خلاصه نویسی به بیانی کاملا ساده یعنی نوشتن مطالب ضروری که به نوعی کلید واژه های متن کتاب درسی محسوب می شوند و مرور آنها باعث یادآوری تمامی مطالب کتاب خواهد شد. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به خلاصه نویسی روی می آورند افزایش یادگیری می باشد چرا که باعث بالا رفتن دقت و مرور چندین باره مطالب در هنگام یادداشت برداشتن می باشد. خلاصه نویسی یکی از کارهایی می باشد که تا خودتان دست به کار نشوید به هیچ عنوان در آن حرفه ای نخواهید شد. یادگیری اصول خلاصه نویسی صحیح مستلزم تکرار آن می باشد. برای داشتن یک خلاصه ی مفید و مختصر باید چند نکته ی مهم را حتما بدانید که به شرح آن خواهیم پرداخت.

خلاصه نویسی را از کجا باید شروع کرد؟

مسلما در هر کاری شروع و پایان آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که خلاصه برداری نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برای شروع یادگیری کار خلاصه نویسی اگر هزاران نکته و کتاب در مورد فن خلاصه برداری مطالعه کنید، پیشرفت چشمگیری نخواهید داشت. برای اینکه در کار خلاصه نویسی مهارت لازم را کسب کنید تنها راه تمرین و ممارست می باشد تا به مهارت لازم برای داشتن خلاصه های خوب و مفید دست یابید. هر چه تمرین بیشتری برای خلاصه برداری از یک مطلب داشته باشید در نهایت با سرعت و کیفیت بیشتری یک مطلب درسی را برای مرورهای شب امتحان در اختیار خواهید داشت.

چه مطالبی را باید خلاصه نویسی کرد؟

نکات ضروری ضروری ضروری. فقط نکات و مطالب ضروری را یادداشت کنید و از نوشتن مطالب بی اهمیت و غیر ضروری بپرهیزید. اگر بخواهید هر نکته و مطلبی را که به چشمتان خورد یادداشت کنید در پایان کار هیچ خلاصه ای نخواهید داشت و شما تنها کتاب درسی را رونویسی کرده اید. سعی کنید در خلاصه برداری تنها نکاتی که شالوده ی اصلی مطلب را در بردارند یادداشت کنید و از نوشتن اضافه گویی ها بشدت پرهیز کنید. بهتر است قبل از شروع خلاصه برداری متن کتاب را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید راحت تر مطالب ضروری را از مطالب غیر ضروری بشناسید و خلاصه نویسی مفیدتری داشته باشید.

حالا خلاصه هامو روی چی بنویسم؟

به طور قطع کار خلاصه برداری به صورت ذهنی انجام نمیشه و باید به طور مکتوب یکجا نوشته شود. اینکه روی چند تکه مقوا با برش های کوچک خلاصه نویسی کنید یا داخل یک دفتر ۱۰۰ برگ همگی وابسته به سلیقه و راحتی کسی است که بعدها باید خلاصه ها را مطالعه کند. یک نکته ی مهم در مورد خلاصه های نوشته شده میل به خواندن آن می باشد. شاید شما ساعت های زیادی را صرف نوشتن خلاصه های یک کتاب کنید اما بعد از اتمام کار به خاطر خستگی و یا هر دلیل دیگری رغبتی به مطالعه ی آن نداشته باشید. در انتخاب نوع و اندازه ی کاغذی که برای خلاصه های خود در نظر می گیرید باید این نکته را لحاظ کنید که چه چیزی باعث تشویق شما به مطالعه ی خلاصه هایتان می شود.

شاید کاغذ های قطعه کوچک و استفاده از خودکار های رنگی باعث شود میل بیشتری برای خواندن داشته باشید. و یا درست برعکس استفاده از مداد مشکی و کاغذهای کاهی برای بعضی افراد تاثیر گذارتر باشد. احتمالا گروهی نیز وجود دارند که باید در دفترهای ۴۰ برگ به صورت منسجم و مرتب یادداشت کنند.

آیا چرک نویس و پاکنویس وقت تلف کردن می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت حتما حتما در هنگام خلاصه نویسی پاکنویس و چرک نویس انجام شود. یکی از کارهایی که سبب می شود در نهایت صاحب یک متن خلاصه شده ی تمیز و مرتب شوید انجام چرک نویس و پاکنویس بعد از اتمام خلاصه برداری می باشد. هر چه خلاصه های نوشته شده تمیز و مرتب تر باشد روند یادگیری شما سریع تر و ماندگاری آن بهتر خواهد بود. مسلما شما یک نمودار مرتب و خط کشی شده را راحت تر از نوشته های نامرتب و کج و معوج به حافظه می سپارید.

از خیرش گذشتم خلاصه های بقیه رو می خوانم

خلاصه برداری درست مثل وسایل شخصی شماست که فقط خود شما می توانید از آنها استفاده کنید و استفاده ی آنها به دیگران توصیه نمی شود. در واقع خلاصه برداری نوعی سازماندهی مطالب برای یادگیری راحت تر ذهن شما می باشد. مسلما سیستم ذهنی شما با همکلاسی شما یکی نخواهد بود و همچنین خلاصه های دو فرد نیز مناسب همدیگر نیست. شاید مطالبی که برای شما پیش افتاده باشند برای همکلاس شما مستلزم تلاش بیشتر برای فهم مطلب باشد و بالعکس.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: