عربی یکی از دروس مهم برای کنکور است. عربی کنکور شامل بخش های مختلفی بوده و با رعایت اصول می توان به هر کدام از این بخش ها پاسخ داد. در عربی کنکور باید روی ترجمه، درک مطلب و قواعد کار کرد. 

درس عربی کنکور

یکی از درس های مهم و سرنوشت سازی که در کنکور اهمیت زیادی دارد، درس عربی است. دانش آموزانی که می خواهند کنکور بدهند اگر یک سری اصول را رعایت کنند، به راحتی می توانند درصد بالایی از این درس را تست بزنند. در این مقاله به بررسی روش های مطالعه و تکنیک های تست زنی که توسط احسان بهرامی ارائه شده می پردازیم. او با کمک این اقدامات عربی کنکور را توانسته صد در صد تست بزند. احسان بهرامی، توانسته است در کنکور انسانی ۹۳ رتبه ۵۶ منطقه ۲ را اخذ کند.

بخش ترجمه در درس عربی کنکور

 در این قسمت تمام جملات کتاب درسی را با دقت بالا خوانده و چگونگی مطالعه به این صورت است که همه لغاتی که در پایان کتاب هستند  و به یک درس خاص اختصاص داشتند را با دقت زیاد خوانده سپس تا آن جایی که امکان داشت، ریشه ی سه حرفی کلمات را پیدا می کردم تا درک آن کلمات برای من بهتر صورت گیرد. بنابراین از این طریق بر لغات هر درس به طور دقیق مسلط می شدم و بعد از آن ترجمه متون کتاب را انجام دادم. ولی سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا با ترجمه کردن متون کتاب می توان همه سوالات مربوط به ترجمه را پاسخ داد؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم خیر این گونه نیست و شما علاوه بر اینکه با روش فوق ترجمه کتاب درسی را انجام دادید، باید در سوال در تست هایی که دارای سوالاتی مانند جمع یا مفرد، معرفه یا نکره، افعال، ضمایر( به ویژه ضمایر متصل جری) اسم هایی که دارای یک مضاف الیه و صفتی به طور همزمان به عنوان وابسته دارا هستند و … زیر آن ها خط کشید و در اکثر مواقع با ترجمه آن ها می توان گزینه درست را پیدا کرد. از طریق این روش در بدترین حالتی که ممکن است وجود داشته باشد، دو گزینه از سوال به طور مطمئن حذف شده و شما به سادگی می توانید دو گزینه دیگر را مقایسه کرده و تناقضی که میان آن ها وجود دارد را پیدا کنید. پس از اینکه تناقض را پیدا کردید، به صورت سوال رجوع کرده و جواب را بیابید.

در این بخش هر چه بیشتر تست کار کنید شما تسلط بیشتری پیدا می کنید و امکان پاسخ دادن به سوالات ترجمه برای شما آسان تر می شود.

بخش درک مطلب در عربی کنکور

در بخش درک مطلب معمولا لغاتی وجود دارد که در قسمت لغت نامه کتاب درسی شما آن ها را مطالعه کرده اید. همچنین شما در متن درس و تمرین ها نیز بارها با این لغات کار کرده اید. همچنین لازم به ذکر است که در بخش درک مطلب همیشه تعدادی لغت جدید وجود دارد. از بخش درک مطلب ۹ سوال در کنکور خواهد آمد، برای اینکه به تسلط بیشتری در این بخش برسم و به سوالات آن پاسخ دهم هر چند وقت یک بار درک مطلب هایی که در کنکورهای سراسری سوال های پیشین آمده بودند را مطالعه می کردم. چون پاسخ دادن به سوالات درک مطلب دارای جنبه مهارتی است حل کردن درک مطلب های مختلف برای من بسیار مفید بود.

قواعد در عربی برای کنکور

برای اینکه در این بخش به مهارت برسم، تلاش می کردم که جزوه معلمان را با دقت و به صورت کامل مطالعه کنم. پس از آن برای تکمیل آموزه های معلمان از کتب کمک درسی استفاد کردم. پس از آن که تمامی قواعد را یاد گرفتم، تمریناتی که یک مرتبه ترجمه آن ها را کار کرده بودم روی آنها بررسی قواعد را انجام دادم. ولی در مورد تست های قواعد یم سوال وجود دارد و آن این است که چرا دانش آموزی که به قواعد مسلط است چرا نمی تواند سوالات قواعد را به طور کامل پاسخ دهد؟ برای پاسخ این سوال جا دارد بگویم که همان گونه که به کارگیری قواعد در پاسخ دادن به سوالات ترجمه کمک می کند، ترجمه کردن نیز برای حل کردن سوالات قواعد بسیار مفید خواهد بود. لازم است ذکر کنم که باز هم به اهمیت بسیار زیاد ترجمه درس به درس، خط به خط و کلمه به کلمه کتاب درسی خواهیم رسید. همچنین باید عنوان کرد که علاوه بر اینکه در حل سوالات قواعد بکار گیری قواعد و ترجمه مفید هستند، حل تست های متعدد از مباحث مربوط به قواعد در عربی کنکور نیز دارای اهمیت بسیار زیاد خواهد بود.

نکته مهم برای پاسخ دادن به عربی در کنکور

نکته آخری که در مورد عربی کنکور باید به آن اشاره کرد این است که حفظ کردن شعر از اصول مهم برای پاسخ دادن به سوالات عربی کنکور است.

از طریق حفظ کردن دو بیت شعر شاید بتوانید به تمامی سوالات مربوط اعداد پاسخ دهید.

ممیز بر عدد در سه جهت دان / ز سه تا ده همه جمع است و مجرور ده تا صد همه فرد است و منصوب / ز صد بالا همه فرد است و مجرور

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,