خواندن کتاب فلسفی در نگاه اول شاید سخت و وهم برانگیز باشد. رفتن سمت چنین کتاب هایی شاید یک حس مسئولیت در فرد خواننده ایجاد کند. چرا که باید خود را در قبال فهم مطالب و تطبیق و کاربرد آن در زندگی روزمره موظف بداند. از این رو انتخاب قلم فلاسفه و موضوعی که آنان در مورد آن بحث کرده اند بسیار مهم است. در قدم اول و به منظور آشنایی با مفاهیم ابتدایی علم فلسفه باید با کسانی شروع کنید که مفاهیم اولیه فلسفه و زندگی را بسیار روان برای شما بازگو کنند. سپس به طور حرفه ای وارد دنیای فلسفه و خواندن کتاب فلسفی شوید. در این مقاله سعی بر آن شده است تا شما را با چند عنوان برتر مقدماتی در دنیای کتب فلسفی و محتویات آنها آشنا کنیم.

کتاب فلسفی در دنیای امروز

نویسندگان کتاب فلسفی در دنیای امروز شاهد گسترش طیف مخاطبان خود می باشند. در نتیجه باید قلم خود را طوری روی کاغذ حرکت دهند که مخاطبان خود را از دست ندهند و افراد کتابخوان را به خود جلب کنند. در نتیجه خارج شدن مباحث فلسفی از حالت قلم سنگین و پیچیده و ورود آن به عرصه مخاطبان عام، اتفاقی است که در دهه های اخیر شاهد آن بوده ایم. کتاب دنیای سوفی اولین قدم فلسفه برای ورود به دنیای عام است که هر اهل کتابی حتما آن را خوانده است. پس از این کتاب، بیشتر شاهد مطرح شدن مباحث فلسفی در قالب اینجور داستان ها بوده ایم؛ که انتخاب مخاطب و خواننده را در بین کتاب فلسفی و مسائل مربوطه راحت تر کرده است.

در ادامه مطلب به معرفی چند کتاب با عناوین ابتدایی فلسفه برای زندگی پرداخته ایم که خواندن آنها برای شروع آشنایی با مفاهیم و قدمی ابتدایی در انتخاب کتاب فلسفی خالی از لطف نیست.

درباره آزادی

نویسنده این کتاب جان استوارت میل است. تمایل به آزادی یکی از اساسی ترین مفاهیمی است که جناب میل در کتاب های خود بر آن تاکید بسیار داشته است. این فیلسوف که اصالت آن انگلیسی است، در زمینه سیاست و اقتصاد هم مهارت های زیادی دارد و یکی از افراد مشهور و تاثیرگذار در تاریخ لیبرالیسم بوده است.

کتاب “درباره آزادی” را در سال ۱۸۵۹ نوشته و در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسانده است. میل در این کتاب مقدار کنترل لازم از سوی دولت بر مردم را مشخص کرده، که به واسطه آن هم آزادی مردم حفظ شود و هم بنای دولت فرو نپاشد. مدل عقاید وی به گونه ای است که مدل اخلاقی مردم سالاری را برای شکوفایی انسان در دموکراسی لیبرال بیان می کند.

درباره آزادی

درباره آزادی

نویسنده : جان استوارت میل
ناشر : روشنگران

تسلی بخش های فلسفه

  آلن دوباتن، در این کتاب سعی داشته است تا بستری را فراهم کند که در آن شما با گزیده گویی هایی از فلاسفه بتوانید مشکلات خود را فراموش کنید. فیلسوف سوئیسی معاصر این کتاب را به ۶ فصل تقسیم کرده است که در هر فصل به یکی از مشکلات زندگی روزمره پرداخته است که سعی می کند با تعالیم فلسفی آنها را التیام بخشد. در این کتاب، سقراط از عدم محبوبیت، سنکا از رنج نا امیدی، دو مونتنی از بی کفایتی، شوپنهاور از عشق و نیپه از رویارویی با مشکلات سخن می گویند.

تسلی‌بخش‌های فلسفه

تسلی‌بخش‌های فلسفه

ناشر : عالی تبار

در ستایش عشق

آلن بدیو، فیلسوف ۸۱ ساله فرانسوی و یکی از بنیانگذاران دانشکده فلسفه پاریس؛ نویسنده این کتاب است. قلم وی در باب وجود و حقیقت به گفته خودش، نه پسا مدرن است و نه تکرار بیانات مدرن. وی همچنین دارای نقطه نظراتی در باب سیاست نیز می باشد. احیای کمونیسم از جمله آثار سیاسی وی می باشد. دغدغه فلسفی جذاب این فیلسوف، عشق است. از دیدگاه وی، عشق یعنی پیروزی بر موانعی که زمان و مکان و جهان به صورت مدام و گاهی دردناک وارد می کنند. او همچنین معتقد است عشق قوی ترین پادزهر برای خودپسندی و خودخواهی است. برای آشنایی بیشتر شما با این کتاب فلسفی، مقدمه ای از آن را برای شما  بازگو می کنم: «من بر این عقیده ام که فیلسوف باید دانشمندی تراز اول، شاعری مبتدی و فعال سیاسی باشد. ولی این را نیز باید بپذیرد که پهنه تفکر هرگز از حملات بی امان و خشونت آمیز عشق مصون نمی ماند».

در ستایش عشق

در ستایش عشق

ناشر : ققنوس
قیمت : ۵۸,۵۰۰۶۵,۰۰۰ تومان

وضع بشر

خواندن این کتاب فلسفی شاید کمی سخت باشد اما حیف است که با عقاید و نظریه های هانا آرنت؛ این زن فیلسوف شگفت انگیز ارتباط نگیرید. این فیلسوف آلمانی، یکی از مهمترین نظریه پردازان سیاسی قرن بیستم محسوب می شود. تعداد زیادی کتاب فلسفی و همچنین مقاله فلسفی از وی به جا مانده است. اکثر متون به جا مانده وی در قالب سیاست می باشد.

حوزه فعالیت وی در باب مفاهیمی از جمله قدرت، دموکراسی مستقیم، اقتدار و توتالیتاریسم می باشد. هانا آرنت در آلمان شاگرد هایدگر بود؛ اما وقوع جنگ جهانی دوم او را مجبور به مهاجرت و در نهایت رسیدن به آمریکا کرد. کتاب فلسفی وضع بشر، نسبت میان نظر و عمل را به ساده ترین زبان بیان کرده است. آرنت در این کتاب به شرح و توضیح سه مفهوم زحمت، کار و عمل پرداخته است. همچنین در این کتاب به عمل سیاسی هم اشاره شده است. به عنوان پیش نیاز این کتاب می توانیم کتاب فلسفی “انقلاب” از همین نویسنده با مفاهیم ساده تر را به شما معرفی کنیم.

وضع بشر

وضع بشر

نویسنده : هانا آرنت
ناشر : ققنوس
مترجم : مسعود علیا
قیمت : ۳۱۵,۰۰۰۳۵۰,۰۰۰ تومان

تاریخچه کوتاهی از فلسفه

نایجل واربرتون، فیلسوف انگلیسی؛ خالق این اثر می باشد. کتاب های زیادی از وی در باب فلسفه، زیبایی شناسی و اخلاق کاربردی نیز نوشته شده است. از مهمترین کارهای وی می توان به نوشتن چند کتاب فلسفه به طور پایه اشاره کرد. این کتاب ها را می توان از همین کتاب تا “آثار کلاسیک فلسفه” دسته بندی کرد. کتاب هایی که به تکرار تجدید نظر و دوباره به چاپ رسیده اند و به پرفروش ترین کتاب های فلسفی در دنیا تبدیل شده اند. کتاب های جذاب و زیبا درباره فیلسوف ها و نظریات آنها، و اینکه از کجا متولد شده و حرف و نظرشان چه بوده است.

در کتاب فلسفی “تاریخچه کوتاهی از فلسفه” ابتدا به دیدار سقراط رفته و سوال و جواب های وی با دیگر علمای آتن را خواهید خواند. این کتاب را در اول لیست نام کتاب های فلسفی که باید بخوانید قرار دهید؛ زیرا موارد ذکر شده در این کتاب فلسفی و قلم آن به گونه ای است که می تواند قدم اول شما برای آغاز خواندن کتاب فلسفی و آشنایی با فلاسفه و برقراری ارتباط با آنان باشد.

تاریخچه کوتاهی از فلسفه

تاریخچه کوتاهی از فلسفه

ناشر : ققنوس
قیمت : ۸۵,۵۰۰۹۵,۰۰۰ تومان

دسته بندی شده در: