یکی از منابع کمک درسی که کمک بزرگی به دانش آموزان کنکوری خواهد کرد؛ کتاب کمک درسی شیمی است. شیمی درسی شیرین و دوست داشتنی است که اگر به بهترین شکل ممکن تدریس شود، دیگر دانش آموزان با مسائل و محتوای آن مشکلی نداشته و با حل نمونه سوالات استاندارد کتاب های کمک درسی می توانند درصدی خوب از این درس در کنکور اخذ کرده و رتبه خود را ارتقا دهند. ما در این بخش شما را با انواع کتاب های کمک درسی شیمی پایه یازدهم (تجربی – ریاضی) نظام جدید که معروف در بین کنکوریها است بیشتر آشنا خواهیم کرد؛ با ما تا پایان این بخش همراه باشد.

اهمیت درس شیمی برای داوطلبان کنکور ۹۹ و سال های بعد

شیمی یک از دروس با اهمیت برای داوطلبان کنکور تجربی و ریاضی محسوب می شود که در زیرگروه های مختلف با ضریب ۶ یا ۹ یا ۱۲ به عنوان یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین درسها در رتبه نهایی کنکور داوطلبان شناخته می شود. لذا مطالعه و یادگیری صحیح این درس با کمک کتاب های کمک آموزشی و معلمان مجرب برای دانش آموزان مقاطع دهم تا دوازدهم (تجربی و ریاضی) بسیار مهم بوده و باید کاملا برای آن برنامه ریزی منطقی کرد. انتخاب یک منبع کمک درسی خوب برای درس شیمی یازدهم مستلزم مشورت و آگاهی کامل دانش آموزان درباره هر یک از کتاب کمک درسی شیمی خواهد بود.

آشنایی با کتاب درسی شیمی پایه یازدهم

اولین نسخه کتاب درسی شیمی پایه یازدهم نظام جدید با ۳ فصل در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده است. در ادامه شما را با مباحث اصلی و ضروری هریک از این ۳ فصل برای آمادگی بیشتر در کنکور آشنا خواهیم کرد:

فصل اول کتاب درسی شیمی پایه یازدهم

فصل اول این کتاب با عنوان هدایای زمینی از بخش هایی همچون مطالب حفظی، جدول تناوبی عناصر و روند تغییرات شعاع اتمی، واکنش پذیری، دمای ذوب و جوش عنصرها، آرایش الکترونی و … هریک از عناصر جدول تناوبی تشکیل شده است. دانش آموزان و داوطلبان کنکور باید برای تسلط و پاسخگویی به سوالات و تست های تالیف شده از این بخش، حداقل نام، عدد اتمی، جایگاه تناوبی و گروه هر یک از عناصر ۱ تا ۳۰ جدول تناوبی را حفظ کنند. این کار سرعت پاسخگویی شما را در حل تست ها افزایش داده، چرا که اکثر سوالات و تستهای این بخش مربوط به عناصر می باشد. همچنین برای فهم بهتر تست ها باید به دلیل تغییرات تناوبی عناصر هر گروه را از چپ به راست و یا بالا به پایین تسلط پیدا کرده و به این طریق توجیه پذیری مسائلی چون تغییر شعاع اتمی عناصر از بالا به پایین راحت تر خواهد بود. از سویی دیگر برای حل تست های این بخش باید بر نحوه آرایش الکترونی اتم ها و اعداد کوانتومی نیز تسلط پیدا کرد.

نکته : فصل اول کتاب شیمی یازدهم نظام جدید تفاوت چشمگیری با کتاب شیمی سال دوم دبیرستان نظام قدیم نداشته و اکثر مطالب همان مطالب قدیمی است؛ بنابراین می توان از اکثر تست های کتاب کمک درسی شیمی سال های قبل برای تسلط بر موضوعات این بخش استفاده کرد.

فصل دوم کتاب شیمی پایه یازدهم

فصل دوم کتاب شیمی یازدهم نظام جدید تحت عنوان غذای سالم شامل مفاهیمی چون کمیت های ترمودینامیکی، دما، انرژی گرمایی، آنتالپی، واکنش گرماگیر و گرماده، قانون هس، سرعت واکنش و عوامل موثر بر سرعت آن ها بوده و از جمله بخش های سوال خیز در کنکور به شمار می آید. اگر در کتاب های کمک درسی شیمی نیز با دقت توجه کرده باشید متوجه خواهید شد تستهای این فصل از دیگر فصل ها بیشتر بوده و امکان طرح سوالات و مسائل حل کردنی بیشماری وجود دارد.

نکته: این فصل از کتاب نظام جدید نیز با فصل ۲ کتاب شیمی سال سوم نظام قدیم و بخش سرعت واکنش فصل ۱ شیمی پیش دانشگاهی نظام قدیم تقریبا شباهت زیادی داشته و می توان از تست های کتاب کمک درسی شیمی سالهای قبل نیز برای تسلط بر موضوعات این فصل استفاده کرد.

فصل سوم کتاب شیمی پایه یازدهم

سومین فصل از کتاب شیمی یازدهم با عنوان پوشاک نیازی پایان پذیر به موضوعاتی چون پلیمر شدن یا بسپارش، الکل ها و استر ها، استری شدن، پلی آمید ها و فرمول شیمیایی پرداخته شده است. اکثر مطالب این فصل حفظی بوده و سوالات تستی آن نیز به نسبت دو فصل قبل کمتر و راحت تر خواهد بود. در بخش پلیمرها باید به نوع پلیمر، فرمول ساختاری، کاربرد و تعداد اتم های مونومر تشکیل دهنده آن تسلط کافی را پیدا کرد.

معرفی بهترین کتاب کمک درسی شیمی

هر کتاب کمک درسی باید از معیارهایی برخوردار باشد که ضمن توجه به زیبایی و جذابیت آن از نظر محتوا و ساختار درسنامه آن نیز با مطالب کتاب درسی کاملا منطبق بوده و سوالاتش کاملا استاندارد و مطابق با سوالات کنکور طراحی شود. این سوالات باید برای افزایش تسلط دانش آموزان در چند سطح طراحی شده و تمام نکات مهم کتاب درسی را پوشش دهد. از جمله کتاب های  پرطرفدار در بین دانش آموزان کنکوری، کتاب کمک درسی شیمی است. این کتاب ها هم اکنون با انتشارات مختلفی در بازار به فروش می رسد که از جمله معروف ترین آن ها می توان به کتاب کمک درسی شیمی خیلی سبز، مبتکران، آبی کانون، گاج، نشر الگو … را نام برد. این نوع کتاب کمک درسی شیمی برای مقطع دوم متوسطه نظام جدید تدارک دیده شده اند و از آن جا که هدف ما در این بخش پایه یازدهم (تجربی – ریاضی) در این مقطع تحصیلی تمام تمرکز خود را به این موضوع اختصاص می دهیم. در این قسمت توضیحات لازم را در خصوص بهترین منابع کمک درسی شیمی یازدهم را ارائه داده و به مقایسه آن ها خواهیم پرداخت.

کتاب کمک درسی شیمی خیلی سبز پایه یازدهم

کتاب شیمی خیلی سبز نظام جدید پایه یازدهم حاصل تلاش های بی وقفه دکتر نیما سپهری و مهدی براتی است که اولین نسخه آن در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسید. این کتاب تست ۵۶۰ صفحه ای از بخش های مختلفی تشکیل شده که دقیقا بر اساس شماره صفحات کتاب درسی شیمی یازدهم در هر بخش تعدادی تست از مطالب همان صفحه و در پاسخنامه آن تعدادی درسنامه به همراه چند تست آموزشی آورده شده است. تعداد تست های این کتاب کمک درسی شیمی در ۳ فصل آن به ترتیب ۳۸۳ تست در فصل نخست (هدایای زمینی)، ۱۲۰۶ تست در فصل دوم (غذای سالم) و ۲۳۷ تست در فصل سوم (پوشاک) است که در مجموع می توان گفت حدود ۱۲۰۶ تست در این منبع کمک آموزش موجود است. همچنین در بخش انتهایی کتاب چندین نمونه تست ترکیبی شیمی هم آورده شده است. اگر دانش آموزان فرصت کمی برای مطالعه و حل تمامی سوالات این کتاب داشته باشند برای راحتی کار آنان تعداد مشخصی از تست های واجب و مهم با علامت بعلاوه (+) در کنار آن مشخص شده اند که با گذاشتن وقت و زمان خود برای پاسخ به این تست ها می توان تا حدود زیادی به مباحث تسلط پیدا کرد. تمامی تست های این کتاب سطح بندی شده و در صورت داشتن زمان کافی توصیه می شود حتما برای حل تست های سری A   نیز برنامه ریزی کنند. سطح تست های سری Z کتاب کمک درسی شیمی خیلی سبز بالا بود و در برخی از موارد ممکن است حتی از سطح سوالات کنکور نیز سخت تر و پیچیده تر باشد.

از دیگر کتاب کمک درسی شیمی پایه یازدهم انتشارات خیلی سبز می توان به کتاب نردبام خیلی سبز با تست هایی قوی و پیچیده در سطح بالاتر و یا کتاب ۲۵۶ صفحه ای ماجراهای من و درسام که بخاطر وجود سوالات تشریحی آن بسیار به امتحانات مدرسه و پایان ترم دانش آموزان پایه یازدهم کمک خواهد کرد.

شیمی یازدهم تست ویژه کنکور ۱۴۰۳ خیلی سبز

شیمی یازدهم تست ویژه کنکور ۱۴۰۳ خیلی سبز

نویسنده : مهدی براتی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۴۶۴,۰۰۰۵۸۰,۰۰۰ تومان

کتاب کمک درسی شیمی مبتکران پایه یازدهم

اکثر نسخه های قدیمی کتاب شیمی یازدهم مبتکران حاصل تلاشها و زحمات آقای بهمن بازرگانی بوده است اما به تازگی نسخه جدید این کتاب تحت عنوان کتاب کیمیا توسط آقای مراد مدقالچی به چاپ رسیده است. این کتاب از لحاظ ساختاری تقریبا با همان نسخه های سابق خود مطابقت داشته و در آن از تست های تالیفی، تست های کنکور سراسری سال های گذشته و برخی از سوالات المپیادهای شیمی مرتبط با مباحث کتاب شیمی یازدهم استفاده شده است. همچنین در بخش پاسخ های تشریحی تست های آن نیز تعدادی درسنامه بر اساس ترتیب شماره صفحه کتاب درسی تحت عنوان جعبه ابزار کتاب آورده شده است. تمامی تست های موجود در این کتاب در هر بخش به ترتیب به صورت خط به خط، مفهومی و کنکوری تالیف شده اند.

از دیگر کتاب های شیمی پایه یازدهم این انتشارات محبوب می توان به کتاب آموزش و آزمون رشادت (یاقوت) شیمی پایه یازدهم اشاره کرد. مولف و نویسنده کتاب شیمی یاقوت مهندس سید محمدکاظم موسوی بوده و ساختار آن شامل تعدادی درسنامه آموزشی به همراه تست و سوالات تشریحی و بخش پاسخنامه آن است.

شیمی یازدهم تست مبتکران (جلد اول)

شیمی یازدهم تست مبتکران (جلد اول)

نویسنده : بهمن بازرگانی
ناشر : مبتکران
قیمت : ۲۹۴,۰۰۰۴۲۰,۰۰۰ تومان

کتاب کمک درسی شیمی گاج پایه یازدهم

امیرحسین کریمی به همراه دوست و همکار خود پویا الفتی کتاب ۵۲۰ صفحه ای را تحت عنوان میکرو شیمی یازدهم در سال ۹۶ در انتشارات گاج به چاپ رساندند که با حدود ۱۰۰۰ تست به همراه پاسخ تشریحی بسیار مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته است. ساختار این کتاب شامل تعدادی درسنامه کامل مربوط به هر مبحث از کتاب اصلی شیمی یازدهم بوده که پس از هر درسنامه تعدادی تست نیز برای تسلط دانش آموزان درباره مطالب ارائه شده، آورده شده است. این کتاب با چاپ رنگی خود توانسته علاوه بر ظاهر جذابش، تعداد کمی تست ترکیبی با مبحث درسی شیمی دهم (در کنار هر تست آن فصل دقیق مربوط به شیمی دهم نیز آورده شده) و پاسخنامه انتهایی خود توجه بسیاری از دانش آموزان را جلب کند. این کتاب از نظر حجم مطالب و صفحات تقریبا با کتاب شیمی انتشارات خیلی سبز برابری می کند.

از دیگر کتابهای محبوب انتشارات گاج می توان به کتاب درسی شیمی پرسمان پایه یازدهم اشاره کرد که حاصل تلاش های بی وقفه محسن رویگر بوده و در ۲۰۸ صفحه در سال ۱۳۹۶ نخستین نسخه آن به چاپ رسید. از جمله مشخصه های بارز این کتاب درسنامه های خوب و سوالات امتحانی زیاد به همراه پاسخ تشریحی آن ها است که در کنار کتاب های ماجراهای من و درسام خیلی سبز گزینه ای مناسب تنها برای موفقیت در امتحانات پایانی مدرسه خواهد بود.

شیمی یازدهم میکرو گاج

شیمی یازدهم میکرو گاج

نویسنده : امیر حسین کریمی
ناشر : گاج
قیمت : ۳۹۶,۸۸۰۴۸۴,۰۰۰ تومان

کتاب کمک آموزشی شیمی نشر الگو پایه یازدهم

انتشارات نشر الگو کتاب شیمی یازدهم تست ۵۷۶ صفحه ای را در سال ۱۳۹۶ به چاپ رساند که این کتاب در واقع حاصل تلاش و زحمات نویسندگانی چون مسعود جعفری و روح الله علیزاده است. ساختار این کتاب بر خلاف کتاب های تست همانند خود از ۴ فصل تشکیل شده و در مجموع چیزی در حدود ۱۱۹۵ تست در آن موجود است. فصل صفر یا آغازین کتاب با آموزش کامل تکنیک ها و ترفندهای محاسباتی برای حل مسائل شیمی پایه یازدهم آغاز شده است. شروع هر یک از ۳ فصل دیگر نیز به صورت مطالب خلاصه شده ای از آن فصل است که در قالب جعبه ( باکس) و یا نمودار برای مرور و مطالعه سریع تر و خلاصه تر مطالب آن مبحث بسیار کاربردی و مفید است. تست های این کتاب در ۳ سطح A  و B و C به ترتیب از سوالات ساده تا متوسط و دشوار سطح بندی شده است و بخش انتهایی هر فصل نیز از تعدادی سوالات سطح دوم تشکیل شده که نسبت به سوالات عادی و کنکور کمی دشوارتر است . همچنین در بخش پاسخنامه تشریحی سوالات کتاب باکس هایی برای درسنامه کامل هر بخش وجود دارد.

اگر چنانچه داوطلبان کنکور از زمان و فرصت کافی برای حل تمامی سوالات این کتاب برخوردار نباشند و نتوانند روی تمامی سوالات این کتاب در یک بازه زمانی مشخص وقت بگذارند؛ مولف در این کتاب برخی از تست های مهم و کاربردی را با یک علامت مشخص کرده است.

کتاب کمک آموزشی شیمی کانون پایه یازدهم

انتشارات کانون قلم چی کتاب تست آبی شیمی کم حجم با حدود ۷۵۰ تست برای تسلط دانش آموزان به موضوعات شیمی یازدهم منتشر کرده است که بخاطر تعداد تست های کم آن به عنوان یک کتاب کمک درسی شیمی خوب برای امتحانات تشریحی و پایان ترم مدرسه شناخته می شود.

همچنین کتاب کمک درسی شیمی سه سطحی کانون برای دانش آموزانی مناسب است که در درس شیمی بسیار قوی بوده و به حل مسائل پیچیده و دشوار شیمی علاقه مند هستند. تست های این کتاب در کنار سوالات سطح  C کتاب کمک درسی شیمی نشر الگو و یا سوالات سطح Z کتاب کمک درسی شیمی خیلی سبز بسیار پیچیده و دشوار هستند.

جمع بندی مبحث انتخاب منابع درس شیمی یازدهم

با توجه به اینکه نخستین کتاب های کمک درسی شیمی نظام جدید متعلق به سال ۱۳۸۶ است و تنها کتاب انتشارات ذکر شده به عنوان محبوب ترین کتاب ها در بین دانش آموزان تجربی و ریاضی شناخته می شود. لذا با مقایسه هر یک از آن ها می توان نتیجه گرفت که کتاب های خیلی سبز، گاج و نشر الگو از نظر درسنامه و تست به عنوان قوی ترین منابع برای درسنامه شیمی یازدهم برای داوطلبان کنکور سال ۹۷ به بعد هستند. گرچه کتاب های شیمی هر سه انتشارات ذکر شده هم از نظر کیفیت تست و حجم مناسب بوده ولی مزیت کتاب های شیمی نشر الگو در درسنامه جامع آن و خلاصه نویسی مطالب برای مرور سریع و صحیح مطالب و کتاب کمک درسی شیمی خیلی سبز کمی تعداد تست بیشتری را داراست.

شیمی یازدهم تست آبی قلم چی

شیمی یازدهم تست آبی قلم چی

نویسنده : گروه مولفان
ناشر : قلم چی
قیمت : ۲۳۲,۰۰۰۲۹۰,۰۰۰ تومان

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,