باورتان می‌شود که ۲۰ سال از زمان انتشار هری پاتر و سنگ جادو می‏‌گذرد؟ جی کی رولینگ ،درحالی‌که رویای پسر بجه جادوگر را دید که در قطاری بین لندن و منچستر بود.
او نسخه‌ی خطی را در سال ۱۹۹۵ تمام کرد. بیش‌تر کتابش را در کافه درحالی‌که بچه‌ی حاصل از ازدواج اولش در کالسکه خواب بود، می‌نوشت. بعد از مردود شدن‌‏های فراوان، بالاخره نسخه‌ی خطی او توسط بلومزبری برای چاپ فرستاده شد و در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۹۷ پانصد نسخه از آن برای فروش چاپ شد. سپس یک اتفاق جادویی افتاد و کتاب اول و ۶ کتاب بعدی در ۴۵۰ میلیون کپی در تمام دنیا به فروش رفتند.
در اینجا تأثیرات کتاب هری پاتر در دو دهه را در زندگی و فرهنگ‌مان بررسی می‌کنیم.

هری پاتر و سنگ جادو

هری پاتر و سنگ جادو

ناشر : کتابسرای تندیس
قیمت : ۱۸۰,۰۰۰۲۰۰,۰۰۰ تومان

هم کودکان و هم بزرگ‌سالان، هری پاتر می‏‌خواندند

البته این کتاب‌ها سال‌ها پیش از آن‌که هری پاتر نوشته شود، در دسترس بودند اما جی کی رولینگ خواندن کتاب را از یک سرگرمی تبدیل به نوعی اعتیاد کرد.
احتیاج به مدرک برای اثبات دارید؟در انگلستان جلد زندانی آزکابان در ساعت ۳:۴۵ دقیقه صبح بیرون آمد برای آن‌که بچه‌ها برای خرید آن مجبور به فرار از مدرسه نشوند.
البته بزرگ‌سالان هم درگیر این کتاب شده بودند به همین دلیل جلد کتاب به‌گونه‌ای طراحی می‌شد که مناسب سلیقه‌ی بزرگ‌سالان نیز باشد. تنها بیرون آمدن کتاب‌ها خود سرخط اخبار می‌‏شدند: زمانی که کتاب چهارم گلوله‌ی آتش بیرون آمد، کتاب‌فروشی‌ها در سراسر دنیا با یک‌دیگر همکاری کردند تا اولین فروش جهانی در نیمه‌شب را ثبت کنند.

هری پاتر باعث شد تا مردم نیز عاشق نویسندگی شوند

این مجموعه درواقع راه را برای نویسندگان ژانر فانتزی نوجوان باز کرد. کتاب‌های زیادی به امید آن‌که نسخه‌ی بعدی آن باشند نوشته شد. مثل آرتمیس فاول و… آیا ما سری‌هایی مثل گرگ‌ومیش و بازی عطش را داشتیم اگر هری پاتر راه را باز نمی‌کرد؟ بیایید تخیلات طرفداران را هم فراموش نکنیم. با انتشار این اثر، ده‌‏ها هزار اسپین‌آف از ماجراهای هاگوارتز و داستان‌هایی از سایر دانش‌آموزان منتشر شد.

کلمات جدیدی به دیکشنری اضافه شد

اکثر کلمات باید حداقل برای ۱۰ سال در یک زبان باقی بمانند تا وارد دیکشنری آکسفورد شوند. اما کلمه” ماگل” در اثر حاضر که در کتاب سنگ جادو برای اولین بار استفاده شد یک استثنا بود. این کلمه حتی با سپری شدن کمتر از نصف زمان معمول وارد دایره‌المعارف آکسفورد شد و به‌عنوان فردی که در یک رشته مهارتی ندارد، معنا شد.در کتاب هری پاتر، ماگل فردی است که توانایی جادویی ندارد.

رشته‌ی ورزشی جدیدی اختراع شد

در کتاب ، “کوییدیچ “یک ورزش جادویی است که بر روی جاروهای پرنده انجام می‌گیرد.که شامل یک اسنیچ طلایی، توپ طلایی است که بال دارد. در دنیای واقعی این ورزش بر روی جارو انجام می‏شود و شامل یک اسنیچ طلایی است. اما این بار فردی است که لباس طلایی پوشیده است. این ورزش برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در آمریکا شروع و در حال حاضر لیگ جهانی دارد.

تبدیل به یکی از فیلم‌های پرفروش دنیا شد

تا چند وقت پیش فیلم هشتم هری پاتر پرفروش‎ترین فیلم تمام تاریخ بود. اثری که ۷.۷ میلیارد دلار در دنیا فروخته بود.
اولین فیلم هری پاتر(هری پاتر و سنگ جادو ) در نوامبر ۲۰۰۱ بیرون آمد. این فیلم پرفروش به‌سرعت در صدر جدول باکس آفیس قرار گرفت و دنیل رادکلیف، اما واتسون و رابرت گرینت را به دنیا معرفی کرد.
فیلم آخر(هری پاتر ویادگاران مرگ) قسمت دوم بیشترین میزان فروش را در میان سایر فیلم‌های هری پاتر در زمان کوتاه داشت. (هشتمین فیلم در تمام تاریخ)
در حال حاضر اسپین آف جی کی رولینگ با نام”جانوران خارق‌العاده” فروش فیلم‌های هری پاتر را ادامه می‌‏دهد. رولینگ گفته است که این فیلم‌ها قرار است ۵ قسمت داشته باشد.

وارد تئاتر شد

تئاتر هری پاتر و بچه نفرین‌شده در سال ۲۰۱۶ در لندن به روی صحنه رفت. در اولین اجرا بسیاری از ۱۵۰۰ تماشاگر مثل جادوگرها لباس پوشیده بودند.داستان تئاتر درباره هری ،رون و هرمیون بود که در سن ۳۰ سالگی هستند و بچه‏های خود را برای تحصیل به هاگوارتز می‏فرستند. این اجرا جوایز تئاتری را هم در همان سال برد.کودکان نفرین‌شده در صحنه برادوی در سال ۲۰۱۸ نیز اجرا شد.

منبع: bbc.com

دسته بندی شده در:

برچسب ها: