زندگی انسان محدود است و در آن خبری از عمر جاودانه نیست و شما زمان کمی در طول زندگی خود دارید که بتوانید در آن کتاب بخوانید. به طور میانگین یک آمریکایی در طول یک سال ۱۲ کتاب می‎خواند. به فرض این که یک فرد ۲۵ سال سن داشته باشد، حداکثر می‎تواند ۷۰۰ کتاب دیگر در آینده بخواند. در این مطلب، ۱۰۰ کتاب جذاب که باید پیش از مرگ بخوانید، پیش روی شما هستند.

فهرست ۱۰۰ کتاب برتر که باید خواند

اگر حس می‌کنید که زمان کمی برای زندگی دارید پس این شما و این هم فهرست ۱۰۰ کتابی که باید پیش از مرگ بخوانید. البته شاید بسیاری از این کتاب‌ها را پیش‌تر خوانده باشید.

۱۹۸۴ از جورج اورول

در سال ۱۹۸۴ وینستون اسمیت باید بر یک دشمن ترسناک غلبه کند، یک دولت همه کاره. این کتابی است که برای داستان‌های پادآرمان شهری تبدیل به یک استاندارد و تبدیل به قدرتمندترین اثر جورج اورول شد.

ماجراهای هاکلبری فین از مارک تواین

یک پسر جوان در لویزیانا قرن نوزدهم باید راهی به سوی خانه خود پیدا کند و تنها راهنمایی هم که دارد رودخانه می‌سی سی پی است. این کتاب نسبتا کوتاه از مارک تواین به قدری مورد توجه قرار گرفت که توسط بسیاری از آن به عنوان بهترین رمان آمریکایی تاریخ یاد می‌شود.

ماجراهای شرلوک هولمز از آرتور کان کان دویل

در سال ۱۸۹۱ سر آرتور کانن دویل داستان «یک رسوایی در بوهمیا» را منتشر کرد و این داستان اولین بخش از مجموعه شرلوک هولمز شد. این مجموعه به قدری موفق بود که توانست به عنوان یک پدیده فرهنگی شرلوک هلمز را تبدیل به شناخته شده ترین کارآگاه تمام دوران کند.

کیمیاگر از پائلو کوئیلو

کتاب کیمیاگر فقط در دو هفته نوشته شده و بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رسانده است و داستان کتاب سفر سانتیاگو به اهرام مصر را روایت می کند که توانست خوانندگان بسیار زیادی را از سراسر دنیا جذب خود کند.

الف و دیگر داستان‌ها از خورخه لوئیس بورخس

بینش و خرد فلسفی جدی خورخه لوئیز بورخس در این مجموعه داستان تحسین برانگیز است. از داستان‌های «جاویدان» گرفته تا «خانه آستریون» داستان‌های درخشانی در این کتاب روایت می شود که نمونه‎هایی از جهان‎های خلق شده توسط یک استاد رئالیسم است.

مزرعه حیوانات توسط جورج اورول

هنگامی که خوک پیر مزرعه مانور می‌میرد، دو خوک جوان به نام‌های اسنوبول و ناپلئون تصمیم می‎گیرند تا رهبری انقلابی را برعهده بگیرند. انقلاب شکل گرفته در این کتاب ایجاد تصویری از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ است.

افسانه‌های ایسوپ از ایسوپ

این مجموعه داستان‌های ماندگار از بیش از دو هزاره پیش به صورت شفاهی تا به امروز منتقل شده است. بیشتر از داستان‎های ساده، ماهیت افسانه‌های ایسوپ بازتابی از طبیعت انسان است.

آلیس در سرزمین عجایب از لوئیس کارول

آلیس یک دختر هفت ساله است که یک روز متوجه یک خرگوش سفید با یک ساعت جیبی می‌شود و از اینجا به بعد ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب شروع می‌شود. لوئیس کارول این رمان را در سال ۱۸۶۵ منتشر کرد و توانست یکی از آثار مجذوب کننده ادبیات کودکان را بنویسد.

آنا کارنینا از لئو تولستوی

اگر کتاب‌های طولانی را دوست دارید تا در آن غوطه ور شوید پس این کتاب فوق‌العاده را حتما بخوانید. این رمان حماسی داستان‌های موازی آنا کارنینا و کنستانتین لوین را روایت می‌کند و در آن با روسیه قرن نوزدهم با تحولات اجتماعی، سیاست، کلام و فلسفه سروکار داریم.

آن در گرین گیبلز از مونتگومری

کتاب آن در گرین گیبلز داستان یک دختر جوان با رویاهای بسیار بزرگ است. قوس داستانی در این کتاب همواره به جذاب‌ترین شکل خود وجود دارد و شاهد لحظات خنده‌دار، دردناک و عاشقانه هستیم.

گور به گور از ویلیام فاکنر

ویلیام فاکنر در رابطه با کتاب خود می‌گوید: «من قبل از آن که بخواهم قلم را روی کاغذ بگذارم می‌دانستم آخر کتابم کجاست و تقریبا آخر کتاب باید به کجا برسم. کتاب گور به گور داستان سفر وحشتناک خانواده بوندن برای دفن آدی، مادر خانواده در زادگاه او یعنی شهر می‌سی سی پی است».

دلبند از تونی موریسون

کتاب دلبند، برنده جایزه پولیترز در سال ۱۹۸۸ و فینالیست جایزه ملی کتاب سال ۱۹۸۷ توسط تونی موریسون نوشته شده است و داستان یک برده را روایت می‌کند که توسط شبح بچه‌ای، تحت تعقیب قرار گرفته است.

دزد کتاب از مارکوس زوزاک

راوی این کتاب مرگ است و در آن داستان دختر جوانی به نام لیزل را در دوران حکومت نازی‌ها بر آلمان روایت می‌شود. زمانی که جهان پیرامون او در حال فروپاشی است، لیزل باید آرامش را در کلمات کتاب‌ها جستجو کند.

دنیای قشنگ نو از آلدوس هاکسلی

یکی دیگر از کتاب‌های مشهور ژانر پادآرمان شهری کتاب دنیای قشنگ نو است. این کتاب که جهان ادبی را تکان داد برای خواننده سوالاتی در رابطه با استقلال در آرمانشهر را مطرح می‌کند.

برادران کارامازوف از داستایوفسکی

آلبرت انیشتین در تحسین رمان برادران کارامازوف گفت: «این کتاب برای من عالی‌ترین اجلاس ادبیات در سال ۱۹۱۹ بود». شما می‌توانید قدم به قدم در این کتاب قدرت و مراقبه و قدرت اراده آزاد را مطالعه کنید.

تبصره ۲۲ از جوزف هلر

کاپیتان جان بوسیاران که یک سرباز نیروی هوایی ارتش آمریکا است؛ آرزویی جز بازگشت به خانه ندارد اما او حالا در جزیره در وسط دریای مدیترانه گیر کرده است. در کتاب تبصره ۲۲ شاهد طنز خیره کننده‌ای هستیم که هر خواننده‎ای را به خود جذب می‌کند.

ناطور دشت از جروم دیوید سالینجر

هولدن کالولفیلد نوجوانی است که ناگهان تصمیم می‌گیرد تا مدرسه شبانه روزی خود را در پنسیلوانیا ترک کند و به خانه یعنی نیویورک برگردد. سالینجر در کتاب ناطور دشت یک داستان خردمندانه در رابطه با جوانی را روایت می‌کند.

چارلی در کارخانه شکلات سازی از رولد دال

داستان کتاب در رابطه با یک پسر یازده ساله به نام چارلی است که ناگهان بلیط طلایی پیدا می‌کند که به او اجازه بازدید از کارخانه عجیب و غریب شکلات‌سازی ویلی وونکا را می‎‌دهد.

تار شارلوت از‌ای بی وایت

ویلبر که یک خوک است به لطف دختر کوچکی به نام فرن از مرگ حتمی نجات داده می‌شود اما زندگی او زمانی تغییر می‌کند که به هومر زوکرمن فروخته می‌شود. هومر زوکرمن قصد دارد تا او را بکشد و قصابی کند اما ناگهان با عنکبوت مهربانی به نام شارلوت آشنا می‌شود. این کتاب یکی از آثار پرفروش ادبیات کودکان در طول تاریخ شناخته می‌شود.

آوای وحش از جک لاندن

در دهه ۱۸۹۰ یک سگ جوان به نام باک آوای وحش را می‌شنود اما آیا او می‌تواند به این صدا پاسخ دهد به ویژه هنگامی که ظلمات طبیعت و انسان در برابر او قرار دارد. این رمان سال‌هاست که منبع الهام میلیون‌ها ماجراجویی است.

پرتقال کوکی از  آنتونی برجس

این کتاب در مورد آینده‎ای نامشخص است. الکس در بحبوحه یک شورش فرهنگی که توسط جوانان به راه انداخته شده است، دستگیر می‌شود. این کتاب یکی از ماندگارترین و عمیق‎ترین معانی را در رابطه با خیر و شر و معنای اختیار داشتن و جبر ارائه می‌دهد.

کد ووستر از پی جی وودهوس

کتاب کد ووستر یکی از معدود کتاب‎هایی است که به معنای زندگی واقعی می‌پردازد. این کتاب کمیک بوکی که از مجموعه کتاب‌های جوس است، می‌تواند شما را به مدت طولانی سرگرم و در دنیای خود غرق کند.

داستان‌های جمع آوری شده از ادگار آلن پو

نام ادگار آلن پو امروز مترادف با وحشت است و این مجموعه این موضوع را به راحتی اثبات می‌کند. در این کتاب شاهد بهترین داستان‌های کوتاه نوشته شده توسط ادگار آلن پو هستیم که تخیل تاریک و فوق‌العاده او را نشان می‌دهد.

رنگ بنفش از آلیس والکر

داستان تحسین شده دو زن و قدرت پیوند آن‌ها در جامعه نژادپرستانه آمریکا در دهه ۱۹۸۰ در این کتاب روایت می‌شود. رنگ بنفش برنده جایزه پولیتزر در سال ۱۹۸۳ شد و آلیس واکر اولین زن آفریقایی-آمریکایی شد که این جایزه را دریافت می‌کند.

کورالین از نیل گیمن

کورالین جونز جوان با کشف یک در اسرارآمیز در خانه قدیمی که به تازگی به آنجا نقل مکان کرده است با چیزی که فراتر از حد تصورات است مواجه می‌شود.

کونت مونت کریستو از الکساندر دوما

ادموند دانتس جوان فرانسوی به دروغ متهم شده و بدون محاکمه در یک قلعه در جزیره‌ای زندانی است تا روزی که فرار می‌کند و راه انتقام را انتخاب می‌کند. کونت مونت کریستو یک داستان انتقام جویانه مناسب برای تمامی سنین است.

جنایت و مکافات از داستایوفسکی

در این رمان حماسی داستان یک دانشجوی فقیر در سن پترزبورگ روایت می‌شود که تصمیم به دزدی و قتل پیرزنی سالخورده برای به دست آوردن پول را می‌گیرد. این کتاب نشان‌دهنده طمع، اخلاق و خطرات تفکر رادیکال است.

ماجرای عجیب سگی در شب از مارک هادون

داستان کتاب در مورد جوان ۱۵ ساله‌ای به نام کریستوفر جان فرانسیس بون است که مبتلا به اوتیسم است. او شبی یک سگ مرده را پیدا می‌کند. این کتاب با پیچ و تاب جذاب خود تبدیل به یکی از کتاب‌های محبوب قرن بیست و یکم شده است.

مرگ آرتمیو کروز از کارلوس فونته

آرتمیو کروز که یک سرباز و سیاستمدار فاسد است در محاصره خانواده خود و یک کشیش قرار گرفته است که قصد دارند تا از او اعتراف بگیرند. کتاب مرگ آرتمیو کروز نقطه عطفی در رونق ادبیات آمریکای لاتین است.

خاطرات یک دیوانه و دیگر داستان‌ها از لو شون

این کتاب که از داستان کوتاهی به همین نام از نیکولای گوگول الهام گرفته شده است، لو شون نویسنده چینی را تبدیل به یکی از نویسندگان برتر زمان خود کرد.

خاطرات یک دختر جوان از آن فرانک

آن فرانک تنها ۱۳ سال سن داشت که ناگهان گم شد. خاطرات او پس از مرگ توسط پدرش منتشر شد. جان اف کندی در رابطه با این کتاب گفت: «از میان بسیاری از مردم که در طول تاریخ برای شرافت انسانی در مواقع رنج و زیان فراوان، صحبت کرده‎اند، هیچ صدایی نسبت به آن فرانک قانع‌کننده‌تر نیست.»

کمدی الهی از دانته

تعداد کمی از نویسندگان آن قدر تعالی یافته‌اند که اسم آن‌ها از کتاب‌هایشان شهرت بیشتری داشته باشد و دانته نیز یکی از همین نویسندگان است. سفر از طریق جهنم، پاکسازی و بهشت شاهکار تخیل و غول مسلم ادبیات جهان، یعنی دانته در کتاب کمدی الهی است.

دون کیشوت از میگل دو سروانتس

دون کیشوت که یکی از بزرگترین آثار ادبیات جهان به حساب می‌آید، ماجراهای آلونسو کیشوت، مردی میانسال که عقل خود را از دست می‌دهد و باور دارد که یک شوالیه است را دنبال می‌کند.

دراکولا از برام استوکر

کتاب دراکولا در سال ۱۸۹۷ منتشر شد و داستانی فانتزی با فضای گوتیک درباره یک خون آشام را روایت می‌کند.

اما از جین آستین

داستان اما در مورد زن جوان انگلیسی به همین نام است که تصمیم می‌گیرد تا به ملاقات دوستان خود برود. نویسنده کتاب درباره کتاب خود می‌گوید: «دوست داشتم قهرمانی بسازم که تنها خودم او را دوستش داشته باشم. اما در نهایت هرکسی که این کتاب را می‌خواند عاشق شخصیت پرقدرت اِما می‌شود.»

فارنهایت ۴۵۱ از ری بردبری

شاید آثار بسیار کمی پیدا شود که هم مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد و هم عاشقان کتاب طرفدار آن شوند. کتاب فارنهایت داستان پادآرمان شهری است که در آن یک آتش نشان وظیفه دارد تا کتاب‌ها را بسوزاند.

فرانکنشتاین از مری شلی

فرانکنشتاین به عنوان پدر معنوی داستان‌های ترسناک هیولا محور امروزی است. این کتاب توانست ترس و تعلیق را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. میراث ماندگار مری شلی در مورد یک دانشمند دیوانه است و این کتاب تا به امروز توانسته به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های علمی تخیلی تاریخ شناخته شود.

بخشنده از لوییز لوری

جوناس یک جوان ۱۲ ساله است که در یک جامعه به ظاهر آرمانشهر زندگی می‌کند و ناگهان متوجه می‌شود که چیزهای بیشتری را از آن چه دیگران با چشم‌هایشان می‌بینند، درک می‌کند.

قطب‌نمای طلایی از فیلیپس پولمن

کتاب قطب‌نمای طلایی بازخوانی از کتاب بهشت گمشده جان میلتون برای قرن بیست و یکم است و روایت جذابی از حیوانات، جهان‌های موازی و دختران جوان و شجاع درون مایه آن است.

مهتاب لالا از مارگارت وایس بران

این کتاب دارای تصویرسازی فوق‌العاده به همراه اشعار با قافیه و ریتمیک است که مارگات وایس بران به عنوان لالایی‌هایی برای کودکان، نوشته است.

آرزوهای بزرگ از چارلز دیکنز

در کتاب آرزوهای بزرگ، سفر شخصیتی به نام پیپ، روایت می‌شود که از یک شاگرد فقیر به یک جنتلمن واقعی تبدیل می‌شود. این کتاب در سال ۱۸۶۱ منتشر شد و تبدیل به یکی از بهترین و مشهورترین آثار چارلز دیکنز لقب گرفت.

گتسبی بزرگ از اسکات فیتزجرالد

وقتی نیک به شهر نیویورک در دهه ۱۹۲۰ می‌آید، متوجه همسایه ثرومند خود به نام گتسبی می‌شود. این کتاب روایت آقای گتسبی از دید همسایه او یعنی نیک است.

قصه‌های برادران گریم از جاکوب و ویلهلم گریم

بسیاری این کتاب را دیزنی مخصوص بزرگسال‌ها می‌دانند. در این کتاب با داستان‌های تاریک، ظالمانه ولی جذاب رو‌به‌رو هستیم.

سفرهای گالیور از جاناتان سویفت

کتاب سفرهای گالیور داستان‌ هیجان‌انگیز نوشته جاناتان سویفت است. این کتاب به قدری پس از انتشار توانست به محبوبیت دست پیدا کند که شاهد اقتباس‌های مختلفی از آن زمان تا به امروز بوده‌ایم.

هملت از ویلیام شکسپیر

هملت شاهزاده دانمارکی است که روح پدر خود را می‌بیند. مشهورترین اثر ویلیام شکسپیر علاوه بر شخصیت‌سازی پیچیده در خود مشهورترین جمله تاریخ یعنی «بودن یا نبودن» را به دنیا هدیه داد.

سرگذشت ندیمه از مارگارت اتوود

در این کتاب، مارگارت اتوود، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که تحت تبعیض جنسیتی اداره می‌شود. در این کتاب به موضوعاتی چون هویت، ازدواج و آزادی به خوبی پرداخته می‌شود.

هری پاتر از رولینگ

امروزه تقریبا همه کودکان و بزرگسالان هری پاتر را می‌شناسند اما اگر هنوز فرصتی برای مطالعه این مجموعه نداشته‌اید، وقت آن رسیده تا به سراغ این مجموعه کتاب بروید. هری، رون و هرمیون در دنیای جادوگری قصد دارند تا ارباب تاریکی را شکست بدهند.

قلب تاریکی از جوزف کونراد

رلز مارلو به نمایندگی از یک شرکت تجاری بلژیکی در آفریقا به کنگو اعزام می‌شود. این کتاب شاهکاری است که جوزف کنراد را در ردیف نویسندگان بزرگ قرار داد.

بفرمایید، عیسی از النا پونیاتوفسکا

این کتاب پرشور یکی از چالش برانگیزترین دوران کشور مکزیک را با چشم‌انداز بی‌نظیری از زنان در میان نبردهایی برای بقا را روایت می‌کند.

راهنمای مسافران مجازی کهکشان از داگلاس آدامز

آرتور دنت تنها مردی است که از تخریب زمین جان سالم به در برده است و اکنون او باید با یک نویسنده بیگانه که روی یک کتاب الکترونیکی کار می‌کند که راهنمای مسافران مجازی کهکشان نامیده می‌شود، همسفر شود.

هابیت از تالکین

بیبو بگینز فقط یک مهمانی شام ساده و دوستانه ترتیب داده بود اما آن چه در عوض به دست آورد گروه دوازده، اژدها و ماجراجویی حماسی بود. و همه این داستان‌ها با این خط نمادین شروع می‌شود: «در سوراخی در زمین یک هابیت زندگی می‌کرد.»

گودال‌ها از لوییس سکر

استنلی یلناتس پسر بدشانسی است که به اردوگاه گرین گرین اعزام می‌شود، یک مرکز اصلاحات جوانان که پسران تمام روز در یک دریاچه خشک شده، مجبور به سوراخ کردن زمین هستند.

هاپسوتچ از جولیا کورتازار

هاپسوتچ یک رمان هیجان‌انگیز و خلاقانه به معنای واقعی است. در این کتاب داستان هوراسیو اولیویرا در ۱۵۵ فصل روایت می‌شود.

ایلیاد از هومر

هومر توانست در عصر قهرمانان اثر هنری خلق کند که سزاوار این قهرمانان باشد. سقوط ترویا و جلال آشیل در این اشعار حماسی برای سال‌ها جاودان مانده است.

مرد نامرئی از رالف الیسون

یک مرد سیاه پوست قبل از عزیمت به نیویورک در جنوب آمریکا به عنوان سخنگوی «اخوان» در دهه ۱۹۵۰ انتخاب می‌شود. بخش مهمی از ادبیات آمریکایی که نژادپرستی و هویت سیاه را مورد بررسی قرار می‌دهد و این که چرا برخی در جامعه نامرئی تر از سایرین هستند.

جین ایر از شارلوت برونته

این رمان برجسته، داستان دختر یتیمی به نام جین ایر است. با بزرگ شدن جین، او سرنوشت زندگی خود را به دست خود می‌گیرد و با آقایی به نام روچستر در تانرفیلدهال ملاقات می‌کند.

سفر به مرکز زمین از ژول ورن

این رمان علمی تخیلی داستان اتو لیدنبروک را روایت می‌کند، استادی که با برادرزاده خود اکسل و هانس به مرکز زمین سفر می‌کنند.

بینوایان از ویکتور هوگو

بینوایان که از نظر بسیاری به عنوان یکی از درخشان ترین آثار ادبی قرن نوزدهم شناخته می‌شود، ماجراهایی در شهر پاریس را در طی ۱۷ سال، بین سال‌های ۱۸۱۵ تا ۱۹۳۲، روایت می‌کند.

زندگی پی از یان مارتل

پی، پسر جوانی است که پس از غرق یک کشتی باربری زنده می‌ماند و او با یک اورانگوتان، کفتار و ببر در یک قایق نجات کوچک، گیر می‌کند. کتاب یام مارتل دراماتیک ، شوخ طبع و متفکرانه است.

شیر، جادوگر و کمد از لوییس

داستان نوشته شده توسط لوییس درباره چهار خواهر و برادر است که ناگهان از طریق یک کمد، وارد سرزمین افسانه‌ای نارنیا می‌شوند.

شازده کوچولو از آنتوان دو سنت اگزوپری

هیچ داستان کوتاهی را نمی‌توان پیدا کرد که به شهرت و محبوبیت شازده کوچولو آنتوان دو سنت اگزوپری باشد. خوانندگان در این کتاب خود را به جای شازده کوچولو می‌گذارند و از دید او به جهان هستی نگاه می‌کنند.

زنان کوچک از لوئیزا می‌آلکات

چهار خواهر به نام‌های مگ، جو، بت و ایمی در خانواده خود در حال گذر عمر و بزرگ شدن هستند و اتفاقات مختلفی برای آن‌ها رخ می‌دهد. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های درام تاریخ است.

لولیتا از ولادیمیر نابوکو

داستان کتاب لولیتا در رابطه با نهایت نبوغ، جنون و نبود اعتماد به نفس است که می‌تواند هر مخاطبی را درگیر خود کند.

ارباب حلقه‌ها از تالکین

هیچ نویسنده‌ای بزرگتر از تالکین و دنیای تخیلی و حماسی او نیست. داستان این مجموعه تلاش فرودو و دوستان او برای خلاص شدن از یک حلقه جادویی در سرزمین میانه ساورون را روایت می‌کند.

عشق سال‌های وبا از گابریل گارسیا مارکز

فلورنتینو آریزا و فرمینا دازا در جوانی عاشق شدند اما توسط پدر فرمینا از هم جدا می‌شوند. چه اتفاقی می‌افتد که فلورنتینو هرگز فرمینا فراموش نخواهد کرد و تصمیم می‌گیرد که بعد از پنجاه سال جدایی، دوباره به عشق خود برسد؟

مادام بواری از گوستاو فلوبر

مادام بواری کیست؟ گوستاو فلوبر یک بار در پاسخ به این پرسش گفت: «خانم بواری یک زن با آرزو، بیرحمانه و درونگرا است که در وجود همه ما زندگی می‌کند.

دگردیسی از فرانتس کافکا

اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که اکنون حشره هستید چه خواهید کرد؟ فرانتس کافکا در این رمان کوتاه به این سؤال دردناک، پاسخ می‌دهد. بسیاری از او به عنوان استاد بزرگ نبوغ نام می‌برند.

خانم دالووی توسط ویرجینیا وولف

بیشتر از یک داستان ساده ویرجینیا وولف در این کتاب زندگی جدیدی با تصویر پرتحرک و عمیق ذهن یک زن معمولی را روایت می‌کند.

قتل در قطار سریع السیر از آگاتا کریستی

این کتاب مشهورترین داستان کارآگاهی آگاتا کریستی است. هنگامی که توفانی باعث می‌شود که قطار سریع السیر کمی توقف کند، ناگهان در این قطار قتلی اتفاق می‌افتد و این وظیفه کارآگاه است که این معما را حل کند.

موش‌ها و آدم‌ها از جان اشتان بک

جورج میلتون و لنی کوچک، دو دوست با رویای خاص خود هستند. اشتان بک در این داستان دلخراش درباره دوستی و غم از دست دادن می‌نویسد.

پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی

در این رمان کوتاه، سانتیاگو یک ماهیگیر قدیمی است که قصد دارد تا ثروتمند شود. یکی از بهترین‌های آثار همینگوی پیرمرد و دریا است که جایزه پولیتزر را برای این داستان در سال ۱۹۵۳ به دست آورد.

الیور تویست از چارلز دیکنز

الیور تویست جوان، یک پسر یتیم است که در شهر لندن در دهه ۱۸۰۰ در خیابان‌ها زندگی می‌کند اما این فقط شروع داستان هیجان‌انگیز او است.

صد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز در کتاب خود قصه هفت نسل از یک خانواده را در روایت می‌کند و به بررسی موضوعات نظیر مرگ و میر، ذهنیت و زمان در دنیایی می‌پردازد که عناصر جادویی یکپارچه با زندگی واقعی در آن ترکیب شده است. این کتاب یکی از مهمترین آثار در ادبیات اسپانیا و نشانه‌ای از رئالیسم جادویی در نوع خود است.

هزار و یک شب

شاید از داستان اصلی کتاب هزار و یک شب اطلاع داشته باشید اما آیا تاکنون واقعا آن را خوانده‌اید؟ در این کتاب شخصیت شهرزاد باید هر شب یک داستان جدید را برای جلوگیری از قتل خود برای شاه تعریف کند.

گذری به هند از ادوارد مورگان فورستر

قرار است آدلا کوئستد به رانی مور در شهر چاندراپور ملحق شود و این مسئله باعث سفر او به هند در دهه ۱۹۲۰ می‌شود. این رمان که به عنوان یکی از کتاب‌های محبوب قرن بیستم شمرده می‌شود، در راه‌اندازی گفتمان پسا استعماری علیه زمینه جنبش استقلال هند، نقش مهمی داشت.

پدرو پارامو توسط خوان رولفو

در شهر کومله جایی که ارواح از زندگان قابل تشخیص نیستند، خوان پرشیادو جوان به جست‌وجوی پدر غرق شده خود می‌رود. در تنها رمان منتشر شده از خوان رولفو او داستانی را می‌سازد خوانندگان همواره این سوال را از خود می‌پرسند که واقعا چه کسی زنده و چه کسی مرده است.

فنتوم تولبوث از نورتون جاستر

از ذهن نورتون جاستر یک سفر جادویی در این کتاب به وجود می‌آید. میلو پسری جوان است که روزی از اتاق خواب خود ناگهان وارد سرزمین دیگری می‌شود.

پی پی جوراب بلند از آسترید لیندگرن

شخصیت‌های زیادی مانند پی پی جوراب بلند پیدا نخواهید کرد. او نه ساله است موهای قرمز و صورت خال خالی دارد و همچنین قوی‌ترین دختر جهان است. او می‌تواند با یک دست اسبی را بلند کند و حالا به تمام ماجراهایی که ممکن است این شخصیت رقم بزند، فکر کنید.

غرور و تعصب از جین استین

کتاب غرور و تعصب که منبع اقتباس فیلم و سریال‌های بسیار زیادی است یکی از سنگ بناهای ادبیات انگلیسی به شمار می‌رود. با استفاده از شوخ طبعی‌های خاص خود این رمان قرن نوزدهمی روی پنج خواهر بی‌سرپرست تمرکز می‌کند و هسته اصلی داستان آن کاوش در مضامینی چون خانواده، جامعه و عشق است.

بازمانده روز از کارو ایشی گورو

استیونز یک کارگر انگلیسی است که پس از جنگ جهانی دوم به حومه شهر سفر می‌کند. این رمان مشهور به دلیل سادگی فریبنده خود بسیار رمان قدرتمندی است؛ زیرا نشان می‌دهد که آرام‌ترین داستان‌ها، گاه خطرناک‌ترین هستند.

رومئو و ژولیت از ویلیام شکسپیر

شاهکار شکسپیر داستان دو جوان عاشق را نشان می‌دهد که به خاطر خانواده‌های خود از هم جدا شده‌اند.

بدبیاری‌ها از لیمونی اسنیکت

بچه‌های بودلر خیلی بدشانس هستند. ابتدا والدین آن‌ها در آتش سوزی می‌میرند، سپس به خانه‌ای دورافتاده منتقل می‌شوند و می‌فهمند سرپرست جدید آن‌ها یعنی کنت اولاف می‌خواهد آن‌ها را بکشد و اگر می‌خواهند در برابر نقشه‌های کنت اولاف، زنده بمانند باید بیشتر از همیشه از عقل خود استفاده کنند.

سایه باد از کارلوس روزی زفون

دانیل سامپر جوان کتاب سایه باد را در گورستان کتاب‌های فراموش شده پیدا می‌کند. در این کتاب دانیل رمز و راز نویسنده سایه باد را کشف می‌کند و حالا باید آن را از کسی که مصمم است، هر نسخه موجود آن را بسوزاند، محافظت کند.

کشتارگاه پنج از کورت وونگوت

این کتاب سفر بیلی زائر در طول جنگ جهانی دوم را به خوبی به تصویر می‌کشد. کشتارگاه پنج یکی از بزرگترین کتاب‌های ضد جنگی است که تاکنون نوشته شده است.

صدای کوه از یاسوناری کاواباتا

اوگاتا شینگو به عنوان پدرسالار خانواده خود در کاماکورا دچار مشکلات مختلفی می‌شود. او در خواب صدای کوه‌ها را می‌شنود. این کتاب یک مراقبه زیبا در مورد پیری از نویسنده مشهور برنده جایزه نوبل است.

غریبه از آلبر کامو

به قول خود آلبرت کامو: «در جامعه ما هر کسی که در مراسم خاکسپاری مادرش گریه نکند، خطر محکوم شدن به اعدام را دارد. این پوچ بودن زندگی است که در این کتاب کامو با آن رو‌به‌رو هستیم.»

داستان گنجی از مورازاکی شیکیبو

با قدمتی نزدیک به اوایل قرن یازدهم در این کتاب کلاسیک باستانی ادبیات ژاپنی شاهد به تصویر کشیدن مضامین زندگی، عشق و آداب و رسوم اشرافی در دوره هایان کشور ژاپن هستیم.

همه چیز از هم می‌پاشد از چینوا آچبه

همه چیز از هم می‌پاشد، اولین قسمت از رمان سه گانه شده تجربه آفریقا است. این کتاب یک فاجعه ناگوار از جنگ بیهوده یک انسان علیه تغییر است؛ زیرا حکومت انگلیس بر این سرزمین غلبه دارد.

سه تفنگدار از الکساندر دوما

آرتاگنان جوانی است که هنگام پیوستن به تفنگداران گارد در جستجوی سرنوشت خود است. اما زندگی او هنگامی که با آتوس، پورتوس و آرامیس ملاقات می‌کند با زندگی آن‌ها در هم می‌آمیزد.

کشتن مرغ مقلد از هارپر لی

استکاچ فینچ، یک دختر معمولی است که با برادر و پدرش در آلباما زندگی می‌کنند. هنگام دستگیری یک مرد سیاه پوست به نام تام رابینسون زندگی همه بهم می‌ریزد.

جزیره گنج از رابرت لوئیس استیونسون

قصه طلای دفن شده و دزدان دریایی در این کتاب، این رمان را برای بسیاری از خوانندگان تبدیل به یکی از بهترین داستان‌های ماجراجویی کرده است.

الیس از جیمز جویس

الیس بحث برانگیزترین و باشکوه ترین پاسخ جیمز جویس به جنبش مدرنیسم است، رمانی جنجالی که به زندگی روزمره لئوپولد بلوم در دوبلین می‌پردازد.

جنگ و صلح از لئو تولستوی

جنگ و صلح از آنجا که به عنوان یکی از بزرگترین آثاری که تاکنون نوشته شده است، شناخته می‌شود، داستان حماسی از دو مرد و یک زن جوان است که در کنار هم در برابر حمله ناپلئون به روسیه در سال ۱۸۱۲ ایستاده اند.

تماشا سقوط از ریچارد آدامز

هازل، فایور، بلک بری و خدمه آن‌ها، سخت‌ترین گروه ماجراجویانی هستند که تا به حال دیده‌اید. آن‌ها خرگوش‌هایی در حال فرار هستند و می‌خواهند که به خانه خود برگردند.

وینی پو از میلن

اگر هنوز داستان وینی پو را نخوانده‌اید همین حالا به سراغ آن بروید و این کتاب را که سنگ بنای ادبیات کودکان است، مطالعه کنید. تیم کتاب داستان وینی و دوستانش را روایت می‌کند.

زن سفید پوش از ویلکی کالینز

این کتاب که روایت یک زن جوان و مضطرب است که روزی لباس تماما سفید پوشیده است به عنوان یکی از بهترین رمان‌های رمزآلود تاریخ توصیف شده است.

جادوگر شهر از فرانک بام

دوروتی و دوستانش به یک ماجراجویی می‌روند و چه کسی می‌داند که در پایان جاده زرد چه چیز در انتظار آن‌ها است؟ این کتاب کلاسیک از فرانک بام یک داستان عجیب و غریب، جذاب و شگفت‌انگیز را روایت می‌کند.

چین خوردگی در زمان از مادلین انگل

یک شب تاریک و طوفانی بود … وقتی خانم این چیست از درب خانه مگ موری سیزده ساله می‌گذرد، مدت کوتاهی است که توسط خانم کی و خانم کدام تعقیب می‌شود. این کتاب با یک فانتزی هیجان‌انگیز توانست، خود را به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات معرفی کند.

بلندی‌های بادگیر از امیلی برانت

تنها رمان امیلی برونته، یک داستان غافلگیرکننده است. این کتاب یک تراژدی خشن و گوتیک دربارره رابطه پرشور بین کاترین ارنشاو و هیتکلف و فاجعه‌ای که آن را تهدید می‌کند، روایت می‌کند.

حالا شما بگویید که به نظرتان چه کتاب‌هایی است که همه باید در طول زندگی خود آن‌ها را بخوانند ؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://reedsy.com/discovery/blog/best-books-to-read-in-a-lifetime

دسته بندی شده در: