کتاب شدن نوشته‌ی میشل اوباما همسر اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا است. میشل اوباما که فارغ‌التحصیل رشته‌ی جامعه‌شناسی و حقوق است، خودش نیز سیاه‌پوست است. او در این کتاب، زندگی‌نامه‌ی خود را آورده است. یادداشتی به قلم محمد فاضلی بر این کتاب نوشته شده است که در ادامه آورده با هم می‌خوانیم.

زندگی‌نامه‌ی میشل اوباما در کتاب شدن

میشل اوباما همسر باراک اوباما، اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا است. او نویسنده‌ی کتاب شدن است. کتابی که توانسته است فروشی اعجاب‌انگیز در زمان انتشار داشته باشد. این کتاب، اثری زرد و عوامانه نیست. بلکه قلمی قوی، آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. محمد فاضلی در یادداشتی بر این کتاب اذعان می‌دارد که این کتاب درباره‌ی مبارزات یک فرد با دشواری های زندگی است. از نظر او صعود به جایگاه اجتماعی برتر، مضمونی است که دلیلی بر محتوای پربار آن است.

کتاب شدن، توسط انتشارات کراون منتشر شده است. این کتاب را می‌توان رشته‌ای از تجارب عمیق نویسنده دانست؛ از زمانی که در خانه‌ای محقر می‌زیسته و دورانی که با مصائب زندگی مبارزه کرده تا زمانی که به عنوان همسر رئیس جمهور در آخرین روز ریاست، از کاخ سفید بیرون می‌آید. با توجه به این‌که نویسنده هم فردی سیاه‌پوست است و این تنوع نژادی می‌تواند مشکلات زیادی بر سر راهش سبز کند.

راز جذابیت کتاب

از نظر محمد فاضلی، کتاب شدن میشل اوباما علاوه بر این‌که در زبان اصلی دارای جذابیت فراوانی است، در ترجمه‌ی خود نیز این محبوبیت را حفظ کرده است. این جذابیت را می‌توان به ویژگی‌های زبانی و گفتاری نویسنده نسبت داد. فردی که دانش‌آموخته‌ای آکادمیک و دانشگاهی است. این موضوع از جنبه‌ای جای تفکر دارد و آن هم این است که آیا دانشگاه‌های ایران نیز این پتانسیل را دارند که چنین قلم و زبانی به جامعه تحویل دهند؟ چنین نویسنده‌ای حتما در کنار خود، ویراستاران خوبی را هم داشته است.

در جنبه‌ی دیگر این جذابیت این موضوع مطرح می‌شود که خلق چنین شخصیتی که توجه زیادی را به خود جلب کرده است، می‌تواند محصول توانایی های فرد و اجتماع باشد. درواقع به طوری که فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اجازه دهند که چهره‌ی آن شخص تا چه حد محبوب باشد و باز این سوال مطرح می‌شود که آیا در ایران، سیاست‌مداری سراغ دارید که تالیف او چنین جذابیتی بین خریداران داشته باشد؟ کتاب شدن کتابی با قلمی توانا و نویسنده‌ی آن شخصیتی محبوب در بین مردم آمریکا است.  

دسته بندی شده در: