کتاب‌های هری پاتر بخش مهمی از کودکی و نوجوانی خیلی از ما هستند. همه‌ی ما خاطرات فراوانی با دنیای جادوگری و مدرسه کیمیاگری داریم. اما همه‌ی این کتاب‌ها با یک کیفیت نوشته‌نشده‌اند؛ پس بیایید یک‌بار دیگر به این کتاب‌ها از بدترین تا بهترین‌شان نگاه کنیم.

۷.حفره اسرارآمیز

در میان همه‌ی کتاب‌های هری پاتر، محفل اسرارآمیز در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد. درحالی‌که کتاب اول، ما را با شخصیت‌ها، حال و هوای داستان و ولدمورت در پس‌زمینه آشنا می‌کند؛ اما کتاب دوم تا حدی کاهش کیفیت دارد.
هیولای هفته به نظر شخصیتی مستقل از قهرمانان داستان دارد و نبود هرمیون در فصل‌های زیاد باعث ناراحتی خوانندگان می‏‌شود. از بین بردن قدرت مثلث هرمیون، رون و هری آن‌قدر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. البته نمی‌توان گفت که این کتاب بد است اما در مقایسه با سایرین در پایین‌ترین رتبه قرار می‌گیرد.

۶. سنگ جادو

اولین کتاب، هری پاتر و سنگ جادو تا همیشه برای معرفی شخصیت‌های اصلی و نشان دادن دنیای جادویی در ذهن طرف‌داران این سری داستان باقی می‌ماند.
با این‌حال، نویسنده سبک داستان‌گویی خود را به‌صورت کامل مشخص نکرده و با کمی دقت می‌توان فاصله‌ی این کتاب را از خط اصلی داستان سایر کتاب‌ها فهمید. کتاب اول کوتاه است و بیش‌تر لحنی کودکانه دارد به همین علت برای بزرگ‌سالان و نوجوانان به‌اندازه‌ی سایر کتاب‌ها جذاب نیست. با این‌حال نباید فراموش کرد که در اصل، این کتاب ما را با دنیای رؤیایی هری پاتر آشنا کرد.

۵.جام آتش

جام آتش با ساختار مسابقه‌گونه‌ی خود ما را از روند کلیشه‌ای سایر کتاب‌ها خارج می‌کند و سناریوهای جذابی برای هری فراهم می‌کند تا با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند. در این داستان، کاراکترها شروع به بزرگ شدن می‌کنند و خوانندگان احساس می‌کنند که هری و دوستانش بالغ‌تر شده‌اند و ولدمورت در حال قدرت گرفتن است. بااین‌حال مراحل تکراری مسابقات ازنظر خوانندگان خسته‌کننده است و مرگ سدریک کتاب را به قسمت‌های تاریک‌تر داستان هدایت می‌کند.

۴.محفل ققنوس

این کتاب محصورکننده است. با بزرگ شدن هری پاتر و احساساتی که نسبت به دانش‌آموز دیگری به نام چو چانگ پیدا می‌کند! طرد شدن او از گروه دوستانش برای خوانندگان خیلی دوست‌داشتنی نیست. مخصوصاً برای کسانی که می‌خواهند کتاب را برای چندمین بار بخوانند! اما حقایقی درباره‌ی گذشته، ارتش دامبلدور و مبارزه در وزارت‌خانه‌ی جادو، قسمت‌هایی از این کتاب هستند که فراموش‌نشدنی‌اند.

۳.هری پاتر و یادگاران مرگ

این کتاب، پایان مجموعه‌ی داستان‌هاست و قطعاً توقعات نسبت به آن بالاست. در این کتاب، تمام شخصیت‌های داستان را از دریچه‌ی جدیدی می‌بینیم و مثلث موردعلاقه‌ی ما یعنی هری رون و هرمیون به سرزمین جدیدی سفر می‌کنند. اما در آخر مبارزه هاگوارتز دقیقاً همان‌چیزی است که ما می‌خواستیم و حتی بیش‌تر.

۲.هری پاتر و شاهزاده دورگه

این کتاب، نقطه‌ی اوج داستان‌هاست که قسمت تاریک داستان را به جنبه‌ی کمدی آن متصل می‌کند. این کتاب، داستانی درباره‌ی گذشته‌ی ولدمورت و دیگر شخصیت‌های منفی را بیان می‌کند و ابهام‌های زیادی را درباره شخصیت‌های حال حاضر به خصوص دامبلدور به وجود می‌آورد. پروفسور اسنیپ هم برای اولین بار در این داستان زیر ذره‌بین می‌رود و مشخص می‌شود از آن چیزی که بوده شخصیت پیچیده‌تری دارد و با مرگ دامبلدور کتاب به نقطه‌ی اوج خود می‌رسد.

۱.هری پاتر و زندانی آزکابان

سومین کتاب از سری کتاب‌ها، بی‌شک بهترین کتاب است.
با این‌که این کتاب از کتاب‌های دیگر کوتاه‌تر است و سریع‌تر به نقطه‌ی اوج خود می‌رسد،در این کتاب هری پاتر به شخصیت اصلی خود می‌رسد و از این‌که یک پسر دانش‌آموز و موردعلاقه رنج سنی کم باشد، فراتر می‌‏رود. روموس لوپلین و سیروس بلک نیز در این کتاب معرفی و بعدها تبدیل به دو نفر از شخصیت‌های اصلی داستان می‌شوند.

منبع: Bookstr.com

دسته بندی شده در:

برچسب ها: