حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام گذر از قفسه‌ی کتاب روان‌شناسی و موفقیت در کتاب‌فروشی‌ها، لحظه‌ای درنگ کنید و عناوین جذاب آن شما را درگیر سازد.‌ چه‌گونه دست از عادت‌های بد برداریم؟ رفتار دیگران را بهتر بشناسیم؟ به نیازهای خود به درستی پاسخ بدهیم؟ آدم موفق‌تری باشیم؟ و به طور کلی چه‌گونه زندگی بهتری را برای خود بسازیم؟

شاخصه‌ی اصلی این کتاب‌ها این است که شما را نه تنها در مشکلات فردی‌تان، بلکه در آغاز روی‌کردی نو به مسائل یاری می‌کنند. بی‌جهت نیست که کتاب‌های خودشناسی و موفقیت، هرساله در فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تعدادی از پرفروش‌ترین‌‌ها در حوزه‌ی کتاب روان‌شناسی بپردازیم. آثاری که هنگام قدم در زدن در کتاب‌فروشی، بی‌شک حتی برای لحظه‌ای، توجه‌مان را جلب کرده‌اند. شاید هم پس از خواندن این مطلب، یک یا همه‌ی آن‌ها در قفسه کتابخانه‌ی ما قرار بگیرند!

کتاب روان‌شناسیِ «خودت باش دختر»

کتاب خودت باش دختر را این روزها به کرات در کتاب‌فروشی‌ها و فضای مجازی دیده‌ایم. کتابی که درباره‌ی دروغ‌هایی صحبت می‌کند که ما هر روزه آن‌ها را می‌شنویم. دروغ‌هایی که هر کدام یک فصل این کتاب را هم‌راه با داستان‌هایی متنوع تشکیل می‌دهند. دروغ‌هایی هم‌چون: از فردا شروع می‌کنم. الان باید خیلی جلوتر از این‌ها می‌بودم. من مادر خوبی نیستم. من به اندازه‌ی کافی خوب نیستم. و… ریچل هالیس، نویسنده‌ی این کتاب است. او در این کتاب صدها روایت خنده‌دار و عجیب تعریف می‌کند. هدف او این است باورمان شود که این حرف‌هایی که هر روزه از طرف آدم‌های جامعه یا رسانه می‌شنویم، هیچ کدام حقیقت ندارند.

واقعیت این است که همگی ما بسیار شجاع و فوق‌العاده‌ایم. خودت باش دختر نثر روان و ساده‌ای دارد. مخاطب می‌تواند با تمامی گفته‌هایش همذات‌پنداری کرده و درباره‌ی‌ آن‌ها بیندیشد. خودت باش دختر از کتاب‌هایی است که حتما باید آن را بخوانید تا به توانایی‌ها و قدرت واقعی خود پی ببرید. درواقع اجازه ندهید تا هیچ‌کس دیگری آن‌ها را زیر سوال ببرند. زیرا که تنها از این طریق تبدیل به کسی می‌شوید که واقعا هستید.

تختت را مرتب کن، یک کتاب روان‌شناسی خوب!

کتاب‌های حوزه‌ی کتاب روان‌شناسی را همیشه روان‌شناسان نمی‌نویسند. گاهی تجربه‌های زیسته‌‌‌ی آدم‌ها می‌تواند به قدری ارزش‌مند گردد که در زندگی میلیون‌ها آدم دیگر اثر بگذارد. کتاب تختت را مرتب کن اثر مک ریون، به همین دسته تعلق دارد. نویسنده‌‌ی کتاب، ویلیام مک ریون، دریاسالاری آمریکایی است. این کتاب پیش از آن‌که در قالب یک کتاب منتشر گردد، یک سخن‌رانی در دانشگاه تگزاس بوده است.

کتاب در ۱۰ فصل تدوین گشته که هر فصل درسی جدید را برای رویایی با مشکلات و سختی‌ها بر اساس سال‌های زندگی مک ریون در دریا را دربرمی‌گیرد. مک ریون معتقد است که برای رسیدن به موفقیت و فائق آمدن بر مشکلات، باید از قدم‌های کوچکی آغاز کرد. قدم‌هایی که به ظاهر بی‌اهمیت می‌آیند.

از درس‌های مک ریون می‌توان به مواردی چون «شکست انسان را قویتر می‌کند.» «روزتان را با انجام رساندن یک کار آغاز کنید.»، «به دیگران امید بدهید.»، «هرگز تسلیم نشوید و جلوی زورگوها بایستید.» و… اشاره کرد. یادتان باشد که ارزش یک کار به بزرگی آن نیست. گاهی مرتب کردن تخت خواب می‌تواند دنیا را به مکانی بهتر تبدیل سازد! کتاب تختت را مرتب کن مناسب هر سلیقه‌ای است. خواندنش شما را به هیچ‌وجه خسته نخواهد کرد. و در نهایت آشنایی با دنیای منظم یک ارتشی شما را به سوی خلق عادت‌هایی جدید سوق می‌دهد.

هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها، یک کتاب روان‌شناسی بهتر!

مارک منسن از آن دسته نویسنده‌هایی است که نثر به شدت ساده‌ای دارد. کلمات تخصصی در کتاب‌های او به ندرت به کار رفته و گنجاندن بخشی از زندگی خود نویسنده در داستان، آن را در ذهن خواننده طبیعی‌تر جلوه می‌دهد. هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها همان‌طور که از عنوانش پیداست درباره‌ی تمام مسائلی است که ذهن ما را به خود مشغول ساخته است. اما بر خلاف عنوان، منسن قرار نیست راهی را به شما آموزش دهد که از تمامی آن‌ها خلاص شوید! بلکه یاد می‌گیرید تا چه‌طور دغدغه‌های‌تان را مدیریت کنید. همه‌ی ما هر روز با هزاران موضوع کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ هم‌واره به هدف‌هایی فکر می‌کنیم که در حال حاضر به آن‌ها دست‌رسی نداریم و همین‌ها فشار و اضطرابی مضاعف را بر ما وارد می‌آورد. پس نکته‌ی حائز اهمیت این است که مسائل مهم و کلیدی را بشناسیم. و نکته‌ی بعدی این است که نسبت به مسائل حاشیه‌ای بی توجه باشیم.

همگی ما هنگام فکر کردن به خواسته‌های‌مان تنها بر روی نتایج تمرکز می‌کنیم. مثلا داشتن شغلی عالی، درآمدی بالا، روابطی خوب و… اما کم‌تر کسی به مسیر رسیدن به آن‌ها فکر می‌کند. به همین دلیل ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که آن را نمی‌خواستیم.

از دیدگاه منسن تقصیر این موضوع تنها بر گردن ماست. پس حال زمان آن است که مسئولیتش را قبول کنیم. هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها بیش‌تر مناسب افرادی است که از زندگی شلوغ و پیچیده‌ی روزمره‌ی خود خسته و کلافه شده‌اند. کسانی که به دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند دوباره شاد و کمی بی‌دغدغه باشند.

گربه‌ی راهنمای ما

چه کسی فکرش را می‌کرد که گربه‌های پشمالو و دوست‌داشتنی بتوانند درس‌هایی به ما بیاموزند که در زندگی به کارمان بیاید؟ استفان گارنیه، نویسنده‌ی کتاب، که وقت زیادی را صرف مشاهده‌ی آن‌ها کرده، مدعی آن است که با فراگیری برخی از اصول سبک زندگی گربه‌ها می‌توانیم شادتر و موفق‌تر باشیم.

اگر قرار باشد روزی را به سبک گربه سپری کنید، باید بیش‌تر به آسایش خود اهمیت دهید و زندگی را دوست داشته باشید. گربه نیازی به اثبات خود به دیگران نداشته و از عزت نفس کافی برخوردار است. زندگی مانند یک گربه یعنی خودِ خودتان باشید و به آن افتخار کنید تا بدون اغراق فردی خاص و تک باشید. به همین سادگی. هم‌چنین گربه‌ها منظم و مقید به عادات خود و طرف‌دار پاکیزگی هستند؛ احساسات خود را در نظر گرفته و با هرکسی نیز دوست نمی‌شوند.

این کتاب، مجموعه‌ای از تجربیات افرادی است که خود صاحب گربه هستند و از حرکات آن چیزهایی را آموخته‌اند، گارنیه حتی از قول آدم‌های معروفی چون فروید، رنه شار و یا میشل تورنیه نیز درباره‌ی گربه‌ها نقل قول نموده است. چه در خانه خود یک گربه‌ی ملوس و خواستنی داشته باشید، چه به طور کلی حس خوبی نسبت به گربه‌ها نداشته باشید، خواندن این کتاب خالی از ذوق نیست و می‌تواند پنجره‌ی جدیدی را پیش چشمان شما بگشاید. پنجره‌ای که از طریق آن نه تنها از گربه‌ها، که از تمامی موجودات، درس‌هایی برای زندگی بیاموزید.

آدم‌های سمی

همه‌ی آدم‌هایی که با آن‌ها در ارتباطیم، در زندگی ما نقشی موثر و مثبت ندارند. برخی از آن‌ها نقشی منفی و مخرب داشته که لیلیان گلاس، نویسنده‌ی کتاب، آن‌ها را آدم‌های سمی می‌نامد. گلاس متخصص زبان بدن و تحصیل‌کرده‌ی‌ رشته‌‌‌ی علوم رفتاری و گفتاری در دانشگاه بردلی و میشینگان است. همین امر، کتاب او را از کتاب‌های معمول روان‌شناسی متمایز می‌سازد. به عبارت دیگر شما با کتابی علمی روبه‌رو هستید که موضوعی همه‌گیر و روزمره را مطالعه می‌کند.

آدم‌های سمی مد نظر گلاس، آدم‌هایی هستند که از دیدن موفقیت شما خوش‌حال نشده و تلاش می‌کنند شما را از رسیدن به آن بازدارند و حتی می‌توانند موجب بیماری‌های روحی و روانی شوند.

این کتاب در دو بخش اصلی نوشته شده است. بخش اول به شناسایی آدم‌های سمی و در بخش دوم به کنترل و خنثی سازی آن‌ها اختصاص داده شده است. نهضت صالحیان، مترجم این کتاب معتقد است که اگر در هنگام خواندن این کتاب کاملا با خود صادق باشید، ممکن است بفهمید که خود شما نیز یک آدم سمی در زندگی اطرافیان‌تان بوده‌اید.

درواقع به این ترتیب می‌توانید بر رفتار خود نیز کنترل داشته باشید. کتاب آدم‌های سمی اگرچه از زبانی علمی‌تر و تخصصی‌تر برخوردار است، اما خواندن به آن به همه توصیه می‌شود. زیرا کتاب سخت و دیرفهمی نبوده و اگر بر طبق الگوریتم آن پیش بروید، تغییری شگرف را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: