در این مقاله سعی داریم به بررسی و نقد کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج به عنوان یکی از کتاب های کنکوری مناسب بپردازیم. البته باید توجه داشته باشید این نقد و بررسی طبق چاپ سال ۱۳۹۷ این کتاب صورت گرفته است.

بررسی کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج

انتشارات گاج یکی از انتشارات برجسته در کشور ایران می باشد که در آن ارائه انواع کتاب های کمک درسی صورت می گیرد. توجه داشته باشید به طور کلی می توان گفت بسیاری از کتاب‌ های کمک درسی متناسب با نیاز دانش آموزان و داوطلبان کنکور است زیرا کنکور جزو آن دسته از آزمون های مهم بوده که لازم است حتماً برای موفقیت در آن از کتاب ‌های زیادی کمک گرفته شود. آمادگی برای دیگر آزمون های آزمایشی نیز با استفاده از این کتاب های کمک درسی امکان پذیر است. در این بین فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج یکی از کتاب های انتشارات گاج بوده که به شکل هوشمندانه ای طراحی شده است و در آن درسنامه با حداقل حجم، تمامی مطالب لازم را برای دانش آموزان بیان کرده است. فصل بندی این کتاب مانند کتاب درسی فارسی دهم و یازدهم بوده و لحن کتاب به صورت ساده و رسمی می باشد.

نکات مهم در خصوص این کتاب

از آنجایی که امروزه انتشارات مختلف، انواع کتاب های کمک درسی متعددی را روانه بازار کرده اند بدون شک نیاز است تا دانش آموزان قبل از هر امری ابتدا ویژگی های یک کتاب که قرار است بخرند را مورد بررسی قرار داده تا بتوانند بهترین نمونه بازار را تهیه کنند‌ در خصوص کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج باید بدانید این کتاب دارای تست های مناسب برای هر درس بوده به طوری که آن را به یک کتاب مناسب و کنکوری تبدیل نموده است. کادرهای مشاوره ای کارآمد نیز در طول این کتاب موجود است که در کمتر کتاب در بازار وجود دارد. گرافیک و ظاهر جذاب آن نیز از دیگر دلایل محبوبیت کتاب به شمار می رود. مولفین کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج آقایان امیر نجات شجاعی و مهدی نظری بوده که این کتاب را در سال ۱۳۹۶ به صورت رحلی در ۴۸۷ صفحه به چاپ رسانده اند.

با این وجود می‌توان گفت این کتاب برای پایه دهم و یازدهم رشته های ریاضی، تجربی و انسانی مناسب است. اگر چه بسیاری از تست های کنکور داخل و خارج سال های اخیر در این کتاب وجود دارد اما باید بدانید تست ها در آن سطح بندی نشده و موارد مهم آن علامت دار نمی باشد. همچنین این کتاب دارای نمونه سوال های تشریحی امتحان نهایی نیست اما تست های تالیفی موجود در آن موجب می‌شود تا ذهن دانش آموزان جهت جواب دادن به سوالات باز شود.

درسنامه کتاب

بحث بسیار مهم در کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج بخش درسنامه آن بوده که در ابتدا این درسنامه دو بخش جدید و متنوع وجود داشته که شامل بخش در جریان درس و زیر نظر است. بخش اول آن توضیح مختصر در مورد مطالب درسی بوده و بخش دوم آن به خواننده خواهد گفت که در سه قلمرو ادبیات این درس چه مطالبی وجود دارد. با این حال دانش آموزان قبل از یادگیری می توانند بفهمند که قرار است چه مطالبی را فرا بگیرند در قسمت بعدی درسنامه با عبارات و ابیات مهم آورده شده که مفهوم آنها در یک جدول گفته شده اما معنی خط به خط این ابیات وجود ندارد. با وجود اینکه بسیاری از افراد جهت آمادگی در کنکور این کتاب را تهیه می‌کند و قرار است با مطالعه آن تست بزنند پس رساندن مفهوم کافی بوده و نیاز به معنی کردن خط به خط نمی باشد. معنای لغات نیز در جدولی جداگانه آورده شده است. دو بخش انتهای این کتاب زبان فارسی و آرایه بوده که بیشتر می توان گفت که خلاصه نویسی بوده اما بیشتر از یک خلاصه هستند. به افرادی که تنها می‌خواهند این کتاب را برای تست زدن بخرند می‌توان گفت این قسمت برای شان کامل بوده اما اگر بخواهید به دنبال فهم ریشه ای و کامل این مباحث باشید این کتاب به شما کمکی نخواهد کرد.

تمرین های کتاب فارسی دهم و یازدهم میکرو گاج

بخش تست های کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج دیگر بخش این کتاب بوده که در سه قلمرو دسته‌ بندی شده است و این امر نشان ‌دهنده تعداد بالا و تنوع تست ها می باشد. در اینجا یکی از نقاط ضعف کتاب کم بودن و ناکافی بودن تست های قلمرو ادبی یا آرایه می باشد. اما در بخش لغت و املا تست ها کاملا مناسب است. تست های بحث دستور نیز به خوبی طراحی شده اند و روند آموزشی ساده به ساخت آنها موجب می شود که دانش آموزان جهت کنکور به خوبی آماده شوند.  دیگر بخش این کتاب بخش قرابت بوده که تعداد تست های آن نیز مناسب است و تیپ های رایج کنکور به فراوانی در آن دیده می ‌شود. پاسخنامه‌ کتاب نیز بسیار فشرده بوده و البته کادر هایی حاوی نقطه یا اشتباه نکنید در آن مشاهده نمی شود.

جمع بندی کلی

با وجود آنوه در مورد کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم میکرو گاج بیان شده در مورد دانش آموزانی که تنها به دنبال تست زنی هستند طبیعتا این کتاب با تعداد تست های مناسب و درسنامه های کم حجم می‌تواند برای شما مناسب باشد و اگر مشکل دانش آموزان این باشد که چگونه باید یک تست را حل کنند طبیعتا این کتاب می‌تواند به آنها کمک کند و در مجموع می‌توان گفت این کتاب کم نقص بوده که استفاده از آن در طول سال به عنوان یک منبع تستی کفایت می ‌کند.

دسته بندی شده در: