کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز، دانش آموزان را برای کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی آماده می کند. در این کتاب مطالبی که در کتاب ریاضی پایه دهم و یازدهم به یکدیگر مرتبط هستند در کنار هم چیده شده اند. به عنوان مثال در این کتاب فصلی تحت عنوان فصل مثلثات وجود دارد که به ارائه مطالب مثلثات در هر دو کتاب درسی پرداخته است.

ویژگی درسنامه کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز

نویسندگان کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز، درسنامه این کتاب را به زبان خیلی ساده و قابل فهم برای همه خوانندگان تدوین کرده اند و بدون هیچگونه اضافه گویی سریعاً به ارائه نکات و مطالبی که برای تست زدن مورد نیاز است پرداخته اند.

این کتاب با توجه به اینکه هم ریاضی تجربی پایه دهم و هم پایه یازدهم را پوشش می دهد، حجم مناسب و منطقی دارد.

دانش آموزان باید این نکته را مدنظر قرار دهند که قبل از اینکه به سراغ درسنامه ها و تست های کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز بروند باید مطالب آموزشی مورد نیاز را به طور کامل از معلم و یا هر منبع آموزشی دیگری فرا بگیرند، چراکه در این کتاب هیچ درسنامه خودآموزی وجود ندارد.البته بعد از درسنامه یک سری مثال تشریحی وجود دارد که تا حدی می تواند به دانش آموزان برای فهم بهتر مطالب کمک کند.

تست های اولیه هر موضوع معمولاً ساده بوده و هر کسی از پس آن بر می آید، اما در یک سری از مباحث ممکن است که دانش آموزان در ابتدای تست ها با تست های ترکیبی روبرو شوند. به عنوان مثال اولین تست در بخش مثلثات نیاز به جزء صحیح دارد که ممکن است دانش آموز آن را هنوز مطالعه نکرده باشد. توجیحی که مولفان برای این گونه تست های ترکیبی دارند، این است که بیشتر تست های کنکوری به صورت ترکیبی طرح می شوند، اگرچه این توجیح درست است، ولی بهتر بود که تست های آغازین هر مبحث با تست های راحت تر و قابل فهم تر آغاز شود.

ریاضیات تجربی جامع کنکور تست خیلی سبز (جلد اول)

ریاضیات تجربی جامع کنکور تست خیلی سبز (جلد اول)

نویسنده : رسول محسنی منش
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۹۹,۲۰۰۴۹۹,۰۰۰ تومان

خوشبختانه مولفین این کتاب شناخت و تجربه خوبی از سوالات کنکور دارند و به همین دلیل تیپ های گوناگونی از تست ها را در درسنامه این کتاب گنجانده اند.

سایر نقاط قوت و ضعف  بخش درسنامه

در بخش هایی از این کتاب احساس کردیم که نویسندگان در تفکیک ارائه مطالب کتاب درسی نظام جدید از نظام قدیم دچار مشکل شده اند. به عنوان مثال در کتاب درسی ریاضی پایه دهم، به طور خیلی خلاصه مبحث قدر مطلق را توضیح داده است این در حالیست که در کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز، چگونگی رسم توابعی را توضیح داده است که برای رسم آنها نیاز به جمع چند قدر مطلق وجود دارد. اگرچه ارائه مطالب فراتر از کتاب درسی در یک کتاب کنکور هیچ ایرادی ندارد، ولی بهتر بود که این مباحث از مباحث کتاب درسی قابل تشخیص باشند.

علاوه بر این در مبحث اتحاد های جبری در یک تست اتحاد اویلر توضیح داده شده است که در کتاب درسی وجود ندارد. اگرچه با این تکنیک دانش آموز بعد از حل تست یک اتحاد جدید کشف می کند ولی استفاده آن در تست بعدی باعث شده است که این کتاب تبدیل به کتابی فراتر از مرز کتاب درسی تبدیل شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز، قاطی شدن روابط ضروری از غیر ضروری در مبحث مثلثات می باشد.

در مجموع باید بگوییم که برای مطالعه این کتاب نیاز به یک معلم راهنما وجود دارد تا دانش آموز بهتر بتواند آموخته های خود را طبقه بندی کرده و به تست ها مسلط شود.

نقد و بررسی تست های کتاب

تعداد تست های هر فصل کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز به طور میانگین صد و سی و هفت عدد می باشد که باید بگوییم با توجه به حجم هر مبحث تعداد تست های خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

ترتیب تست های این کتاب به شکل بسیار خوبی چیده شده است به طوری که مولفان در مقدمه نیز به این موضوع اشاره کرده اند. تست های این کتاب محتوای آموزشی دارند و دانش آموزان با تست زدن علاوه بر مسلط شدن، مطالب بیشتری را نیز یاد می گیرند.

در انتهای هر فصل این کتاب، تست هایی تحت عنوان تست های سری Z قرار گرفته است که جزو تست های سخت تر و نکته دار به شمار می روند و حل آنها نیاز به خلاقیت دارد.

در بین تست های کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز، تست های کنکور سراسری چند سال اخیر هم وجود دارد ولی هیچ تستی از آزمون های آزمایشی در آن دیده نمی شود.

یکی از ویژگی های بسیار مثبت ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز، این است که تمرین های کتاب درسی به شکل تست آورده شده اند.

پاسخ های تشریحی تست ها، خیلی کامل و جامع نیستند که دلیل اصلی کاهش میزان حجم کتاب بوده اند.

در برخی موارد راه حل های دومی، مانند حذف گزینه غلط نیز برای تست ها آورده شده است که ذهن خواننده را باز می کند.

علاوه بر موارد گفته شده، یک سری از نکات وجود دارد که به جای درسنامه در میان پاسخ های تشریحی سوالات آورده شده است که از بین آنها می توان به رسم تابع [f(x)]  از روی f(x) اشاره کرد.

ویژگی های فنی کتاب ریاضیات تجربی پایه دهم و یازدهم جامع خیلی سبز

این کتاب در سال ۱۳۹۷ و در ۲ جلد چاپ شده است و تمام تست های کنکور سراسری داخل و خارج از کشور چند سال اخیر را به طور کامل پوشش می دهد.

جمع بندی

در مجموع باید بگوییم که در این کتاب حجم بسیار زیادی از مطالب در فضای خیلی کمی گنجانده شده است. مخاطبان اصلی کتاب ریاضی پایه خیلی سبز دهم و یازدهم، دانش آموزان پایه دوازدهم هستند که همزمان با تدریس معلم به سراغ درسنامه ها و تست های آن می روند.

دسته بندی شده در: