ارباب حلقه‌ها در حالت کلی به‌عنوان سه‌گانه شناخته می‌شود؛ هم در ادبیات و هم در صنعت فیلم. پس چرا اغلب مخاطبین کتاب، آن را یک مجموعه از ۶ کتاب می‌دانند؟ از قفسه‌های کتاب گرفته تا پرده‌ی نقره‌ای، سفر فرودو از شایر به کوهستان رستاخیز سه بخش دارد:
یاران حلقه
دو برج
و بازگشت پادشاه

این ترتیبی است که کتاب در دهه‌ی ۱۹۵۰ منتشر شد. در هنگام انتشار فیلم نیز این ایده‌ی تکه‌تکه شدن داستان به سه بخش در نظر گرفته‌شده بود. البته سه‌گانه‌سازی فیلم‌های اقتباسی، سیاستی بود که برای مدت‌های طولانی در صنعت سینما ادامه داشت. نویسنده‌ی افسانه‌ای، در همان زمان هم از موفقیت‎های کتاب هابیت لذت می‌برد و تشویق به آن می‎شد که ادامه‌ی آن را بنویسد. برعکس هابیت که به‌عنوان یک اثر مستقل نوشته و منتشر شد، همه‌چیز برای ارباب حلقه‌ها متفاوت پیش رفت.

ارباب حلقه‌ها یاران حلقه

ارباب حلقه‌ها یاران حلقه

نویسنده : جان رونالد روئل تالکین
ناشر : روزنه
مترجم : رضا علیزاده
قیمت : ۳۶۰,۰۰۰۴۰۰,۰۰۰ تومان

چرا ارباب حلقه‌ها ۶ کتاب است؟

بر اساس نامه‏‌های تالکین که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد، او قصد نداشت که ارباب حلقه‌ها را تبدیل به یک سه‌گانه کند، بلکه تمام داستان از “بگ اند” گرفته تا “موردور” و ادامه‌ی آن‌، همه در یک اثر طولانی نوشته‌شده بود. او قصد داشت ادامه‌ی داستان را در قسمت دوم با نام سیلماریلیون منتشر کند.
سپس با صحبت‌های انجام‌شده کتاب توسط نویسنده به ۶ بخش تقسیم می‏شود البته هنوز هم تصمیم تالکین بر انتشار یک‌باره‌ی تمام داستان بود. اما درنهایت ماجراهای سرزمین میانه در ۶ قسمت از یک‌دیگر جدا شد.
متأسفانه شرکت ناشر با هیچ‌کدام از این تعداد موافقت نکرد. تالکین بر تصمیم خود پافشاری می‎کرد که داستان باید در شش کتاب منتشر شود و با ناشرهای مختلف صحبت می‌کرد . اما این اتفاقات با جنگ جهانی دوم هم‌زمان شد و همکاران تالکین نگران این بودند که ارباب حلقه‌ها اصلاً منتشر نشود که درنهایت با انتشار سه کتاب که هرکدام دو بخش دارد، موافقت شد.

نام‌گذاری کتاب‏‌ها

بعد از موافقت با انتشار سه‌جلدی کتاب‌ها، تالکین شروع به بازنگری برای نام‌های آن‌ها کرد. در دوره‎ای که قرار بود کتاب، شش جلد با نام‌های کاملاً متفاوت باشد اما این بار تالکین نام‌هایی را انتخاب کرد که به یک‌دیگر مربوط باشند.
نام‌ها به ترتیب زیر بودند:
۱-سایه بزرگ می‌‏شود
۲-حلقه‌ای در سایه
۳-جنگ حلقه

نزدیک به سال ۲۰۰۰ بود که ایده‌ی فیلم رباب حلقه‎‎ها شکل گرفت و ناشران مدرن تصمیم گرفتند نام کتاب را در شش قسمت نزدیک به آن‌چه تالکین از ابتدا می‌خواسته، بگذارند. به همین علت کتاب‎ها به شکل زیر نام گرفتند :
-بازگشت سایه
-یاران حلقه
-خیانت ایزنگارد
-سفر به مودور/ دو برج
-جنگ حلقه
و بازگشت پادشاه

منبع: screenrant.com

دسته بندی شده در:

برچسب ها: