نقش و اهمیت کتاب زبان انگلیسی در میزان یادگیری زبان‌آموزان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و زبان‌آموزان همواره به دنبال منابع مناسب و متناسب با سطح علمی خود به منظور ارتقای سطح زبان انگلیسی خود هستند. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که کتاب زبان انگلیسی خوب چه ویژگی‌هایی دارد. برای پاسخ‌گویی به این سؤال مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب زبان انگلیسی مناسب، تمامی مهارت‌های زبان یعنی Speaking، writing، listening و reading را شامل می‌شود.
  • لغات و اصطلاحات رایج و کاربردی در قالب جملات و مکالمات روزمره تدریس می‌شوند.
  • گرامر و ساختارهای پیچیده در قالب مکالمات و در context آموزش داده می‌شوند.
  • کتاب زبان انگلیسی خوب و استاندارد، لهجه‌های مختلف انگلیسی از جمله British و American را به زبان‌آموزان آموزش می‌دهد.
  • تمرین و فعالیت‌های متنوع آموزشی برای یادگیری عمیق‌تر مطالب وجود دارد.
  • کتاب زبان انگلیسی استاندارد، نحوه کار با دیکشنری را به زبان‌آموزان میاموزد و آن‌ها را تبدیل به افرادی مستقل در یادگیری می‌نماید.
  • تصویر موجود در کتاب‌های محبوب آموزش زبان انگلیسی، جذاب و زیبا هستند.
  • مطالب استفاده شده در بخش reading به‌روز بوده و از منابع authentic مانند مجلات و روزنامه‌های انگلیسی انتخاب شده‌اند.
  • مهارت writing در کتاب‌های استاندارد زبان انگلیسی با استفاده از مثال و sample آموزش داده شده‌اند.
  • تقویت مکالمه انگلیسی هدف اول و آخر یک کتاب زبان انگلیسی خوب است.

برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی شامل ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را در میان انبوهی از مجموعه کتب آموزشی انگلیسی، منحصربه‌فرد و معروف می‌کند. آنچه که در این نوشتار مد نظر ماست، معرفی ۱۵ اثر به عنوان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی در دنیا است که هرکدام در نوع و شیوه بیان مختص به خود، بهترین خودآموز زبان انگلیسی نیز به شمار می‌روند.

چگونه بهترین کتاب را برای آموزش زبان انگلیسی انتخاب کنیم؟

کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین راه‌های یادگیری زبان هستند؛  مسلماً برخی از این کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی نسبت به دیگر کتاب‌ها از سطح علمی بالاتر و بهتری برخوردار هستند و شیوه‌های نگارش و نحوه‌های آموزش در آن‌ها بروزتر و کامل‌تر هستند اما انتخاب کتاب آموزشی زبان انگلیسی تا حد زیادی به توانایی‌ها و اهداف آموزشی هر فرد بستگی دارد؛ بنابراین بهتر است پیش از شروع هر کتاب، توسط معلم و یا آموزشگاه معتبر تعیین سطح شده تا با شناخت بیشتری نسبت به توانایی‌های خودتان به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید؛ در واقع باید گفت که شیوه مطالعه و اهداف و سطح زبان شما تعیین می‌کند که کدام کتاب برای شما مناسب‌ترین است. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از بهترین و معتبرترین کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی می‌پردازیم.

Top Notch

اولین مجموعه از برترین کتب آموزشی انگلیسی، «Top Notch» یا «تاپ ناچ» نام دارد. کتاب آموزش زبان انگلیسی تاپ ناچ برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات «Longman» به چاپ رسید. کتاب‌های Top Notch شامل چهار کتاب است که زبان‌آموزان را از سطح A1 به سطح B1 می‌رساند. در ادامه، زبان‌آموزان دو کتاب تحت عنوان Summit می‌خوانند که آن‌ها را از سطح B2 به سطح C1 می‌رساند. زبان‌آموز می‌تواند بعد از اتمام آموزش تاپ ناچ، همراه با کتاب‌های Summit بر زبان انگلیسی تسلط بیشتر و بهتری پیدا کند. کتاب‌های «سامیت» دارای سطوح بالایی هستند، به همین دلیل باید یادگیری زبان انگلیسی را ابتدا با تاپ ناچ شروع کنید و بعد با Summit آموزش را کامل کرده و به پایان برسانید.

این مجموعه، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را تقویت کرده و سطح یادگیری زبان‌آموزان را افزایش می‌دهد. در مؤسسات و آموزشگاه‌ها ابتدا کتاب‌های Top Notch که شامل چ سطح اول هستند برای آموزش زبان انگلیسی استفاده می‌شوند و سپس از دو سطح کتاب‌های Summit که دارای سطح بالاتری هستند استفاده می‌شوند. هر سطح از این شش سطح (تاپ ناچ و سامیت) شامل کتاب دانش‌آموز و فایل‌های صوتی آن، کتاب کار، کتاب معلم، نرم‌افزار Active Teach و نرم‌افزار  Active Book (نسخه نرم‌افزاری کتاب دانش‌آموز و فایل‌های صوتی آن) است. نکته‌ی مهم دیگر در مورد این اثر این است که انتشارات ایرانی زیادی سعی کرده‌اند آموزه‌های این کتاب را مطابق فرهنگ ایرانی در دسترس علاقه‌مندان به خودآموز زبان انگلیسی قرار دهند و می‌توان این مجموعه را یکی از برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی موجود در بازار معرفی کرد.

Top Notch 2nd 1A

Top Notch 2nd 1A

نویسنده : Allen Ascher
ناشر : جنگل
قیمت : ۶۳,۰۰۰۹۰,۰۰۰ تومان

Interchange

مجموعه کتب آموزشی «Interchange» یکی دیگر از برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی در دنیاست که همانند مورد قبل در مؤسسات آموزشی نیز تدریس می‌شود. شعار این مجموعه تجربه یک یادگیری بهتر است؛ اما خوشبختانه در حد شعار نمانده و مجموعه کتاب‌های اینترچنج با محتوای غنی و متدلوژی آزموده شده همواره بهترین نتایج را برای زبان‌آموزان به ارمغان خواهد داشت. بی‌دلیل نیست که این مجموعه در اکثر مؤسسات آموزش زبان انگلیسی در ایران نیز تدریس می‌شود. از ویژگی‌های این سری از کتاب‌های آموزشی در چاپ‌های اخیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ی درسی چند مهارتی امتحان شده
  • تمرکز بر دقت بیان و شیوایی گفتار
  • موضوعات به‌روز از دنیای واقعی
  • آموزش دستور زبان در زمینه‌های ارتباطی
  • استفاده از فعالیت‌های مبتنی بر مهارت‌های شنیداری
  • برنامه‌ی درسی برای استفاده از تلفظ صحیح کلمات
  • دانشجو محور بودن روش تدریس
  • CDهای صوتی و تصویری با کیفیت بالا
  • کتاب کار و تمرین آنلاین
Interchange 5th Intro SB+WB+CD - Digest Size

Interchange 5th Intro SB+WB+CD - Digest Size

ناشر : جنگل

American English File

مجموعه American English File، مجموعه کتابی ۶ جلدی برای آموزش زبان انگلیسی آمریکایی است که برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است. هر مجموعه شامل یک کتاب دانش‌آموز، یک کتاب کار، فایل‌های صوتی، فایل‌های ویدیویی و نرم‌افزار آموزشی است. علاوه بر این‌ها، کتاب کار و فیلم کوتاه و ویدیوهای آموزشی بیشتری به صورت آنلاین نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. انتشارات آکسفورد نسخه دوم این مجموعه را در سال ۲۰۱۳ وارد بازار کرده است. این کتاب برای سطح مبتدی (starter) تا سطح پیشرفته (C1) توسط Christina Latham-Koenig و Clive Oxenden نوشته شده است. در هر درس این مجموعه به یک موضوع خاص پرداخته می‌شود. پس از ارائه درس‌ها، تمارین به شیوه‌ی جذابی آماده شده‌اند تا شما را به چالش بکشند. به دلیل وجود دروس واژگان، دستور و تلفظ، زبان‌آموزان قادر خواهند بود پایه خود را از ابتدای کار قوی کنند و قدم به قدم پیش بروند.

تنوع زیادی از منابع آنلاین باعث جذابیت و تعامل هرچه بیشتر زبان‌آموز با پروسه یادگیری می‌شود. این کتاب هم مناسب تدریس در کلاس درس و هم مناسب خودخوانی است. لازم به ذکر است که تأکید اصلی این متد آموزشی، تقویت مهارت گفتاری و مکالمه است. این کتاب برای دانشجویانی که خیلی وقت است مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستند و می‌خواهند در آزمون‌های سطح بالا نظیر «آیلتس» شرکت کنند، شدیداً پیشنهاد می‌شود چراکه این کتاب یکی از منابع مهم برای طراحان سؤال در آزمون‌های مختلف است. سطح اول این مجموعه را با نام «Starter» می‌شناسند. این سری کتاب‌ها نیز شامل یک کتاب کار، سی دی فایل صوتی و ویدیو آموزشی به اضافه‌ی کتاب معلم است. به طور کلی از ویژگی‌های برجسته و نقاط قوت این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش دادن سطح آموزشی از مبتدی تا پیشرفته
  • گرافیک و محتوای جدید با موضوعاتی و جذاب
  • ویدیوهای مربوط به هر فصل با سناریوهایی شبیه زندگی روزمره
  • آموزش واژگان، دستور و تلفظ در هر درس
  • داشتن تمارین آنلاین با قابلیت تصحیح کردن
  • لوح فشرده نرم‌افزار آموزشی حاوی تمرین و برگه‌های امتحانی آماده جهت آزمون و ارزیابی
  • ایجاد بانک واژگان و بانک دستور زبان که به صورت یک جزوه نظام‌مند
  • داشتن ویدیوهای آموزشی با کیفیت بالا و با موضوعات کاملاً کاربردی
  • تنوع بالای تمرین‌های مهارت شنیداری و نقش مؤثر آن‌ها در تقویت این مهارت در زبان‌آموزان
  • تأکید زیاد کتاب روی مبحث تلفظ
  • آشنا کردن زبان‌آموزان ب انگلیسی محاوره‌ای، اصطلاحات و گفتار روزمره و تقویت مهارت مکالمه زبان‌آموزان
American English File 1 Student Book

American English File 1 Student Book

نویسنده : Paul Seligson
ناشر : رهنما
قیمت : ۲۲,۵۰۰۲۵,۰۰۰ تومان

 Headway

چهارمین انتخاب ما از میان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی، مجموعه «Headway»  نوشته John and Liz Soars  بوده است که تمامی چهار رکن اصلی آموزش را به صورت یکسان، مرتب و قانونمند آموزش می‌دهد. پدیدآورندگان این کتاب اذعان دارند که هم معلمان و هم دانش‌آموزان به این کتاب اعتماد دارند که از دلایل این مسئله می‌توان به سیلابس‌های یکپارچه، موضوعات جذاب و انگیزشی و تمارین شفاف که در ترکیب با کار کلاسی در دنیای واقعی فوق‌العاده کاربردی خواهد بود، اشاره کرد. در حال حاضر در بازار ایران دو نسخه از این کتاب با لهجه آمریکایی (American Headway) و کتاب (New Headway) با لهجه بریتانیایی موجود است.

شما می‌توانید با توجه به سیستم آموزشگاه یا مطالعات خودتان اقدام به خرید کتاب هدوی کنید. این کتاب در شش سطح تنظیم شده است. هر نسخه از آن دارای کتاب کار برای تمرین بیشتر و سی‌دی شامل فایل‌های صوتی موجود در کتاب اصلی و کتاب کار است. موضوعات کتاب جالب و در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر موضوع ترکیب منظم از هر چهار مهارت زبانی است در این صورت دیگر نگران ناکامل بودن یا تقویت یک مهارت نخواهید بود. تمرین‌های موجود در کتاب به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده و کسالت‌بار نیستند و برعکس تا انتها علاقه زبان‌آموز را حفظ خواهند کرد. از نقاط قوت این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان سنجش پیشرفت دانش‌آموزان با استفاده از کوییز و تست‌های گنجانده شده در کتاب جدید
  • قرار دادن بخش‌های به نام Spotlight on testing در دروس ۱ تا ۵ کتاب کار دانش‌آموزان که برای امتحانات مهمی همچون تافل یا آیلتس آن‌ها را آماده خواهد کرد.
  • افزوده شدن فایل‌های صوتی برای کتاب کار و امکان دانلود کردن آن‌ها و همراه داشتن فایل‌ها در نسخه جدید
  • همراه داشتن سی دی فایل صوتی و تصویری
  • شتاب دادن به فرآیند مکالمه، به گونه‌ای که دانش‌آموزان می‌توانند با رعایت نکات کتاب، مکالمات را سریع‌تر از دیگر خودآموزها فراگیری کنند.
  • وجود بخشی به نام «English Today» برای درک جدیدترین موقعیت‌های کلامی در فرهنگ انگلیسی نظیر ضرب‌المثل‌ها یا اصطلاحات مفهومی
American Headway 3rd 1 SB+WB+DVD

American Headway 3rd 1 SB+WB+DVD

نویسنده : Liz and John Soars
ناشر : جنگل
قیمت : ۱۵۴,۰۰۰۲۲۰,۰۰۰ تومان

 Solutions

مجموعه Solutions مجموعه‌ای ۵ سطحی است که توسط انتشارات آکسفورد برای آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان به چاپ رسیده است. اولین سطح این مجموعه سطح Elementary یا مقدماتی است، سطوح این مجموعه تا سطح Advanced یا پیشرفته ادامه می‌یابد. هر سطح از این مجموعه دارای ۱۰ درس موضوعی است که هر درس به هر چهارت مهارت زبانی (Listening, Speaking, Reading, Writing) و همچنین مهارت‌های واژگان و گرامر نیز می‌پردازد. همچنین ساختار ساده تدریس کتاب با تأکید بر مکالمه و نگارش در زبان انگلیسی موجب شده تا دانش‌آموزان زیادی با استفاده از این کتاب به راحتی مکالمات خود را انجام دهند؛ به طوری که با تمرکز به لهجه و تلفظ واژگان در این کتاب، زبان‌آموز باید به شیوه کاملاً عادی و حرفه‌ای بتواند پس از استفاده از این کتاب، صحبت کند. موضوعات هر درس به نحوی انتخاب شده‌اند که بیشترین جذابیت را برای نوجوانان زبان‌آموز داشته باشند و آن‌ها را به یادگیری زبان انگلیسی ترغیب کنند. هر سطح این مجموعه شامل کتاب دانش‌آموز (Student’s Book)   و فایل‌های صوتی آن، کتاب کار (WorkBook) و فایل‌های صوتی آن، تست‌ها، ویدئوها، کتاب معلم (Teacher’s Book) و نرم‌افزار می‌شود. ویژگی‌های این مجموعه عبارت‌اند از:

  • آماده کردن زبان‌آموز برای امتحانات پیش رو به وسیله نرم‌افزار شبیه‌ساز آزمون
  • اختصاص تمرین جداگانه برای تثبیت مهارت‌هایی موجود در درس‌نامه
  • آموزش‌های گام به گام در ۹ فصل به صورت کاملاً اصولی
  • دو بخش آزمونی بعد از هر درس‌نامه برای مهارت‌های گرامر و واژگان.
  • سه آزمون دوره‌ای برای پوشش مهارت‌های آموخته شده
  • امکان سنجش میزان پیشرفت به وسیله تست‌های استاندارد
  • پاسخنامه تشریحی برای بررسی میزان پیشرفت
Solutions 3rd Elementary SB+WB+DVD

Solutions 3rd Elementary SB+WB+DVD

ناشر : جنگل
قیمت : ۲۳۱,۰۰۰۳۳۰,۰۰۰ تومان

 Four Corners

مجموعه آموزش زبان «Four Corners» فور کرنرز به نحوی در نظر گرفته شده است که دانش آموزان در سطوح ابتدایی، متوسط و پیشرفته بتوانند از این مجموعه استفاده نمایند. این اثر نیز در چهار سطح به چاپ رسیده است. هدف از چاپ این کتاب، کمک به تمامی جوانان و بزرگسالانی که قصد بهبود مکالمات خود دارند بیان شده است. این مجموعه با ارائه واژگان کلیدی و پرکاربرد در زندگی روزمره و شرایط مختلف، برنامه درسی برای یادگیری دستور زبان و ارائه هر یک از دیگر مهارت‌های زبانی داخل هر درس‌نامه، به افزایش توانایی زبان‌آموزان پرداخته است. تمارین جزء جدا ناپذیر درس‌نامه‌های این کتاب هستند که پس از پایان هر درس‌نامه با آن‌ها روبرو خواهید شد. این مجموعه تأکید ویژه‌ای برای تبدیل نمودن زبان‌آموزان به یک سخنران در زبان انگلیسی که بدون نقص و با اعتمادبه‌نفس بالایی عمل می‌کند، دارد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب که باعث شده تا ما این مجموعه را در میان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی قرار دهیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی دروس قابل سنجش هستند و دانش‌آموز می‌تواند پیشرفت خود را تحلیل و بررسی کند.
  • نزدیک بودن سطح آموزش‌ها به استاندارد آموزشی اروپا
  • برنامه درسی ویژه برای بخش گرامر و لغات به منظور تقویت یادگیری
  • درس‌نامه‌های منظم، نکات و تمارین برای بخش صحبت و اسپیکینگ جهت افزایش اعتمادبه‌نفس زبان‌آموزان
  • درس‌نامه‌های شفاف به معلمین کمک می‌کند که کنترل کلاس را بهتر در اختیار داشته باشند و همچنین به زبان‌آموزان این امکان را می‌دهد که نتایج فعالیت‌های خود را مشاهده کنند.
Four Corners 1 Student Book

Four Corners 1 Student Book

نویسنده : David Bohlke
ناشر : جنگل

Connect

سری کتاب‌های Connect مجموعه‌ای چهار سطحی و جذاب برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی نوجوانان است که از بخش‌های متنوع و مختلفی تشکیل شده است. یکی از دلایل مهم انتخاب این مجموعه برای آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی این است که محتوای آن موجب شده تا انگیزه زبان‌آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق مطالعه و بحث درباره موضوعات پرطرفدار، انجام فعالیت‌های پر جنب و جوش و فراهم شده فرصت‌های زیادی برای برقراری ارتباط افزایش ‌یابد. مجموعه کتاب‌های Connect که توسط یکی از معتبرترین طراحان متد آموزشی دنیا پروفسور JACK C.Richards’s نوشته و توسط انتشارات Cambridge به چاپ رسیده است. در کنار کتاب‌های اصلی به منظور تکمیل مطالب آموزشی، فیلم‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی مرتبط با عنوان دروس تدریس می‌گردد. سری کتاب‌های ۴ جلدی Connect ویرایش دوم که به طور تخصصی برای نوجوانان طراحی شده، بسیار جذاب و متمرکز بر هر چهار مهارت اصلی زبان (Speaking, Reading, Writing, Listening) است و مطالب را به گونه‌ای ارائه داده که مورد علاقه این گروه سنی باشد و باعث ایجاد انگیزه در فراگیری معلومات زبان انگلیسی در زبان‌آموزان گردد تا بتوانند زبان را در محیط واقعی بیرون از کلاس نیز مورد استفاده قرار دهند. طراحی کتاب به نحوی است که با انتخاب موضوعات جالب و جذاب و در عین حال مناسب با سن نوجوانان، آن‌ها را تشویق به صحبت کردن و یادگیری هر چه بهتر مطالب می‌نماید. قسمت مرور بر دروس گذشته بعد از هر درس که در دو صفحه طراحی شده به زبان‌آموزان این شانس را می‌دهد که مطالب را دوباره مرور کنند و تکرار بهترین عامل یادگیری است. در واقع بعد از هر درس زبان‌آموز با یک Quiz مواجه می‌شود که ذهنش را به چالش وا می‌دارد تا هر آنچه فراموش کرده دوباره با مدرس خود در میان بگذارد. مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های Connect به شرح زیر هستند:

  • فراهم کردن فعالیت‌های گفتاری هدفمند در کنار گفتگوهای سرگرم‌کننده، بازی‌ها و نظرسنجی‌ها
  • آموزش مهارت‌هایی که به زبان‌آموزان کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند.
  • پروژه‌های موضوعی که زبان‌آموزان را به حوزه‌های مختلف موضوعی هدایت می‌کند.
  • ارائه دستور زبان به صورت کامل و فعالیت‌های دستوری منظم
  • ارائه واژگان و تمرینات کافی به انضمام یک برنامه درسی طبقه‌بندی‌شده و همه‌جانبه که مباحث زبان انگلیسی را به ترتیب منطقی ارائه می‌دهد.
  • بهره‌گیری از مباحث و زمینه‌های معاصر و هم‌چنین شخصیت‌های بین‌المللی که زبان‌آموزان می‌توانند با آن‌ها ارتباط ذهنی و عاطفی برقرار کنند.
Connect 1 Student Book 2nd

Connect 1 Student Book 2nd

ناشر : جنگل

Touchstone

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، آن‌گونه که باید به صورت طبیعی در مکالمات استفاده شود در هر کتابی یافت نمی‌شود. در کتاب آموزش زبان انگلیسی «Touchstone» یا «تاچ استون» که توسط انتشارات کمبریج به چاپ رسیده است، ویژگی یادگیری یک زبان طبیعی کاملاً بارز است تا ما آن را به عنوان هفتمین عنوان از لیست برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی این نوشتار انتخاب کنیم. این کتاب در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار به چاپ رسید و یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌ها در میان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی به شمار می‌رود. این مجموعه ابزارهای ساده و متنوع برای یادگیری را در سطوح مقدماتی و متوسط در دو جلد به زبان‌آموزان آموزش می‌دهد.

این کتاب در سال ۲۰۱۴ نیز دچار تحولات زیادی شد، اساتید برجسته‌ای نظیرMichael McCharthy & Jeanne McCarten & Helen Sandiford با تحقیقات فراوان در مورد مکالمات واقعی و روزمره انگلیسی‌زبانان، کتاب آموزش زبان انگلیسی تاچ استون را دچار تحول کردند و در چهار سطح از ابتدایی تا متوسط برای بزرگسالان و نوجوانان منتشر کردند. در این سری کتاب با استفاده از محتوای معتبر و ارزشمند و ارائه استراتژی‌های مناسب، به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا سطح زبانی خود را بالا برده و مکالمه روان‌تر و با اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. این سری کتاب به نحوی طراحی شده که هم برای کلاس‌های حضوری و هم‌کلاس‌های آنلاین کاربرد یکسانی داشته و مهارت‌های برقراری ارتباط درست و صحیح را در زبان‌آموز تقویت می‌کند. تاچ استون همچنین در بخش گرامر، مفاهیم و استراتژی‌های لغات برای برطرف کردن هرگونه مشکل در مکالمه نیز قدم خوبی برداشته است تا یکی از برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی محسوب شود. به طور کلی این کتاب به طور کلی دارای ویژگی‌های است:

  • ارائه تمرینات و فعالیت‌های متنوع به منظور یادگیری کامل زبان‌آموزان
  • آموزش قواعد دستوری در قالب متن‌های کاربردی و ساده
  • استراتژی نوین برای آموزش واژگان
  • ساختاری کاربردی و جذاب برای یادگیری مکالمه
  • آموزش مکالمه محاوره‌ای و  اصطلاحات رایج انگلیسی‌زبانان
  • تمرین‌های متنوع برای تقویت مهارت نوشتاری
  • استراتژی مشخص برای تقویت مهارت شنیداری
  • ابزارهای خودارزیابی مخصوص زبان‌آموزان
Touchstone 1 second edition

Touchstone 1 second edition

نویسنده : Helen Sandiford
ناشر : جنگل
قیمت : ۶۳,۰۰۰۹۰,۰۰۰ تومان

Viewpoint

مجموعه‌ی دیگری که در میان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی دارای دو سطح «Viewpoint»  نام دارد. این کتاب تا سطح پیشرفته دانش‌آموز را با استفاده از ارائه ایده‌های جذاب برای مکالمه آموزش خواهد داد. دوره آموزش زبان View Point، چاپ انتشارت کمبریج است و مجموعه‌ای کامل برای آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان و نوجوانان در سطح متوسط تا پیشرفته (B2-C1) است. این انتشارات چهار سطح اصلی با عنوان Touchstone و دو سطح در سطوح پیشرفته‌تر با نام View Point منتشر نموده است که به عنوان مرجع تدریس در بسیاری از آموزشگاه‌های داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر سطح از این سری کتاب‌ها شامل ۱۲ درس بوده که موضوعات متنوعی در تمامی مهارت‌ها را به زبان‌آموز آموزش خواهد داد.

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه کمبریج تاچ استون و ویو پوینت تا حد امکان زبان انگلیسی واقعی در زندگی روزمره را آموزش می‌دهد. این دوره به زبان‌آموز کمک می‌کند تا دانش مکالمه خود را تقویت ساخته تا از اعتمادبه‌نفس بیشتری برخوردار شود. تاچ استون گرامر، واژگان و استراتژی‌های مکالمه را برای برطرف ساختن نیازهای زبان‌آموز در زندگی مدرن امروزی آموزش می‌دهد. این کتاب با تهیه تمارین مفید برای مکالمه بعد از هر درس، به زبان‌آموز این فرصت را می‌دهد که بلافاصله پس از یادگیری یک درس جدید، مکالمه را شروع کرده و استفاده از آن درس را در تعامل با دیگران یاد بگیرد. به طور کلی آنچه باعث شده تا viewpoint در میان لیست برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی قرار گیرد را باهم به اختصار بررسی می کنیم:

  • ساختار گرامر به صورت دقیق است، به گونه‌ای که تمرین‌های زیاد باعث شده تا تمام چالش‌های موجود را تحت پوشش خود قرار دهد.
  • دو رکن اصلی نوشتن و صحبت کردن، تمرکز اصلی این کتاب بوده و باعث بالا رفتن سطح استفاده از دروس در محیط واقعی برای زبان‌آموز شود.
  • تمامی دروس نتیجه سال‌ها تحقیق در مورد مردم بومی و کشورهای انگلیسی‌زبان است؛ در نتیجه یادگیری آن، موجب تقویت اعتمادبه‌نفس نیز خواهد شد.
Viewpoint ۱ (S+W+CD)

Viewpoint ۱ (S+W+CD)

نویسنده : Michael McCarthy، Jeanne McCarten، Helen Sandiford
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۳۱,۰۰۰۳۳۰,۰۰۰ تومان

Speak Out

در دهمین مجموعه از میان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی این نوشتار، به بررسی مجموعه شش سطحی انتشارات «لانگمن» به نام «Speak Out» می‌پردازیم. این مجموعه بر اساس سیستم زبان بریتانیا تهیه شده و کلیه سطوح از مبتدی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد. این مجموعه به خاطر تمرکز خود بر روی دو مهارت گفتاری و شنیداری می‌توان آن را یک گزینه مناسب برای آمادگی در سطح آزمون «آیلتس» دانست. این مجموعه با همکاری شبکه خبری «BBC» و بنیاد آموزشی «Learning English» تهیه و تنظیم شده است. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات آموزشی ایران، این کتاب را برای بهبود مهارت گفتاری و شنیداری زبان‌آموزان خود به کار می‌گیرند. هر جلد از کتاب دارای ۱۰ درس بوده که درون هر درس در قالب ۵ بخش چندین موقعیت متفاوت در مورد زندگی روزمره آموزش داده می‌شود تا شرایط مختلفی تجربه شود. ویژگی‌های این کتاب شامل موارد زیر است:

  • آموزش مهارت‌های مکالمه از طریق موضوعات رایج و مرتبط با زندگی روزمره
  • ساختاری منسجم و بی‌نظیر برای آموزش واژگان و گرامر
  • افزایش اعتمادبه‌نفس زبان‌آموزان برای مکالمه با انجام فعالیت‌های چالش‌برانگیز گروهی
  • یادگیری از طریق کلیپ‌های ویدئویی جذاب و منحصربه‌فرد BBC Learning
  • طراحی بصری فوق‌العاده الهام‌بخش و برانگیزاننده تصاویر کتاب
  • وجود بخش‌های مجزا برای آموزش تلفظ Pronunciation
  • دسترسی دانشجویان به تمرینات و نکات مکمل، انجام تست، برطرف کردن اشکالات و امکانات فوق‌العاده کاربردی دیگر از طریق پورتال آنلاین (English lab)
  • افزایش سطح مکالمه به صورت پیشرفته با ارائه موضوعات مختلف
  • استفاده از متون «Authentic texts» در هر درس
  • مرور دروس گذشته در پایان هر درس با طراحی بخش «Look Back»
  • وجود بخشی به نام «Photo Bank» برای افزایش دانش لغوی در پایان هر جلد کتاب
Speakout Starter 2nd (SB+WB+2DVD)

Speakout Starter 2nd (SB+WB+2DVD)

نویسنده : Frances Eales
ناشر : جنگل
قیمت : ۳۱۵,۰۰۰۴۵۰,۰۰۰ تومان

Speak Now

مجموعه کتاب‌های Speak Now، یک دوره چهار سطحی آموزش Speaking زبان انگلیسی از انتشارات آکسفورد است. کتاب Speak Now مهارت‌های برقراری ارتباط و مکالمه در کلاس درس و یا بیرون از کلاس درس را به زبان‌آموز آموزش می‌دهد. تمرین‌ها و فعالیت‌های کتاب، اعتمادبه‌نفس لازم برای صحبت کردن مطمئن و موفق را در زبان‌آموز ایجاد کرده و ویدئوهای همراه کتاب به زبان روزمره انگلیسی است که یادگیری زبان را واقعی‌تر کرده و محتوای کتاب در زندگی روزمره ملموس‌تر حس می‌شود. بخش مرور یا review به زبان‌آموز کمک می‌کند تا میزان پیشرفت خود را بهتر بسنجند.

علاوه بر این، سری کتاب‌های Speak Now به خاطر چند مهارتی بودن، تمام مهارت‌های زبانی شما را تقویت می‌کند. این مجموعه تمرکز خود را بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و مکالمه در کلاس یا خانه دانش‌آموز قرار داده است. دلیل اصلی انتخاب این کتاب به عنوان یکی از برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی، وجود نویسنده‌های تراز اولی مانند «Jack C. Richard» است که صاحب اثرهای معروف آموزی دیگر مانند «Tactics for listening»، «Four Corners» و «Interchange» است. تمامی تمرین‌های این خودآموز، شامل بخش «Speaking» به همراه یک تمرین ویدیویی مرتبط با خود است که با تمرین این قسمت، زبان‌آموز می‌تواند مکالمات خود را با اعتمادبه‌نفس بیشتری شروع کند. از ویژگی‌های این مجموعه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش اعتمادبه‌نفس زبان‌آموز با تدارک تمرین‌های بسیار کاربردی
  • ملموس‌تر کردن زبان انگلیسی با ارائه ویدئوهایی از زندگی روزمره
  • سنجش میزان پیشرفت زبان‌آموز از طریق بخش مرور یا   review
  • تقویت همه مهارت‌های زبان‌آموز باهم و چند مهارتی بودن متد کتاب
Speak Now 1 SB+WB+CD

Speak Now 1 SB+WB+CD

ناشر : جنگل
قیمت : ۱۸۹,۰۰۰۲۷۰,۰۰۰ تومان

Passages

اگر می‌خواهید هر چهار رکن اساسی زبان خود را تقویت کنید «Passages» یکی از برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی در این زمینه است. سری کتاب‌های Passages یک مجموعه دو سطحی آمریکایی برای آموزش زبان انگلیسی بزرگسالان در سطح پیشرفته است. سری کتاب‌های Passages به هر چهار مهارت مورد نیاز زبان انگلیسی می‌پردازد و مختص زبان‌آموزان سطوح Upper Intermediate و Advanced است. این مجموعه در بسیاری از آموزشگاه‌های کشور به عنوان دوره تکمیلی برای کتاب‌های Four Corners و یا Interchange مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب ویژگی به نام «Review» دارد تا تمامی مطالبی که در گذشته آموزش داده شده را برای زبان‌آموز به طور خلاصه مرور کند. پیشنهاد می‌شود این کتاب را پس از اتمام کتاب‌های Interchange مطالعه نمایید؛ زیرا سبک آموزشی کتاب بسیار شبیه دومین اثر از لیست برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی است و از طرفی کتاب Passages  برای افرادی که در سطوح حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای مشغول یادگیری هستند مناسب است. اگر شما فردی مبتدی هستید باید قبل از آن با کتاب ساده‌تری شروع کنید. این کتاب مخصوص افرادی است که می‌خواهند مهارت فکری خود برای بهبود ساخت جملات  پرورش دهند.

Passages 3rd 1 S+W+CD

Passages 3rd 1 S+W+CD

ناشر : جنگل

Cutting Edge

انتشارات «PEARSON» برای بزرگسالان در سطوح گوناگون از مقدماتی تا پیشرفته، اثر آموزشی با عنوان «Cutting Edge» را منتشر کرده است. این دوره آموزشی یکی از برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی در زمینه زبان بریتانیایی به شمار می‌رود و تمرکز خود را بر چهار رکن زبان حفظ می‌کند. با این حال بیشتر تمرکز این کتاب، آموزش واژگان جدید و استفاده از گرامر در مکالمات است. فعالیت‌هایی که در ویرایش سوم کتاب‌هایCutting Edge  برای مخاطبان در نظر گرفته شده‌اند هم زبان‌آموزان را به صحبت کردن تشویق می‌کند و هم فرصت‌های زیادی را برای این کار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که باعث می‌شود مهارت گفتاری آن‌ها پیشرفت خوبی داشته باشد.

در این مطلب برای هر سطح این دوره کتاب دانش‌آموز، کتاب کار و کتاب معلم ارائه شده است. هر سطح از این مجموعه شامل کتاب دانش‌آموز (Student’s Book)، فایل‌های صوتی کتاب دانش‌آموز، لیست لغات هر کتاب، کتاب کار (Workbook)، فایل‌های صوتی کتاب کار، کتاب معلم (Teacher’s Resource Book) و نرم‌افزار منابع مورد نیاز معلم (Teacher’s Resource Disc) است. نرم‌افزار Teacher’s Resource Disc حاوی فایل‌های صوتی و ویدئویی و همچنین متن نوشتاری فایل‌های صوتی و ویدئویی کتاب است و فقط روی کامپیوتر قابل نصب است.

Cutting Edge Elementary 3rd (SB+WB+CD+DVD)

Cutting Edge Elementary 3rd (SB+WB+CD+DVD)

نویسنده : A. Crace
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۳۸,۰۰۰۳۴۰,۰۰۰ تومان

Face2Face

مجموعه «Face2Face» به آموزش زبان انگلیسی رایج در انگلستان از طریق یک کتاب کار و نرم‌افزار تمرین پرداخته و شامل ۶ سطح از مبتدی تا پیشرفته است. آماده سازی زبان‌آموز برای زندگی به زبان انگلیسی، توجه خاص به گوش دادن و صحبت کردن، ارزیابی منظم از پیشرفت زبان‌آموز، آشنایی با نکات گرامری ضروری، آشنایی با تلفظ صحیح و… از ویژگی‌های مجموعه حاضر است. نرم‌افزار این مجموعه نیز قدرت گفتار و شنیدار زبان‌آموز را تقویت می‌کند. از دیگر نقاط قوت این اثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این مجموعه از موضوعات بسیار کامل و مناسب برای یاددهی زبان به همه افراد و معلمان در دنیای امروز استفاده کرده است.
  • آموزش کلمات پرکاربرد (انتخاب‌شده توسط دانشگاه بین‌المللی کمبریج)
  • ارائه یک صفحه خلاصه مطالب در کتاب Student’s Book که خلاصه‌ای از واژگان جدید، گرامر و آموزش‌های هر فصل را دربر می‌گیرد.
  • محیط نرم‌افزاری friendly user با استفاده‌ای آسان
  • تمرکز بر مهارت‌های شنوایی و صحبت کردن و محاوره‌ای
  • شامل درس‌هایی برای استفاده در زندگی و دنیای واقعی
  • نوآوری در آموزش زبان انگلیسی و درک مطلب
  • گزینه‌ای عالی برای تقویت مهارت شنیداری و گفتاری
  • ساختار هدفمند کتاب و آگاهی زبان‌آموز از میزان یادگیری خود
  • مناسب افراد مشتاق به یادگیری سطح پیشرفته زبان انگلیسی
Face2Face 2nd Starter SB+WB+CD

Face2Face 2nd Starter SB+WB+CD

نویسنده : Gillie Cunningham
ناشر : جنگل
قیمت : ۲۱۷,۰۰۰۳۱۰,۰۰۰ تومان

English Result

آخرین اثر در میان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی این لیست به مجموعه «English Result» تعلق دارد. این کتاب یکی از معروف‌ترین منابع آموزشی در دانشگاه آکسفورد است. از انگلیش ریزالت می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های خودآموز در زمینه‌ی یادگیری مکالمه و تلفظ انگلیسی نام برد. انگلیش ریزالت نیز برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای طراحی شده و می‌توانید از ابتدای کار از مجموعه کتاب‌های English Result بهره ببرید. انگلیش ریزالت محصولی از آکسفورد است و بر اساس لهجه‌ی بریتیش منتشر شده. در این کتاب‌ها به صورت تخصصی دایره‌ی لغات و سطح گرامر شما تقویت می‌شود و این امر حین انجام مکالمات صورت می‌پذیرد. این مجموعه توسط اساتید برجسته‌ای نظیر «Mark Hancock» و «Annie McDonald» در چهار سطح شامل «Elementary»، «Pre-Intermediate»، «Intermediate» و «Upper-Intermediate» منتشر شده است. به همراه این کتاب، فایل‌های ویدیو، فایل جلد به صورت PDF و فایل‌های صوتی در بخش‌های گفته شده در دسترس زبان‌آموز قرار خواهد گرفت.

English Result Pre-intermediate Student Book

English Result Pre-intermediate Student Book

نویسنده : Annie McDonald
ناشر : جنگل

کلام آخر

انتخاب کتاب مناسب در فرآیند آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان مسئله‌ی مهمی است و می‌تواند در ادامه راه یادگیری زبان، تأثیر ویژه‌ای داشته باشد. همیشه یادتان باشد که زبان انگلیسی را گام به گام و به طور کامل آموزش ببینید! اکثر زبان‌آموزان فکر می‌کنند که زبان انگلیسی را می‌توان در زمان کوتاه آموزش دید، در صورتی که این طرز تفکر اساساً نادرست است. این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که آموزشگاه‌ها، نحوه تدریس و کتاب‌ها عامل مهمی برای یادگیری زبان انگلیسی و حتی زبان‌های دیگر شناخته شده‌اند، ولی از همه مهم‌تر خود فرد است که در این مسیر قرار می‌گیرد.

به عبارتی دیگر، مطالعه و حل تمرین‌های این کتاب‌ها و تداوم در مطالعه، کلید ادامه این مسیر و موفقیت در یادگیری و تقویت زبان انگلیسی است و شما عزیزان می‌توانید با انگیزه و اشتیاق کافی اقدام به انتخاب کتاب مناسب خود نموده و فرآیند یادگیری و تقویت زبان انگلیسی‌ را دنبال کنید. در مقاله‌ای که مطالعه نمودید، ۱۵ مجموعه از میان مجموعه کتب آموزشی زبان انگلیسی به عنوان برترین کتاب‌های آموزش انگلیسی انتخاب شدند؛ اکنون وقت آن رسیده تا بر اساس نیاز خود، یکی از این مجموعه آثار را برای بهبود زبان خود تهیه نمایید. تمام این مجموعه‌ها در فروشگاه خرید اینترنتی کتابچی قرار داده شده و شما می‌توانید کتاب‌های هرکدام از این مجموعه را از وبسایت کتابچی خریداری کنید.

دسته بندی شده در: