درس فارسی یکی از دروس عمومی مشترک بین همه رشته های دبیرستانی است و نقش بسیار مهمی را در قبولی رشته دلخواه داوطلبان در کنکور ایفا می کند. کتاب فارسی یازدهم مبتکران یکی از کتاب های معمولی و خودآموز برای درس فارسی سال یازدهم دبیرستان است که دانش آموزان می توانند به عنوان یک منبع درسنامه بسیار خوب از آن استفاده نمایند.

درباره کتاب

کتاب فارسی یازدهم مبتکران، درسنامه ای بسیار خوب برای درس فارسی سال یازدهم است که خط به خط کتاب درسی را توضیح داده است. اما تعداد تست های موجود در این کتاب بسیار کم است و بیشتر به عنوان درسنامه باید از آن استفاده کرد. این کتاب نوشته سلطانی گردفرامرزی است که در این کتاب آرایه های ادبی و معنی ابیات در آن توضیح داده شده است.

درسنامه کتاب فارسی مبتکران سال یازدهم

درسنامه کتاب فارسی یازدهم مبتکران یکی از درسنامه های جامع برای این درس است که دانش آموزان رشته های تجربی، انسانی و ریاضی می توانند از آن استفاده کنند. درسنامه  کتاب فارسی یازدهم مبتکران، شامل لغات، معانی ابیات، آرایه های ادبی موجود در ابیات و جواب تمرین ها می باشد. معنی لغات مطابق با ترتیب کتاب درسی در این کتاب آورده شده اند که این یکی از نکات مثبت این کتاب می باشد. اما نکته منفی این قسمت این است که لغات ستاره دار از سایر لغات جدا نشده اند و از همه مهمتر اینکه، کادری برای املا لغات در نظر گرفته نشده است و اهمیت املایی هر کلمه نیز در این بخش مشخص نشده است. اما برای قسمت آرایه های ادبی، مثلا نوشته شده است که در فلان بیت، این آرایه های ادبی وجود دارد و خود ابیات آورده نشده است. بنابراین دانش آموزان نیاز دارند تا کتاب درسی را نیز در کنار این کتاب داشته باشند و به آن نگاهی بیاندازند. از سوی دیگر، توضیحات اضافه ای در این بخش آورده نشده است و تنها آرایه هایی که تا این قسمت دانش آموز با آن آشنا شده است، آورده شده است.

ادبیات فارسی یازدهم گذرنامه مبتکران

ادبیات فارسی یازدهم گذرنامه مبتکران

نویسنده : حسین حسینی بیدختی
ناشر : مبتکران
قیمت : ۲۴۱,۵۰۰۳۴۵,۰۰۰ تومان

دیگر بخش های درسنامه کتاب

شاید بتوان گفت مهمترین بخش از کتاب فارسی یازدهم مبتکران، بخش معنی ابیات است که پس از لغات و آرایه های ادبی آورده شده است. در این بخش، هر بیت به همراه معنی آن آمده است و هیچ توضیح اضافه ای که مشخص کننده مفهوم کلی ابیات است و می تواند در تست های کنکور به داوطلبان کمک کند، آورده نشده است که می توان گفت این یکی از نکات منفی بخش درسنامه است. در واقع مولف می توانست قسمت آرایه و معنی ابیات را در کنار بیاورد تا مجبور نباشد در قسمت آرایه ها، شماره هر بیت را ذکر کند. در قسمت درس های منثور نیز تنها معنی عبارت های دشوار آورده شده است و به نکته دیگری اشاره نشده است. در بخش تمرین نیز، تنها مانند کتاب های حل المسائل، جواب تمرین های سه قلمرو آمده است. از سوی دیگر، هیچ کادر اضافه ای برای آموزش آرایه و دستور ندارد و تنها نکته ای که آمده است این است که نویسنده فلان کتاب، فلان شخص است. در مجموع می توان گفت که بخش درسنامه کتاب فارسی یازدهم مبتکران، زیاد کارا نیست و دانش آموزان نمی توانند برای آزمون های آزمایشی از این کتاب استفاده کنند زیرا خیلی کامل نیست و دانش آموزان نمی توانند با خواندن این کتاب، خیلی انتظار موفقیت را داشته باشند. همه این مسائل باعث شده است تا خوانندگان خیلی جذب کتاب نشوند و ذوق خواندن این کتاب را نداشته باشند.

بخش تست کتاب یازدهم فارسی مبتکران

در کتاب فارسی یازدهم مبتکران، تنها در انتهای هر بخش تست هایی ذکر شده است. هر فصل در این کتاب از چندین بخش و مبحث تشکیل شده است و در پایان هر فصل، یک آزمون تشریحی و یک آزمون تستی آورده شده است و از این رو نمی توان گفت که این کتاب را می توان برای تست زنی استفاده کرد.قسمت آزمون های تشریحی بدین گونه است که در ابتدا، معنی تعدادی لغت آورده شده است و پس از آن، از خواننده می خواهد تا غلط های املایی هر بخش را پیدا کند. سپس، برای برخی از کلماتی که زیر آن ها خط کشیده شده است، خواسته شده است تا آرایه های ادبی این لغات را مشخص کرده و پس از این بخش، سوالات تاریخ ادبیات آورده شده است و در آخر نیز معنی عبارات را بنویسید، آمده است. از اینرو، حجم سوالات تستی برای هر بخش زیاد نیست و مولف می توانست تعداد سوالات بیشتری را برای هر فصل در نظر بگیرد، زیرا کتاب برای آزمون های تشریحی طراحی شده است و مولف باید برای این موضوع، اهمیت بیشتری قائل می شد.

بخش تستی کتاب نیز چنگی به دل نمی زند و با سوالات عجیب و غریبی روبرو هستیم که نه ربطی به سوالات کنکور دارد و نه آزمون های آزمایشی. بیشتر این تست ها به نظر برای آزمون های ورودی مدارس طراحی شده اند و این مسئله خیلی جالب نیست. بنابراین تست های این کتاب اصلا در راستانی تست های کنکور نیستند و خواندن آنها هیچ کمکی به دانش آموزان نمی کند و دانش آن ها را نیز افزایش نمی دهد بلکه تنها به عنوان یک مرور کلی می توان از این تست ها استفاده کرد. حتی تست های کنکورهای آزمایشی نیز در کتاب آورده نشده است و باز هم این یکی از نکات منفی کتاب است. تعداد تست های کنکور سراسری در این کتاب خیلی کم است و حتی تعداد آن ها به ده تا هم نمی رسد. پاسخنامه کتاب نیز بسیار ساده است و هیچ نکته و مطلب اضافه ای در آن درج نشده است.

جمع بندی

این کتاب خیلی ساده و معمولی است و تنها نقش یک خودآموز ساده را دارد. اما اگر دانش آموزان از تدریس خوب معلم و یک جزوه خوب بهره می برند، دیگر نیازی به استفاده از این کتاب ندارند. اما تست های و تمرین های تشریحی این کتاب برای دانش آموزانی که دوست دارند در امتحانات مدرسه موفق ظاهر شوند و نمره خوبی کسب کنند، می تواند مفید باشد. در کتاب، چند غلط تایپی هم وجود دارد که این نکته نیز از نکات بسیار منفی کتاب است.

دسته بندی شده در: