اهمیتی ندارد که در جهان چه می گذرد، یک کتاب خوب می‌تواند وسعت بینش، آرامش و رهایی را برای شما به ارمغان بیاورد. با ادامه شیوع ویروس کووید ۱۹، بسیاری از ما که در خانه مانده‌ایم به دنبال راهی برای سرگرم کردن خود می‌گردیم و در این شرایط، خواندن کتاب لذت خاص خودش را دارد. شاید وقت آن رسیده است که سری به آن کتاب حماسی که مدت‌هاست در کتابخانه خود نگه داشته‌اید بزنید یا یک کتاب قدیمی را دوباره بخوانید یا به سراغ کتابی خارج از محدوده مورد علاقه‌تان بروید.

در این روزهای قرنطینه امکانی فراهم شده است که بدون خارج شدن از خانه به کتاب‌ها دسترسی داشته باشیم. کتابخانه‌ها به اعضای خود اجازه داده‌اند بدون مراجعه به کتابخانه، کتاب‌های الکترونیکی و صوتی را قرض بگیرند.

۳۰ کتابی که در ادامه معرفی می‌شوند درباره بیماری‌های همه‌گیر، اتفاقات آخرالزمانی و مقابله با تنهایی و انزوا و تبدیل آن به فرصتی برای رشد و تعالی هستند که خواندن هر کدام از آن‌ها می‌تواند شما را از اتفاقات ناگوار این روزهای دنیای بیرون، فرسنگ‌ها دور کند.

کتاب‌هایی درباره بیماری‌های همه‌گیر و جریانات آخرالزمانی

اگر به دنبال این هستید که در لحظه‌ها شناور شوید، رمان‌های زیر شما را به اعماق بحران‌های خیالی و نبرد قهرمانان با آنان می‌برد.

۱- جنگ جهانی Z، مکس بروکس

کتاب مکس بروکس، درباره ویروسی است که شیوع آن از چین شروع شده و با گسترش در کل جهان، میلیون‌ها انسان را به زامبی تبدیل کرده است. فیلمی در سال ۲۰۱۳ با بازی برد پیت با اقتباس از این رمان ساخته شده ولی واقعیت این است که داستان کتاب، فراتر از آن چیزی است که برد پیت موفق شده است با بازی‌اش آن را به تصویر بکشد.

رمان، نگاهی عمیق به پاسخ سیاسی – اجتماعی در مقابل یک بیماری همه‌گیر دارد. نویسنده در کتابش با یک پیش‌بینی شگفت‌آور می‌گوید که کشورهای مختلف چگونه به ویروس واکنش نشان می‌دهند. در چند فصل اول، دولت چین تلاش می‌کند تا شیوع ویروس را از جامعه جهانی مخفی کند و واکنش دولت آمریکا هم به دلیل این که در میانه یک سال انتخاباتی قرار دارد، آهسته و کند است. نکته جالب این است که چاپ این کتاب در کشور چین ممنوع اعلام شد.

خلاصه بینش عمیق بروکس در این کتاب این است که تهدید واقعی جامعه جهانی، ویروس یا زامبی‌ها نیستند، پاسخ روانی ما به اتفاقات ناگوار به صورت انکار و وحشت، بزرگترین خطری است که انسان را تهدید می‌کند.

۲- سه‌گانه گذرگاه اثر جاستین کرونین

سه‌گانه گذرگاه شامل کتاب‌های (گذرگاه، دوازده و شهر آینه‌ها) در آینده ای نه چندان دور می‌گذرد و موضوع آن درباره پیامدهای ناگواری است که در پی یک پروژه مخفی دولت رخ می‌دهد. دانشمندان برای طولانی‌تر کردن عمر بشرف دارویی می‌سازند که عوارض جانبی مخربی دارد. این دارو بیشتر جهان را آلوده می‌کند و مردم را به چیزی شبیه خون‌آشام‌ها تبدیل می‌کند.

مانند بیشتر داستان‌های آخرالزمانی گروهی از بازماندگان که دوازده نفر هستند،کنار هم جمع می‌شوند تا راهی برای نجات پیدا کنند. آن‌ها پی می‌برند که برای موفقیت در روند مقابله با دارو، به یک دختر شش ساله نیاز دارند. در جریان ارتباط دخترک با افراد آلوده اتفاقاتی رخ می‌دهد که در نهایت منجر به خلق تصویرهایی از وحشیگری، رفتار قهرمانانه و عطوفت انسانی می‌شود.

۳- سه‌گانه زمین شکسته اثر ان کی جسمین

سه‌گانه زمین شکسته شامل کتاب‌های (فصل پنجم، آسمان سنگی و دروازه ابیلیسک) در مورد افرادی است که تنها آنان قدرت محافظت دنیای خود در برابر تکرار فجایع را دارند و در ضمن این افراد بیشتر از همه مورد ستم قرار گرفته‌اند.

جادوگرانی که «اوروگنز» نامیده می‌شوند، این توانایی را دارند تا از وقوع زلزله‌های پی در پی جلوگیری کنند یا از اثرات مخرب آن بکاهند. اما به خاطر این توانایی مورد حمله قرار می‌گیرند. ان کی جسمین که با برنده شدن جایزه هوگو برای سه دوره پیاپی برای این رمان، نامش در تاریخ ثبت شد، از روایت‌های در هم تنیده و چیره دستی در ایجاد موقعیت‌های داستانی، برای روایت داستان خود در پایان دنیا استفاده می‌کند.

۴- جدایی اثر لینگ ما

داستان درباره کاندیس چن، زن جوان نیویورکی است که در زمان شیوع یک بیماری همه‌گیر در جهان، به طراحی نسخه‌های فاخری از انجیل‌ اشتغال دارد. او که خود را وقف کارش کرده، به طرز معجزه‌آسایی هنوز بیمار نشده است. در بحبوحه همه‌گیری بیماری، به کاندیس پیشنهاد می‌شود که اگر به رفت‌ و آمد روزمره خود به محل کارش ادامه دهد، پاداش بسیار خوبی دریافت خواهد کرد.

رمان، بین روزهای آشفته شیوع بیماری و آینده نامعلوم قهرمان داستان در حرکت است. در میانه ماجرا، کاندیس به گروهی از نجات‌یافتگان که به ساختن جامعه‌ای جدید امید دارند، ملحق می‌شود. بر خلاف فضای تیره داستان، یادداشت‌های روزمره شخصیت اصلی درباره وسواس ما به کار، سرگرم‌کننده است. رمان جدایی، ما را با این چالش روبه‌رو می‌کند که در شرایطی که بخش عمده‌ زندگی روزمره از هم پاشیده و غیر قابل درک شده است، چگونه می‌توانیم خود را نجات دهیم.

۵- ایستگاه یازدهم اثر امیلی سنت جان مندل

پس از پایان یافتن همه‌گیری آنفولانزای خوکی که بیشتر مردم جهان را از بین می‌برد، گروهی از نوازندگان و بازیگران به شهرهای تازه تاسیس سفر می‌کنند تا هنر خود را زنده نگه دارند. در این سفر گروهی، نویسنده تاثیر یک بیماری همه‌گیر را بر روی همه جنبه‌های زندگی افراد نشان می‌دهد. او ابعاد مختلف بینش آدم‌ها را از سراسر کره خاکی و در طول چند دهه به هم می‌آمیزد تا کشف کند که چگونه نژاد بشر می‌تواند طی یک اتفاق هولناک از هم بپاشد و دوباره با هم متحد شود.

۶- عشق سال‌های وبا اثر گابریل گارسیا مارکز

از رمان عشق سال‌های وبا، اثر کلاسیک مارکز به عنوان یکی از بزرگترین داستان‌های عاشقانه‌ای که تا کنون گفته شده است یاد می‌شود. فیلمی هم با اقتباس از این کتاب در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. این رمان در سال ۱۹۸۵ منشر شد و سه سال بعد به انگلیسی ترجمه شد.

داستان کتاب در قرن اخیر و در شهری نامعلوم ولی شبیه به «کارتاگنا» در سواحل کارائیب می‌گذرد. «فلورنتینو آریزا» و «فرمینا دازا» جوان و عاشق همدیگر هستند اما «فرمینا» تصمصم می‌گیرد با شخص دیگری ازدواج کند. ۵۱ سال طول می‌کشد تا عشق آن‌ها به وصال منجر شود. مارکز که در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد، در میان داستان‌هایی از جنگ داخلی و بیماری وحشتناک وبا، مفاهیمی مانند مرگ، زوال و عشق به عنوان یک بیماری را مطرح می‌کند.

۷- جاده اثر کرومیک مک کارتی

پدر و پسری در یک زمستان سرد در آمریکای آخرالزمانی، در تلاشند تا برای زنده ماندن از میان صحراهای متروک عبور کنند. فرضیه سنتی کابوس‌آباد، راه خودش را در داستان جاده با سوال‌های پیچیده‌ای درباره اخلاق، فرزندپروری و مدت زمانی که انسان برای نجات یافتن نیاز دارد، باز می‌کند.

رمان کرومیک مک کارتی که جایزه پولیتزر را در سال ۲۰۰۶ از آن خود کرد، داستانی پر از پیچ و تاب و چرخش‌های روایی هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد که در نهایت به پایانی ناخوشایند و فراموش نشدنی ختم می‌شود.

۸- کتاب اِم اثر پنگ شفرد

افراد آسیب‌پذیر، ابتدا سایه‌های خود را از دست می‌دهند، سپس شروع می‌کنند به فراموش کردن همه چیزهایی که تا کنون شناخته‌اند. کتاب جادویی و ترسناک شفرد، جهانی گرفتار طاعون وحشتناک را از دیدگاه دو جوان عاشق روایت می‌کند که برای محافظت از یکدیگر، مجبور به جدایی می‌شوند.

«مکس» پس از این که سایه‌اش را از دست می‌دهد، از مخفیگاه اشتراکی خودش به طور پنهانی خارج می‌شود و «اوری» برای بارگرداندن همسرش به خانه هر کاری انجام می‌دهد. در قلب رمان، خواننده با یک سوال بی انتها درباره معنای حافظه روبه‌رو می‌شود.

۹- منطقه یک اثر کلسون وایتهود

کتابی که کلسون وایتهود، برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۱۱ نوشته است با داستان‌های آخرالزمانی پر از زامبی‌هایی که تا کنون خوانده‌اید فرق دارد. او با تلفیق داستان‌های ادبی، طنز و وحشت، کتاب منطقه یک را پیرامون تمدنی می‌نوسید که به دو بخش مردگان و مردگان زنده تقسیم می‌شود.

پس از یک همه‌گیری مرگبار که کل جهان را نابود کرده است، بازماندگان تلاش می‌کنند در حالی که از استرس و وحشت آخرالزمانی رنج می‌برند، دنیاز را از نو بسازند. رمان بر شهر ویران نیویورک تمرکز دارد. جایی که شخصیت‌ها به سرعت مشکلات نظام جدید را در میان آشوب و هرج و مرج کشف می‌کنند.

کتاب‌هایی درباره تنهایی

برای شخصیت‌های اصلی این گونه کتاب‌ها، تنهایی خواه به صورت خودخواسته باشد و خواه از طرف قدرتی بالاتر به آن‌ها تحمیل شده باشد، فرصت‌هایی را برای درونگرایی و رشد فراهم می‌کند.

۱۰- موج اثر سونالی دریانگالا

در سال ۲۰۰۴ سونالی که اقتصاددان بود، تعطیلات خود را به همراه خانواده در سواحل سریلانکا می‌گذراند که در یک لحظه همه چیز تغییر کرد. سونامی اقیانوس هند در اطراف آنان رخ داد و او همسر، والدین و دو پسر خردسالش را از دست داد. او سرشار از خشم و گناه از این که تنها عضو بازمانده خانواده‌اش است، مجبور به تحمل غم و اندوهی غیر قابل تصور بود.

او در کتابش ضمن به یادآوردن زندگی گذشته خود، تلاش می‌کند تا فرصتی برای زندگی کردن بیابد و به ما یادآوری کند که چگونه برای ساختن ویرانی‌ها به پیش برویم.

۱۱- سال استراحت و آرامش من اثر اوتسا مشفق

آیا می‌توانید مشکلات خود را از خوابتان دور کنید؟ این سوالی است که اوتسا مشفق شخصیت ناشناس ولی پیشرو، به آن فکر می‌کند. پیش از آن که سفر یک ساله خود به سمت آرامش را برای بازیابی زندگی خود از میان یک سلسله اتفاقات غمناک آغاز کند.

زن جوان، زمان و ارثیه فراوان خود را با داروهایی که یک روانشناس احمق برایش تحویز کرده است هدر می‌دهد. در نهایت، زمانی که تلاش‌های او برای غرق شدن در یک خواب زمستانی طولانی با فاجعه‌ای مصیبت‌بار همراه می‌شود، او جواب سوال‌هایش درباره ارتباط با دیگران و هستی را پیدا می‌کند.

۱۲- ولگرد اثر چریل استرید

چریل استرید تا ۲۶ سالگی هرگز بک پک (کوله پشتی گردی) نکرده بود. اما بعد از طلاق و مرگ مادرش تصمیم گرفت تا حدود ۱۰۰ مایل از کرانه اقیانوس آرام را طی کند. او در خاطراتش با پرداختن به جزییات کامل، به روایت سفر خود از کالیفرنیا به واشنگتن می‌پردازد، در حالی که همه آن چیزی را که برای زندگی لازم دارد در کوله پشتی‌اش حمل می‌کند.

استرید با تاکید بر آنچه او را در این موقعیت قرار داده است در طول سفر به گذشته خود فکر می‌کند و نشان می‌دهد که تنهایی چگونه می‌تواند یک انسان از هم گسیخته را از نو بسازد.

۱۳- والدن اثر هنری دیوید ثورو

اندیشه‌های هنری دیوید ثورو به عنوان یک نویسنده تعالی‌گرا، در چند سال گذشته مورد ارزیابی و نقدهای زیادی قرار گرفته است. از آثار او در سال ۱۸۵۴، نوشته‌های زیادی جمع آوری شده که در واقع دفترچه راهنمای کاربردی برای فاصله‌گیری اجتماعی است.

ثورو از میان کارهای روزمره که اطراف او را گرفته‌اند شادی را پیدا می‌کند. او از خودباوری، درونگرایی و محیط زیست حمایت می‌کند. در بخش‌هایی از کتاب هم درباره فرار از حواس پرتی‌های مداوم زندگی مدرن که انسان را در عصر دیجیتال احاطه کرده‌اند حرف می‌زند. او در جایی از کتاب می‌گوید: «ما باید یاد بگیریم بیدار شویم و خودمان را بیدار نگه داریم. بدون کمک گرفتن از وسایل مکانیکی». او در ادامه می‌نویسد: «اما با یک انتظار بی‌انتهای سپیده دم.»

۱۴- نجیب‌زاده‌ای از مسکو اثر آمور تولز

پس از انقلاب روسیه، نجیب‌زاده‌ای که به حبس ابد محکوم شده است در اتاق زیر شیروانی یک هتل به صورت پنهانی زندگی می‌کند. داستان ملایم و آرام تولز در سال ۱۹۲۲ شروع م‌یشود و با گذشت چند دهه روابط شخصیت‌ها با جهان را که نجیب‌زداه از پشت دیوارهای اتاق هتل به آن‌ها پی می‌برد، ترسیم می‌کند. این رمان که بیش از ۱.۵ میلیون نسخه از آن فروخته شده است، تصویری وسوسه‌انگیز از اعتماد یک انسان به حافظه و تخیل را ارائه می‌دهد که به واسطه آن مقاومت و دلگرمی خود به زندگی را در دوران انزوا حفظ کرده است.

۱۵- مریخ اثر اندی ویر

پس از مواجهه با یک طوفان گرد و خاک در سیاره مریخ، فضانوردان فکر می‌کنند که یکی از آن‌ها به نام «مارک واتنی» مرده است. آن‌ها با این تصور که «واتنی» زیر آوار مرگبار از بین رفته است، تصمیم می‌گیرند که بدون او به زمین برگردند، غافل از این که «واتنی» زنده است. اکنون چالش فضانورد جامانده این است که با امکانات بسیار کمی که دارد و با تکیه بر مهارت های مهندسی خود، برای نجات از مریخ تلاش کند. از این کتاب فیلمی با بازی مت دیمون در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است.

داستان مریخ نشان می‌دهد که چگونه استقامت و خلاقیت یک نفر می‌تواند او را از میان یک موقعیت غیرقابل‌تصور عبور دهد.

۱۶- انفرادی اثر آلبرت وودفاکس

آلبرت وودفاکس پس از گذراندن چهار دهه زندانی انفرادی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ آزاد شد. او طولانی‌ترین زمان زندانی بودن در انفرادی را در یک سلول ۹ در ۶ متری در لوییزیانا گذراند و روزانه اجازه داشت یک ساعت را بیرون از سلول بگذراند. وودفاکس در انفرادی از خاطراتش می‌گوید. از اتهام به قتلی که معتقد است که مرتکب نشده است، از نژادپرستی عمیقی که در زندان آنگولا وجود دارد، از آموزش خواندن و نوشتن به زندانیان و سازماندهی آن‌ها برای اعتصاب غذا. او در سن ۶۹ سالگی با دادخواست دادستان لوییزیانا آزادشد. وودفاکس در جایی از کتابش می‌گوید: «گاهی اوقات زانوهای من می‌لرزیدند و به هم میپچیدند. ولی من خودم را مجبور کردک که یاد بگیریم چگونه از ترس تسلیم نشوم.

کتاب‌هایی که هرگز فرصت خواندن آن‌ها را نداشته‌اید

این کتاب‌های جاه‌طلبانه، بسیار مفصل هستند ولی برای کسانی که خود را ملزم به خواندن آن‌ها می‌کنند، ارزش بالایی دارند. این روزها زمان خوبی برای مواجهه با چیزهایی است که فکر کردن به آن‌ها کمی برایتان ترسناک بوده است. بعضی کتاب‌ها به خوانندگان خود می‌آموزند که چگونه با آن‌ها درگیر شوند. پس در صفحه‌های ابتدایی، تسلیم نشوید.

۱۷- میدل مارچ اثر جرج الیوت

جرج الیوت یک واقع‌گرا به معنای واقعی است. شاهکار او میدل ماررچ، اثری درباره ازدواج و کار و احساس ناامیدی است که می‌توان در آنها پیدا کرد. این رمان، جزو اثار کلاسیکی است که حتما باید خوانده شود. شخصیت اصلی و محبوب کتاب که «دروتیا» نام دارد، زنی درگیر قید و بندها و محدودیت‌های جامعه مرد‌سالار است اما همه تلاش خود را می‌کند که بهترین کاری را که می‌تواند انجام دهد و در نهایت تلاش او به ناامیدی ختم می‌شود.

در پایان کتاب، الیوت، احساساتی قدرتمند را در خواننده برمی‌انگیزد و بیان می‌کند که کارهای کوچک و محبت‌آمیز می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند. حتی اگر دستیابی به خوشبختی و اخلاق آرمانی غیر ممکن باشد، تلاش برای رسیدن به این اهداف، دنیا را جای بهتری برای زندگی می‌کند.

۱۸- چهارگانه ناپلی اثر النا فرانته

النا فرانته که با نام مستعار، کتاب‌های خود را می‌نویسد، بدون شک یکی از بزرگترین رازهای حل نشده دنیای ادبیات است. او بی پرده از چالش‌برانگیزترین روابط بین دو زن می‌نویسد. چهارگانه او که شامل کتاب‌های (دوست درخشان من، داستان یک نام جدید، آن‌هایی که می‌روند و آن‌هایی که می‌مانند و داستان کودک گمشده) است، حماسه دو زن و پیوندهای آن‌ها را ترسیم می‌کند. «لیلا» و «لنو» با غرایز خود که در واقع انقلابی فرهنگی در جامعه جنوب ایتالیا محسوب می‌شوند، دست و پنجه نرم می‌کنند. فرانته، زندگی را در شخصیت‌هایی که فریبنده، وسواس، پر از عیب و نقص،خشمگین، سخت‌گیر و در نهایت، واقعی هستند به نمایش می‌گذارد. او با دنبال کردن زندگی این دو زن از کودکی تا پیری، به این نکته اشاره می‌کند که دوستی بین دو زن همیشه کامل و قدرتمند نیست اما می‌تواند بزرگترین داستان عشق همه باشد.

۱۹- سه‌گانه تالار گرگ اثر هیلاری منتل

کتاب‌های (تالار گرگ، به دست آوردن بدن‌ها و آینه و چراغ ) در واقع یک مطالعه شخصیتی همه جانبه درباره شخصیت تاریخی «توماس کرومول» است که در جامعه تودور رسوخ کرد و توانست، کارگزار اصلی هنری هشتم شود. اما این اثر در واقع یک درام سیاسی درخشان هم هست که ماهیت قدرت را در کلیساها و قصرهای اوایل قرن شانزدهم میلادی در لندن روشن می‌کند.

مانتل مانند یک نمایشنامه‌نویس به اهمیت دیالوگ واقف است، مانند یک تاریخ نگار درک درستی از زمان دارد و در قالب یک رمان‌نویس به همه جزییات توجه می‌کند. این کتاب‌ها به توجه زیاد شما احتیاج دارند و سرمایه‌گذاری با ارزشی به حساب می‌آیند.

۲۰- مجموعه کتاب‌های تونی موریسون

نویسندگان کمی توانسته‌اند احساس درک عمیق تجریبات داستان را به خواننده منتقل کنند، موریسون کانن جزو این نویسندگان اندک است. جزییات دیداری، شنیداری و بویایی که او در کتاب‌هایش به آن‌ها می‌پردازد، هیجان انگیز است. تونی موریسون همه داستان‌های خود را پس از ۴۵ سالگی نوشته است.

رمان «دلبند» که برنده جایزه پولیتزر داستان‌نویسی در سال ۱۹۸۸ هم شده است، احتمالا بهترین داستان موریسون محسوب می‌شود. در کتاب «بچه قیر» که در سال ۱۹۸۱ نوشته شده، نویسنده قصه عشقی غیرمعمولی را به شکلی مسحورکننده روایت می‌کند و در «آواز سلیمان» به ماجرای زندگی مردی آفریقایی آمریکایی از لحظه تولد تا دوران بزرگسالی می‌پردازد و روایتگر تلاش قهرمان داستان در جست‌وجوی گوهرگم‌شده زندگی و مواجهه او با جنایت، ظلم و جادو است.

اما همه داستان‌های تونی موریسون را باید بارها و بارها خواند؛ چرا که میثاقی است برای درد، استقامت و لذت آمریکایی.

۲۱- ۱Q84 اثر هاروکی موراکامی

مانند بیشتر کتاب‌های موراکامی، این رمان هم از خط داستانی پر رمز و راز، سوررئالیسم سهل‌انگارانه و مالیخولیای منحصر به فرد استاد ژاپنی پیروی می‌کند. در مورد معرفی کتاب می‌توانیم بگوییم که درباره جهان‌های موازی، فرقه‌های مذهبی شرور، قتل، قبیله‌ای از موجودات جادویی کوچک و روابط متافیزیکی است.

موراکامی در جایی گفته است که اساس این رمان، نسخه‌ای از داستان کوتاه (دیدن دختر صد در صد دلخواه در صبح آوریل) است. رمان ۱Q84 غوطه‌ورشدن در یک حالت رویاگونه است. جایی که انسان‌های این جهانی می‌توانند به سمت دنیای فانتزی حرکت کنند و لحظاتی از الهام در زمان خرد کردن قارچ و کرفس بر آن‌ها چیره شود. کتاب موراکامی حالتی خواب‌آور و مسموم‌کننده دارد. در واقع او بهترین فضای داستانی را برای گذراندن مدت زمان طولانی با کتاب انتخاب کرده است.

۲۲- جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

رمان جنگ و صلح اثری درباره تغییرات اساسی است که هر شخصی باید یک بار آن را بخواند. تولستوی، شخصیت‌های خود را در بستر جنگ و تحولات سیاسی و اجتماعی که پس از آن رخ می‌دهد، به انسان‌هایی کاملا متفاوت تبدبیل می‌کند.

۵۰۰ شخصیت در داستان وجود دارند به همراه تجربه‌های بسیاری که نسل بشر را در قرار گرفتن در مسیر درست کمک می‌کنند. دقت کنید که هرگز بخش‌های مربوط به جنگ را در رمان جنگ و صلح جا نیاندازید. مسیر خواندن این کتاب بسیار طولانی است اما به شدت سینمایی و تصویری است و هنگامی که از همه مراحل کتاب گذر کردیم، می‌توانیم مانند شخصیت‌های تولستوی بگوییم که معنای عمیق زندگی را یافته‌ایم.

جنگ و صلح (۴ جلدی)

جنگ و صلح (۴ جلدی)

نویسنده : لئو نیکلایویچ تولستوی
ناشر : نیلوفر
مترجم : سروش حبیبی

۲۳- شوخی بی‌پایان اثر دیوید فاستر دالاس

همه ۱۰۷۹ صفحه رمان شوخی بی‌پایان، مورد علاقه همه نویسندگان و خوانندگان با طرز فکرهای متفاوت است و آن‌ها را سرگرم می‌کند. شخصیت‌های اصلی داستان به شدت غیر عادی و خارق‌العاده هستند. رمان به شکل فراگیری، موضوعات مختلفی مانند زبانشناسی، علوم، تاریخ، تئوری فیلم و رسانه، پزشکی و بسیاری موارد دیگر را به بحث می‌گذارد. در عین حال ترسناک و خنده‌دار هم هست.

درونمایه رمان شوخی بی‌پایان که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد حول و حوش محور اعتیاد به مواد مخدر می‌گذرد و مفاهیمی مانند جنبش سیاسی جدایی‌طلب، وطن پرستی و کالایی شدن انسان‌ها در زندگی روزمره، خانواده، اخلاق، روابط انسان‌ها، غم و چگونگی ایجاد معنا در زندگی را به چالش می‌کشد.

تریلرهای فانتزی و به شدت سرگرم‌کننده

بعضی اوقات ما نیاز داریم که بخندیم، در ماجراهای یک صفحه گیر بیافتیم یا اجازه دهیم ذهنمان در جای دیگری از داستان سرگردان باشد. این داستان‌های شخصی، شما را به سمت خود می‌کشند و از هر آن چه که به بیرون از کتاب تعلق دارد، دور می‌کنند.

۲۴- خواهر من، قاتل زنجیره‌ای اثر اویینکان بریتویت

«کورد» دختری کنجکاو است. «آیولا» خواهر جوان‌تر او به تازگی پسر بچه شماره سه را به قتل رسانده و «کورد» به او کمک کرده است تا صحنه جنایت را تمیز و جنازه پسرک را به مکان دیگری منتقل کند. این کمدی برق‌آسا و خلاقانه از نویسنده نیجریه‌ای، این سوال را مطرح می‌کند که دوام عشق چقدر است. «کورد» باید تصمیم بگیرد که ترجیح می‌دهد کنار خواهرش «آیولا» بماند و از او حمایت کند یا این که او را در مواجهه با عواقب کارهایش تنها بگذارد و از دور تماشا کند.

۲۵- من احساس بدی درباره گردنم دارم اثر نورا افرون

روزی مادر نورا افرون، نویسنده و فیلمساز به او گفت که همه چیز کپی است. این ضرب‌المثل بعدها نقطه مرکزی همه نوشته‌های طنزی شد که او درباره چالش‌هایی که یک زن مدرن میاسنال با آن‌ها روبه‌رو می‌شود نوشت. از عزاداری برای چروک‌های اطراف گردن و پوشیدن لباس یقه اسکی برای پوشاندن آن‌ها گرفته تا ستایش هیجان‌انگیز لذت از دست دادن خود، افرون در نوشته‌های خود با خوانندگانش در هر رده سنی به راحتی صحبت می‌کند.

۲۶- مجموعه داستان های آی‌کیو اثر جو آید

با وجودی که رمان‌های مربوط به کارآگاهان زبردست از زمان نگارش داستان‌های شرلوک هولمز رونق گرفتند، جو آید، نسخه کاملا مدرن و به‌روزشده‌ای را برای این ژانر به ارمغان آورده است. شخصیت اصلی داستان او جوان ترک تحصیل‌کرده‌ای به نام «آیسایا کوینتاب» یا به طور مخفف «آی‌کیو» است که در کالیفرنیا زندگی می‌کند.

«آی‌کیو» از دو قوه استنتاج و نبوغ خود استفاده می‌کند تا همواره یک قدم جلوتر از جنایتکاران دنیای زیرزمینی شهرش باشد. دیالوگ‌های پررنگ و سریع آید، با به تصویر کشیدن دنیای خوانندگان رپ، فروشندگان اسلحه، نزول‌خوارها و گانگسترها صفحات کتاب را یک به یک از مقابل شما محو می‌کند.

۲۷- پلنگ سیاه،گرگ قرمز اثر مارلون جیمز

پلنگ سیاه، گرگ قرمز چهارمین رمان نویسنده برنده جایزه بوکر، مارلون جیمز، داستانی حماسی درباره شجاعت، خشونت و خیانت است. از این رمان گاهی به عنوان نسخه آفریقایی بازی تاج و تخت هم یاد می‌شود. یک مزدور اجیر می‌شود تا پسری گمشده را پیدا کند. ماجراهای این رمان که قرار است، اولین داستان از یک مجموعه سه قسمتی باشد، در سرزمین‌های کهن و در میان موجودات مرموز و جانوران کشنده سپری می‌شود. نثر جیمز، غنی، خیال‌پردازانه، چالش‌برانگیز و عمیقا سیال است.

۲۸- سه‌گانه آسیایی‌های ثروتمند دیوانه اثر کوین کوآن

کوین کوآن که خود در یک خانواده متمول سنگاپوری بزرگ شده‌، خاطرات آن دوران را دستمایه آفرینش مجموعه داستان‌های طنز آسیایی‌های ثروتمندان دیوانه کرده است. این داستان‌ها به اتفاقات زندگی طبقه خاصی از ثروتمندان سنگاپور می‌پردازند که رخداهای زندگی بسیار تجملاتی آن‌ها مسخره به نظر می رسد و در نهایت ما را به این نتیجه می‌رساند که داشتن عمارت مجلل، ماشین لوکس و یا طراح لباس قادر نیست به دعواهای خانوادگی پایان دهد و یا مشکلات عشقی را حل کند. حس طنزپردازانه نویسنده، به خوبی توانسته مشکلات زندگی افراد ثروتمند را به ماجراهایی پرسر و صدا و خنده‌دار تبدیل کند.

۲۹- چنین دوران بامزه‌ای اثر کیلی رید

داستان درباره «امیرا»، زن جوان سیاه‌پوستی است که به عنوان پرستار کودک توسط یک زن سفیدپوست به نام «آلیکس» استخدام شده‌ است. زمانی که «امیرا» همراه با کودک نوپای «آلیکس» در یک سوپرمارکت مشغول خرید هستند، توسط جوانی غریبه متهم به کودک‌ربایی می‌شود.

فیلم‌برداری از این لحظات پرتنش، شرایط را برای «امیرا» پیچیده‌تر می‌کند. «آلیکس» ابتدا تلاش می‌کند تا از «امیرا» حمایت کند اما روند ماجرا در ادامه داستان باعث می‌شود او به شدت در زندگی شخصی پرستار جوان درگیر شود. تا جایی که حفظ مرز بین زندگی حرفه‌ای و شخصی را برای امیرا غیرممکن می‌کند. کیلی رید در این رمان که اولین داستان بلند او محسوب می‌شود، به خوبی توانسته با جابه‌جایی بین دیدگاه این دو زن، داستانی ناراحت‌کننده و در عین حال خنده‌دار و البته بسیار خواندنی درباره نژاد و طبقه اجتماعی را خلق کند.

۳۰- سری داستان‌های هری پاتر اثر جی‌. کی. رولینگ

وقتی که هواداران داستان‌های هری پاتر در وسط یک بحران واقعی قرار می‌گیرند، به دنیای جادو وارد می‌شوند. نسلی که با این داستان‌های جادویی بزرگ شدند، تقابل بین حق و ناحق، شجاعت، ترس، پذیرش و تعصب را به خوبی از مجموعه داستان‌های جی. کی. رولینگ آموخته‌اند.

ماجراهای هری‌پاتر بهترین راه برای فرارکردن از دنیای واقعی است. این کتاب‌ها به صورت خودکار شما را به فانتزی‌های ذهنی خودتان خواهد برد، جایی که در آن همراه با جغد خانگی خود از یک مدرسه جادوگری نامه پذیرش دریافت می‌کنید. اتفاقات به طرز باورنکردنی سرگرم‌کننده هستند و حوادث در عین پیچیدگی، به سرعت به پیش می‌روند.

اگر این کتاب‌ها را تا به حال برای خود یا فرزندانتان نخوانده‌اید، شاید این بهترین زمان برای انجام این کار باشد. درس‌هایی که این داستان‌ها درباره پشتیبانی از افراد آسیب‌پذیر و حس همذات‌پنداری با آن‌ها به ما یاد می‌دهد، امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز انسان‌ها است.

ترجمه از:

https://time.com/5807460/books-to-read-coronavirus/

با خرید آنلاین کتاب‌های خود کمتر از خانه بیرون برویم. کتابچی با داشتن بیش از ۹۰ هزار کتاب و تخفیف سراسری(در حال حاضر) روی تمامی کتاب‌ها تلاش می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن و با رعایت نکات بهداشتی، کتاب‌هایی که می‌خواهید را در هر جای ایران که هستید برایتان فراهم کند.

دسته بندی شده در: