فیلم من پیش از تو، اقتباسی از کتاب من پیش از تو نوشته‌ی جوجو مویز، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی موفق انگلیسی است. او نوشتن رمان‌های رمانتیک خود را از سال ۲۰۰۲ و در سن ۳۳ سالگی آغاز کرده است. در این مدت، مویز با نوشتن داستان‌های زیبای عاشقانه توانسته است دو بار جایزه‌‌‌ی انجمن رمان‌‌نویسان رمانتیک را دریافت کند.

من پیش از تو، موفق‌ترین و پرفروش‌ترین رمان اوست. اثری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است. این اثر اولین کتاب ترجمه شده‌ی او در ایران است. کتابی که در ایران هم جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رمان‌های رمانتیک به شمار می‌رود و مخاطبان زیادی دارد.

پرفروش‌ترین کتابِ نیویورک تایمز بودن، آن هم به مدت ۱۲ هفته، نشان از گیرایی روایت و داستان این رمان دارد. این موضوع سبب شد تا اقتباسی سینمایی از کتاب عاشقانه خانم مویز صورت بگیرد. فیلم من پیش از تو، همان‎طور که پیش‌بینی می‌شد به خاطر محبوبیت کتابش، گیشه‌های سینما را با صف‌های طولانی مواجه کرد.

خلاصه‌ای از فیلم من پیش از تو

ویل، مرد جوان و ثروت‌مندی است که زندگی خوبی دارد. ورزش‌کار است و تا به حال به هرآن‌چه که در زندگی می‌خواسته رسیده است. او بسیار جستجوگر، پرتلاش و عاشق تجربه‌های سخت و پرمخاطره است.

قصه از آن‌جا آغاز می‌شود که او در اثر یک تصادف تلخ، توانایی حرکتی خود را از دست می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که او مجبور باشد تا آخر عمر خود، زندگی را بر روی یک صندلی چرخ‌دار ادامه دهد.

لو، دختری بسیار سربه‌هوا و شاد است که در خانواده‌ای از طبقه‌ی کارگر زندگی می‌کند. او برای پیدا کردن یک شغل مناسب مدت زیادی است که به جستجو می‌پردازد. درنهایت او برای پرستاری از ویل استخدام می‌شود. کشمکش ابتدایی بین ویل و لو، داستان‌های جالبی را به وجود می‌آورد. این موضوع باعث می‌شود که داستان، روندی جذاب و رمانتیک را در پیش بگیرد.

بازیگران فیلم من پیش از تو

سم کلفلین (Sam Claflin) بازیگر و تهیه‌کننده‌ی بریتانیایی است که نقش ویل ترینر را در این فیلم بازی می‌کند. بازیگر دیگری که در این فیلم بسیار نقش موثری دارد، املیا کلارک است. تمرکز اصلی جوجو مویز در این فیلم بر روی همین شخصیت یعنی لو است.

املیا کلارک در فیلم من پیش از تو نقش دختر جوانی به نام لو را بازی می‌کند. انتخاب این بازیگر بسیار هوشمندانه و جذاب به‌نظر می‌رسد. زیرا پیش از این فیلم این بازیگر به خاطر بازی‌اش در سریال بازی تاج و تخت، بسیار معروف و محبوب شده است. همین موضوع، اشتیاق بسیاری از مخاطبان را برای دیدن این فیلم دو چندان می‌کند.

فیلم‌نامه‌ی فیلم من پیش از تو

فیلم من پیش از تو به کارگردانی تیا شاروک بر روی پرده‌ی سینماها رفت. همان‌طورکه انتظار می‌رود، فیلم‌نامه‌ی این فیلم توسط خود جوجو مویز نوشته شده است. هیچ‌کس به اندازه‌ی او نمی‌توانست با ظرافت، ویژگی‌های ارزش‌مند رمان اصلی را به نقش‌هایی در این فیلم مبدل کند.

مویز با تمرکز بر روی دو شخصیت اصلی داستان خود، شخصیت‌های دیگر را کم‌رنگ‌تر در نظر گرفته‌ است. هدف او این بوده که فیلم بر روی یک موضوع خاص متمرکز شود.

شخصیت‌های من پیش از تو

مویز با جزئیات تمام به ساختن شخصیت ویل می‌پردازد. او تلاش می‌کند تا بیننده بتواند مشکلات او را به خوبی درک کند.

او با ترکیب شخصیت متضاد ویل و لو در این فیلم، تقابل جذابی را به نمایش می‌گذارد. ویل پس از آن حادثه به نوعی افسردگی دچار می‌شود. او تمام هیجانش را برای زندگی از دست می‌دهد. از سوی دیگر لو کاملا در شرایط متفاوتی قرار دارد و پر از شور و نشاط زندگی است.

جدال در میان این دو شخصیت متضاد، به ناامیدی‌های زیادی ختم می‌شود. اما آن‌ها از هر جدال درسی می‌گیرند و می‌آموزند چه‌طور یک‌دیگر را درک کنند.

هرچند این فیلم نتوانسته در نشان دادن صحنه‌های عاشقانه به خوبی کتابش عمل کند، اما خالی از لطف نیست.

من پیش از تو

من پیش از تو

ناشر : آموت
قیمت : ۲۲۵,۹۰۰۲۵۱,۰۰۰ تومان

پایان‌بندی جسورانه‌ی فیلم

نقطه‌ی اوج داستان در پایان آن اتفاق می‌افتد. پایان‌بندی شوکه‌کننده و عجیب این فیلم اتفاقا مورد بحث بسیاری از محافل سینمایی بوده است. پایان عجیبی که در فیلم، همانند کتاب آن، تمام و کمال به تصویر کشیده شده است.

این پایان، همان‌طور که خواننده‌ی کتاب را غافل‌گیر کرده بود، تماشاگران را در سینما هم دچار شوک می‌کند. مویز توانسته با پیش‌بردن فیلم‌نامه مانند کتاب، بار دیگرحال مخاطب خود را دگرگون کند.

نظر منتقدین در مورد فیلم

من پیش از تو، به خاطر محبوبیت کتاب و بازیگرانش توانسته یکی از بهترین آثار رمانتیک زمان خودش باشد. اما در کنار همه‌ی این‌ها منتقدین نظرات متفاوتی دارند. بسیاری از آنان معتقدند این فیلم به سبب کوتاهی و حذف بسیاری از بخش‌ها نتوانسته مانند کتابش جذابیت داشته‌ باشد.

درواقع می‌توان گفت که فیلم من پیش از تو، فروش خوبش را به محبوبیت کتابش مدیون است. برخی منتقدان این فیلم را اثری بر مبنای کلیشه‌ها می‌دانند. آن‌ها معتقدند که این فیلم نمی‌تواند فیلم ماندگاری به حساب بیاید و نقاط ضعف آشکاری دارد.

این فیلم، به یقین، احساسات مخاطب را در طول خود تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما نمی‌تواند این ضربه را به طرزی عمیق به ذهن مخاطب وارد کند.

نتیجه‌گیری

با تمام نظرات ضد و نقیضی که در مورد این فیلم وجود دارد، نمی‌توان این فیلم را دوست نداشت. آهنگ‌های بی‌نظیری که در سکانس‌های مختلف پخش می‌شود به اندازه‌ی بازی کلارک جذاب است.

بازی خوب امیلیا کلارک و سم کلفلین، صحنه‌های زیبایی را در این فیلم رقم می‌زند. این فیلم ملودرامی آرام و به سبک انگلیسی است که صحنه‌هایی چشم‌نواز دارد. صحنه‌هایی که می‌تواند در عین خنداندن‌ شما، اشک شما را بر روی گونه‌ها‌ی‌تان جاری کند.

دسته بندی شده در: