متعجبیم که ما، یعنی میلیون‌ها شهروند جهانی، چه‌گونه می‌توانیم باعث تغییر در آینده‌ای شویم که برای همه‌ی ما بهتر باشد؟ تکنولوژی و فناوری راه‌حل یا منبعی نیست که ما از آن استفاده کنیم. در عوض ما باید برنامه‌ریزی کنیم که چه‌گونه خود را به‌عنوان شهروندان دولت‌ها و مشاغل سازمان دهیم، تا باعث ایجاد تحول شویم. هیلد شواب، بنیان‌گذار مجمع اقتصاد جهانی معتقد است که مبتکران اجتماعی می‌توانند بینش‌های منحصربه‌فردی را به اشتراک بگذارند و پیشرفت قابل‌توجهی را در مورد نحوه نزدیک شدن به پایداری محیط‌زیست، مصرف، بهداشت، آموزش، توسعه شهری، پیشرفت حقوق بشر و برابری در زمینه‌های مختلف در سراسر جهان نشان دهند. در اینجا شش دریافت‌کننده جایزه بنیادین شواب در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهند که چرا آن‌ها به خواندن قفسه کتاب‌های نوآوری اجتماعی نیاز دارند.

همه با هم به‌عنوان مشتی واحد، کنش فردی، قدرت جمعی اثر مهرداد بقایی

بقایی یکی از بنیان‌گذاران شرکت غیردولتی «های ریسالو» به دنبال این است که با آموزش نحوه‌ی مسئولیت پذیری و درگیر کردن شهروندان، خشم و نفرت را که یک بیماری همه‌گیر جهانی و به‌سرعت در حال رشد است مهار کند. برای های ریسالو راه‌ حل مبارزه با خشم و نفرت، آموزش از طریق تجربه است. این سازمان یک سیستم را برای ایجاد تسلط بر مهارت‌های اصلی شهروندی، از تفکر مستقل و رهبری فراگیر تا همکاری مؤثر پیش‌نهاد می‌کند. مهرداد بقایی درزمینه‌ی استراتژی مختل و طراحی سازمان‌های معماری برای رشد سریع، تخصص دارد. او یک سرمایه‌گذار فعال در هر دو بخش فناوری و فضای سهام محرمانه است و با مؤسسات دیگری هم‌چون گروه مک‌کواری و یک سخن‌ران دائمی در زمینه‌ی اصول نظری مدیریت به‌ویژه در حوزه‌ی استراتژی رشد، هم‌کاری می‌کند.

ذهن بزرگ: چه‌گونه هوش جمعی می‌تواند دنیای شهروندی ما را تغییر دهد؛ اثر جف مولگان

مولگان یک مبتکر باهوش است و حرفه‌ی شغلی تأثیرگذاری داشته است. وی توانسته ضمن حرکت در نقش‌های دولت و هم‌چنین سازمان‌های پیش‌گام، سیاست‎های نوآوری اجتماعی و نهادهای عمومی را در چندین کشور (ایالات‌متحده ، استرالیا ، انگلستان) هدایت و ترویج کند. هم‌چنین پیشروی برجسته‌ی بنیاد نوآوری در انگلستان باشد و بر بورس تحصیلی و تفکر دانشگاهی در این زمینه تأثیر بگذارد. حرفه‌ی مولگان نمایان‌گر مظهر رهبری فکری در زمینه‌ی نوآوری اجتماعی و کارآفرینی است. کتاب او به تفصیل توضیح می‌دهد که چه‌گونه هوش جمعی می‌تواند شرکت‌ها، دولت‌ها، دانشگاه‌ها و جوامع را راه‌نمایی کند تا از مغزهای انسانی و فناوری‌های دیجیتالی استفاده کنند.

نوآوری و مقیاس‌گذاری برای تأثیرات شهروندی: چه‌گونه تشکیلات اقتصادی تأثیرگذار این کار را می‌کنند اثر کریستین سیلوس و جوهانا میر

کریستین سیلوس یک هم‌کار برجسته و مدیر مرکز نوآوری جهانی برای تأثیر آزمایش‌گاه (GIIL) در مرکز دانشگاه استنفورد در زمینه‌ی بشردوستی و جامعه‌ی مدنی (PACS) است .برای این کتاب، سیلوس موفق به کسب جایزه‌ی کتاب تری مک آدام در سال ۲۰۱۷ در بخش الهام‌بخش‌ترین و مفیدترین کتاب جدید با هم‌کاری در مدیریت غیرانتفاعی شد. هم‌چنین در سال ۲۰۱۸ آکادمی مدیریت بهترین کتاب ۲۰۱۵-۲۰۱۷ را به آن اعطا کرد، و او در بخش نوآوری در سال ۲۰۱۷، نامزد در دریافت جایزه‌ی متفکران ۵۰ شد.

پنجمین فرمان: خلق سازمان یادگیرنده اثر پیتر سنگه

پیتر سنگه، مدرس ارشد در موسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست، حرفه‌ی شغلی خود را وقف کمک به مردم کرده است تا مردم سیستم‌های بزرگ‌تری را که ما در آن فعالیت می‌کنیم و هم‌چنین روش‌هایی که ممکن است به‌جای بهبود مواردی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، خراب‌تر می‌کنیم، ببینند. پنجمین فرمان، کار پیتر را در تفکر سیستمی و سازمانی یادگیرنده بهبود بخشید و نشان داد که آن‌ها نقش مهمی در پرداختن به چالش‌های تغییر سیستمی در سراسر جهان دارند. اکنون در یک نسخه اصلاح‌شده، با بخش‌های جدید در مورد کار جدید سیستم‌های شهروندان و رهبران، این کتاب را به بیش از ۲ میلیون نسخه فروش رسانده است.

رسیدن به یک شاید: جهان چگونه تغییر می‌کند اثر فرنسه وستلی

فرنسه وستلی یک محقق و مشاور مشهور در زمینه‌های نوآوری اجتماعی، توسعه‌ی پایدار، دگرگونی استراتژیک، رهبری نظری و همکاری بین سازمانی است. وستلی جان ویلسون مک کونل رئیس نوآوری اجتماعی در دانشگاه واترلو است؛ جایی که او رئیس نوآوری اجتماعی است، یک ابتکار عمل ملی به‌منظور ایجاد ظرفیت برای نوآوری اجتماعی در کانادا است. کتاب او تفکری خلاقانه را برای ایجاد تغییر در جوامع ، مشاغل و جهان ارائه می‌دهد.

بی‌پروا باشید: یک حرفه‌ی شغلی تأثیرگذار ایجاد کنید اثر شریل ال. دورسی

شریل دورسی یک نوآور موفق اجتماعی با تخصص در مراقبت‌های بهداشتی، کار و سیاست‌های عمومی، در ماه می سال ۲۰۰۲ به‌عنوان رئیس “اکوینگ گرین” انتخاب شد. او نخستین شخص از اکوینگ گرین است که رهبری این شرکت غیردولتی جهانی را به عهده دارد و از سال ۱۹۸۷ تاکنون بیش از ۲۵ میلیون دلار سرمایه راه‌اندازی، به تعدادی در حدود ۴۰۰ مبتکر اجتماعی در سراسر جهان اهدا کرده است. کتاب او به دست نسل‌های بعدی که کسانی هستند که جهان را تغییر می‌دهند، می‌رسد و آن‌ها را با الهام و ویژگی‌های موردنیاز برای توسعه‌ی مشاغل معنادار و تحولی که به دنبال آن هستند مجهز می‌کند.

منبع: weforum.org

دسته بندی شده در: