بشر مدت‌هاست مجذوب چیزهایی شده که ممنوعه و ترسناک هستند و قرن‌هاست که اوج این جذابیت در ماجراهای جنایی بوده است. از دلهره‌های پنی یورو گرفته تا پادکست‌های مگا هیت، مانند سریال و ساختن شخصیت یک قاتل. ولی اشتهای جمعی ما برای این داستان‌های غم‌انگیز هرگز کم نشده است. این بدان معنی است که امروزه تعداد زیادی کتاب جنایی واقعی در کتابخانه‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها با مهارت بیشتری نسبت به سایر آن‌ها نوشته شده‌اند.

چه جزو طرفداران داستان‌های جنایی هیولایی و فانتزی باشید چه به داستان‌های ماجراجویانه‌ای که راجع به ناپدید شدن افراد است، علاقه‌مند باشید، در هر حال شما به این نوع داستان‌های جنایی علاقه‌مند هستید و همیشه منتظرید تا داستان‌های بعدی را بخوانید.

به خون سردی اثر ترومان کاپوت (In Cold Blood)

به احتمال زیاد این کتاب، کتابی است که ژانر جنایت واقعی را آن‌گونه که می‌شناسیم پایه‌ریزی کرده است. وظیفه شغلی کاپوت با شوک قتل چهارجانبه‌ای در شهر آرام کانزاس آغاز می‌شود. گرچه خود پرونده واضح است؛ اما نویسنده هنوز هم بر اساس مصاحبه با قاتلان و تحقیقات جامع در مورد قربانیان، می‌تواند داستان زیبا و غنی، از نظر روان‌شناختی را پایه‌ریزی کند. اگر تازه شروع به خواندن جنایات واقعی کرده‌اید – یا امیدوار هستید که یک روز در این‌باره بنویسید – در خون سرد، یک مقدمه بسیار خوب برای این ژانر است.

هلتر اسکلتر نوشته ویسنت بوگلیوزی (Helter Skelter)

قتل‌های خانواده مانسون جزو حساس‌ترین قتل‌های قرن بیست و یکم بوده است؛ اما چه تعداد از شایعاتی که درباره آن‌ها وجود دارد واقعی هستند؟

وینسنت بوگلیوسی در سال ۱۹۷۰ پرونده مونسون را پیگیری می‌کرد. او داستان، دیدار و گفتگوها، ایده‌های جذاب و در نهایت دستگیری و محکومیت مونسون را ثبت و به نگارش درآورده است. (عنوان این کتاب، «هلتر اسکلتر» از توهم مانسون برای راه انداختن جنگ جهانی بزرگ و قریب الوقوع، گرفته شده است.)

ترانه دژخیم اثر نورمن میلر (The Executioner’s Song)

یکی دیگر از پرونده‌های قتل‌های دراماتیک که برنده جایزه پولیترز شد، ترانه دژخیم است. هر چند، عنصر جالب در این کتاب، خود جرم و جنایت نیست و یک قتل نسبتا معمولی است، اما آرزوی قاتل، گری گیلمور، این بود که هر چه زودتر اعدام شود.

میلر یک زندگی‌نامه‌نویس شاد است که مستند زندگی ابتدایی و اعمال جنایی گیلمور را ثبت می‌کند. ولی داستان دارای سبک طنزگونه‌ای است که به ایده‌های ما درباره مرگ می‌پردازد. به ویژه در آن زمان که به تازگی مجازات اعدام به ایالات متحده آمریکا بازگردانده شده بود.

غریبه کنار من اثر آن رول (The Stranger Beside Me)

نمی‌خواهیم داستان پیچیده تند بوندی را از این فهرست خارج کنیم. آن رول، به عنوان یک نویسنده اختصاصی و یکی از نزدیک‌ترین دوستان بوندی، شخصیتی منحصر‌به‌فرد برای پرداختن به این داستان است.

او، بوندی جوان را به عنوان یک دانشجوی خوش‌چهره، همدل و مهربان در کالج ترسیم می‌کند. کسی که به او اعتماد دارد تا از فرزندانش مراقبت کند.

آن‌ها در سال ۱۹۷۴ ناپدید شدند و رول، به سرعت گزارش‌هایی درباره قتل‌های بی‌رحمانه که توسط مردی مطابق با مشخصات باندی انجام شده بود، شنید. با این حال سال‌ها طول کشید تا او حتی احتمال درگیری بوندی با دیگران را بپذیرد – حقیقتی که به وضوح او را اذیت می‌کند و روایت این داستان را رنگ و لعاب می‌دهد. حتی اگر نوشته‌ای خواندنی و واضح باشد، داستان این کتاب باورنکردنی جلوه می‌کند!

زودیاک اثر رابرت گریسمیت (Zodiac)

این کتاب، روایتی واقعی از زودیاک، قاتل ناشناخته است که در طول دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ کالیفرنیای شمالی را با قتل‌های سریالی دچار رعب و وحشت کرد. رابرت گریسمیت، کاریکاتوریست، در نشریه‌ای در سان فرانسیسکو بود که زودیاک شروع به ارسال نامه‌هایی به نشریه کرد و باعث فاش شدن رمز و رازهای ۵۰ ساله در زندگی گریمزیت شد. زودیاک نتیجه تحقیقات پرتلاش بیش از ده سال است که تعدادی از فرضیه‌های آن تائید شده‌اند – البته هیچ‌کدام از قتل‌ها هنوز رد نشده‌اند. این کتاب برای کسانی که علاقه به خواندن کتاب‌های جنایات سرد در این دهه دارند، مناسب است.

روزنامه‌نگار و قاتل نوشته جنت مالکم (The Journalist and the murderer)

در سال ۱۹۷۰، یک زن باردار و دو دخترش در کارولینای شمالی به ضرب گلوله، کشته شدند. مظنون اصلی که بود؟ شوهرش! جفری مک‌دونالد، خیلی سریع پیشنهاد معامله کتابی پرفروش را به نویسنده‌ای به نام جو مک گینیس داد با این تصور که فعالیت‌های مک گینیس او را تبرئه می‌کند؛ اما آن کتاب، کتابی نیست که در اینجا ذکر شده است. در عوض، این شاهکار فوق‌العاده نوشته Janet Malcolm درباره رابطه واقعی مک گینیس و مک‌دونالد است. داستان بیان می‌کند که چگونه این روزنامه‌نگار در حالی که همه چیز، شواهد جرم مک دونالد را نشان می‌داد، وانمود کرد که ادعاهای سوژه خود را درباره بی‌گناهی او باور می‌کند.

نیمه شب در باغ خیر و شر اثر جان برنت (Midnight in the Garden of Good and Evil)

آثار برنت که به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های جنایات واقعی در تمام دوران شناخته شده‌اند، به سبک کل‌نگر مشهور است و نه تنها جنایت مورد بحث، بلکه به وضوح فضای متمایز دهه ۱۹۸۰ جورجیا را نیز نشان می‌دهد. این پرونده به خودی خود جذابیت خاصی ندارد، یک نگهبان مرد که توسط فروشنده معتبر عتیقه کشته شد و پس از آن در چهار دادگاه تبرئه شد؛ اما در اصل ساکنان شهر هستند که این داستان را استثنایی می‌کنند؛ زیرا آن‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند که این حادثه را در دست بگیرند و جرائم این شخصیت پر جنب و جوش را آشکار کنند.

تیری در قلب اثر میکال گیلمور(Shot in the Heart)

ترانه جلاد، کتابی را که حول گری گیلمور قاتل و آرزوی مرگ او نوشته شده است، به یاد دارید؟ به نام خانوادگی نویسنده نگاهی بیاندازید، میکال برادر کوچک‌تر گری است.

تیری در قلب نشان می‌دهد که بزرگ شدن آن‌ها در خانواده‌ای که قاتل در آن متولد می‌شود و به جنایت‌گری می‌انجامد. این داستان می‌گوید که میکال به سختی از شرایطی مشابه فرار می‌کند. توصیف‌های بی‌بدیل میکال در مورد سوءاستفاده‌های خانواده الکلی او به راحتی قابل پذیرش نیست؛ اما این شرایط به راحتی وحشتناک‌ترین جنایات را هم ممکن می‌سازد.

شکارچی ذهن نوشته جان ای داگلاس (Mindhunter)

این کتاب از سری آثار نتفلیکس به همین نام الهام گرفته شده است و توسط نماینده سابق اف بی آی، داگلاس، یک نمایش جالب از روند نمایه جنایی در این دفتر را نشان می‌دهد. این کتاب، شامل نمایه‌های قاتلان مشهور، مانند وین ویلیامز و ادموند کمپر و حتی اقدامات خاصی را برای کمک بیشتر به پلیس و مأموران ویژه برای دستگیری مجرمین، نشان می‌دهد. اثر شکارچی ذهن تنها کتابی در این فهرست است که هم جرایم واقعی و هم کمک‌های واقعی را نشان می‌دهد.

کتاب مکان‌های تاریک من اثر جیمز الروی (My Dark Places )

مکان‌های تاریک نباید با کتابی که با عنوان مشابه از جیلیان فلین است، اشتباه گرفته شود. این کتاب، پیوندی آرام از خاطرات و تحقیقات روزنامه‌نگاری الروی را به دنبال حل مسئله قتل مادرش، نشان می‌دهد. اگرچه پرونده ژنو الروی نزدیک به ۴۰ سال رها شد، ولی الروی – که خودش نویسنده داستان‌های جنایی است – مصمم شد که آن را پیگیری کند. او یک کارآگاه ویژه قتل را در لس آنجلس، استخدام کرد تا به او کمک کند. این اثر ترکیبی از جزئیات تحقیقات آن‌ها، خاطره‌هایی از دوران کودکی اِلروی و بررسی عمیقی درباره آنچه مادرش از واقعیت‌ها برایش بیان کرده بود، است.

اجرای زندگی او نوشته جفری توبین. (The Run of His Life)

.O.J سیمپسون ننگین «محاکمه مشهور قرن» بارها و بارها در طی سال‌های طولانی بازسازی شده است؛ اما هیچ‌گاه، چنین برداشت آشکار و صریحی از همه عناصر پرونده صورت نگرفته است.

توبین، یک حقوقدان با تحصیلات عالی در دانشگاه هاروارد و تحلیلگر حقوقی سطح بالا است. او هر دو جنبه پرونده را با دقت و عمق کامل بررسی می‌کند و استثناهایی از آنچه را که اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد و در عین حال دلایلی را نیز بازگو می‌کند. اگر به حقوق جزایی علاقه‌مند هستید، ضروری است که این کتاب را بخوانید.

دزد ارکیده نوشته سوزان اورلئان (The Orchid Thief)

اگر عاشق تحلیل‌های دقیق از جنایت‌های واقعی هستید، اما نویسندگان زیادی را در این زمینه نمی‌شناسید، دزد ارکیده یک غنیمت برایتان محسوب می‌شود. این کتاب گروهی از «شکارچیان ارکیده» در جنوب فلوریدا است. تحقیقات دقیق و روایت زرق و برق‌دار نویسنده، باعث می‌شود که این کتاب به اندازه هر اثر دیگری از جنایات واقعی، راضی‌کننده باشد.

سوزان اورلئان، استاد درهم تنیدن موضوعات روزانه و معمول در طلای ادبیات است (همان‌طور که این موضوع را در کتابخانه ۲۰۱۸ نیز اثبات کرد).

شیطان در شهر سفید اثر اریک لارسون (The Devil in the White City)

اکنون که می‌خواهید درباره قتل بخوانید، باید به خواندن ماجرای یکی از اولین قاتلان سریالی مستند در تاریخ آمریکا بپردازید.

سال ۱۸۹۳ است و نمایشگاه جهانی در شیکاگو «شهر سفید» در حال اجرا است. معمار اصلی آن، دانیل بورنهام، موفقیت خود را در افتخارات فرزندانش می‌بیند؛ اما در زیر این سطح رویایی، چیزی تاریک است. یک داروساز به نام H.H. هولمز، قصد دارد توجه بازدیدکنندگان را به هتل World’s Fair Hotel خود جلب کند و در آنجا آن‌ها را به قتل می‌رساند. هولمز، چه تعداد قربانی می‌گیرد و چه کسی می‌تواند جلوی این شیطان را بگیرد؟

گروه شیطان نوشته مارا لوریت (Devil’s Knot)

در ابتدا به نظر می‌رسد که شیاطین در این داستان سه‌گانه، نوجوانانی هستند که در سال ۱۹۹۳ به قتل کودکان، متهم شدند. با این حال، چهره‌های واقعا شرور در این پرونده، پلیس‌ها و دادستان هستند که این نوجوانان را با شواهد غیرقانونی و شهادت دروغین محکوم کردند. لوریت در این کتاب، جزئیات «وحشت شیطان‌پرستی» از دهه ۱۹۹۰ و چگونگی تأثیر حکم دادگاه را بررسی کرده است، ضمن این که نظریه‌ای درباره قاتل واقعی، ناپدری یکی از کودکان، نیز ارائه می‌دهد.

زیر پرچم بهشت نوشته جان کراکائور ( Under the banner of Heaven)

اگر طرفدار ژانر جنایی واقعی هستید و هنوز کراکائور را نخوانده‌اید، برای یک پذیرایی واقعی از خودتان آماده شوید. گفته می‌شود، باید قبل از شروع این کار خودتان را حسابی مقاوم کنید! مرکز داستان بر دو مورمون اصولگرایان متمرکز است که خواهر زن و فرزند خود را با ادعای دریافت وحی از خدا به قتل می‌رساند. به موازات این داستان تحریک‌کننده و وحشتناک، کراکائور به تاریخ مورمونیسم و اصول متناقض بسیاری در آن می‌پردازد در این کتاب مسئله تعدد زوجات، برقراری ارتباط مداوم با خدا و عواقب خطرناک این ایده‌ها که همگی نشان از ذهن ناپایدار دارند، پرداخته می‌شود.

مرد بی‌گناه، نوشته جان گریشام (The Innocent Man)

تنها سهم جان گریشام در کانون داستان‌های غیرافسانه‌ای، دستگیری یک محکوم به تجاوز و قتل یک پیشخدمت کوکتل جوان است. گرچه احتمالا ران ویلیامسون معتاد به مواد مخدر و الکل، هیچ نقشی در این بین نداشته است.

گریشام به روشنی در این داستان بیان می‌کند که چگونه این ادعای تحریف شده توسط یک پلیس به ران نسبت داده شد تا وی را برای این جنایت، محکوم کند. در نتیجه، ویلیامسون در سال ۱۹۸۸ به اعدام محکوم شد. آیا او توانست از سرنوشتی که به آن محکوم شده بود فرار کند؟ برای فهمیدن این موضوع، باید مرد بی‌گناه را بخوانید.

سوءظن آقای ویچر اثر کیت سامرزسال (The Suspicions of Mr. Whicher )

در سال ۱۸۶۰ صبح‌گاه، ساویل کنت سه ساله با گلوی بریده شده و زخم‌های چاقو در بدنش پیدا شد. جنایتی خشونت‌آمیز و به ظاهر احمقانه که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. این پرونده به سرعت، سوژه برجسته‌ترین کارآگاه اسکاتلند یارد، جاناتان ویچرز شد. حقایق این پرونده به طور مداوم او را فریب می‌داد. وقتی ویچر، خواهر ناتنی کنت را به قتل متهم کرد، با شوک و هراس عظیمی در جامعه روبه‌رو شد، بنابراین او روی فرضیه دوم کار کرد، نه فقط برای به نتیجه رساندن این پرونده خاص، بلکه برای سراسر زندگی حرفه‌ای‌اش.

کلمباین اثر دیو کالن (Columbine)

ده سال پس از قتل عام Columbine در سال ۱۹۹۹، کالن این جلد بزرگ از کتاب را منتشر کرد که جزئیات قبل، حین و بعد از ماجرا را شرح می‌داد. این روایت بر اساس مراحل برنامه‌ریزی قاتلان و تجربیات قربانیان پس از آن است. این داستان با صحنه‌های مختصر اما وحشتناک تیراندازی (و تلاش برای بمباران) در هم آمیخته است. ماجرایی که واقعا یک تراژدی ویرانگر اما قابل پیشگیری بود.

با این حال کلمباین برای کسانی که ممکن است حوادث آن روز را فراموش کرده‌اند یا کم و بیش شنیده باشند، داستانی خواندنی است.

کتاب راهنمای مسموم کننده‌ها اثر دبورا بلوم (The Poisoner’s Handbook)

این کتاب، یکی‌دیگر از گزینه‌های خوب برای افرادی است که می‌خواهند از خون و دل و روده دوری کنند (هرچند که این داستان، ماجرای یک قتل واقعی نیست). این کتاب راهنمای جذابی برای روزهای اولیه سم‌شناسی پزشکی قانونی است. بلوم مخاطب را با سفری از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۶ همراه می‌کند که با انتصاب اولین رئیس پزشک قانونی نیویورک، چارلز نوریس شروع می‌شود. پس از همکاری با الکساندر گتلر، سم شناس، این دو نفر در ادامه به اثبات حقیقتی درباره اسرار پزشکی مختلف و جرایم غیرمعمول، از مسمومیت با الکل تا مرگ و میر ناشی از تصادفات و مونوکسید کربن می‌پردازند. بلوم مبانی علمی هر مورد را در این کتاب توضیح می‌دهد.

مردمی که تاریکی می‌خورند اثر ریچارد لوید پاری (The People Who Eat Darkness )

در اوایل تابستان سال ۲۰۰۰، لوسی بلکمن ۲۱ ساله از انگلیس به توکیو مهاجرت کرد و به عنوان مهماندار شروع به کار کرد. دو ماه بعد، لوسی ناپدید شد. پلیس ژاپن و مطبوعات انگلیس درگیر شدند و این حادثه به گمانه‌زنی‌های بین‌المللی منجر شد. واقعا برای لوسی چه اتفاقی افتاد؟ داستان پاری علاوه بر پرداختن به فرهنگ جنسی عجیب و غریب و غالبا مسموم ژاپن که لوسی طعمه آن شده است، پدیده خاص پرونده‌های جنایی زنان سفیدپوست جوان و کم‌توجهی رسانه‌ها به آن‌ها را نیز بررسی می‌کند.

شیطان در بیشه نوشته گیلبرت کینگ (Devil in the Grove)

تورگود مارشال پساز هیئت آموزش براون به شدت مشهور شد؛ اما آیا می‌دانید که درست قبل از آن، او درگیر یک پرونده جنجالی بود؟ شیطان در بیشه، ماجرای اتهام تجاوز جنسی به چهار جوان سیاه‌پوست را در سال ۱۹۴۹ بیان می‌کند. یکی از این جوانان کشته شد و سه نفر دیگر نیز به طور وحشتناک توسط کلانتر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. مارشال که تحت تأثیر تهدیدهای بیرونی قرار نگرفت، در موضع دفاع از آن‌ها وارد شد. این کار نقطه عطفی برای شغل او و به طور کلی جنبش حقوق مدنی بود.

پنج روز در یادبود اثر شری فینگ (Five Days at Memorial)

در سناریوی نهایی «چه کار می‌کنید؟»، پنج روز در یادبود، وقایعی را در مرکز پزشکی یادبود در روزهای پس از طوفان کاترینا به یاد می‌آورد. در شرایط فشار بسیار باورنکردنی، تصمیم بر این شد که در اولویت‌بندی بیماران، احیا صورت نگیرد. حتی کسانی که بعید به نظر می‌رسد، زنده بمانند، با تزریق مورفین سریعتر بمیرند تا بیمارستان خالی شود؛ اما این داستان، حکایتی از جامعه‌شناسی‌های بی‌روح نیست. بلکه داستان یکی از متخصصان زحمتکشی است که با یک انتخاب تقریبا غیرممکن روبه‌رو است، همان‌طور که فینک، داستان آن را مفصل و دلسوزانه بیان می‌کند.

پرستار خوب اثر چارلز گربر (The Good Nurse)

در مقایسه با پزشکان و پرستاران یادبود، موضوع «پرستار خوب» گرابر چیز دیگری غیر از نیک‌خواهی است. اگرچه چارلز کالن در سال ۲۰۰۳ دستگیر شد و در ابتدا تنها به دو مورد قتل متهم شد، اما به زودی مشخص شد که وی ده‌ها نفر دیگر و احتمالا صدها نفر را کشته است. این پرونده او را به پربارترین قاتل سریالی تاریخ آمریکا تبدیل کرده است. این گزارش در مورد کالن که از طریق کیسه‌های IV بیماران را کشته است، کیفرخواستی از یک سیستم کنترل توزیع مواد مخدر و سرپرستان بیمارستان است.

برادران نوشته ماشا گسن (The Brothers)

پس از بمب‌گذاری در ماراتن بوستون در سال ۲۰۱۳ که منجر به کشته شدن پنج نفر و مجروح شدن افراد بی‌شماری شد، بمب‌گذاران به سرعت شناسایی شدند. آن‌ها برادران دژخار و تامرلان تارناف بودند که پس از مهاجرت به آمریکا، خودکشی کردند. برادران، روز قبل از محکومیت دادگاه، منشأ روانشناسی پشت این حملات تروریستی با انگیزه سیاسی را فاش می‌کنند؛ مجرمان این جنایت حتی پس از بازداشت، باور داشتند که کار درستی انجام داده‌اند.

وقتی که شهر خوابیده است اثر الی سندرز (While the City Slept)

این داستان صمیمی، ذهن ما را به سمت اشعیا کالبو، که در سال ۲۰۰۹ مرتکب تجاوز و قتل‌های زنجیره‌ای شده است، می‌برد. جنایتی که قابل توجه نیست، اما شرایط، سندرز کالو را به عنوان یک قربانی خشونت خانواده نشان می‌دهد. سیستم و همه کسانی که او را در بی‌ثباتی و خشونت می‌دیدند اما کاری انجام نمی‌دادند تا به او کمک کنند. پیامدهای وحشتناک این جنایت جمعی، از انگیزه‌های پیچیده جنایتکاران گرفته تا این سؤال که واقعا چه کسی مسئول است، نظر خواننده را جلب می‌کند.

داستان عدنان نوشته ربیا چادری (Adnan’s Story)

اگر سریال این ماجرا را دیده باشید، داستان عدنان سید را از قبل می‌دانید. شوودلی که در سال ۱۹۹۹ به جرم قتل دوست دختر سابقش محکوم شد، اکنون تقریبا بیست سال از محکومیت حبس ابد خود را تحمل کرده است. چادری که این پرونده را برای ساخت سریال بررسی کرد، از آن زمان تصمیم گرفته است تا مسائل مربوط به آن را هم واکاوی کند و نتیجه این تحقیقات، داستان عدنان است. این کتاب که از دیدگاه کارشناسانه چادری، به عنوان یک وکیل، نوشته شده است، به جزئیات فوق‌العاده‌ای درباره جرم و جنایتی که رخ داده است – از جمله مدارک پزشکی قانونی جدید و یک مظنون که می‌تواند سید را تبرئه کند، می‌پردازد.

چه کسی این دختران را به قتل رساند؟ اثر بورلی لوری (Who Killed These Girls?)

«چه کسی این دختران را کشته است» یکی دیگر از پرونده‌های غم‌انگیزی است که در سال ۲۰۱۶ رخ داده است. این کتاب، وقایع پیرامون قتل‌های فروشگاه ماست آستین در سال ۱۹۹۱ را بازگو می‌کند. چهار دختر نوجوان، مورد تجاوز قرار گرفتند و با گلوله کشته شدند، قاتل فروشگاه ماست که دختران در آن کار می‌کردند را آتش زد. آنچه این اتفاق در پی داشت، نمایشی تکان‌دهنده از پلیس ناکارآمد آستین بود که به جای قاتل اصلی، چندین پسر نوجوان را دستگیر کرد و آن‌ها را محکوم کرد. تا زمانی که شواهد DNA به طور قطعی مشخص شد، هویت واقعی جنایتکار ناشناخته ماند؛ اما Lowry هنوز هم می‌تواند با گفتن داستان‌های خود، عدالت را برای قربانیان به ارمغان آورد.

خون امت تیل اثر تیموتی بی تایسون (The Blood of Emmett Till)

زجرکش کردن امت تیل ۱۴ ساله مدت‌هاست که به عنوان جنایتی هولناک و نفرت‌انگیز شناخته شده و جنبش حقوق مدنی آمریکا را فاجعه بار و ناکارآمد نشان می‌دهد. امت تیل فقط یک پسر نوجوان بود. پسری که حق زندگی به طرز وحشتناک، بی‌رحمانه و غیر قابل دفاع از وی گرفته شد. این کتاب به زندگی و مرگ امت تیل می‌پردازد و به طور جدی پیامدهای مرگ او را هم از نظر سیاسی و هم از جنبه‌های شخصی به رشته تحریر درمی‌آورد.

لبه سیاه اثر شیلا کلاتکار (Black Edge)

پس از این همه مرگ و میر، بیایید به یک جنایت غیر قتل (در عین حال غیراخلاقی) بپردازیم. جنایات آفریقا؛ تجارت خودی Black Edge!

این کتاب، جزئیات پیدایش و سقوط استیون. ای کوهن و گروه انجمن‌های پاسداری از او و مشاوران سرمایه SAC را که به دنبال یک تحقیق گسترده در سال ۲۰۱۶ بسته شد، شرح داده است. کلاتکار، در گذشته یک تحلیلگر انجمن‌های پاسداری است و به طرز ماهرانه‌ای تمام اطلاعات ضروری را جمع می‌کند و در عین حال هنوز مشغول ساخت لبه سیاه است. این داستان شبیه به فاجعه مالی مایکل لوئیس، در فاجعه بزرگ The Big Short است. با این حال، خوانندگان ایده‌آل‌گرا باید بدانند که داستان پایان خوشی دارد البته فقط به این دلیل که کوهن گرفتار می‌شود.

قاتلان گل ماه اثر دیوید کرن (Killers of the Flower Moon)

قتل‌های با انگیزه مالی در این کتاب، واقعا تاریک‌ترین اعماق تعصبات، حسادت، حرص و شر را نشان می‌دهد. در دهه ۱۹۲۰ میلادی، آمریکایی‌های بومی Osage از اوکلاهوما دارای ذخایر زیادی از نفت طبیعی در زیر سرزمین خود بودند. طبیعتا، آن‌ها خیلی زود در معرض حمله خشونت‌آمیز خارجیانی که ذخایر نفتی آن‌ها را می‌خواستند، قرار گرفتند. قبل از درگیری جدی، تعداد کشته‌ها به ده‌ها نفر رسید. اگر علاقه‌مند به دانستن رازهای کثیف‌ترین چپاول‌های پنهان تاریخ آمریکا و روزهای آغازین FBI هستید، کتاب قاتلان گل ماه را انتخاب کنید.

جاده جونستاون اثر جف گوین (The Road to Jonestown)

«Kool-Aid را ننوشید» در فرهنگ عامه به اصطلاحی ناپسند تبدیل شده است، اما فاجعه پشت سر آن چیست؟

در جاده جونستاون، جف گوین، پیشرفت‌های جیم جونز از وزیر شدن گرفته تا رهبری فرقه‌ای خطرناک را ترسیم می‌کند و پیروانی را که در طول راه بر اثر کششی مغناطیسی به او جذب شده‌اند، نشان می‌دهد. این کتاب فساد بی‌حد و حصر شخصیت جونز (زنا، اعتیاد به مواد مخدر و دروغ‌های بی‌پایان) را حتی هنگامی که درباره فضیلت‌های سالم موعظه می‌کرد، نمایان می‌کند. همچنین این کتاب، روش‌هایی را که او با آن‌ها تعداد زیادی از غیرنظامیان را در شیوه زندگی پیچیده‌اش اغوا می‌کرد، روشن می‌کند. سرانجام، نویسنده چگونگی مرگ او را ترسیم می‌کند.

واقعیت یک جسد اثر الکساندریا مارزانو – لسنوویچ (The Fact of a Body)

یک اثر شخصی جالب توجه از Marzano-Lesnevich است. (عنوان فرعی آن «یک قتل و یک خاطره » است)، این کتاب با تماشای یک فیلم از ریکی لانگلی آغاز می‌شود که در سال ۱۹۹۲ به قتل یک پسر شش ساله محکوم شد. نویسنده که در آن زمان یک وکیل جوان بود، تحت تأثیر احساساتش، برای سال‌ها است که این پرونده را پیگیری می‌کند. تا این که سرانجام، برخی از پرونده‌های قدیمی را باز کرده و از طریق ذره‌بین‌های منحصر‌به‌فرد تجربه خودش، به تجزیه و تحلیل آنچه واقعا رخ داده، پرداخته است.

آتش آمریکایی اثر مونیکا هسه (American Fire)

هنگامی که مونیکا هسی در سال ۲۰۱۳ به بخش اکوماک، ویرجینیا سفر کرد، از قبل می‌دانست که چه کسانی (یک زن و شوهر، چارلی اسمیت و تونیا بوندیک) برای آتش‌سوزی بزرگ در آن جا محاکمه شده‌اند؛ اما آنچه در تحقیقات هسی درباره آتش‌سوزی آمریکا ثابت شد، نشان داد که مسائل مربوط به بانی و کلاید، بیش از آن چیزی بودند که در ابتدا دیده می‌شد. این کتاب پر از حکایت‌های هیجان‌انگیز و انگیزه‌های پیچیده روان‌شناختی است که او برای این جرائم پیدا کرده و خوانندگان را متحیر می‌کند.

مرگ در هوا اثر وینکلر داوسون (Death in the Air)

اگر از طرفداران کمال‌گرایی هستید، پس حوادث تحریک‌آمیز این روایت کاملا درهم تنیده را به راحتی تشخیص خواهید داد. سال ۱۹۵۲ است و «دود بزرگ» بر فراز لندن مستقر شده است. ماجرایی که یک فاجعه آلودگی بزرگ بود و باعث کشته شدن هزاران نفر شد، بسیاری نیز بر اثر این واقعه بیمار شدند. این مسئله، پوشش کافی برای یک قاتل سریالی را فراهم کرد که زنان را در زیر این مه فریب دهد. در طول این کتاب، داوسون به طرز ماهرانه‌ای نشان می‌دهد که «ریلینگتون پلایس حیوان» چگونه کار می‌کرد و چگونه هر دو قاتل – انسانی و هوایی – تأثیری دائمی بر قوانین بریتانیا گذاشتند.

من در تاریکی فرو خواهم رفت اثر میشل مک نامارا (I’ll Be Gone in The Dark)

یکی از علاقه‌مندی‌های شخصی ما در این فهرست، من در تاریکی فرو خواهم رفت، اثری تحقیقاتی و هوشمندانه است که به طرز ماهرانه‌ای از نویسنده‌ای بر جا مانده که تاثیر آن را عمیق‌تر می‌کند. این پرونده موارد مختلف Visalia Ransacker، East East Rapist و Original Night Stalker را توصیف می‌کند که همه آن‌ها مک نامارا، قاتل طلایی ایالتی را یک شخص می‌دانند. بسته به اطلاعات و حاشیه این واقعیت و با توجه به این که این وقایع بیش از ۳۰ سال پیش اتفاق افتاده است، خواننده بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بدون شک این کتاب به عنوان یکی از شاهکارهای بزرگ جنایات واقعی قرن بیست و یکم، شناخته می‌شود و اکنون علاقه بیشتری برای دستگیری جوزف جیمز دی آنگلو، قاتل طلایی ایالتی وجود دارد.

خون بد نوشته جان کاریرو (Bad Blood)

Bad Blood وقایع یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های جنایی است که اخیرا در منطقه عجیب دره سیلیکون در خاطره‌ها مانده است. ما البته در مورد الیزابت هولمز و ترانوس صحبت می‌کنیم؛ شرکتی که فناوری فوق پیشرفته آزمایش خون را در دست داشت و به تقلب و دروغ محکوم شد. کاریرو در گزارش وال استریت ژورنال، در واقع اولین کسی بود که شکست این فناوری و فریب عمدی هولمز را برای سرمایه‌گذاران و عموم مردم آشکار کرد.

هیچی نگو اثر پاتریک رادن کیفی (Say Nothing)

در این کتاب، کیفی یک درگیری وحشیانه و مشکلاتی در ایرلند شمالی را خاطر نشان می‌کند که بسیاری به راحتی آن را فراموش کرده‌اند. این درگیری عمیق سیاسی و ملی‌گرایانه در سال ۱۹۷۲ رخ داد. در این واقعه، نزدیک به ۵۰۰ شهروند ایرلندی جان خود را از دست دادند. از جمله یک مادر مجرد که توسط ارتش جمهوری‌‌خواه ایرلند ربوده و کشته شد. در برابر صحنه‌های تند و تیز این ماجراها، بگویید هیچ چیز در سرنوشت تروریست‌های IRA Dolours و ماریان پرایز و درگیری‌های نابودگری که بین دیگر نیروهای IRA و ارتش انگلیس صورت گرفته، نیست.

پنجمی اثر هالی روبن هولد (The Five)

کتاب‌های جنایت‌های واقعی زیادی درباره جک ریپر وجود دارند که هویت وی را حدس می‌زنند. پنج نفر با تمرکز بیشتر بر روی «زن‌های معمولی»، پولی، کاترین، آنی، الیزابت و مرین جین است که توسط این قاتل کشته شدند، از یک رویکرد جدید و لذت‌بخش استفاده می‌کند. روبن هولد زندگی خود را که بر اساس تحقیقات دقیق و واقعیت‌ها است با ظرافت و دقت زیادی به تصویر می‌کشد. از همه مهم‌تر، این کتاب با مقدمه جدیدی که برای داستان‌هایش تعریف می‌کند، خواننده را وادار می‌کند تا با تصورات غلط و مغرضانه‌های خود درباره ریپر و قربانیانش مقابله کند.

دزد پر اثر کرک والاس جانسون (The Feather Thief)

دزد پر، داستانی است درباره پرونده ادوین ریست، جوانی ۲۰ ساله شناگر که در سال ۲۰۰۹ موزه تاریخ طبیعی بریتانیا را سرقت کرد. پوست پرنده‌ها و صدها نمونه دیگر که در موزه قرار داشتند از بین رفتند. او از پرهای دوره ویکتوریا چه می‌خواست؟ کتاب جانسون به طرز جالبی به این دزد دریایی غیرعادی، توجه نشان داده است و به طور هم‌زمان مطالعه اریتولوژی و دنیای مخفی پروازگرایی را بررسی می‌کند.

ساعت‌های خشمگین اثر کیسی سپ (Furious Hours)

با نزدیک شدن به پایان فهرست، به سراغ ساعت‌های خشمگین می‌رویم! این کتاب پس از هارپر لی که به تحقیقات Truman Capote In Cold Blood کمک کرده است، در تلاش است، مقدمه جنایی خودش را تکمیل کند. پرونده موردنظر بسیار جالب بود؛ یک واعظ روستایی که پنج نفر از اعضای خانواده خود را به قتل رساند. او یکی از بستگانش را که از قضیه مطلع بود و وکیل دادگستری را که نماینده هر دوی آن‌ها بود، به قتل رساند. با این حال، برای علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک، این داستان، بسیار جذاب‌تر از داستان‌های نوشته شده توسط لی است. این کتاب رابطه او با کاپوت و تلاش‌هایش برای تحقق انتظارات، پس از استقبال زیاد از داستان کشتن مرغ مقلد را نشان می‌دهد.

شکارچی آمریکایی اثر مورین کالاهان (American Predator)

ما پرکارترین و غیرمعمول‌ترین قاتل‌های سریالی را بررسی کرد‌ه‌ایم، اما دقیق‌ترین آن‌ها کدام است؟ به گفته مورین کالاهان، این عنوان به اسرائیل کیز داده می‌شود. روش او دفن کردن در اطراف ایالت متحده بود. او این کار را در بازه‌ای زمانی و به ظاهر تصادفی در طی ۱۴ سال انجام می‌داد؛ به عبارت دیگر، او یک جنایتکار معمولی کثیف نبود. او یک هیولای محاسبه‌گر بود که برای تفریح، دست به قتل می‌زد و دقیقا می‌دانست چگونه ماموران را گول بزند.

شکارچی آمریکایی نمایشی از یک قاتل خونسرد است که توسط کالاهان به طرز خارق‌العاده‌ای نوشته شده و فراموش کردن آن غیرممکن است.

مردی که با آتش‌بازی کرد، نوشته ژان استولاسا (The Man Who Played With Fire)

استیگ لارسون به دلیل تراژدی سه‌گانه هزاره‌اش با بازی در نقش لیسبت سالندر در دنیا مشهور شد. این نویسنده فقید، قبل از مرگ خود روی موضوعات بزرگتری مانند یک تحقیق غیرقانونی از قتل نخست‌وزیر سوئد در سال ۱۹۸۶ کار می‌کرد. سال‌ها بعد، ژان استولاسای روزنامه‌نگار به پرونده‌ای توجه نشان داد که درباره ارتباط لارسون با فعالیت‌های راست‌گرایانه بود. اکتشافات هیجان‌انگیز استولاسا در این کتاب جدید، او را به همان اندازه که کارآگاه لارسون ارزش دارد، اثبات می‌کند. او باید یکی را نشان دهد که همچنان به جمع‌آوری قطعات این پازل ادامه می‌دهد.

گرفتن و کشتن نوشته رونان فارو (Catch and Kill)

برای تکمیل فهرست کتاب‌های جنایات واقعی، کتاب گرفتن و کشتن اهمیت زیادی دارد. در این کتاب، رونان فارو همه چیز را از پیگیری‌هایش در تعقیب هاروی واینشتین و روند دشوار انتشار مقالات تحریک‌آمیز درباره او بیان می‌کند. (عنوان این کتاب به رفتار رسانه‌ها و خرید داستان فقط برای پنهان کردن آن اشاره دارد و واینشتین برای جلوگیری از پوشش NBC درباره جرائم خود از آن استفاده می‌کرد.)

فارو با افراد مشهور خاکستری، غریبه نیست و در ارتباط با وینشتاین با سرسختی پیش می‌رود. در این کتاب از افشاگری‌های تکان‌دهنده و تبدیل کتاب گرفتن و کشتن به یک هیجان در زندگی واقعی پرده برمی‌دارد. با این حال او همچنان می‌تواند، تمرکز اصلی را بر زنان درگیر در داستان‌ها و عدالت موردنظرش، بگذارد.

منبع:

https://reedsy.com/discovery/blog/best-true-crime-books

دسته بندی شده در:

برچسب ها: