبیه به نسخه‌ی ادبی نیست. کتابی که این بازی از آن برگرفته شده است، نوشته‌ی آندره ساپکوفسکی است. دنبال کردن یک ویچر (شکارچی هیولا) در محیطی بسیار شگفت‌انگیز و بی‌نظیر بر پایه‌ی اساطیر لهستان، داستانی است که در هر دو اثر ماجراهای گرالت ریویایی به چشم می‌خورد.

مجموعه‌ی کتاب‌های ویچر، اثر ساپکوفسکی در لهستان بسیار معروف بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. این ارزش تا اندازه‌ای است که رئیس جمهور لهستان در سال ۲۰۱۱ نسخه‌ای از آن را به باراک اوباما هدیه داد. اما این کتاب، با وجود اهمیت بسیار آن تا سال ۲۰۰۷ به زبان انگلیسی ترجمه نشده بود! ترجمه‌ی آن هم‌زمان با انتشار نسخه‌ی اول بازی بود. با این‌که در شماره‌ی سوم سری کتاب‌های ویچر، توجه بسیاری به گفتن داستان و سبک جهان باز شده است، اما افرادی که این بازی را انجام می‌دهند، برای این‌که بتوانند در این جهان پهناور سیر کنند، به خواندن سری کتاب‌های آن نیز روی آورده‌اند.

بازی Rainbow Six (آمریکا! آمریکا!)

این بازی بر اساس سری کتاب‌های رینبو سیکس ساخته شده است و یک بازی جنگ‌جویانه است. ام کلنسی در سال ۱۹۹۸ این سری کتاب‌ها را منتشر نمود که نشان‌دهنده‌ی یک گروه تروریستی است. نکته‌ای که سبب متمایز شدن آن از سایر بازی‌ها در صنعت بازی‌سازی می شود. اعضای این گروه تروریستی را افرادی از قسمت‌های مختلف جهان تشکیل داده‌اند که اکثریت آن‌ها آمریکایی و انگلیسی هستند.

افرادی که این بازی را انجام می‌دهند باید به صورت تاکتیکی و ضربتی حمله کنند و در این مسیر می‌بایست از استراتژی‌های نظامی بهره بگیرند. بازی‌های تحت این عنوان توانسته‌اند به موفقیت چشم‌گیری دست یابند که تاکنون چندین بازی در صنعت بازی‌سازی بر اساس آن‌ها توسط استودیو یوبی ساخته و مورد توجه قرار گرفته است. رمانی که این بازی از آن الهام گرفته است، به جای دستاورد فردی بر روی دستاورد گروهی متمرکز است. این موضوع در بازی برگرفته از آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بازی ۲۰۳۳ Metro (هم‌اینک آخر زمان، روسیه!)

این بازی که بر اساس کتاب مترو ۲۰۳۳ اثر دیمیتری گلوخوفسکی ساخته شده است، حس وحشت و بقا در بازی‌کننده ایجاد خواهد کرد. این رمان فضای آخر زمان در مسکو را نشان می‌دهد. افرادی که پس از آخرالزمان زنده می‌مانند در قسمت‌های باقی‌مانده‌ی زیرزمینی متروها زندگی می‌کنند. البته این زندگی عادی نیست، بلکه آ‌ن‌ها تحت حاکمیت رهبران وحشی و جناح‌های سودجو هستند که باید سعی کنند در این محیط، زندگی خود را ادامه دهند.

حوادث رخ داده در بازی و کتاب با یک‌دیگر متفاوت هستند. اما شباهت ساختار اصلی و درون‌مایه‌ی داستان کتاب و بازی را به خوبی می‌توان دید. هم‌چنین روایت‌ها در بازی به گونه‌ای است که سبب برجسته‌سازی عناصر وحشت و بقا می‌شود که این ویژگی سبب جذب شدن افرادی می‌شود که این‌گونه داستان‌ها را دوست دارند.

مترو ۲۰۳۳

مترو ۲۰۳۳

ناشر : کتابسرای تندیس
قیمت : ۳۷۸,۰۰۰۴۲۰,۰۰۰ تومان

بازی Spec Ops: The Line (دل تاریک جنگ!)

خشونت و جنگ در بازی‌سازی، همیشه از عوامل مورد توجه انتقادگران بوده است که با وجود این‌گونه رفتارها در بازی‌ها مخالف بوده‌اند. اما برخی بازی‌های رایانه‌ای مربوط به کتاب، این رفتارهای خشونت‌آمیز را مورد بررسی قرار می‌دهند که یکی از آن‌ها بازی Spec Ops: The Line است. ایده‌پردازی این بازی بر اساس رمان دل تاریکی نوشته جوزف کنراد است. این بازی مانند فیلم اکنون آخرالزمان از کتاب دل تاریکی الهام گرفته است که البته در محیط و فضای آن متفاوت است و جریان بازی‌سازی در خاورمیانه اتفاق می‌افتد.

Heart of Darkness - Norton Critical

Heart of Darkness - Norton Critical

نویسنده : جوزف کنراد
ناشر : جنگل

در روند این بازی، فرد بازی‌کننده، متوجه تاثیر فراوانی که جنگ بر جسم و روح او دارد، خواهد شد. سپس بازیکن کم‌کم در روند بازی تحلیل و از بین رفتن ذهنی شخصیت اصلی را مشاهده خواهد کرد. نویسنده‌ی رمان دل تاریکی، جوزف کنراد و آنتاگونیست اصلی کتاب، کورتز هستند که جان کنراد نام شخصیت اصلی و شرور بازی یعنی جان کنراد از نام این دو برگرفته است.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,