کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز از جمله منابع معتبر برای مطالعه دقیق و مفهومی دانش آموزان رشته تجربی است. داوطلبان کنکور تجربی برای کسب یک رتبه عالی و قبولی در هریک از رشته های دانشگاهی این رشته باید درصد قابل قبولی را از درس زیست اخذ کنند.ما در این مقاله شما را به صورت مختصر درباره نحوه مطالعه صحیح درس زیست شناسی دوازدهم و استفاده از کتاب کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز آشنا خواهیم کرد.

اهمیت مطالعه کتاب درسی زیست شناسی رشته تجربی

 یکی از دروس حساس و مهم رشته تجربی، زیست شناسی نام دارد. دانش آموزان رشته تجربی باید برای به تسلط بیشتر به موضوعات این درس برنامه ریزی دقیقی کرده و در برنامه روزانه خود زمانی مناسب را برای مطالعه و تمرین موضوعات زیست شناسی در نظر بگیرند. به طور کلی پیشنهاد ما به شما این است که حداقل ۲۵ درصد از کل زمان مطالعه هفتگی خود را برای درس زیست (تشریحی+ تست) اختصاص داده تا بتوانید ضمن تسلط به موضوعات این درس مهم، درصدی قابل قبول در کنکور اخذ نمایید. بنابراین هر یک از دانش آموزان روش مطالعه صحیحی برای کتاب درسی و کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز داشته باشند و بهتر است مدت زمان لازم برای مطالعه هر بخش را در دفترچه یادداشت خود ثبت کنند. این کار در دوران جمع بندی به دانش آموزان کمک خواهد کرد تا بدانند تقریبا چه زمانی را برای مرور هر یک از بخش های این کتاب باید در برنامه ریزی خود لحاظ کنید.

زیست شناسی دوازدهم تست خیلی سبز

زیست شناسی دوازدهم تست خیلی سبز

نویسنده : حسن محمد نشتایی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۴۷۶,۰۰۰۵۹۵,۰۰۰ تومان

 

شیوه صحیح مطالعه کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز 

اگر مطالعه این درس را تازه آغاز کرده اید؛ بهتر است که مطالعه آن را برای نخستین بار به همراه کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز به صورت هر یک از گام های مطرح شده در زیر انجام دهید:

  • گام اول : مطالعه روزنامه وار هر فصل  از کتاب درسی زیست دوازدهم تجربی
  • گام دوم:  آغاز مطالعه دقیق تر هر فصل از کتاب بعد از یک شناخت کلی از موضوعات آن
  • گام سوم : خط کشی یا هایلایت نکات و جملات مهم هر فصل
  • گام چهارم : مطالعه درسنامه هر بخش از کتاب کمک آموزشی زیست دوازدهم خیلی سبز
  • گام پنجم : زدن تست های هر بخش از کتاب کمک آموزشی زیست دوازدهم خیلی سبز برای تسلط و یادگیری موضوعات  خوانده شده 
  • گام ششم : یادداشت برداری از نکات مهم استخراج شده بعد از حل تست های هر قسمت در حاشیه کتاب
  • گام هفتم : زدن تستهای مفهومی تر از هر بخش کتاب حداقل ۲۴ ساعت بعد از مطالعه آن قسمت
  • هشتم :بررسی بخش پاسخ تشریحی کتاب کمک آموزشی زیست دوازدهم خیلی سبز برای آگاهی از دلیل اشتباه بودن سایر گزینه ها
  • گام نهم: مطالعه مبحث بعدی کتاب به همین شیوه بعد از تسلط و یادگیری مطالب قبلی
  • گام دهم : خلاصه برداری از تمام نکات و مطالب مهم یادداشت شده در کتاب ها
  •  

شیوه خلاصه نویسی درس زیست شناسی دوازدهم

هدف از خلاصه نویسی در درسی مانند زیست شناسی بدون شک با سایر دروس مانند ریاضی و فیزیک متفاوت است. بطور مثال هنگام نوشتن خلاصه های دروس ریاضی و فیزیک برای مرور مجددا از همان مطالب خلاصه شده استفاده خواهیم کرد، اما در درسی مانند زیست شناسی باید بدانیم هدف از خلاصه نویسی تنها کسب یک دید کلی نسبت به موضوعات کتاب است تا بدین وسیله شما نسبت به موضوعات کتاب آگاه بوده و در نوبت های بعدی مطالعه و مرور مجدد خود چیزهای جدید و بیشتری را در رابطه با جزئیات مطالب کتاب درسی و کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز نیز کشف کنید. به عبارت دیگر این کار باعث خواهد تا به راحتی از کنار هر موضوعی عبور نکنید و تمامی مطالب و نکات ریز کتاب برایتان مهم و دارای ارزش باشد.

نکته : هنگام حل تست های هر بخش بهتر است هر نکته مهم و به دردبخوری را در کنار آن تست یادداشت کرده تا در هنگام مطالعه مجدد مباحث کتاب آن نکات نیز برایتان یادآوری شود.

مطالعه فصول ترکیبی کتاب زیست شناسی رشته تجربی

اگر سوالات کنکور چند سال اخیر را نگاه کرده باشید، حتما متوجه خواهید شد که اکثر سوالات به شیوه ترکیبی طراحی شده اند و این موضوع نشان می دهد که داوطلبان کنکور تجربی ۹۹ باید برای کسب یک رتبه عالی این درس را به همراه کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز کاملا به صورت ترکیبی و موضوعی مطالعه کنند. به عبارت دیگر، برخی از مطالب موجود در فصل های مختلف دروس زیست شناسی از پایه دهم تا دوازدهم به هم مرتبط بوده و در راستای همدیگر تکمیل خواهند شد. بنابراین این سوال که کدام یک از فصلهای درس زیست شناسی با هم ارتباط داشته و ممکن است از آن ها سوالات ترکیبی بیاید؛ موضوعی است که ذهن هر دانش آموزانی را در این رشته درگیر خود کرده است.

موضوعات زیست شناسی در فصل های مختلف کتاب

ما در این قسمت به شما خواهیم گفت که چه فصل های از کتاب درسی و کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز و سایر پایه ها با هم در ارتباط بوده و برای کنکور باید چه موضوعاتی از هر فصل کتاب را به صورت ترکیبی با کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز مطالعه شوند :

  • موضوع “بدن انسان” : در رابطه با این موضوع در قسمت هایی از فصل های ۴ تا ۸ کتاب زیست سال دهم ( دوم نظام قدیم ) و ۱ تا ۴ و ۱۱ کتاب زیست یازدهم ( سوم نظام قدیم) به آن اشاره شده است. بر اساس کنکور های سال های قبل، تعداد سوالات کنکور از این بخش به طور تقریبی ۱۳ تا ۱۶ تست پیش بینی شده است.
  • موضوع “ویروس، باکتری، آغازیان و قارچ “: این موضوع بیشتر مربوط به فصل های ۹ تا ۱۱ کتاب زیست دوازدهم ( پیش دانشگاهی نظام قدیم) بوده و حدود ۱۰ تا ۱۳ تست ممکن است از این بخش در کنکور سوال داده شود.
  • موضوع “گیاهان” : قسمت های از فصل های ۳، ۶ و ۸ کتاب زیست پایه دهم ( سال دوم نظام قدیم) و فصول ۹ و ۱۰ کتاب سال یازدهم ( سوم نظام قدیم) و همچنین بخشی از فصل ۸ کتاب زیست پایه دوازدهم ( پیش دانشگاهی) به این موضوع اختصاص داده شده است؛ لذا بر اساس پیش بینی های صورت گرفته ممکن است حدود ۱۰ تا ۱۲ تست از این موضوع در سوالات کنکور مطرح شود.
  • موضوع “ژنتیک “: موضوعی که سوالات تستی آن ممکن است به صورت ترکیبی از فصل های ۵ تا ۸ کتاب زیست پایه یازدهم ( سال سوم ) و فصل ۵ کتاب زیست دوازدهم ( پیش دانشگاهی ) در کنکور طراحی شده و تقریبا حدود ۷ تا ۹ تست را در کنکور از درس زیست به خود اختصاص می دهد.
  • موضوع “سلولی – مولکولی”: قسمت هایی از فصل ۱ تا ۳ زیست پایه دهم ( سال دوم ) و فصل های ۱، ۲ و ۸ پیش دانشگاهی در رابطه با این موضوع است و حدود ۵ تا ۷ تست از این بخش در کنکور مطرح خواهد شد.
  • موضوع ” حیات و تکامل جمعیت جانوری”: در فصل های ۳، ۴، ۶ و ۷ کتاب زیست پیش دانشگاهی به این موضوع اشاره شده است و تعداد سوالات تستی آن در کنکور چیزی معادل ۲ تا ۴ تست خواهد بود.

 اهمیت اشکال موجود در کتاب درس زیست شناسی

زیست شناسی یکی از دروسی است که به شدت تصاویر موجود در آن حائز اهمیت بوده و می توان نکات مهم و اساسی را از اشکال و تصاویر این کتاب استخراج کرد. به طور مثال در فصل ۴  یا فصل ۷ (مجاری ادراری) کتاب یازدهم و فصل ۱۱ کتاب زیست دوازدهم تصاویر و اشکال مهمی وجود دارد که بارها توسط طراحان سوالات کنکور مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین در کتاب کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز نیز نمونه تست هایی مهم از این اشکال موجود است که بعد از مطالعه دقیق درسنامه کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز می توانید برای پاسخ دادن به تست های مربوط به هریک از این اشکال و تصاویر اقدام کنید.

مثالی از نکته نویسی اشکال و تصاویر کتاب زیست

به طور مثال بعد از مشاهده تصویر دستگاه گوارش گاو می توانید نکات آن را به صورت زیر در کنار شکل یا حاشیه کتاب یادداشت کنید: دهان ← مری ← سیرابی ← نگاری ← مری ← دهان ← مری ← هزارلا ← شیردان ← روده

نکات مورد توجه هنگام مطالعه زیست دوازدهم خیلی سبز

هنگام مطالعه دقیق کتاب زیست توجه داشته باشد که برخی کلمات از لحاظ نوشتاری شباهت هایی به یکدیگر داشته و شما باید به خوبی، تفاوت موجود در معانی و مفهوم هریک از این کلمات را تشخیص دهید. از جمله این کلمات شبیه به هم می توان به کوتیکول (کوتین)، کیتین، کینین، کراتین، کراتینین اشاره داشت.

نکته مهم دیگر که دانش آموزان در هنگام مطالعه باید به آن دقت کنند؛ این است که نسبت به موضوعات مطرح شده در کتاب همچون بافت فلان محل پوششی یا پیوندی کنجکاو بوده و این سوال برایشان یش آید که منظور چه نوع بافت پوششی یا پیوندی است؟  و … . به این ترتیب طرح سوالات این چنینی در ذهن دانش آموزان به عنوان یک موتور محرکه یادگیری به آنان در تسلط به موضوعات کتاب خیلی کمک خواهد کرد. 

همانطور که در قسمت قبل به اهمیت اشکال و تصاویر موجود در کتاب زیست اشاره شده، باید از روی این تصاویر تشخیص داد که طراح سوال ممکن است از چه موضوعاتی تست طرح کند. به طور مثال از روی تصویر (۹-۹) کتاب زیست و کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز (سوم نظام قدیم) می توان دریافت که چمن، بلوط و بید گل دار از ویژگی های گیاهان نهان دانه برخوردار هستند و این یک سوال ممکن است باشد.

اهمیت قیود و کلمات در مطالعه زیست دوازدهم خیلی سبز

هنگام مطالعه کتاب درسی و کمک آموزشی زیست دوازدهم خیلی سبز توجه داشته باشید که در سال های اخیر برخی از کلمات خاص و قیود موجود در جملات کتاب از اهمیت بسیار بالایی در کنکور برخوردار هستند. این قید شامل: برخی، بعضی، بیشتر، بسیاری و همه و … هستند که با کمک روش ایجاد حافظه تصویری (مداد رنگی یا مارکر) می توانید از این کلمات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. به طور مثال، در کتاب درسی یا کمک درسی زیست شناسی دوازدهم خیلی سبز” کلماتی دارای بار معنایی مثبت همچون: بسیاری، اغلب، تقریبا، همه و .. را با رنگ سبز و کلمات دارای بار معنایی منفی همچون : برخی، بعضی و … را با رنگ زرد مشخص کنید. همچنین کلماتی مانند همه و همیشه را هم می توان با یک رنگ دیگر مشخص کرد. 

نکات مورد توجه درباره اهمیت استثناهای قید

گاهی در مطالعه کتاب های درسی و کمک درسی زیست خیلی سبز دوازدهم با جملاتی نظیر ” بیشتر مهره داران ساکن خشکی شش دارند” روبرو خواهید شد. در چنین شرایطی یا حتی سر جلسه آزمون های آزمایشی کنکور ممکن است بخاطر استرسی یا عدم حضور ذهن، دانش آموزان قید و نوع بار معنایی جمله را فراموش کنند. لذا بهتر است به خاطر بسپارید، حفظ کردن مطالب مفهومی کاری ناپسند بوده و امکان فراموشی آن ها بسیار بالا است. بنابراین اگر شما بتوانید استثناهای جمله را تشخیص دهید، حل تستها یا سوالات این چنینی برایتان راحت خواهد بود. به طور مثال اگر به خاطر بسپارید که کدام دسته از مهره داران شش و یا آبشش نداشته و از راه پوست و حفره های خود نفس می کشند؛ می توانید نتیجه بگیرد که اکثر مهره داران در خشکی شش دارند نه همه آنها.

اهمیت کتاب کمک درسی زیست دوازدهم خیلی سبز

یک کتاب کمک درسی خوب به عنوان یک همراه همیشگی به داوطلبان کنکور در درک موضوعات مختلف هر بخش کمک بزرگی خواهد کرد. انتشارات مختلفی در طی چند سال اخیر اقدام به چاپ کتاب های کمک آموزشی برای داوطلبان کنکور می کنند؛ خیلی سبز به عنوان یکی از محبوب ترین این نوع انتشارات در بین دانش آموزان شناخته می شود. شما می توانید با مطالعه درسنامه و تستهای طبقه بندی شده کتاب زیست شناسی دوازدهم خیلی سبز با طیف متنوعی از سوالات گسترده زیست شناسی آشنا شوید. همکاران ما در این سایت شما را برای خرید کتاب های کمک درسی کاربردی و مفید زیست شناسی دوازدهم خیلی سبز راهنمایی کرده و اطلاعات لازم را در خصوص بودجه بندی سوالات کنکور تجربی ۱۲ سال اخیر در اختیار شما دانش آموزان عزیز قرار خواهد داد.

تاثیر فیلم های آموزشی زیست شناسی در کنکور

چنانچه هریک از داوطلبان کنکور به معلمان برتر کشوری برای یادگیری جدیدترین تکنیک ها و نکات تست زنی زیست شناسی دسترسی ندارند و خواندن متن کتاب های درسی و کمک آموزشی زیست دوازدهم خیلی سبز و سایر پایه ها برایشان کفایت نمیکند؛ می توانند بهترین فیلم های آموزشی را با سبک یادگیری سمعی – بصری از این سایت تهیه کرده تا به همراه کتاب زیست دوازدهم خیلی سبز خود مطالعه مطالب را به پیش برده و از تمامی نکات و روش های زیست شناسی برای کسب درصدی خوب در کنکور برای این درس آگاه شوند.

دسته بندی شده در: