شب‌های روشن

شب‌های روشن داستانی کوتاه نوشته فیودور داستایفسکی، نویسنده بزرگ روسی است. این کتاب که در سال ۱۸۴۸ نوشته شده، مانند اکثر داستان‌های داستایفسکی، از زبان یک راوی اول‌شخص روایت می‌شود که تنهاست و نمی‌تواند جلوی افکار خودش را بگیرد. او اسیر خیال‌بافی‌های ذهن خودش شده و تجربه‌های مختلفی از اتفاقات شهر را در قالب شش فصل این کتاب برای خواننده‌ها بازگو می‌کند.

استاد پترزبورگ

جی. ام. کوتسی نویسنده‌ای است که همواره تلاش کرده تا در آثارش بین داستان و تاریخ تناسب برقرار کند. یکی از مهمترین کتاب‌های او بی‌شک استاد پترزبورگ است که در سال ۱۹۹۴ آن را نوشت. او در این کتاب به بخشی از زندگی شخصی خود و مرگ ناگهانی پسرش می‌پردازد، اما مستقیما به آن اشاره نمی‌کند. از سوی دیگر استاد پترزبورگ به‌ نوعی منطبق بر زندگی‌نامه فیودور داستایفسکی است. این کتاب مضمون بسیار پیچیده و عمیقی دارد و به بهترین شکل ممکن زندگی شخصی نویسنده را با وقایع تاریخی پیوند می‌زند.

مزرعه‌ی حیوانات

مزرعه حیوانات که در ایران با نام قلعه حیوانات هم شناخته می‌شود یکی از معروف‌ترین رمان‌های جورج اورول، نویسنده معروف انگلیسی است. این رمان که در دوران جنگ دوم جهانی نوشته شد و در سال ۱۹۴۵ در انگلستان به انتشار رسید، درباره گروهی از حیوانات اهلی است که دست به شورش و انقلاب بر ضد صاحب مزرعه می‌زنند تا خودشان اداره امور را به دست بگیرند. رهبری حیوانات را گروهی از خوک‌های مزرعه به عهده می‌گیرند، اما بعد از مدتی، آنها هم مانند صاحب مزرعه به حیوانات دیگر ظلم می‌کنند.

اگر این نیز انسانی است

پریمو لِوی یکی از نجات‌یافتگان اردوگاه آشویتس است؛ بزرگترین اردوگاه کار اجباری نازی‌ها که در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شد. کتاب اگر این نیز انسان است، دوران اسارت لوی در همین اردوگاه را شرح می‌دهد و یکی از مهمترین آثاری است که به جنایات نازی‌ها در آن دوران اشاره می‌کند. شکل روایت لوی از دوران اسارتش با سایر آثاری که در این باره نوشته شده‌اند کاملا فرق می‌کند. او به روندی اشاره دارد که انسانیت را از زندانی‌ها می‌گیرد.

دوازده صندلی

کتاب دوازده صندلی یکی از معروف‌ترین کتاب‌های طنز سیاسی در کشور روسیه است. این رمان جذاب به‌وسیله دو نویسنده به نام‌های ایلیا ایلف و یوگنی پتروف نوشته شده که آثار مشترک زیادی دارند. داستان این کتاب با لحنی طنز به اتفاقات بعد از انقلاب اکتبر در روسیه می‌پردازد و شعارهای بی‌معنا، تبلیغات ابلهانه و کاغذبازی‌های بی‌نتیجه در این دوران را به باد انتقاد می‌گیرد. کتاب دوازده صندلی به قدری در روسیه محبوب است که بسیاری از جملات آن در بین مردم عادی به ضرب‌المثل تبدیل شده‌اند.

کاسپار

کاسپار یک نمایش‌نامه پست‌مدرن از پیتر هانتکه، نویسنده معروف اتریشی است. در این نمایش‌نامه با داستان زندگی کاسپار هاوزر آشنا می‌شویم. کاسپار یک پسر جوان بود که یک روز با وضع عجیبی در شهر ظاهر می‌شود. او که توان حرف زدن ندارد، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی می‌گوید که تمام مدت زندگی‌اش را در یک اتاق تاریک زندانی بوده است. در این نمایش‌‌نامه به نقش زبان در تمدن و تفکر اشاره شده است.

موش‌ها و آدم‌ها

موش‌ها و آدم‌ها عنوان کتابی از نویسنده خوشنام، جان اشتاین بک است. نویسنده در این رمان که در سال ۱۹۳۷ منتشر شده، به زندگی دو کارگر مزرعه می‌پردازد که به دنبال پیدا کردن کار در دوران رکود بزرگ در کالیفرنیا هستند. در این داستان به زندگی مشقت‌بار کارگران فصلی اشاره می‌شود و از آرزوهای بر باد رفته انسان‌ها سخن به میان می‌آید.

یک اتفاق مسخره

یکی دیگر از آثار معروف فیودور داستایفسکی، یک اتفاق مسخره است که در سال ۱۸۶۲ منتشر شد. داستان این کتاب درباره یک مقام دولتی مهم است که تصمیم می‌گیرد تا به مراسم عروسی یکی از زیردستان خودش برود تا به همه مردم ثابت کند انسان افتاده‌ای است و به شعارهایی که می‌دهد عمل می‌کند. اما در مراسم عروسی یک اتفاق مسخره رخ می‌دهد و باعث می‌شود که ماجرا طبق پیش‌بینی این فرد پیش نرود.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: